Project

Back to overview

A Disregarded Past. Medieval Scholasticism and Reformed Thought

English title A Disregarded Past. Medieval Scholasticism and Reformed Thought
Applicant Zahnd Ueli
Number 192703
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Institut d'Histoire de la Réformation Université de Genève
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Ecclesiastical history
Start/End 01.08.2020 - 31.07.2024
Approved amount 1'187'125.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Ecclesiastical history
Philosophy

Keywords (7)

Reformed Theology; Reformation History; Scotism; Medieval Theology; Intellectual History; Medieval Philosophy; Reformed Scholasticism

Lay Summary (German)

Lead
Die Reformation verstand sich als Bruch mit der mittelalterlichen Vergangenheit der Kirche, obwohl sie als Strang von historischen Ereignissen selbstverständlich tief in ihrem historischen Kontext verankert war. Die Kontinuitäten, die sich daraus ergaben, prägten die reformierte Tradition viel deutlicher, als oft zugestanden wurde und noch heute zugestanden wird.
Lay summary
Dass die Reformatoren der traditionellen Kirche gegenüber kritisch waren und vor allem betonten, was sie ändern und erneuern wollten, lag in der Natur ihres Anliegens, die mittelalterliche Kirche zu re-formieren. Dennoch waren sie selbst tief in mittelalterlichen Traditionen verwurzelt und äusserten ihre Kritik oft aus Standpunkten heraus, die sich aus theologischen Einsichten des Mittelalters speisten. Das vorliegende Projekt nimmt sich vor, hinter die polemische Rhetorik des 16. Jahrhunderts zurückzublicken, die bis heute viel zu oft einfach übernommen wird, und zu untersuchen, welche Rolle mittelalterliche Denkansätze für die Ausbildung der reformierten Tradition gespielt haben. Es setzt dazu einerseits geographische Schwerpunkte (reformierte Schweiz, Kurpfalz, Schottland und Frankreich), andererseits fokussiert es auf eine spezifische mittelalterliche Denktradition, die für den reformierten Ast der Reformation besonders wichtig gewesen zu sein scheint: die auf Johannes Duns Scotus zurückgehende Denkrichtung des Scotismus.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext
Das Projekt schlägt Brücken zwischen Theologie, Philosophie und Geschichte, und es verbindet mediävistische und frühneuzeitliche Fragestellungen. Zum Aufspüren von Rezeptionsverhältnissen greift es zudem auf Ansätze der Digital Humanities zurück. Damit leistet es einen kritischen Beitrag zur Entstehungsgeschichte einer Tradition, die das moderne Denken bis heute prägt.

Direct link to Lay Summary Last update: 26.05.2020

Lay Summary (French)

Lead
Dès le départ, la Réforme s’est pensée elle-même comme une rupture avec l'Église médiévale, même si elle restait profondément ancrée dans son contexte historique. Les continuités qui en ont résulté ont façonné la tradition réformée, bien davantage que ce qu'on a souvent concédé et que ce qu'on concède encore aujourd'hui.
Lay summary
Le programme des Réformateurs était celui d’une réforme de l’Église : leur insistance portait sur la critique des traditions et sur la nécessité des changements et des renouvellements, en matière de doctrine ou de liturgie. Néanmoins, les Réformateurs étaient eux-mêmes profondément enracinés dans les traditions médiévales et se sont souvent inspirés des idées théologiques du Moyen Âge, y compris pour leurs critiques de l’Église romaine. En regardant au-delà des lieux communs polémiques du XVIe siècle, encore trop souvent pris à la lettre par les historiens aujourd’hui, il s’agira d'examiner ici le rôle que les approches médiévales ont joué dans la formation de la tradition réformée. À cette fin, le projet suit, d’une part, des pôles géographiques décisifs (Suisse réformée, Palatinat électoral, Écosse et France), et se concentre, de l’autre, sur une tradition de pensée médiévale qui semble avoir été particulièrement importante pour la branche réformée de la Réforme : la tradition scotiste.

Contexte scientifique et social
Le projet jette des ponts entre la théologie, la philosophie et l'histoire, et combine des sujets de la recherche médiévistique et de celle de la première modernité. Afin de tracer les voies de cette réception, il s'appuie également sur les approches des Humanités numériques. Il contribue ainsi de manière critique à l'histoire d'une tradition qui continue à façonner la pensée moderne.
Direct link to Lay Summary Last update: 26.05.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

The importance of medieval scholasticism for Reformed thought has been disregarded since the time of the Reformation. In a humanist vein, the Reformers openly mocked medieval thought and claimed a break with the late medieval scholastic tradition. Unlike the Lutherforschung, the historiography of the Reformed side of the Reformation still tends to perpetuate this early Reformers’ narrative of a fundamental break. There are, however, attempts in recent research that have pointed to the flaws in this narrative, and there is a growing awareness of the importance of medieval thought for the formulation of Reformed orthodoxy. The project A Disregarded Past (ADP) sets out to reassess, thus, on both the historical and historiographical level, the role of medieval thought in the formulation of the Reformed tradition. This is a broad field of course, and one which requires a specific set of competences: for only a profound familiarity with the intellectual traditions of the late Middle Ages will allow to appropriately contextualize the emergence of Reformed doctrines, and the problems to address concern theology as much as philosophy and history. To narrow down this essentially interdisciplinary and, so to say, inter-epochal network of problems, this project proposes to follow on geographical lines the transmission of ideas and, especially, of late medieval Scotism. There are two main reasons for this decision: on the one hand, from Zwingli and Calvin to the Reformed theologians in Heidelberg, Scotland and France, the presence of Scotism in their doctrine has been suggested, but never systematically investigated; on the other hand, there is a discrepancy between the historical importance of Scotism and its neglected state in contemporary research. The ADP project will tackle the following research lacunae: • Sub-project A will address, on a general level, the methodical problems in previous studies on the Reformed reception of medieval thought, analysing its implicit and explicit dimensions among the Reformed theologians of the Swiss area. • Sub-project B will provide a case study centered on Heinrich Bullinger, who was particularly influential on later Reformed theology and who showed a surprising openness to the use of medieval thought, an aspect which has not yet been addressed in modern research. • Sub-project C will focus on the theological developments in the Palatinate with a particular interest in the philosophical dimensions of theological prolegomena debates, where Scotist ideas were defended to the point that Scotus seems to have been ‘confessionalized’. • Sub-project D will address the Scotist legacy in Reformed scholasticism in Scotland and France, thus providing a first unitary analysis of this shared intellectual geography influenced by Geneva, and substantiating the claim of the long “shadow of Scotus” up to Descartes and the Enlightenment. • Sub-project E will create a digital Index theologico-scholasticus (ITS). A fundamental task of the ADP project consists in the detection of geographical relations, historical connections and intellectual dependencies. Given the essentially inter-connected character of our research object, the project intends to use of Linked Open Data technologies to analyse texts and publish them in an open access Index which will outlast the duration of the project.The project hopes to shed an innovative light on the role of medieval thought in the unfolding of the Reformed tradition. It will disseminate its results by traditional means (four workshops/conferences, three monographs, three edited books, 16 articles), and by new ones, providing a digital tool which will be of long-term benefit for the intellectual history of modernity’s past.
-