Project

Back to overview

Co-Development in Personality: Longitudinal Approaches to Personality Development in Dyads across the Life Span

Applicant Grob Alexander
Number 130432
Funding scheme Sinergia
Research institution Fakultät für Psychologie Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Psychology
Start/End 01.04.2010 - 31.08.2013
Approved amount 1'125'519.00
Show all

Keywords (8)

Life Span; Dyad; Longitudinal Study; Personality; Development; Personality Development; Inter-generational Development; Intra-generational Development

Lay Summary (German)

Lead
Lay summary
Menschliche Entwicklung zeichnet sich durch das Zusammenwirken von biologischen, sozio-historischen und sozialen Faktoren sowie individuellen Entwicklungshandlungen aus. Menschen sehen sich in verschiedenen Lebensphasen anderen Entwicklungsaufgaben gegenüber. Ein erfolgreiches Meistern von Entwicklungsaufgaben stabilisiert die Persönlichkeit zunehmend. Besonders im jungen Erwachsenenalter stehen nachhaltige Aufgaben und Übergänge an, beispielsweise das Organisieren eines eigenständigen Lebens, der Einstieg in das Berufsleben, das Schliessen andauernder Partnerschaften oder der Übergang in die Elternschaft. Damit wird das junge Erwachsenenalter zu einer wichtigen Phase für die Persönlichkeitsentwicklung. Heute geht man zudem landläufig davon aus, dass der Mensch seine Entwicklungsaufgaben eigenverantwortlich löst. Das Individuum ist so mehr denn je aktiver Gestalter seines Glücks.Diese Annahmen der Lebensspannenpsychologie werden im Projekt auf aktuelle Perspektiven der Persönlichkeitspsychologie bezogen, insbesondere auf solche, die von einer biologischen Basis mit zunehmendem Einfluss des Individuums auf die Persönlichkeitsentwicklung ausgehen. Das Projekt fokussiert auf der Frage, wie die individuelle Persönlichkeitsentwicklung mit dem Verlauf von engen intra- und intergenerationalen Beziehungen zusammenhängt. Dazu wird eine Längsschnittstudie mit Teilnehmern aus Drei-Generationen-Familien durchgeführt. Generation 3 setzt sich aus jungen Erwachsenen, deren Geschwistern und festen PartnerInnen zusammen. In Generation 2 sind deren Eltern und in Generation 1 die Grosseltern mit eingeschlossen. Darüber hinaus werden vorhandene nationale und internationale Datensätze zur Beantwortung der Projektfragestellungen analysiert.In den aktuellen Theorien der Persönlichkeitsentwicklung wird der Beziehungskomponente in den ersten Lebensjahren stets grösste Bedeutung zugemessen. Beziehungskomponenten finden hingegen in einer Lebensspannenperspektive der Persönlichkeitsentwicklung kaum Beachtung. Das Projekt strebt danach, diese Lücke zu füllen, und trägt aus intra- und intergenerationaler Perspektive zu einem besseren Verständnis der individuellen Persönlichkeitsentwicklung in Abhängigkeit von engen sozialen Beziehungen über die Lebensspanne bei.
Direct link to Lay Summary Last update: 21.02.2013

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
The adaptive power of the present: Perceptions of past, present, and future life satisfaction across the life span
Gomez Veronica, Grob Alexander, Orth Ulrich (2013), The adaptive power of the present: Perceptions of past, present, and future life satisfaction across the life span, in Journal of Research in Personality, 47, 626-633.
Personality similarity and life satisfaction in couples
Furler Katrin, Gomez Veronica, Grob Alexander (2013), Personality similarity and life satisfaction in couples, in Journal of Research in Personality, 47, 369-375.
Stability of personality traits in adulthood: Mechanisms and implications
Allemand Mathias, Steiger Andrea E., Hill Patrick L. (2013), Stability of personality traits in adulthood: Mechanisms and implications, in Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 26, 5-13.
Neuroticism, extraversion, goals, and subjective well-being: Exploring the relations in young, middle-aged, and older adults
Gomez Veronica, Allemand Mathias, Grob Alexander (2012), Neuroticism, extraversion, goals, and subjective well-being: Exploring the relations in young, middle-aged, and older adults, in Journal of Research in Personality, 46, 317-325.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
1st World Conference on Personality 19.03.2013 Stellenbosch, South Africa
48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie 23.09.2012 Bielefeld, Germany
16th European Conference on Personality 10.07.2012 Trieste, Italy
12th Conference of the Swiss Psychological Society 12.09.2011 Fribourg, Switzerland
Annual Conference of the Gerontological Society of America 11.11.2010 New Orleans (USA)
47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie 27.09.2010 Bremen, Germany
22nd Annual Convention of the Association for Psychological Science 27.05.2010 Boston, USA
Jacobs Foundation Conference 28.04.2010 Marbach, Germany


Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
Seniorenuni, Volkshochschule beider Basel 16.04.2012 Basel, Schweiz


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) The Happiest Time Of Your Life Prevention Magazine International 12.08.2013
Talks/events/exhibitions Senioren Universität der Volkshochschule beider Basel German-speaking Switzerland 16.04.2012
Talks/events/exhibitions 550 Jahre Universität Basel - Fest der Wissenschaften German-speaking Switzerland 18.09.2010

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
147614 Co-Development in Personality II: Longitudinal Approaches to Personality Development in Close Inter- and Intragenerational Relationships Across the Life Span 01.09.2013 Sinergia
120625 Personality Development in Middle Adulthood: A Longitudinal Individual Differences Perspective 01.11.2008 Project funding (Div. I-III)
47766 Selbstverwirklichung als postmoderne Entwicklungsaufgabe: Konsequenzen für Lebenslauf und Lebensentwurf 01.03.1997 Swiss Priority Programmes (SPPs)

Abstract

Human development can be understood as the interaction between biological, socio-historical and social conditions and individual developmental actions. This notion is taken for granted since Havighurst's (1948) formulation of Developmental Tasks and Erikson's (1950) description of Life Cycles. Furthermore, in post-modern societies individuals can and must responsibly control their own life course and sense of well-being. From this perspective, human beings become more than ever architects of their fortune.We investigate how this general premise is linked to current perspectives of personality development, in particular to those that assume a biological basis with an increasing impact of individual actions on personality development across the life span. More specifically, we will study how individual personality development is related to the development of a dyadic partner in inter- and intra-generational relationships. The relational component in personality development is highly esteemed during the first years of life, but largely neglected across the life span. We seek to fill this gap by providing answers to the question to which extent and through which processes personality development depends on dyadic relationships along the life span.The Sinergia project consists of three complementary modules: Module 1 generates a three-generational multisite multidisciplinary longitudinal data pool covering young adulthood (G3), middle adulthood (G2) and older adulthood (G1). Module 2 uses existing international, representative, large scale panel studies that contain data on more than one generation and/or intra-generational dyads. Module 3 contains a career development program that provides education, training, and networking opportunities for young scientists in an international collaborative environment. This structure is able to provide answers to the overarching question whether, to which degree, and by which processes personality development is dependent on dyadic relationships along the life span from an intra- and inter-generational perspective.
-