Project

Back to overview

Dispositifs spatiaux du spectacle du monde. Genève, 1895-1914

English title Spatial Dispositifs and the Spectacle of the World. Geneva, 1895-1914
Applicant Staszak Jean-François
Number 150119
Funding scheme Interdisciplinary projects
Research institution Département de géographie et environnement Université de Genève
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Social geography and ecology
Start/End 01.09.2014 - 31.12.2018
Approved amount 518'875.00
Show all

All Disciplines (3)

Discipline
Social geography and ecology
Swiss history
General history (without pre-and early history)

Keywords (10)

Cartography; Museums; Visual Culture; Cultural History; Apparatus; "Dispositif spatial"; Geographical Imagination; Photography; Cultural Geography; History of Switzerland

Lay Summary (French)

Lead
Ce projet vise à mieux comprendre les liens entre la création de dispositifs et l'émergence de nouveaux modes de penser l'espace, par une approche relevant de la géographie et de l’histoire culturelles. Nous étudierons les représentations sur le monde véhiculées par des artefacts, spectacles et musées entre 1895 et 1914 à Genève appréhendée comme une "capitale culturelle", cas exemplaire pour étudier l'essor d'une société de l'image et de nouveaux imaginaires géographiques à la Belle époque.
Lay summary

Ce projet  vise à mieux comprendre les liens entre la création de dispositifs et l'émergence de nouveaux modes de penser l'espace dans une société, en suivant une approche relevant de la géographie et de l’histoire culturelles. Le concept de "dispositif spatial" qualifie un agencement matériel doté d'une fonction normative, destiné à produire des effets de régulation du champ social et politique. Nous qualifions ainsi des artefacts, projections d'images animées, spectacles vivants et musées représentant la ville, la nation et le monde présentés à Genève entre 1895 et 1914 (Exposition nationale suisse, Musée suisse de la photographie documentaire, Musée d'ethnographie de Genève et Musée de la cartographie).

Notre hypothèse est que ces objets et ces institutions procédaient d'un même mouvement de "conquête visuelle" du monde, destinés à produire de nouvelles pensées sur la ville, la nation et le monde. Nous retracerons leur histoire et l'histoire de leurs techniques en les insérant dans un système de règlements et de discours, et en interrogeant les systèmes de relation qui les unissent, la vision du monde produite par l’ensemble, leur réception, mais aussi les enjeux de pouvoir afférents. Genève est un cas d’étude exemplaire pour étudier l'essor d'une société de l'image, car elle était le point de convergence d'acteurs, de spectateurs, de techniques locaux et d'imaginaires nationaux et internationaux. La ville sera ainsi appréhendée comme une "capitale culturelle" et ses dispositifs analysés dans une perspective européenne. Nous interrogerons dans le même temps la spécificité de la Suisse en Europe tant au niveau de l'histoire des médias, que des représentations. 

Direct link to Lay Summary Last update: 04.06.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Tourism, Architecture and Simulacra
Staszak Jean-François, Gravari-Barbas Maria, Graburn Nelson (2019), Tourism, Architecture and Simulacra, in Journal of Tourism and Cultural Change.
What do Images in the Public Space do?
Maeder Thierry, Staszak Jean-François, Huetz Allison, Lehec Clémence (ed.) (2019), What do Images in the Public Space do?, Articulo – Journal of Urban Research, Genève.
What do Images in the Public Space do? (Introduction)
Huetz Allison, Lehec Clémence, Maeder Thierry (2019), What do Images in the Public Space do? (Introduction), in Articulo, 19, 0-0.
La vision grandeur nature ou la raison d’être de l’Outlook Tower de Patrick Geddes
Gillet Alexandre ("A. Choll (2018), La vision grandeur nature ou la raison d’être de l’Outlook Tower de Patrick Geddes, in visionscarto.net, 0-0.
Le laboratoire, le théâtre et la clinique. L’étude photographique des émotions par Charles-Émile François-Franck au Collège de France
HuetzAllison (2018), Le laboratoire, le théâtre et la clinique. L’étude photographique des émotions par Charles-Émile François-Franck au Collège de France, in Transbordeur, 2, 172-185.
Oliver Hochadel & Agustì Nieto-Galan, Barcelona : An Urban History of Science and Modernity, 1880–1920
HuetzAllison (2018), Oliver Hochadel & Agustì Nieto-Galan, Barcelona : An Urban History of Science and Modernity, 1880–1920, in Revue d'histoire du XIXe siècle, 57, 193-195.
L’atlas uniprojectionnel de Joseph-Victor Barbier : une utopie cartographique
Gillet Alexandre ("A. Chollier") (2017), L’atlas uniprojectionnel de Joseph-Victor Barbier : une utopie cartographique, in Visionscarto.net, sn-sn.
Dossier "Musées de photographies documentaires" de la revue Transbordeur. Photographie, histoire, société
Sohier Estelle, Lacoste Anne, Lugon Olivier (ed.) (2017), Dossier "Musées de photographies documentaires" de la revue Transbordeur. Photographie, histoire, société, Macula, Paris.
Introduction. Les collections de photographies documentaires au tournant du XXe siècle
Sohier Estelle, LugonOlivier, LacosteAnne (2017), Introduction. Les collections de photographies documentaires au tournant du XXe siècle, in Transbordeur. Photographie, histoire, société, (1), 8-17.
From the Invention of an Imaginary to the Promotion of Tourism: Greece through the Lens of the Photographer F. Boissonnas (1903-1930)
Sohier Estelle (2016), From the Invention of an Imaginary to the Promotion of Tourism: Greece through the Lens of the Photographer F. Boissonnas (1903-1930), in GRAVARI-BARBAS Maria GRABURN Nelson (ed.), Routledge, London and New-York, 210-232.
Geographies of peace and the teaching of internationalism: Marie-Thérèse Maurette and Paul Dupuy in the Geneva International School (1924-1948)
Federico Ferretti (2016), Geographies of peace and the teaching of internationalism: Marie-Thérèse Maurette and Paul Dupuy in the Geneva International School (1924-1948), in Transactions of the Institute of British Geographers, 1.
Ré-imaginer la Méditerranée avec l'Odyssée, la carte et la photographie. Victor Bérard, un géographe sur les traces d'Ulysse
Sohier Estelle (2016), Ré-imaginer la Méditerranée avec l'Odyssée, la carte et la photographie. Victor Bérard, un géographe sur les traces d'Ulysse, in Annales de géographie, 3(709-710), 333-359.
Situated knowledge and visual education: Patrick Geddes and Reclus’s geography (1886-1932)
Federico Ferretti (2016), Situated knowledge and visual education: Patrick Geddes and Reclus’s geography (1886-1932), in Journal of Geography, 1.
The murderous civilization’”: anarchist geographies, ethnography and cultural differences in the works of Elie Reclus
Federico Ferretti (2016), The murderous civilization’”: anarchist geographies, ethnography and cultural differences in the works of Elie Reclus, in Cultural Geographies, 1.
A new map of the Franco-Brazilian border dispute (1900)
Ferretti Federico (2015), A new map of the Franco-Brazilian border dispute (1900), in Imago Mundi, 230-241.
Fred Boissonnas et Victor Bérard. Une Odyssée inachevée
SohierEstelle (2015), Fred Boissonnas et Victor Bérard. Une Odyssée inachevée, in Basch Sophie (ed.), EFA, Athènes, 129-167.
Musée, histoire et photographie, le cas de Genève. Sur les traces du Musée suisse de photographies documentaires (1901-1909)
Estelle Sohier, Baume-CousamUrsula (2015), Musée, histoire et photographie, le cas de Genève. Sur les traces du Musée suisse de photographies documentaires (1901-1909), in Silvio CORSINI Anne LACOSTE Olivier LUGON (ed.), Infolio, Gollion, 167-191.
Patrick Geddes
Federico Ferretti (2015), Patrick Geddes, in Dominique Bourg Alain Papaux (ed.), PUF, Paris, 462-464.
Tourisme et prostitution coloniales : la visite de Bousbir à Casablanca (1924-1955)
StaszakJean-François (2015), Tourisme et prostitution coloniales : la visite de Bousbir à Casablanca (1924-1955), in Via@, 8, 0-0.
La nature comme œuvre d’art: Élisée Reclus et les (néo)impressionnistes
Ferretti Federico (2014), La nature comme œuvre d’art: Élisée Reclus et les (néo)impressionnistes, in Belgeo - Revue Belge de Géographie , 1.
Pioneers in the History of Cartography: the Geneva map collection of Élisée Reclus and Charles Perron
Ferretti Federico (2014), Pioneers in the History of Cartography: the Geneva map collection of Élisée Reclus and Charles Perron, in Journal of Historical Geography, 85-95.
Planning prostitution in colonial Morocco: Bousbir, the quartier réservé of Casablanca
StaszakJean-François (2014), Planning prostitution in colonial Morocco: Bousbir, the quartier réservé of Casablanca, in Steinmetz Christine, Maginn Paul (ed.), Routledge, London, 175-196.
‘An Oriental town patterned upon movies concepts’ : China City, a tourist simulacrum in Los Angeles (1938-1948)
StaszakJean-François, ‘An Oriental town patterned upon movies concepts’ : China City, a tourist simulacrum in Los Angeles (1938-1948), in Gravari-Barbas Maria, Staszak Jean-François, Graburn Nelson (ed.), Routledge, London/New York.
“Rattacher le visible à l’invisible” : le monde sous l’œil d’Alexander von Humboldt
Gillet Alexandre ("A. Choll, “Rattacher le visible à l’invisible” : le monde sous l’œil d’Alexander von Humboldt, in GeoAgenda.
Bref aperçu critique des enjeux autour de l’usage des systèmes d’information géographique et des géodonnées
GilletAlexandre ("A. Choll, DaoHy, Bref aperçu critique des enjeux autour de l’usage des systèmes d’information géographique et des géodonnées, in visionscarto.net.
China City, le cinéma et les pousse-pousse : simulacre orientaliste et performance identitaire (Los Angeles, 1938-1948)
StaszakJean-François, China City, le cinéma et les pousse-pousse : simulacre orientaliste et performance identitaire (Los Angeles, 1938-1948), in Sohier Estelle, Staszak Jean-François, Gillet Alexandre (ed.), Métis Presses, Genève.
Du champ de foire au luna-park : la constitution d’une moralité de l’illusion. Genève 1890-1914
HuetzAllison, Du champ de foire au luna-park : la constitution d’une moralité de l’illusion. Genève 1890-1914, in Gillet Alexandre, Staszak Jean-François, Sohier Estelle (ed.), Métis Presses, Genève.
Geographie als Spektakel. Die Eroberung der dritten Dimension in Genf durch die Erfahrung des Erdreliefs (1896-1914)
HuetzAllison, SohierEstelle, Geographie als Spektakel. Die Eroberung der dritten Dimension in Genf durch die Erfahrung des Erdreliefs (1896-1914), in Hämmerling Christine, Tschofen Bernhard (ed.), Université de Zurich, Zurich.
Géographie générale
Gillet Alexandre, Géographie générale, in Geographica Helvetica, à paraître.
Globes, savoir situé et éducation au beau : Patrick Geddes géographe et sa relation avec les Reclus
Federico Ferretti, Globes, savoir situé et éducation au beau : Patrick Geddes géographe et sa relation avec les Reclus, in Annales de Géographie, 1.
The spatiality of geography teaching and cultures of alternative education: the ‘intuitive geographies’ of the anarchist school in Cempuis (1880-1894)
Federico Ferretti, The spatiality of geography teaching and cultures of alternative education: the ‘intuitive geographies’ of the anarchist school in Cempuis (1880-1894), in Cultural Geographies, 1.
Tourism Fictions, Simulacra and Virtualities, Spatialities of Tourism in an Era of Complexity
Graburn Nelson, Staszak Jean-François, Gravari-Barbas Maria (ed.), Tourism Fictions, Simulacra and Virtualities, Spatialities of Tourism in an Era of Complexity, Routledge, London/New York.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Federico Ferretti, Department of Geography and the Environment, University of Geneva Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Elizabeth Edwards, Photographic History Research Centre, De Montfort University, Leicester Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Olivier Lugon, University of Lausanne,Faculty of Letters, Section d’histoire et esthétique du cinéma Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Danielle Buyssens, Musée d'ethnographie de Genève Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Saisir le terrain / Terrain und Kultur II – Wissensmedien des Raums Talk given at a conference Vers un ‚oeil géologique‘ ? La formation de nouveaux savoirs géographiques sur le relief terrestre (Genève, autour de 1900) / Ein ‚geologisches Auge‘? Die Bildung eines neuen geographischen Wissens zum Erdrelief (Genf, um 1900) 15.06.2017 Université de Zurich, Switzerland Sohier Estelle; Huetz Allison;
Displaying Knowledge through Photography: Between Education and Mass Communication Talk given at a conference Spectacles géographiques, spectacles du monde à Genève. L’utilisation de la photographie dans la conquête du relief entre 1896 et 1914 17.11.2016 Université de Lausanne, Switzerland Sohier Estelle; Huetz Allison;
Cours public de la Maison de l'histoire de l'UNIGE sur le thème des "Cosmopolitisme(s)" Individual talk Genève, ville cosmopolite ? Représentations de la ville, de la nation et du monde au tournant des 19ème et 20ème siècles 10.05.2016 Université de Genève, Switzerland Sohier Estelle; Huetz Allison; Ferretti Federico;
ESSHC 2016 Talk given at a conference Anarchism, Geography and Cosmopolitanism in the Age of Empire 02.04.2016 Valencia, Spain Ferretti Federico;
1st International Conference Last Focus Visual Research Network Individual talk La photographie, instrument pour enregistrer l’espace et le temps ? Pensées et usages d’un fonds de photographies documentaires au fil du XXème siècle 09.11.2015 Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris, France Sohier Estelle;
A l'image du monde. Musées et collections de documentation visuelle et sonore en Europe autour de 1900 Talk given at a conference Introduction du colloque avec Olivier Lugon et Anne Lacoste 05.11.2015 Université de Lausanne et Université de Genève, Switzerland Sohier Estelle;
Capitales photographiques Talk given at a conference Genève, capitale photographique ? La ville dans les collections du Musée suisse de photographies documentaires (1901-1909) 17.09.2015 Paris, France Sohier Estelle;
International Conference of Historical Geographers Talk given at a conference Anarchy (and Geography) in the UK: the British networks of Elisée Reclus and Pëtr Kropotkin (1852-1917) 06.07.2015 Londres, Great Britain and Northern Ireland Ferretti Federico;
Survey Photography and Cultural Heritage in Europe (1851-1945): Expanding the Field Individual talk Survey Photography in Geneva at the Beginning of the 20th Century in National and International Perspectives 14.04.2015 Varsovie, Poland Sohier Estelle;
Cultures du plein air : retours à la nature à l’heure de la métropolisation des territoires Talk given at a conference Élisée Reclus: de la géographie en plein air au géographe de plein vent. Une vision de l’épistémologie des sciences à partir de la relation humanité – nature 06.11.2014 Rouen, France Ferretti Federico;
3rd International Conference of the Anarchist Studies Network Talk given at a conference Anarchy and Geography: the same origins? The experience of Élisée Reclus and the anarchist geographers’ network in Switzerland (1872-1889) 01.09.2014 Loughborough, Great Britain and Northern Ireland Ferretti Federico;


Self-organised

Title Date Place
Que font les images dans l'espace public? 18.01.2017 Université de Genève, Switzerland
Geographies of Anti-colonialism RGS-IBG 2016 31.08.2016 Londres, Great Britain and Northern Ireland
A l'image du monde. Musées et collections de documentation visuelle et sonore en Europe autour de 1900 05.11.2015 Université de Lausanne, Université de Genève, Switzerland
Historical Geographies of Anarchism: situating struggles, studying environments 03.09.2015 Exter, RGS-IBG International Conference, Great Britain and Northern Ireland

Knowledge transfer events



Self-organised

Title Date Place

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Talks/events/exhibitions CERCLE, cheminer à la surface d’un globe Western Switzerland 2016
Talks/events/exhibitions Table ronde "Cartographies en partage" Western Switzerland 2016

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
126985 IMAGES EXOTIQUES DU MONDE. Les photographies d'Alfred Bertrand et Fred Boissonnas : regards genevois sur l'ailleurs (1880-1930) 01.10.2009 Project funding (Div. I-III)
183763 Dispositifs de simulation du monde (19ème-21ème siècles). Inventer, expérimenter et transformer le réel 01.08.2018 Open Access Books
140274 Ecrire le monde autrement. Géographes, ethnographes et orientalistes en Suisse Romande (1864-1920) : des discours hétérodoxes 01.09.2012 Project funding (Div. I-III)

Abstract

This research proposal aims to better understand the links between the creation of dispositifs and the emergence of new modes by which society conceives space and territory. Envisioning an interdisciplinary approach, it has been conceived around a subject, a team of researchers, and a set of methodologies emanating from Cultural Geography and Cultural History, an intersection favoring the emergence of new objects for research and the reevaluation of existing knowledge. The use of the term dispositif pertains to this interdisciplinarity. It refers to a material assemblage bearing a normative function, aiming to influence or control social and political life. Since the work of Foucault (1975), it has given rise to multiple appropriations in the social sciences (Albera, Tortajada, 2011), notably by geographers (Lussault, 2003) who have developed the concept of a dispositif spatial, or a "spatial apparatus", that refers to such an assemblage holding a normative or controlling function in relation to the perception of space, territory and landscape. In this study, we refer to artifacts, spectacles and museums which arose in Geneva between 1895 and 1914, depicting the city, Switzerland and the world to the public. Within the Belle Époque, this was a period marked by rapid technological advance and a rich imaginary. The 1896 National Exposition in Geneva and the numerous spatial dispositifs assembled there will be a starting focus. We will then carry our analysis forward to three institutions created in its aftermath: the Swiss Museum of Documentary Photographs, founded in 1901; the Ethnography Museum of Geneva, also founded in 1901; and the Cartographic Museum, which opened its doors in 1907.Our hypothesis is that these objects and these institutions proceeded from the same movement toward a "visual conquest" of the world, which lay at the heart of a foundational period in the history of technology, visual culture, and the manufacture of identity. We will interrogate these apparatuses, displays and institutions as "spaces of geographical imagination" (Besse, 2003), functioning to create new ways of thinking about the city, the nation, and the world. We will retrace their trajectories, and the history of their techniques, contextualizing these within a system of rules and of discourses, and interrogating the systems of relations which brought them together, the visions of the world they produced, the ways they were received by the public, and the political, economic and social stakes with which they engaged. Geneva, we think, presents an exemplary case for investigating the rise of image-based society and the creation of world imaginaries, as the city was a national and international point of convergence for key actors, novel techniques and spectators. The city in this way will be apprehended as a "cultural capital," by the measure of related phenomena then observed in other European capitals, and the network of actors, already identified, will be analyzed as part of the European milieu. At the same time, we will give particular attention to the specificity of Switzerland in Europe, at the level both of the history of media and that of representations. To develop these themes, we have at hand diverse sources, many unpublished and little studied, which we have already identified in Geneva, as well as in Lausanne and in France. The research team will be made up of geographers and historians of the University of Geneva and of the Ethnographic Museum of Geneva, supported by experts from the University of Lausanne, and French and British universities. In addition to a doctoral thesis, two interdisciplinary events envisioned for 2015, a synthetic volume and several scientific articles, these studies will be highlighted by a documentary project, because we think that this theme, which gives priority to the visual, can reach a broad public. This project, by way of an innovative interdisciplinary approach, promises to fill a historiographical gap, by discovering new objects of research, exploiting unpublished archives, and questioning existing knowledge.
-