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The prognostic value of troponin T for long-term outcome after cardiac surgery

English title The prognostic value of troponin T for long-term outcome after cardiac surgery
Applicant Filipovic Miodrag
Number 121943
Funding scheme Project funding
Research institution Departement Anästhesie Universitätsspital Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Clinical Cardiovascular Research
Start/End 01.01.2009 - 31.12.2011
Approved amount 173'027.00
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Keywords (6)

Outcome; Herzchirurgie; Risikoerfassung; Troponin; cardiac surgery; risk marker

Lay Summary (German)

Lead
Lay summary
Kurzzusammenfassung: In dieser Studie wird untersucht, ob das Ausmass der Troponinfreisetzung nach herzchirurgischen Eingriffen eine Voraussage von Komplikationen bis zu einem Jahr nach diesen Eingriffen ermöglicht. Besteht ein solcher Zusammenhang, könnten mit Hilfe der Troponinbestimmung Patienten identifiziert werden, die von einer besonders sorgfältigen Nachkontrolle und Therapieoptimierung profitieren würden.Hintergrund: Troponine sind strukturelle Eiweisse des kontraktilen Apparates von Herz- und anderen Muskelzellen. Bei einer Schädigung des Herzmuskels, wie sie zum Beispiel bei einem Herzinfarkt auftritt, werden Troponine freigesetzt und lassen sich in Blutproben nachweisen. Diese Troponinbestimmung nimmt heute eine wichtige Stellung in der Herzinfarktdiagnose ein. Sie ist rasch und zuverlässig.Aber nicht nur nach Herzinfarkten sondern auch nach Operationen am Herzen kommt es zu einer gewissen Troponinfreisetzung. Dabei kann das Ausmass der Freisetzung sehr gering aber auch recht gross sein. Bis heute konnte nicht geklärt werden, ob sich aus Ausmass der Troponinfreisetzung Rückschlüsse auf den weiteren Verlauf und das Auftreten von Komplikationen nach herzchirurgischen Eingriffen ziehen lassen. Ziel: Das Ziel dieser Studie ist es zu untersuchen, ob das Ausmass der Troponinfreisetzung nach herzchirurgischen Eingriffen eine Voraussage von Komplikationen bis zu einem Jahr nach diesen Eingriffen ermöglicht. Zu diesem Zweck werden alle erwachsenen Patienten, die sich am Universitätsspital Basel einem herzchirurgischen Eingriff unterziehen, erfasst und die vorbestehenden Krankheitsbefunde, der Verlauf während und kurz nach der Operation sowie eine Reihe von Laborwerten aufgezeichnet. Ein Jahr nach dem Eingriff werden alle Patienten schriftlich und /oder per Telefon kontaktiert und nach ihrem Gesundheitsbefinden befragt. Das schriftliche Einverständnis der Patienten vorausgesetzt, werden auch allfällige Wiedereintritte in ein Krankenhaus analysiert. Bedeutung der Studie: Gelingt es, einen Zusammenhang zwischen der Freisetzung von Troponin und dem mittelfristigen Krankheitsverlauf nach der Herzoperation aufzuzeigen, können durch die Bestimmung dieses Markers in Zukunft Patienten identifiziert werden, die in Gefahr sind, einen ungünstigeren Krankheitsverlauf zu erleiden. Diese Patienten könnten dann mit besonders hoher Aufmerksamkeit nachkontrolliert und ihre Therapie laufend optimiert werden.
Direct link to Lay Summary Last update: 21.02.2013

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Publication
Troponin T and B-type natriuretic peptide after on-pump cardiac surgery: prognostic impact on 12-month mortality and major cardiac events after adjustment for postoperative complications.
Lurati Buse Giovanna, Bolliger Daniel, Seeberger Esther, Kasper Jorge, Grapow Martin, Koller Michael T., Seeberger Manfred D., Filipovic Miodrag (2014), Troponin T and B-type natriuretic peptide after on-pump cardiac surgery: prognostic impact on 12-month mortality and major cardiac events after adjustment for postoperative complications., in Circulation, 130(12), 948-957.

Abstract

Background: Measurements of troponin I or troponin T are used for diagnostic and prognostic purposes in a broad range of clinical situations. In cardiac surgery, the association between postoperatively elevated troponin levels and major adverse events is well established for short-term (30 days) but not for long-term (one-year) outcome. Background: Measurements of troponin I or troponin T are used for diagnostic and prognostic purposes in a broad range of clinical situations. In cardiac surgery, the association between postoperatively elevated troponin levels and major adverse events is established for short-term (30 days) but not for long-term (equal or more than one year) outcome. Working Hypothesis: A postoperative rise in cardiac troponin T is an independent risk marker for mortality and major adverse cardiac events within one year after cardiac surgery. Added to an established risk model (e.g., the EuroSCORE or the Society of Thoracic Surgeons (STS) score), monitoring troponin T levels will enhance the prediction of one-year mortality.Specific Aims: To evaluate the prognostic value of increased troponin T levels after cardiac surgery for the prediction of mortality and major adverse cardiac events within 30 days and one year after surgery and to assess the suggested increase in prognostic accuracy of established risk models (e.g., the EuroSCORE or the STS score).Methods: All consecutive patients who undergo cardiac surgery at the University Hospital Basel from January 2007 to December 2009 will be evaluated. Troponin T levels are routinely collected in all cardiac surgery patients on the first and second postoperative morning (6 a.m.). These data will be collected together with routine pre-operative risk assessment data (e.g., the EuroSCORE) and markers of peri-operative risk. In addition to morbidity and mortality assessment during hospitalisation, mortality and cardiac morbidity will be assessed within one year after surgery by direct contact with all patients and their family doctors, and by hospital chart review. Stratified analyses will be performed for patients undergoing CABG and valvular surgery and differences in prognostic accuracy will be studied across these subgroups. The principal goal of this cohort study is to determine the prognostic accuracy of troponin T to predict 30-day and one-year mortality after open-heart surgery; moreover, to study the incremental prognostic value of troponin T in order to update established pre-operative risk assessment (e.g., the EuroSCORE or the STS score) for short-term and long-term mortality prediction. Expected Value of the Proposed Project: This study will provide information on the predictive value of troponin T levels after cardiac surgery for 30-day and one-year mortality. Knowledge of these levels is thought to improve peri-operative risk assessment. In addition, it is basis for an improved short- and long-term management, particularly of patients who have been thought to have a good prognosis based on preoperative risk evaluation, but who are identified as having an unfavourable prognosis based on troponin-supplemented risk evaluation. Strategies for intensified clinical observance and optimised treatment of these patients have to be developed and tested in the future.
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