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Stress regulation in children with ADHD and comorbid symptoms of aggressive, antisocial behavior: Associations with family interactions

Applicant Esslinger Jacqueline
Number 172013
Funding scheme Doc.CH
Research institution Institut für Familienforschung und -beratung Universität Freiburg
Institution of higher education University of Fribourg - FR
Main discipline Psychology
Start/End 01.03.2017 - 30.09.2020
Approved amount 295'387.00
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Keywords (4)

ADHD; Stress; Cortisol; parent-child interactions

Lay Summary (German)

Lead
Untersucht werden Speichelproben von Kindern mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) auf Stresshormone, eine Smartphone-App begleitet zudem Kinder und Eltern um Erkenntnisse über Befinden und Aktivitäten im Familienalltag zu sammeln.
Lay summary

Kinder mit ADHS haben oft Schwierigkeiten ihre Gefühle angemessen zu kontrollieren. Das hängt auch mit Reaktionen im Körper zusammen. Unabhängig davon, ob man Stress erlebt oder sich ausruht, sind Systeme aktiv und steuern Hormone. Das hormonelle Endprodukt Cortisol ist je nach Tageszeit und Situation in verschiedenen Konzentrationen im Körper vorhanden. Studien deuten darauf hin, dass bei Kindern mit und ohne ADHS die Konzentration von Cortisol unterschiedlich ausfällt. Jedoch herrscht Uneinigkeit über die Ergebnisse bei den ADHS-Subtypen (vorwiegend unaufmerksam oder hyperaktiv/impulsiv oder beides). Ein weiterer Unterschied betrifft Kinder, welche durch aggressives und oppositionelles Verhalten auffallen. Deshalb werden Schulkinder mit und ohne ADHS und mit Ausprägungen von aggressivem, oppositionellem Verhalten verglichen. Die Speichelanalysen leisten einen bedeutsamen Beitrag zu den Kenntnissen über Stressregulation bei Kindern. Zudem beantworten Kinder und Eltern Fragen zu ihrem Familienalltag. Die Erfassung des Alltags und der täglichen Erlebnisse bietet einen wichtigen Einblick in Familieninteraktionen und ihre Bedeutung für die unterschiedliche Symptomatik.

 

ADHS sowie Diagnosen in Verbindung mit oppositionellem, aggressivem Verhalten sind häufige Störungen im Kindes- und Jugendalter. Untersuchungen zum Stresssystem von Kindern mit und ohne Symptomatik bieten Aufschluss über grundlegende Unterschiede. Die Erforschung des Familienalltags und der Familieninteraktionen stellen wichtige Anknüpfungspunkte für Prävention und Intervention dar.

Direct link to Lay Summary Last update: 06.07.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Douglas Granger United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Kinder fördern- eine interdisziplinäre Studie zum Umgang mit ADHS Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
International Association of Relationship Research IARR 2018 Conference Individual talk Daily Family Relationships of Children with ADHD: Behavior and Emotions in the Parent-Child Dyad 15.07.2018 Fort Collins, CO, United States of America Esslinger Jacqueline;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Ein Labortest für Zappelphilippe Tagesanzeiger Wissen International German-speaking Switzerland 2018
Media relations: print media, online media Was stresst unsere Kinder? Fritz + Fränzi Elternmagazin International German-speaking Switzerland 2018
Media relations: print media, online media Aggressive Kinder- Gründe und Tipps für Eltern Fritz + Fränzi Elternmagazin International German-speaking Switzerland 2017
Media relations: print media, online media Es begann mit dem Zappelphilipp Freiburger Nachrichten German-speaking Switzerland Western Switzerland 2017
Media relations: print media, online media Mehrsprachigkeit bei Kindern Fritz + Fränzi Elternmagazin International German-speaking Switzerland 2017

Abstract

The purpose of this study is to contribute to the understanding of underlying stress mechanisms occurring in children with Attention deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD). Specifically, I aim to answer the questions whether children with all subtypes of ADHD show different stress response patterns than controls, or whether such differences are restricted to those that tend to be hyperactive and impulsive, or even show comorbid symptoms of aggression, conduct problems and antisocial behavior (rather than with primary ADHD symptoms). Answering these questions will represent a valuable contribution to the literature on physiological stress patterns in children with ADHD, which has produced inconsistent findings when comparing children with ADHD to controls, and investigation of comorbid symptoms could clarify these inconsistencies. In addition, knowledge about symptom-related differences in stress response patterns is particularly relevant because it offers a potential link to understanding differential experiences children may make in the natural environment, which could be responsible for changes in stress response. High levels of impulsive and hyperactive, and especially aggressive and antisocial behaviors may be particularly challenging in interpersonal contexts and lead to more frequent distressed interactions in the family and at school. The second major goal of this study will therefore be to investigate associations between children’s symptoms and the frequency and quality of their social interactions in daily life, particularly mothers and other family members, and whether potential differences in family interactions (e.g. high conflict) explain variance in the stress response patterns in children. The approach is characterized by combining ambulatory assessment in children’s and parents’ daily lives with salivary cortisol and salivary alpha-Amylase (sAA), two end products of the major components of the stress system.
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