Project

Back to overview

Psycholinguistische Grundlagen einer rezeptiven Grammatik des Deutschen

Applicant Berthele Raphael
Number 106634
Funding scheme SNSF Professorships
Research institution Mehrsprachigkeitsforschung und Fremdsprachendidaktik Universität Fribourg
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline German and English languages and literature
Start/End 01.09.2005 - 31.08.2009
Approved amount 699'797.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
German and English languages and literature
Psychology

Keywords (6)

German as a second language (DaF); second language acquisition; third language acquisition; rading/listening comprehension; psycholinguistics; multilingualism

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Grammatikalische Schwierigkeiten beim Lesen in Deutsch als Fremdsprache: eine empirische Untersuchung
Kaiser Irmtraud, Peyer Elisabeth (2011), Grammatikalische Schwierigkeiten beim Lesen in Deutsch als Fremdsprache: eine empirische Untersuchung, Schneider Verlag Hohengehren, Baltmannsweiler.
Das Verständnis grammatischer Strukturen beim Lesen in Deutsch als Fremdsprache: Ergebnisse einer empirischen Untersuchung
Kaiser Irmtraud, Peyer Elisabeth, Berthele Raphael (2010), Das Verständnis grammatischer Strukturen beim Lesen in Deutsch als Fremdsprache: Ergebnisse einer empirischen Untersuchung, in Zeitschrift für Germanistische Linguistik, 38(2), 171-202.
Subjektive und objektive Messgrößen zur Erforschung des fremdsprachlichen Leseverstehens: Selbsteinschätzung und Testergebnisse im Vergleich
Peyer Elisabeth, Kaiser Irmtraud (2010), Subjektive und objektive Messgrößen zur Erforschung des fremdsprachlichen Leseverstehens: Selbsteinschätzung und Testergebnisse im Vergleich, in Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 21(1), 79-105.
The multilingual reader: Advantages in understanding and decoding German sentence structure when reading German as an L3
Peyer Elisabeth, Kaiser Irmtraud, Berthele Raphael (2010), The multilingual reader: Advantages in understanding and decoding German sentence structure when reading German as an L3, in International Journal of Multilingualism, 7(3), 225-239.
Von Humpfhörnern und Flundodilen: Pseudo-Lexikonartikel zum Testen der rezeptiven Schwierigkeit grammatischer Strukturen
Peyer Elisabeth, Kaiser Irmtraud (2010), Von Humpfhörnern und Flundodilen: Pseudo-Lexikonartikel zum Testen der rezeptiven Schwierigkeit grammatischer Strukturen, in Bulletin VALS/ASLA, 91, 47-66.
Psycholinguistische Grundlagen einer rezeptiven Grammatik des Deutschen.
Peyer Elisabeth, Kaiser Irmtraud, Berthele Raphael (2006), Psycholinguistische Grundlagen einer rezeptiven Grammatik des Deutschen., in Abel Andrea, Stuflesser Mathias, Putz Magdalena (ed.), 309-320.
Does different mean difficult? Contrastivity and foreign language reading: some data on reading in German
Kaiser Irmtraud, Peyer Elisabeth, Berthele Raphael, Does different mean difficult? Contrastivity and foreign language reading: some data on reading in German, in International Journal of Bilingualism.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Österreichische Linguistiktagung 05.12.2009 Salzburg (AT)
EuroSLA 02.09.2009 Cork (IRL)
Tage der Schweizer Linguistik 20.11.2008 Winterthur
AILA 25.08.2008 Essen (DE)
Deutsche Sprachwissenschaft in Italien 14.02.2008 Rom (IT)
L3 Conference 03.09.2007 Stirling (UK)
Multilingualism across Europe 24.08.2006 Bozen/Bolzano (IT)


Self-organised

Title Date Place
Workshop Leseforschung: Empirische Perspektiven 30.06.2009 Fribourg (CH)

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
130457 Mehrsprachigkeit und Lebensalter 01.10.2010 Sinergia

-