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Understanding Motivations to Donate Blood: The Role of Habits, Image, and Social Networks

English title Understanding Motivations to Donate Blood: The Role of Habits, Image, and Social Networks
Applicant Goette Lorenz
Number 141767
Funding scheme ProDoc
Research institution Département d'économie (DE) Faculté des Hautes Etudes Commerciales (HEC) Université de Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Economics
Start/End 01.02.2013 - 30.04.2016
Approved amount 388'000.00
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Keywords (4)

public health; behavioral economics; pro-social behavior; field experiments

Lay Summary (French)

Lead
Lay summary

En cas d'urgence médicale, les transfusions sanguines sont souvent le seul moyen de sauver la vie d'un individu. La plupart des pays, y compris la Suisse, comptent exclusivement sur les dons volontaires de sang. Cela crée un délicat problème d’incitatifs dans le secteur de la santé publique: comment les donneurs peuvent être motivés à donner leur sang de manière régulière? Quelle est la motivation qui les pousse à faire cela et comment peut-elle être gérée? Alors que les incitatifs monétaire ont déjà eu une certaine place dans la littérature économique, d'autres aspects concernant la motivation des donneurs ont reçu très peu d'attention jusqu’à présent. Ce projet propose de se pencher sur trois importantes forces comportementales. Comprendre comment elles affectent les dons de sang et le comportement pro-social plus généralement a des implications importantes pour les politiques à implémenter.

La Demande : L'expérience quotidienne montre que lorsque l’on demande à un individu d’accomplir une tâche, il est beaucoup plus difficile pour lui de la refuser. Des études antérieures ont montré que le comportement pro-social peut être amélioré si l'on introduit la possibilité de demander explicitement, et sur le terrain l’on observe que ces éléments sont aussi valables dans le cas du bénévolat. Pourtant, des observations issues d’autres études indiquent également qu’approcher les individus peut avoir des effets négatifs sur la motivation pro-sociale de certaines personnes. Aucune preuve systématique dans le domaine du comportement pro-social n’existe pour tenter de mesurer l'importance relative de ces deux effets.

Habitude : Nous avons tous une compréhension intuitive de la puissance des habitudes: faire quelque chose pendant un certain temps permet de le faire plus facilement dans le futur, et cela dans pratiquement tous les domaines du comportement. Dans ce sens, la formation d'habitude peut introduire des externalités inter-temporelles qui augmentent l'efficacité des incitatifs, mais cela n'a pas encore fait l’objet de beaucoup d’études en économie. L'établissement d'une habitude de contribution peut donc être un canal important pour favoriser un comportement pro-social. Mais l’on sait encore peu de la manière dont cela peut être réalisé.

Réseau social : Aider les autres et se comporter d’une façon pro-sociale est intimement lié à son environnement social. Les gens avec qui nous interagissons et la reconnaissance de ce que nous faisons compte beaucoup pour déterminer si des individus vont contribuer au bien commun ou non. De la même façon, cela implique que les interactions sociales introduisent des externalités interpersonnelles. Ces retombées peuvent avoir d'importantes conséquences économiques. Par exemple, elles peuvent augmenter l'efficacité des incitatifs. Les recherches dans d'autres domaines de l'économie montrent que ces forces peuvent être importantes, mais leur potentiel à accroître la contribution au bien public demeure encore sous-exploré.

Dans ce projet, nous abordons chacune des questions relatives au don du sang. Une coopération forte et bien établie avec le service de don de la Croix-Rouge nous permet d'accéder à leur base de données, et de conduire des études randomisées ainsi que des expériences pour traiter chacune de ces questions. Chaque sous-projet contribue à des questions fondamentales dans les domaines de l'économie publique ou de l'économie comportementale, liées à la compréhension des motivations pro-sociales. Chaque sous-projet étudie également des problématiques de santé publique liées au don du sang.

Les sous-projets sont parfaitement adaptés à une bourse ProDoc, car ils offrent à un étudiant diplômé la possibilité d'acquérir un ensemble varié de connaissances techniques (techniques économétriques, conception des expériences sur le terrain) et théoriques (études récentes sur le comportement pro-social, motivation liée à l’image, modèles de réseaux). Le projet est intégré dans le module ProDoc avec plusieurs autres sous-projets similaires qui se complètent mutuellement et favorisent les collaborations entre tous les chercheurs impliqués.

Direct link to Lay Summary Last update: 21.02.2013

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Call of duty: the effects of phone calls on blood donor motivation
Bruhin Adrian, Goette Lorenz, Roethlisberger Adrian, Markovic Alexander, Buchli Regula, Frey Beat M., Call of duty: the effects of phone calls on blood donor motivation, in Transfusion.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Dr. Beat Frey / Chefarzt Blutspendedienst des Roten Kreuzes, Kanton Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
46. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Transfusionsmedizin und Immunhämatologie Talk given at a conference Call of Duty: The impact of reminders on pro-social behavior 25.09.2013 Münster, Germany Goette Lorenz;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Spillovers of pro-social motivation: Evidence from a randomised intervention study on blood donors VoxEU International 2015

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
137226 International Doctoral Courses in Health Economics and Policy 01.11.2011 ProDoc
166061 Understanding Motivations to Donate Blood: The Role of Habits, Social Interactions, and Reciprocity 01.05.2016 Project funding (Div. I-III)
137024 Active Cognition and Organ Donations 01.09.2012 ProDoc
152937 Uncovering Latent Heterogeneity in Economic Behavior 01.08.2014 Project funding (Div. I-III)

Abstract

In medical emergencies, blood transfusions are often the only way to save an individual's life. Most countries, including Switzerland, rely exclusively on voluntary donations of blood. This creates a delicate motivation problem in the public health sector: how can donors be motivated to donate blood on a regular basis? What motivation is it that drives them to do this and how is it best managed? While monetary incentives have received some attention in the economics literature, other aspects of donor motivation have received very little attention. This project proposes to look into three important behavioral forces. Understanding how they affect blood donations, and pro-social behavior more generally, has important policy implications. 1. Asking: Everyday experience shows that asking an individuals to do something makes it much harder for them to decline the request. Previous studies have found that pro-social behavior can be increased if one introduces the possibility to explicitly ask for one, and field evidence indicates that this is also the case for volunteering. Yet, evidence from other studies also indicates that approaching individuals may have negative effects on the pro-social motivation of some individuals. No systematic evidence in the domain of pro-social behavior exists to try and gauge the relative importance of the two effects. 2. Habits: We all have an intuitive understanding of the power of habits: doing something for a while makes it easier to do it in the future, in virtually any domain of behavior. In that sense, habit formation can introduce intertemporal spillovers that increase the effectiveness of incentives, but they have hardly been studied in economics. Establishing a habit of contributing may thus be an important channel to foster pro-social behavior. But little is known how this can be achieved. 3. Social Networks: Helping others and behaving in a pro-social way is intimately linked to one's social environment. Whom we interact with, whether others can acknowledge what we do, matters for whether individuals contribute to the common good. By the same token, this also implies that social interaction effects introduce interpersonal spillovers. These spillovers can have important economic consequences. For example, they can increase the effectiveness of incentives. Research in other areas of economics shows that these forces can be important, but their potential to raise the provision of public goods remains under-explored.In this project, we address each of the issues for the case of blood donations. A strong and well-established cooperation with the blood donation service of the Red Cross allows us to access their blood donation data, and conduct randomized studies and experiments to address each of these issues. Each of sub-projects contributes to important questions in public economics / behavioral economics, related to the understanding of pro-social motivations. Each sub-project also contributes to public health issues related to blood donations. The sub-projects are ideally suited for a ProDoc fellowship, as they offer a graduate student to acquire a varied set of techniques (econometric techniques, design of field experiments) and theory (recent theories of pro-social behavior and image motivation, network models). The project is integrated into the ProDoc module with several other similar sub-projects, which will complement each other and foster collaborations among all its researchers.
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