Córdoba; Sevilla; Granada; Alhambra; synagogue; mosque; transcultural exchange; Moorish Revival; Owen Jones
Giese Francine (2018), Précis “Islamic Art History and Archaeology in Crisis? Challenges and New Perspectives”, Madrid, January 12-15, 2017, in
International Journal of Islamic Architecture, 201-203.
Pawlak Anna, Giese Francine, Thome Markus (ed.) (2018),
Tomb, Memory, Space. Concepts of Representation in Premodern Christian and Islamic Art, Walter DeGruyter, Berlin.
et al., Varela Braga Ariane, Giese Francine (ed.) (2017),
A Fashionable Style – Carl von Diebitsch und das maurische Revival, Peter Lang, Berne.
Giese Francine and Varela Braga Ariane (2017), Architecture, Ornament and Colour: The Fascination for the Islamic Heritage of al-Andalus in 19th-century Europe, in Giese Francine and Varela Braga Ariane (ed.), Peter Lang, Bern, 29-44.
Giese Francine (2017), Befundsicherung oder neuzeitlicher Ersatz? Die wechselvolle Geschichte der Cordobeser Mosaiken im 19. Jh. und frühen 20. Jh., in
Beiträge zur Islamischen Kunst und Archäologie, 5, 185-196.
Giese Francine, Varela Braga Ariane (ed.) (2017),
Die Appropriation des Orients, SGMOIK Bulletin, vol. 44, Berlin.
Varela Braga Ariane (2017), How to visit the Alhambra and “be home in time for tea”: Owen Jones’s Alhambra Court in the Crystal Palace of Sydenham, in Giese Francine and Varela Braga Ariane (ed.), Peter Lang, Bern, 71-84.
Giese Francine and Varela Braga Ariane (2017), The Alhambra en miniature. Architectural Models in 19th-century Europe, in Giese Francine and Varela Braga Ariane (ed.), Peter Lang, Bern, 97-112.
Varela Braga Ariane (ed.) (2017),
The bfo-Journal, 3 (2018), special issue: Hybrid Forms: Architectural Ornament and Intercultural Dialogues, bauforschungonline.ch, Zurich.
Giese Francine (2017), Wilhelm Meyer und der Traum von al-Andalus, in
Mitteilungen der Carl Justi-Vereinigung, 124-130.
Giese Francine (2016),
Bauen und Erhalten in al-Andalus. Bau- und Restaurierungspraxis in der Grossen Moschee von Córdoba, Peter Lang, Bern.
Keller Sarah (2016), Farbenschiller der gemahlten Scheiben » – Stained Glass in neo-moorish architecture, in
ASIA, 70(4), 1342-1346.
Giese Francine (2016), From Style Room to Period Room. Henri Moser’s fumoir in Charlottenfels Castle, in Costa Sandra, Poulot Dominique , Volait Mercedes (ed.), 153-160.
Varela Braga Ariane (2016), Owen Jones and Ornament in a Global Perspective, in Burioni Matteo (ed.), Klinger, Passau, 44-48.
Varela Braga Ariane (2016), Owen Jones and the Oriental Perspective, in Giese Francine, Varela Braga Ariane (ed.), Peter Lang, Berne, 149-164.
Giese Francine, Varela Braga Ariane (2016), Resplendence of al-Andalus. Exchange and Transfer Processes in Mudéjar and neo-Moorish Architecture, in
Asiatische Studien, 70(4), 1307-1353.
Giese Francine (2016), The Oberhofen Selamlik. A Cairene mandara made in Switzerland, in Giese Francine, Varela Braga Ariane (ed.), Peter Lang, Berne, 181-200.
Varela Braga Ariane (2016), Un modello da seguire. La fortuna della Grammar of Ornament di Owen Jones in Italia nella seconda metà dell’Ottocento, in Manuel Carrera Nicolo D’Agati Sarah Kinzel (ed.), 141-154.
Varela Braga Ariane (2016), Une Alhambra florentine : la salle mauresque de la Villa Stibbert, in Mercedes Volait, Poulot Dominque, Costa Sandra (ed.), 161-168.
Varela Braga Ariane (2015), Alma-Tadema e i pittori dell’800 inglese. La collezione, Pérez Simón, in
The Burlington Magazine, CLVII, 40.
Varela Braga Ariane (2015), Blick nach Osten – Orientbegeisterung in Europa des 19.Jahrhunderts, in Giese Francine (ed.), 20-24.
Varela Braga Ariane (2015), Die Faszination der islamischen Ornamentik, in Giese Francine (ed.), 30-34.
Giese Francine (2015), Félix Hernández Giménez und die Erhaltung der Grossen Moschee von Córdoba, in
Madrider Mitteilungen, 56, 494-507.
Giese Francine (ed.) (2015),
Mythos Orient. Ein Berner Architekt in Kairo, Stiftung Schloss Oberhofen, Oberhofen.
Giese Francine (2015), Theodor Zeerleder und Henri Moser – zwei Schweizer Orientreisende und ihre Fumoirs, in Giese Francine (ed.), 41-44.
Giese Francine (2015), Von der Studie zum Interieur. Die Entstehung des Selamliks im Schloss Oberhofen, in Giese Francine (ed.), Stiftung Schloss Oberhofen, Oberhofen, 35-40.
Giese Francine (2014), Sein und Schein in der spanisch-islamischen Architektur. Die Arkaturen der Capilla de Villaviciosa und des Patio de los Leones, in
Miradas - Elektronische Zeitschrift für Iberische und Ibero-amerikanische Kunstgeschichte, 1, 3.
Giese Francine, An inclination for the Moorish Style. Architects and Networks in 19th century Germany, in Francine Giese Ariane Varela Braga (ed.), Peter Lang, Berne.
Giese Francine, León Alberto (ed.),
Artistic Dialogue during the Middle Ages. Islamic Art – Mudéjar Art, proceedings of the international conference held in Cordoba, 18-19 November 2016.
Kaufmann Katrin, Building “Moorish Wonders”: Alhambrism in Tsarist Russia, in Giese Francine, Varela Braga Ariane (ed.).
Varela Braga Ariane, Building a Dream: the Alhambra in the Villa of Sammezzano, in Giese Francine and Varela Braga Ariane (ed.), Peter Lang, Bern.
Varela Braga Ariane, Détours orientaux sur les rives du Léman. Les modèles islamiques à l’École des Arts Industriels de Genève, in Giese Francine, Varela Braga Ariane, el-Wakil Leïla (ed.).
Sarah Keller, dieses prachtvolle Stück Orient“? Der Maurische Kiosk und seine Glasmalereien, in Francine Giese Ariane Varela Braga (ed.), Peter Lang, Berne.
Conrad Michael, Entscheidungsspuren: Ludische Interaktion als Quelle interrelationaler Ungewissheit im Spielebuch Alfons’ X. (1283), in Kreuder Friedemann and Husel Stefanie (ed.), Wilhelm Fink, Paderborn, 311-320.
Giese Francine, From al-Andalus to Germany – Artistic Transfer in Nineteenth century Europe, in Malinar Angelika, Müller Simone (ed.), Harrassowitz, Wiesbaden.
Varela Braga Ariane, Hermann Hammann (1807-1875): un historien de l’ornement à Genève, in Elsig Frédéric (ed.).
Conrad Michael, Ist das Spiel schuld? Vorüberlegungen zur Verantwortung ludischen Handelns im Mittelalter, in Christian Klager (ed.), Cuvillier, Göttingen, 9-30.
Giese Francine, Varela Braga Ariane, el-Wakil Leïla (ed.),
L’Orient en Suisse. Architecture et intérieurs néo-islamiques au 19e et 20e siècles, De Gruyter, Berlin.
Keller Sarah, Magisches Licht – Glasfenster in der neo-islamischen Architektur, in et al, Fünfschilling Sylvia (ed.), nn, nn.
Giese Francine, Moschee oder Kathedrale? Wenn zwei Religionen denselben Bau beanspruchen, in nn (ed.).
Giese Francine, Moschee oder Kathedrale? Wenn zwei Religionen denselben Bau beanspruchen, in
Beiträge zur Islamischen Kunst und Archäologie.
Giese Francine, Mudejarismo und maurisches Revival in Europa, in
Mitteilungen der Carl Justi-Vereinigung.
Keller Sarah, Slivers of Light: Stained Glass in Al-Andalus, in Varela Braga Ariane, Giese Francine (ed.), Peter Lang, Berne.
Kaufmann Katrin, Städtische Wohnhäuser in neuem Stil. Diebitschs Maurisches Haus in Berlin und Serebrjakovs Haus Muruzi in St. Petersburg, in Varela Braga Ariane, Giese Francine (ed.), Peter Lang, Berne.
Varela Braga Ariane, The Arab Room of the Cerralbo Palace, in
Art in Translation.
Giese Francine, The Capilla Real in Córdoba. Transcultural Exchange in Medieval Iberia, in Thome Markus, Giese Francine, Pawlak Anna (ed.), Walter DeGruyter, Berlin.
Giese Francine Varela Braga Ariane (ed.),
The Myth of the Orient. Architecture and Ornament in the Age of Orientalism, Peter Lang, Bern.
Giese Francine, Varela Braga Ariane (ed.),
The Power of Symbols. The Alhambra in a Global Context.
Giese Francine, Varela Braga Ariane, Translocating Metropolitan Display Strategies in 19th-century Europe. Frederick Stibbert, Henri Moser and their Orientalist Style Rooms, in
International Journal of Islamic Architecture.
Varela Braga Ariane, Troppo amanti degli oggetti orientali’? Ferdinando Panciatichi Ximenes d’Aragona, a Collector of Islamic Art in Nineteenth-Century Florence?, in Giese Francine and Varela Braga Ariane (ed.), Brill, Leiden.
Varela Braga Ariane, Visualising a Universal Theory of Ornament. Owen Jones’ “Grammar of Ornament” (1856), in Zschocke Nina (ed.), Sternberg, Berlin.
Im Zentrum des geplanten Forschungsprojektes, das einen interdisziplinären Ansatz (Kunstgeschichte/Islamwissenschaften) verfolgt, steht das reiche architektonische Erbe von al-Andalus, das die christliche und jüdische Architektur des Mittelalters (Mudéjar) und der Neuzeit (17. Jh.-19. Jh.) wesentlich prägte. Spanisch-islamische Bau- und Dekorformen wurden aufgrund ihrer politischen, historischen und ästhetischen Aussagekraft übernommen und belegen den transkulturellen Austausch zwischen Muslimen, Christen und Juden, der vor der Rückeroberung Granadas im Jahre 1492 Spanien prägte und Ausdruck für seine kulturelle Vielfalt war.