Project

Back to overview

Architektur und die Globalisierung des Wissens im 19. Jahrhundert. Gottfried Semper und die Disziplin der Architekturgeschichte

English title Architecture and the Globalization of Knowledge in the 19th Century. Gottfried Semper and the Discipline of Architectural History
Applicant Hildebrand Sonja
Number 146058
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Istituto di storia e teoria dell’arte e dell’architettura (ISA) Accademia di architettura
Institution of higher education Università della Svizzera italiana - USI
Main discipline Visual arts and Art history
Start/End 01.05.2013 - 31.10.2016
Approved amount 620'036.00
Show all

Keywords (10)

History of knowledge; Architectural History; Global Art History; Globalisation; History of science; Material Culture; Object; Edition of primary texts; Museum; World Fairs

Lay Summary (German)

Lead
Gottfried Semper (1803-1879) hat ein umfangreiches theoretisches Werk hinterlassen, in dem er Architektur als Teil der materiellen Kultur interpretiert. Während seines Londoner Exils (1850-55) war er hautnah mit Phänomenen eines Globalisierungsschubs konfrontiert, der seinen prägnantesten Ausdruck in der Weltausstellung von 1851 gefunden hat.
Lay summary

London war damals die wichtigste Drehscheibe radikaler Veränderungen, die auch die Welt der Architektur, der Kunst und der Wissenschaften betrafen. Semper befand sich als Beobachter, praktizierender (Ausstellungs-) Architekt und Lehrer am Department of Practical Art für einige Jahre am Puls der Zeit. 

 

Das Projekt versteht sich als Beitrag zur historischen Fundierung der aktuellen disziplinären Erweiterung der Architektur- und Kunstgeschichte in Richtung einer «Weltkunstgeschichte» respektive «globalen Kunstgeschichte». In historischer Perspektive rückt es Aspekte heutiger Globalisierung in den Blick und partizipiert an aktuellen Diskussionen zur Bedeutung des materiellen Gegenstands in einer zunehmend virtualisierten Welt.

London war damals die wichtigste Drehscheibe radikaler Veränderungen, die auch die Welt der Architektur, der Kunst und der Wissenschaften betrafen. Semper befand sich als Beobachter, praktizierender (Ausstellungs-) Architekt und Lehrer am Department of Practical Art für einige Jahre am Puls der Zeit. Das Projekt untersucht in disziplingeschichtlicher Perspektive Sempers Überlegungen zur globalen Entwicklung der architektonischen Kultur in ihrem wissens- und wissenschaftsgeschichtlichen Kontext. 

Zwei Dissertationen behandeln Fragen der architekturgeschichtlichen Methodenbildung unter den übergreifenden Aspekten der Globalisierung respektive der Materiellen Kultur. 

  • Elena Chestnova, History in Things: Gottfried Semper and the Popularization of the Arts in London 1850–55 (USI 2017, 2018 Theodor-Fischer-Preis des Zentralinstituts für Kunstgeschichte München), erscheint 2021 u.d.T. Material Theories: Gottfried Semper and Things of the Mid-Nineteenth Century (Routledge, London)
  • Claudio Leoni, Exhibition and Cognition: Gottfried Semper’s Strolls in the Crystal Palace (Bartlett/UCL 2019)

Ein inhaltlich und in den Arbeitsstrukturen eng mit den Dissertationen verbundenes Editionsprojekt erschliesst mit einer Auswahl von Sempers Schriften aus dem Nachlass im gta Archiv der ETH Zürich zentrale Quellengrundlagen. 

Direct link to Lay Summary Last update: 04.05.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Gottfried Semper, London Writings 1850–1855
GnehmMichael, HildebrandSonja, WeidmannDieter (2021), Gottfried Semper, London Writings 1850–1855, gta Verlag, Zürich.
Architectural History and Globalized Knowledge
Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.) (2021), Architectural History and Globalized Knowledge, Mendrisio Academy Press, Mendrisio.
Gottfried Semper on Architectural Curvilinearity
HildebrandSonja (2021), Gottfried Semper on Architectural Curvilinearity, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 107-123.
Gottfried Semper's "Broken English"
WeidmannDieter (2021), Gottfried Semper's "Broken English", in Hildebrand Sonja, Gnehm Michael (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 87-105.
Introduction
HildebrandSonja, GnehmMichael (2021), Introduction, in Hildebrand Sonja, Gnehm Michael (ed.), gta Verlag, Zürich, 7-13.
Staging Canada: Gottfried Semper's Contribution to the Great Exhibition of 1851
LeoniClaudio (2021), Staging Canada: Gottfried Semper's Contribution to the Great Exhibition of 1851, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), gta Verlag, Zürich, 39-55.
Traces of Labour: An Imaginary Roundtable with Marx, Melville, Paxton, and Semper in the Crystal Palace in 1851
UrsprungPhilip (2021), Traces of Labour: An Imaginary Roundtable with Marx, Melville, Paxton, and Semper in the Crystal Palace in 1851, in Hildebrand Sonja, Gnehm Michael (ed.), gta Verlag, Zürich, 57-63.
Vessels of Character
Chestnova Elena (2021), Vessels of Character, in Hildebrand Sonja, Gnehm Michael (ed.), gta Verlag, Zürich, 125-141.
How Architecture Comes into Being: Gottfried Semper – Design as an Interface between Science and Poetry / Come l'architettura diventa reale. Gottfried Semper: Progretto come medium tra scienza e poesi
Hildebrand Sonja (2019), How Architecture Comes into Being: Gottfried Semper – Design as an Interface between Science and Poetry / Come l'architettura diventa reale. Gottfried Semper: Progretto come medium tra scienza e poesi, in Roda Michele, Angi Barbara (ed.), LetteraVentidue, Siracusa, 155-171.
Substantial Differences: Semper's 'Stoffwechsel' and Truth to Materials
Chestnova Elena (2018), Substantial Differences: Semper's 'Stoffwechsel' and Truth to Materials, in Hildebrand Sonja, Mondini Daniela, Grignolo Roberta (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 113-125.
Unione relativa. Riflessioni sull'ermeneutica architettonica di Gottfried Semper
Hildebrand Sonja (2018), Unione relativa. Riflessioni sull'ermeneutica architettonica di Gottfried Semper, in Hildebrand Sonj, Mondini Daniela, Grignolo Roberta (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 103-111.
Progress of Architecture: History in Contemporary Architecture
Gnehm Michael (2018), Progress of Architecture: History in Contemporary Architecture, in Pedretti Bruno, Mondini Daniela, Hildebrand Sonja, Grignolo Roberta (ed.), Silvana editoriale, Milano, 46-57.
Gottfried Semper et le métabolisme du revêtement architectural
Gnehm Michael (2017), Gottfried Semper et le métabolisme du revêtement architectural, in Gradhiva. Revue d'anthropologie et d'histoire des arts, (25), 106-123.
Tropical Opulence: Rio de Janeiro's Theater Competition of 1857
Gnehm Michael (2017), Tropical Opulence: Rio de Janeiro's Theater Competition of 1857, in New Worlds: Frontiers, Inclusion, Utopias, ed. Claudia Mattos and Roberto Conduru , São Paulo: Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA), Comité International de l’Histoire de l’ArtCBHA/CIHA, Rio de Janeiro.
Gottfried Semper et le «sens divinatoire de l’artiste»
Gnehm Michael (2017), Gottfried Semper et le «sens divinatoire de l’artiste», in Gradhiva. Revue d'anthropologie et d'histoire des arts, 26, 143-157.
L’enseignement de l’intuition: du devenir des formes. Les années d’apprentissage de Gottfried Semper à Göttingen et Paris
Hildebrand Sonja (2017), L’enseignement de l’intuition: du devenir des formes. Les années d’apprentissage de Gottfried Semper à Göttingen et Paris, in Revue germanique internationale, (26), 19-37.
Relative Verbundenheit. Überlegungen zu Gottfried Sempers Architekturhermeneutik
Hildebrand Sonja (2017), Relative Verbundenheit. Überlegungen zu Gottfried Sempers Architekturhermeneutik, in Dieffenbacher Jessica, Daguet Karin, Strebel Deborah, Imesch Kornelia (ed.), Athena, Oberhausen, 171-180.
The House that Semper built: Practical Art in Metal and Hard Materials
Chestnova Elena (2017), The House that Semper built: Practical Art in Metal and Hard Materials, in Architectural Theory Review, 21(1), 44-61.
Vom klassizistischen «Abstraktionswesen» zurück «auf den natürlichen Weg des Sehens». Gottfried Sempers Hermeneutik antiker Farbigkeit
Hildebrand Sonja (2016), Vom klassizistischen «Abstraktionswesen» zurück «auf den natürlichen Weg des Sehens». Gottfried Sempers Hermeneutik antiker Farbigkeit, in Dönike Martin, Müller-Tamm Jutta, Steinle Friedrich (ed.), Wallstein, Göttingen, 291-312.
Bekleidungstheorie
Gnehm Michael (2015), Bekleidungstheorie, in Arch+, 48(221), 33-39.
Stoffwechseltheorie
Gnehm Michael (2015), Stoffwechseltheorie, in Arch+, 48 , (221), 155-163.
Towards an Expanded Concept of Form: Gottfried Semper on Ancient Projectiles
Hildebrand Sonja (2015), Towards an Expanded Concept of Form: Gottfried Semper on Ancient Projectiles, in Hildebrand Sonja, Bergmann Elisabeth (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 131-143.
"Bridging Art and Science" – Semper's teaching in London 1850-55
Chestnova Elena (2014), "Bridging Art and Science" – Semper's teaching in London 1850-55, in Trans, 24, 144-151.
"In hohem Grade vergeistigt": materielle und symbolische Qualitäten von Farbe in Sempers "Prinzip der Bekleidung"
Hildebrand Sonja (2014), "In hohem Grade vergeistigt": materielle und symbolische Qualitäten von Farbe in Sempers "Prinzip der Bekleidung", in Hassler Uta (ed.), Hirmer, München, 292-299.
„Ornamental Design is … a kind of practical science“: Ornamental Theories at the London School of Design and the Department of Practical Art
Chestnova Elena (2014), „Ornamental Design is … a kind of practical science“: Ornamental Theories at the London School of Design and the Department of Practical Art, in Journal of Art Historiography, (11), 1-18.
Art, Production, and Market Conditions: Gottfried Semper‘s Historical Perspective on Commodities
Leoni Claudio (2014), Art, Production, and Market Conditions: Gottfried Semper‘s Historical Perspective on Commodities, in Journal of Art Historiography, (11), 1-14.
Concepts of Creation: Historiography and Design in Gottfried Semper
Hildebrand Sonja (2014), Concepts of Creation: Historiography and Design in Gottfried Semper, in Journal of Art Historiography, (11), 1-13.
Ein Symbol des «freien Menschentuns». Gottfried Sempers Stadthaus Winterthur
Hildebrand Sonja (2014), Ein Symbol des «freien Menschentuns». Gottfried Sempers Stadthaus Winterthur, in Kunst und Architektur in der Schweiz, 12-19.
Through the Stable Door to Prince Albert? On Semper‘s London connections
Weidmann Dieter (2014), Through the Stable Door to Prince Albert? On Semper‘s London connections, in Journal of Art Historiography, (11), 1-26.
Im Konflikt zwischen Individuum und Gesellschaft: Gottfried Sempers theatraler Urbanismus
Gnehm Michael (2013), Im Konflikt zwischen Individuum und Gesellschaft: Gottfried Sempers theatraler Urbanismus, in Cohen Jean-Louis, Frank Hartmut (ed.), Deutscher Kunstverlag, Berlin/München, 61-86.
Totalità dell‘architettura. Modelli formativi e del sapere in Gottfried Semper
Hildebrand Sonja (2013), Totalità dell‘architettura. Modelli formativi e del sapere in Gottfried Semper, in Frank Pedretti (ed.), SilvanaEditoriale/Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 145-161.
Abbey Wood Cemetry, Woolwich
Gnehm Michael, Abbey Wood Cemetry, Woolwich, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio.
De Göttingen à Paris: Gottfried Semper et la notion d’Anschauung en mathématique et en histoire
Hildebrand Sonja, De Göttingen à Paris: Gottfried Semper et la notion d’Anschauung en mathématique et en histoire, in Revue germanique internationale, 1.
Europe's Place between America and Russia: Notes on the Great Exhibition
Gnehm Michael, Europe's Place between America and Russia: Notes on the Great Exhibition, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 1.
Feet of Clay and Working Skeletons
Chestnova Elena, Feet of Clay and Working Skeletons, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 1.
Gottfried Semper: Teaching and Writing on the Move
Chestnova Elena, Gottfried Semper: Teaching and Writing on the Move, in Savoy Bénédicte, Nerlich France, Vratskiou Eleonora (ed.), Brepols, Brussels, 1.
How Architecture Comes into Being: Gottfried Semper – Design as an Interface between Science and Poetry,
Hildebrand Sonja, How Architecture Comes into Being: Gottfried Semper – Design as an Interface between Science and Poetry,, in Roda Michele (ed.), Politecnico di Milano, Polo Piacenza, Piacenza, 1.
Polychromie, archéologie, rhétorique: l'herméneutique divinatoire de Gottfried Semper
Gnehm Michael, Polychromie, archéologie, rhétorique: l'herméneutique divinatoire de Gottfried Semper, in Gradhiva. Revue d'anthropologie et d'histoire des arts, 1.
Progress of Architecture: The Place of Oriental Art in Gottfried Semper
Gnehm Michael, Progress of Architecture: The Place of Oriental Art in Gottfried Semper, in Hildebrand Sonja, Mondini Daniela, Grignolo Roberta (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 1.
Researching in Exile: On the Origin of Gottfried Semper's 'Practical Art in Metals and Hard Materials'
Weidmann Dieter, Researching in Exile: On the Origin of Gottfried Semper's 'Practical Art in Metals and Hard Materials', in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 1.
Semper on Ancient Projectiles
Hildebrand Sonja, Semper on Ancient Projectiles, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 1.
Substantial Differences: Stoffwechsel and Truth to Materials During Gottfried Semper's Stay in London
Chestnova Elena, Substantial Differences: Stoffwechsel and Truth to Materials During Gottfried Semper's Stay in London, in Hildebrand Sonja, Mondini Daniela, Grignolo Roberta (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio.
Towards a Philosophy of Culture in the Twilight of Capitalism
Leoni Claudio, Towards a Philosophy of Culture in the Twilight of Capitalism, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 1.
Traces of Labour: An Imginary Roundtable with Marx, Herman Melville, Joseph Paxton and Gottfried Semper in London in 1851
Ursprung Philip, Traces of Labour: An Imginary Roundtable with Marx, Herman Melville, Joseph Paxton and Gottfried Semper in London in 1851, in Gnehm Michael, Hildebrand Sonja (ed.), Mendrisio Academy Press, Mendrisio, 1.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
TU Dresden, Prof. Dr. Henrik Karge Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Odile Nouvel, Musée des arts décoratifs France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
University College London, Bartlett School of Architecture, Prof. Dr. Murray Fraser Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
University College London, Bartlett School of Architecture, Prof. Dr. Adrian Forty Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Isabelle Kalinowski, CNRS-ENS France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Alice Thomine, Musée d'Orsay France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Universität Zürich, Kunsthistorisches Institut, Prof. Dr. Tristan Weddigen Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
University College London, Bartlett School of Architecture, Dr. Peg Rawes Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Patricia Falguières, EHESS France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Delphine Burlot, Université Paris I France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Caroline van Eck, University of Cambridge UK Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
ETH Zürich und Universität Zürich, Zentrum für Geschichte des Wissens Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Princeton University, School of Architecture, Prof. Dr. Spyros Papapetros United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Polychromie antique, théories, interprétation et recréations. Historicité du décor mural à l’Antique en Europe au XIXe siècle Talk given at a conference Polychromie, archéologie, rhétorique: l’herméneutique divinatoire de Gottfried Semper 25.10.2016 Paris, Ecole normale supérieure PSL - Research University Paris, France Gnehm Michael;
Writing Buildings. Conference Kent School of Architecture and The Architectural Review Talk given at a conference Architectural History and the Travelogue: Semper’s history writing and the ‘manners and customs’ gen 14.07.2016 Kent, Great Britain and Northern Ireland Chestnova Elena;
Dritter Schweizer Kongress für Kunstgeschichte Poster History in Things: Gottfried Semper and the Popularisation of the Arts in London 1850-55 23.06.2016 Basel, Switzerland Chestnova Elena;
42nd AAH Annual Conference, Session "Iteration", chaired by Robin Schuldenfrei, University of Edinburgh, 7–9 April 2016 Talk given at a conference Progress of Architecture 06.04.2016 University of Edinburgh, Great Britain and Northern Ireland Gnehm Michael;
Society of Architectural Historians, 69th Annunal International Conference Talk given at a conference Exhibition as Model: Theorizing Architecture in the Gallery 06.04.2016 Pasadena/Los Angeles, United States of America Leoni Claudio Gion;
L’industrie de l’art: Gottfried Semper, l’architecture et l’anthropologie dans l’Europe du XIXe siècle. Colloque Musée d’Orsay, Centre Allemand d’Histoire de l’Art, Institut National d’Histoire de l’Art Talk given at a conference From Göttingen to Paris: Gottfried Semper and the concept of „Anschauung“ in Mathematics and History 13.01.2016 Paris, France Hildebrand Sonja;
Doctoral Critics of the History & Theory of Architecture Doctoral Program, ETH Zurich Talk given at a conference History of Things: Gottfried Semper and Popularization of the Arts in London 15.12.2015 Zürich, Switzerland Chestnova Elena;
Current Research in the Arts of the 19th and early 20th Century. Research Colloquium, Barbara von Orelli-Messerli, Universität Zürich Talk given at a conference Gottfried Semper and Popularization of the Arts in London 1850-55: Assyrian Example 09.12.2015 Zürich, Switzerland Chestnova Elena;
New Worlds: Frontiers, Inclusion, Utopias. XXXV Collóquio do Cômité Brasileiro de História da Arte. Rio de Janeiro, Museu Nacional de Belas Artes Talk given at a conference Tropical Opulence: Rio de Janeiro's Theater Competition of the 1850s 24.08.2015 Rio de Janeiro, Brazil Gnehm Michael;
History of Architectural Historiography. International Colloquium of the Journal of Art Historiography Talk given at a conference Dismantling Hierarchies: Inclusion of 'Lesser Arts' in the History of Architecture and the Popularization in the 1850s 12.06.2015 Trondheim, Norway Chestnova Elena;
Architecture and the Globalization of Knowledge in the Nineteenth Century: Gottfried Semper and the Discipline of Architectural History Talk given at a conference "Would These Have Been Ornaments?" Assyrian Archaeology, Popularized Knowledge, and the Writing of Architectural History 02.06.2015 Mendrisio, Switzerland Chestnova Elena;
Architecture and the Globalization of Knowledge in the Nineteenth Century: Gottfried Semper and the Discipline of Architectural History Talk given at a conference The Crystal Palace in the View of Gottfried Semper and His Contemporaries 02.06.2015 Mendrisio, Switzerland Weidmann Dieter;
Architecture and the Globalization of Knowledge in the Nineteenth Century: Gottfried Semper and the Discipline of Architectural History Talk given at a conference Testing Ideas in Gallery Spaces: Museology After the Great Exhibition 02.06.2015 Mendrisio, Switzerland Leoni Claudio Gion;
Architecture and the Globalization of Knowledge in the Nineteenth Century: Gottfried Semper and the Discipline of Architectural History Talk given at a conference Traces of Labour: An Imaginary Roundtable with Karl Max, Herman Melville, Joseph Paxton and Gottfried Semper in London in 1851 02.06.2015 Mendrisio, Switzerland Ursprung Philip;
Architecture and the Globalization of Knowledge in the Nineteenth Century: Gottfried Semper and the Discipline of Architectural History Talk given at a conference Gottfried Semper at the British Library 02.06.2015 Mendrisio, Switzerland Hildebrand Sonja;
Architecture and the Globalization of Knowledge in the Nineteenth Century: Gottfried Semper and the Discipline of Architectural History Talk given at a conference Art and Technology: Gottfried Semper on America, Russia, and Europe's Place in the World 02.06.2015 Mendrisio, Switzerland Gnehm Michael;
Formation artistique transnationale au XIXe siècle / Transnationale Künstlerausbildung im 19. Jahrhundert Talk given at a conference Mobile Educator – Morphing Theoretician. Gottfried Semper teaching in Germany and England 28.05.2015 Paris, France Chestnova Elena;
Drawings, Diagrams and Beyond: Media in Architecture. ETH Doctoral Seminar of gta Chair Laurent Stalder Talk given at a conference Tracings: Gottfried Semper's Metals Catalogue 23.05.2015 Zürich, Switzerland Chestnova Elena;
Conference of the Society of Architectural Historians of Great Britain, 3rd annual graduate student research form Talk given at a conference Between Idealism and Materialism: Gottfried Semper in the Crystal Palace 11.04.2015 Edinburgh, Great Britain and Northern Ireland Leoni Claudio Gion;
PhD Research Projects 2015, Barlett School of Architecture Talk given at a conference Approaching Objects in the Crystal Palace: The Development of Gottfried Semper's Design Theory between Idealism and Materialism 24.02.2015 London, Great Britain and Northern Ireland Leoni Claudio Gion;
Art, Innovation, Industrie: Gottfried Semper et les débuts d'une science des artefacts Individual talk Cultural Philosophy and Sciences of Nature: Dimensions of ornament in Gottfried Semper 22.01.2015 Paris, France Hildebrand Sonja;
Art, Innovation, Industrie: Gottfried Semper et les débuts d'une science des artefacts Individual talk Gottfried Semper à Londres: le plan de 1852 pour une exposition industrielle 18.12.2014 Paris, France Gnehm Michael;
IKA Lecture Individual talk Auf den zweiten Augenschein. Der Architekt und Theoretiker Gottfried Semper 17.12.2014 Wien, Austria Hildebrand Sonja;
Ort und Ortsbezug in der Architektur Talk given at a conference Zwischen Idealitat und Realismus. Gottfried Semper in London und Zurich 20.11.2014 München, Germany Gnehm Michael;
Industries of Architecture: Relations – Process – Production. Architectural Humanities Research Association International Conference Talk given at a conference Science, Industry and Art: Gottfried Semepr and the status of the object in art education 13.11.2014 Newcastle, Great Britain and Northern Ireland Chestnova Elena;
Enable or Impose: Architecture and the Organizational Complex. PhD Workshop wit Reinhold Martin Talk given at a conference Architectural History and the Media: Gottfried Semper and the Popular Press 07.11.2014 Zürich, Switzerland Chestnova Elena;
Victorian Collections & Collecting, conference California State University Talk given at a conference Systems of Taxonomy between Art, Science and Capitalism 16.10.2014 Los Angeles, United States of America Leoni Claudio Gion;
Neues aus der Gottfried Semper-Forschung Talk given at a conference Exploring Expanding Fields: Gottfried Semper and Geology 08.09.2014 Castasegna, Switzerland Leoni Claudio Gion;
Neues aus der Gottfried Semper-Forschung Talk given at a conference «… embarrassed in addressing to You a paper written in broken English …». Sempers Verhältnis zur englischen Sprache 08.09.2014 Castasegna, Switzerland Weidmann Dieter;
Neues aus der Gottfried Semper-Forschung Talk given at a conference From the Humble Huts to the Rajah's Sword: Semper's Indian Collection 08.09.2014 Castasegna, Switzerland Chestnova Elena;
Neues aus der Gottfried Semper-Forschung Talk given at a conference Anmerkungen zum Verhältnis von Identität und globaler Perspektive bei Gottfried Kemper 08.09.2014 Castasegna, Switzerland Hildebrand Sonja;
Neues aus der Gottfried Semper-Forschung Talk given at a conference Reproduktionen: Gottfried Semper und die neuen Medien 08.09.2014 Castasegna, Switzerland Gnehm Michael;
Collections as Agents of Identity and Heritage. Summer school University of Amsterdam Talk given at a conference Gottfried Semper in London: Collecting and Writing. Transfer of Knowledge and the Formation of Theory 23.06.2014 Amsterdam, Netherlands Chestnova Elena;
topics & strategies. Design and Research in Architecture. 4. Symposium Entwerfen und Forschen in der Architektur Talk given at a conference Form verstehen, Form definieren. Gottfried Semper und das Dilemma des Architekten 19.06.2014 Leibniz Universität Hannover, Germany Hildebrand Sonja;
3. internationale EAHN-Tagung Talk given at a conference Exhibiting Cultural Development: Curatorial Concepts of Artefacts stimulated by the Great Exhibition of 1851 using the example of Pitt Rivers and Gottfried Semper 19.06.2014 Turin, Italy Leoni Claudio Gion;
Raumgeflechte – Ostentative Räume – Ausstellungskulturen im 20. Jahrhundert. Summer School Kunsthistorisches Institut, Univ. Zürich Talk given at a conference Objects in a Glass Covered Vacuum: Gottfried Semper's depiction of commercial objects and their relationship to Crystal Palace 10.06.2014 Zürich, Switzerland Leoni Claudio Gion;
150 Jahre Villa Garbald – 10 Jahre Denklabor Villa Garbald Talk given at a conference Gottfried Semper – Architektur global denken 10.05.2014 Castasegna, Switzerland Hildebrand Sonja;
Research Conversations, Barlett – School of Architecture Talk given at a conference Objects and Musuems in Art and Science: Gottfried Semper and practices of display in mid-ninetheenth century London 18.03.2014 London, Great Britain and Northern Ireland Leoni Claudio Gion;
Gottfried Semper in London 1850–55 Talk given at a conference "Ornamental Design Is … a Kind of Practical Science": Ornamental Theories at the London School of Design and the Department of Practical Art 26.02.2014 Mendrisio, Switzerland Chestnova Elena;
Gottfried Semper in London 1850-55 Talk given at a conference Artificial Evolution: Editing Gottfried Semper 26.02.2014 Mendrisio, Switzerland Gnehm Michael;
Gottfried Semper in London 1850-55 Talk given at a conference Through the Stable Door to Prince Albert? On Semper's London Connections 26.02.2014 Mendrisio, Switzerland Weidmann Dieter;
Gottfried Semper in London 1850–55 Talk given at a conference Art, Production, and Market Conditions: Gottfried Semper's Historical Perspective on Commodities 26.02.2014 Mendrisio, Switzerland Leoni Claudio Gion;
Masterkurs «Theories in Architecture», Politecnico di Milano, Polo territoriale di Piacenza Individual talk How architecture comes into being. Gottfried Semper on principles and invention 21.01.2014 Piacenza, Italy Hildebrand Sonja;
Architecture Research Moments, conference of the European Architectural Research Network Talk given at a conference Museums Housing Objects in Art and Science 17.01.2014 Brüssel, Belgium Leoni Claudio Gion;
Methoden der Architekturgeschichte und -theorie, History and Theory Doctoral Program, D-ARCH, ETH Zürich Talk given at a conference Topic, Objective, Hypothesis of the Dissertation 31.10.2013 Zürich, Switzerland Chestnova Elena;
Research Conversations, Bartlett – School of Architecture Talk given at a conference Cultural Transformations and its Analysis in Art and Science: Gottfried Semper and the development of anthropological and curatorial concepts stimulated by the Great Exhibition of 1851 22.10.2013 London, Great Britain and Northern Ireland Leoni Claudio Gion;
Semper und Wagner in Zürich. Symposium zum 200. Geburtstag von Richard Wagner und 210. Geburtstag von Gottfried Semper, Collegium Helveticum, ETH Zürich/Universität Zürich Talk given at a conference Konvergente und divergente Kunstauffassungen Semper und Wagners 20.09.2013 Zürich, Switzerland Weidmann Dieter;
Semper und Wagner in Zürich. Symposium zum 200. Geburtstag von Richard Wagner und 210. Geburtstag von Gottfried Semper, Collegium Helveticum, ETH Zürich/Univ. Zürich Talk given at a conference Festapparate – zur Theatralität von Architektur bei Gottfried Semper 20.09.2013 Zürich, Switzerland Hildebrand Sonja;
Zweiter Schweizerischer Kongress für Kunstgeschichte, Universität Lausanne Talk given at a conference Relative Verbundenheit. Überlegungen zu Gottfried Sempers Architekturhermeneutik 22.08.2013 Lausanne, Switzerland Hildebrand Sonja;


Self-organised

Title Date Place
Neues aus der Gottfried Semper-Forschung 08.09.2014 Castasegna, Switzerland
Gottfried Semper in London 1850-55. Workshop 26.02.2014 Mendrisio, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Nachdenken über Architektur. Henrik Karges hervorragende Edition von Gottfried Sempers gesammelten NZZ International 2014
Media relations: radio, television 29. November 1803. Der Geburtstag des Architekten Gottfried Semper WDR 3/WDR 5 International 2013

Awards

Title Year
Theodor-Fischer-Preis 2018

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
157995 Gottfried Semper: Der Stil. Kritische und kommentierte Ausgabe 01.01.2017 Editionen
160639 Architektur und die Globalisierung des Wissens im 19. Jahrhundert: Gottfried Semper und die Disziplin der Architekturgeschichte 01.06.2015 Scientific Conferences
204300 Architectural History and Globalized Knowledge. Gottfried Semper in London 01.07.2021 Open Access Books
132781 Art & Science 01.09.2011 ProDoc
198242 Gottfried Semper: Der Stil. Kritische und kommentierte Ausgabe - Teil 2 01.01.2021 Editionen
206574 Gottfried Semper, London Writings 1850-1855 01.10.2021 Open Access Books

Abstract

Das Forschungsprojekt «Architektur und die Globalisierung des Wissens im 19. Jahrhundert. Gottfried Semper und die Disziplin der Architekturgeschichte» ist eine Kooperation des Istituto di storia e teoria dell’arte e dell’architettura der Accademia di architettura, Università della Svizzera italiana (USI) in Mendrisio (Prof. Dr. Sonja Hildebrand) und des Instituts für Geschichte und Theorie der Architektur gta der ETH Zürich (Prof. Dr. Philip Ursprung). Im Zentrum stehen die theoretischen Arbeiten, die Gottfried Semper während seines Exils in London (1850-55) schuf, unter dem Eindruck der ersten Weltausstellung, der Great Exhibition von 1851 im Crystal Palace. In jener Phase der europäischen Revolutionen befanden sich nicht nur die Politik und die Gesellschaft in einem radikalen Umbruch, sondern auch die Welt der Architektur, der Kunst und der Wissenschaften. Die Internationalisierung, ja Globalisierung des Wissens ist dabei ein besonders markantes Phänomen. London war die wichtigste Drehscheibe dieser Veränderungen, und Semper befand sich als Beobachter, der diverse kritische Aufsätze zur Ausstellung verfasste, und Akteur, der eigene Ausstellungsarchitekturen schuf und am Londoner Department of Practical Art lehrte, für einige Jahre am Puls der Zeit. In dem Forschungsprojekt sollen Sempers Überlegungen zur globalen Entwicklung der architektonischen Kultur und deren Voraussetzungen umfassend in ihrem wissens- und wissenschaftsgeschichtlichen Kontext analysiert werden. Das Forschungsprojekt setzt sich aus drei inhaltlich und in den Arbeitsstrukturen eng aufeinander bezogenen Teilprojekten zusammen, zwei Dissertationsprojekten und einem Archiv- und Editionsprojekt, das teilweise noch nicht bearbeitetes Material aus dem Semper-Nachlass im gta Archiv erschliessen und verfügbar machen wird. Die beiden Dissertationsprojekte sind den übergreifenden Aspekten der GLOBALISIERUNG und der MATERIELLEN KULTUR zugeordnet. Im ersten Dissertationsprojekt, das bei Annahme des Antrags von Elena Chestnova durchgeführt würde, wird zum einen untersucht, wie neue Wissenschaftsformen und Wissensinhalte sowie deren Ordnung und Vermittlung die Architekturgeschichte in ihrer Auseinandersetzung mit den politischen, wirtschaftlichen, sozialen und technischen Veränderungen - und damit in ihrer Methodenbildung - geprägt haben. («Globalisierung des Wissens und Vergleichende Architekturgeschichte»). Im zweiten Dissertationsprojekt, das von Claudio Leoni durchgeführt würde, geht es um die Frage, wie sich die Bedeutung des materiellen Objekts, die sich sowohl im globalisierten Warenverkehr als auch im neuen wissenschaftlichen Interesse für den materiellen Charakter von Kultur manifestierte, auf die Inhalte und Methoden der Architekturgeschichte ausgewirkt hat («Architektur, Anthropologie und materielle Kultur»). Im dritten Teilprojekt erfolgt die wissenschaftliche Erschliessung der wichtigsten GRUNDLAGEN des Forschungsprojekts, die mit Gottfried Sempers Manuskripten, Briefen und Zeichnungen aus seiner Londoner Zeit in seinem Nachlass im gta Archiv gegeben sind, und deren Zusammenfassung in einer von einem wissenschaftlichen Aufsatzteil begleiteten Anthologie (Anthologie «Schriften der Londoner Zeit 1850-55»). Für dieses dritte Teilprojekt sind mit PD Dr. Michael Gnehm und Dr. Dieter Weidmann zwei ausgewiesene Spezialisten für Gottfried Semper und dessen theoretischen Nachlass vorgesehen. Beide Forscher haben profunde Kenntnisse des Archivs, die sie sowohl im Hinblick auf die Edition wie zur Unterstützung der beiden Dissertationen einbringen können. Das Gesamtprojekt versteht sich als ein Beitrag zur historischen Fundierung der aktuellen disziplinären Erweiterung der Architektur- und Kunstgeschichte in Richtung einer «Weltkunstgeschichte» respektive «globalen Kunstgeschichte».
-