Knowledge; connaissance; Epistemology; épistémologie; Perception; Normativity; normativité; Norms; normes; Entitlement; autorisation épistémique; Perceptual Warrant; garantie perceptive; A Priori Knowledge; connaissance a priori; Perceptual Content; contenu conceptuel; Belief; croyance
Cecchi Ariel (2014), Cognitive Penetration, Perceptual Learning, and Neural Plasticity, in
dialectica, 68(1), 63.
Meylan Anne (2013), The Value Problem of Knowledge: An Axiological Diagnosis of the Credit Solution, in
RES PHILOSOPHICA, 90(2), 261-275.
Engel Pascal (2012), Knowledge and Reasons, in Amoretti & Vassalo (ed.), Ontos Verlag, Berlin, ?.
Meylan Anne (2012), La justification des croyances: Mentalisme, accessibilisme et déontologisme, in
REPHA, 39-53.
Meylan Anne (2011), Epistemic Circularity and the Problem of Cheap Credit, in
PHILOSOPHICAL PAPERS, 40(3), 327-340.
Engel Pascal (2011), Epistemic Norms, in S. Berneker & D. Pritchard (ed.), Routledge, London, ?.
Meylan Anne (2011), Introduction: The Providential Bad Luck of Justification, in
DIALECTICA, 65(4), 483-491.
Engel Pascal (2011), Thought Experiments : in or out of the Armchair, in K. Ierodiakonou et S. Roux (ed.), Brill, Leuven, ?.
Engel Pascal (2010), Levels of mind, in
Pensando, 3.
Engel Pascal (2010), On the Very idea of epistemic Agency, in M. de Caro & R. Egidi (ed.), Roma Tre, Rome, ?.
Engel Pascal (2010), Self-ascriptions of Belief and Transparency, in
Review of Philosophy and Psychology, 1(4), 593.
Meylan Anne (2009), A Virtue Epistemology. Apt Belief and Reflective Knowledge, in
DIALECTICA, 63(1), 85-89.
Engel Pascal (2009), Epistemic responsibility without epistemic agency, in
Philosophical Explorations, 12(2), 205-219.
Engel Pascal (2009), Oh! Carroll! Raisons, normes et inference, in
Klesis, 13, ?.
Engel Pascal (2009), Scepticisme cartésien et scepticisme humien, in
Recherches sur la philosophie et le langage, ?.
Meylan Anne,
Qu'est-ce que la justification, Vrin, Paris.
This project deals with the epistemology of perception and the nature of perceptual warrant. It will at first try to leave aside the classical issues about the nature of perceptual content (conceptual/ non conceptual, direct/ indirect realism, disjunctivism/ conjunctivism) in order to focus on the basing relation for perceptual belief. It will examine two groups of theories of perceptual warrant: those based on the concept of safety and those based on the notion of entitlement. Each of these views has distinct varieties. Some of them vindicate the notion of a priori entitlement, and in turn a version of the notion of a priori knowledge. Other rejects the notion of a priori knowledge. Our tasks will consist in confronting these different theories of warrant with the specific problems of perception. It is at this point that we shall be able to come back to the classical issues.The project thus will deal with some of the main issues of contemporary epistemology.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ce projet porte sur l'épistémologie de la perception et la nature de la garantie épistémique dans la perception. Il mettra au départ de côté les problèmes classiques quant à al nature des contenus perceptifs qui ont occupé une partie de la réflexion récente (conceptuel/ non conceptuel, question du réalisme direct/ indirect, conjonctivisme/ disjonctivisme) pour se concentrer sur la justification des croyances perceptives. Il examinera deux groupes de théories de la connaissance perceptive: celles qui sont basées sur la notion de "sécurité" et celles qui sont basées sur celle d'"autorisation épistémique". Chacune de ces théories a elle même différentes versions: certaines s'appuient sur la notion d'autorisation épistémique a priori, ce qui suppose que la connaissance a priori soit possible. D'autres rejettent cette notion. La tâche du projet sera d'examiner ces différentes théories de la garantie perceptive, et de les confronter aux problèmes classiques de la perception. Ce sont ainsi les problèmes les plus fondamentaux de la théorie contemporaine de la connaissance qui seront abordés.