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Conflicting Identities - Repräsentationspolitik und Gegenkultur in Jugoslawien zur Zeit des Kalten Krieges

English title Conflicting Identities - Politics of Representation and Counterculture in Yugoslavia during the Cold War
Applicant Ursprung Philip
Number 146795
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Institut für Geschichte und Theorie der Architektur / gta D-ARCH ETH Zürich
Institution of higher education ETH Zurich - ETHZ
Main discipline Visual arts and Art history
Start/End 01.06.2013 - 30.09.2016
Approved amount 497'008.00
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All Disciplines (4)

Discipline
Visual arts and Art history
Architecture and Social urban science
Theatre and Cinema
General history (without pre-and early history)

Keywords (8)

Cold War; (Post-)Socialism; Identity; Photography; Film; Architecture; Yugoslavia; Peformance-studies

Lay Summary (German)

Lead
Das beantragte Forschungsprojekt „Conflicting Identities: Repräsentationspolitik und Gegenkultur in Jugoslawien zur Zeit des Kalten Krieges“ befasst sich mit der jugoslawischen Identitätspolitik in der Zeit zwischen 1946 und 1989.
Lay summary

Es hat das Ziel, die verschiedenen Strategien kultureller Identitätsbildung anhand von Werken der Architektur, Skulptur, Fotografie, des Films sowie der Performance- und Konzeptkunst zu analysieren, um damit ein differenziertes Bild von einer der interessantesten, in der kunsthistorischen Forschung allerdings stark vernachlässigten Phasen der jüngeren Geschichte der visuellen Kultur zu schaffen. Die Ausgangshypothese ist, dass sich in der Sozialistischen Föderativen Republik Jugoslawien (SFRJ) aufgrund der politischen Sonderstellung auch eine einzigartige kulturelle und künstlerische Produktion entwickelt hat. Das Projekt geht der Frage nach, ob sich die kulturellen Eigenheiten als eine „blockfreie Ikonografie“ beschreiben lassen, die das dualistische Ost-West-Schema überschreitet. Die blockfreie Ikonografie wäre somit eine spezifische Bildsprache, die einerseits eine Abgrenzung gegen die Sowjetunion und andererseits gegen den kapitalistischen Westen zum Ausdruck bringt. Überdies zeigt sich an ihr das Bestreben, die inneren Brüche der Gesellschaft mit den Mitteln der Ästhetik zu kitten. Neben der Erforschung der durch die Politik motivierten Bildersprache werden in dem Projekt auch jene künstlerischen Praktiken untersucht, die sich dem Projekt der nationalen Identitätspolitik durch Kunst entziehen und verweigern.

Direct link to Lay Summary Last update: 27.05.2013

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Constructing Non-Alignment: The Case of Energoprojekt // Izgradnja Nesvrstanosti: Slučaj Energoprojekt
Sekulić Dubravka (2016), Constructing Non-Alignment: The Case of Energoprojekt // Izgradnja Nesvrstanosti: Slučaj Energoprojekt, in Muzej savremene umetnosti Beograd (ed.), Muzej savremene umetnosti Beograd, Belgrade, V-XLV.
‹Art and Revolution› – The Student Cultural Center in Belgrade as a Place between Affirmation and Critique
Renz Seraina (2014), ‹Art and Revolution› – The Student Cultural Center in Belgrade as a Place between Affirmation and Critique, in kunsttexte.de, 3, 1.
Constructing the Nonaligned Modernities: Zoran Bojović
Sekulić Dubravka (2014), Constructing the Nonaligned Modernities: Zoran Bojović, in Schöllhammer Georg (ed.), Sternberg Press, Berlin, 394.
International Trade Fair Lagos, Nigeria
Sekulić Dubravka, Phokaides Petro (2014), International Trade Fair Lagos, Nigeria, in Albrecht Benno (ed.), Compositori, Bologna, 191-193.
Constructing Non-aligned Modernity
Sekulić Dubravka (2013), Constructing Non-aligned Modernity, in Muzej savremene umetnosti beograd (ed.), Muzej savremene umetnosti beograd, Belgrade, 156-195.
Everything Is Architecture, Interview with Zoran Bojović
Sekulić Dubravka, Dolinka Andrej, Krstić Katarina (2013), Everything Is Architecture, Interview with Zoran Bojović, in Muzej savremene umetnosti beograd (ed.), Muzej savremene umetnosti beograd, Belgrade, 196-227.
Handeln im Kontext. Politisches Denken in der Gegenwartskunst in Belgrad
Renz Seraina (2013), Handeln im Kontext. Politisches Denken in der Gegenwartskunst in Belgrad, in kunsttexte.de, 1, 1.
Energoprojekt in Nigeria: Yugoslav Construction Companies in the Developing World
Sekulić Dubravka, Energoprojekt in Nigeria: Yugoslav Construction Companies in the Developing World, in Southeastern Europe.
Kunst als Entscheidung. Performancekunst der siebziger Jahre am Studentischen Kulturzentrum Belgrad
Renz Seraina, Kunst als Entscheidung. Performancekunst der siebziger Jahre am Studentischen Kulturzentrum Belgrad, Silke Schreiber, Munich.
Performance. Erfindung als Live Art
Renz Seraina, Performance. Erfindung als Live Art, in Becker Maria (ed.), Schwabe, Basel.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Goldsmiths Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Armin Linke / Staatliche Hochschule Bildender Künste Karlsruhe Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Maroje Mrduljaš/Faculty of Architecture, University of Zagreb Croatia (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Pro*Doc Art & Science FM1 Architektur, Raum und Wahrnehmung im industriellen Zeitalter Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Museum of Yugoslav History Belgrade Serbien (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Schweizer Nachwuchsforum Bildforschung östliches Europa Talk given at a conference Praxis: Performancekunst der siebziger Jahre in Belgrad zwischen Humanismus und Posthumanismus 03.06.2016 Basel, Switzerland Renz Seraina;
The gta Doctoral Workshop 2016: “Europe and Its Limits” Talk given at a conference Constructing Non-alignment - Socialist Entrepreneurship in the Third World 01.06.2016 Zürich, Switzerland Sekulic Dubravka;
Belgrad. Lektüre einer Stadt Individual talk Zwischen Humanismus und Posthumanismus. Performancekunst im Belgrad der siebziger Jahre 14.03.2016 Wien, Austria Renz Seraina;
AHRA Conference "This Thing Called Theory" Talk given at a conference "Architecture of What If. History of Potentialities Rather than the History of Forms" 19.11.2015 Leeds, Great Britain and Northern Ireland Maric Marija;
Images: Signs and Phenomena of Time Talk given at a conference Right to Time. Synthurbanism and Politics of Time in Yugoslav Self-Management 12.11.2015 Hamburg, Germany Maric Marija;
Architecture series program, Cultural Centre Belgrade Talk given at a conference Arhitekturom treće strane hladnog rata”[Architecture of the third side of the Cold War] 23.09.2015 Belgrade, Serbien Sekulic Dubravka;
Re-Activating Social Condenser, UCL SSEES + Bartlett Talk given at a conference Yugoslav Self-management and Social Condenser today 18.05.2015 London, Great Britain and Northern Ireland Sekulic Dubravka;
Werkstatt für Kulturgeschichte Talk given at a conference Socialist Entrepreneurship? Yugoslav Construction Companies Working in Non-Aligned Countries 14.11.2014 Zürich, Switzerland Sekulic Dubravka;
“Meetings in Architecture” Venice Biennale 2014 Talk given at a conference Energoprojekt, building the corporate context 11.11.2014 Venice, Italy Sekulic Dubravka;
Schwerpunkte, PhD Workshop Enable or Impose with Reinhold Martin (GSAPP, Columbia) Talk given at a conference Constructing Non-Alignment 07.11.2014 Zürich, Switzerland Sekulic Dubravka;
Local Modernities. National Architecture and International Style in the Soviet Empire post 1953 Talk given at a conference “Constructing Non-Alignment” Meetings on Architecture/Armenian Pavilion 20.10.2014 Venice, Italy Sekulic Dubravka;
ISPA Conference "Autonomy Reconsidered" Talk given at a conference Third Way: The Project of Self-Management and The Production of Yugoslav Space 07.07.2014 Delft, Netherlands Maric Marija;
European Architecture Historian Network Biannual Conference Talk given at a conference Scene for a New Heritage? 20.06.2014 Turin, Italy Sekulic Dubravka;
Travelling Communique Talk given at a conference The Third: World, Way, Space 11.06.2014 Belgrad, Serbien Renz Seraina; Sekulic Dubravka; Ursprung Philip; Maric Marija;
Travelling Communique Talk given at a conference Constructing Non-Alignment 11.06.2014 Belgrade, Serbien Renz Seraina; Maric Marija; Sekulic Dubravka; Ursprung Philip;
Travelling Communiqué Talk given at a conference The 'Human' in Yugoslav Philosophy and New Artistic Practices 11.06.2014 Belgrad, Serbien Sekulic Dubravka; Ursprung Philip; Renz Seraina; Maric Marija;
Slawistisches Forschungskolloquium Individual talk Nach dem Humanismus. Performance- und Konzeptkunst am Studentischen Kulturzentrum Belgrad 27.05.2014 Konstanz, Germany Renz Seraina;
1. Internationales Doktorandenforum Kunstgeschichte des östlichen Europas Talk given at a conference Performance- und Konzeptkunst in Belgrad 1970–1980 09.05.2014 Berlin, Germany Renz Seraina;
Driven by the Real – Performance in Ex­-Yugoslavia and Switzerland – Going along the Rupture Lines Talk given at a conference Reality and the Real in Performance Art 07.12.2013 Bern, Switzerland Renz Seraina;


Self-organised

Title Date Place
Schwerpunkte, PhD Workshop Enable or Impose with Reinhold Martin (GSAPP, Columbia) 07.11.2014 Zürich, Switzerland
Internationales Symposium Driven by the Real – Performance in Ex­-Yugoslavia and Switzerland – Going along the Rupture Lines 07.12.2013 Bern, Switzerland

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
180481 Kunst als Entscheidung - Performancekunst der siebziger Jahre am Studentischen Kulturzentrum Belgrad 01.05.2018 Publication grants

Abstract

Das beantragte Forschungsprojekt „Conflicting Identities: Repräsentationspolitik und Gegenkultur in Jugoslawien zur Zeit des Kalten Krieges“ befasst sich mit der jugoslawischen Identitätspolitik in der Zeit zwischen 1946 und 1989. Es hat das Ziel, die verschiedenen Strategien kultureller Identitätsbildung anhand von Werken der Architektur, Skulptur, Fotografie, des Films sowie der Performance- und Konzeptkunst zu analysieren, um damit ein differenziertes Bild von einer der interessantesten, in der kunsthistorischen Forschung allerdings stark vernachlässigten Phasen der jüngeren Geschichte der visuellen Kultur zu schaffen. Die Ausgangshypothese ist, dass sich in der Sozialistischen Föderativen Republik Jugoslawien (SFRJ) aufgrund der politischen Sonderstellung auch eine einzigartige kulturelle und künstlerische Produktion entwickelt hat. Das Projekt geht der Frage nach, ob sich die kulturellen Eigenheiten als eine „blockfreie Ikonografie“ beschreiben lassen, die das dualistische Ost-West-Schema überschreitet. Die blockfreie Ikonografie wäre somit eine spezifische Bildsprache, die einerseits eine Abgrenzung gegen die Sowjetunion und andererseits gegen den kapitalistischen Westen zum Ausdruck bringt. Überdies zeigt sich an ihr das Bestreben, die inneren Brüche der Gesellschaft mit den Mitteln der Ästhetik zu kitten. Neben der Erforschung der durch die Politik motivierten Bildersprache werden in dem Projekt auch jene künstlerischen Praktiken untersucht, die sich dem Projekt der nationalen Identitätspolitik durch Kunst entziehen und verweigern.
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