Project

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Political Ontologies of Music: Rethinking the Relationship between Music and Politics in the XXth and XXIst Centuries

Applicant Velasco Pufleau Luis
Number 190433
Funding scheme Spark
Research institution Walter Benjamin Kolleg Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Musicology
Start/End 01.12.2019 - 31.01.2021
Approved amount 113'413.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Musicology
Music, Theatre

Keywords (13)

Music technology ; Music ; Music ontologies; Sound activism; Musicology; Twentieth century; Twenty-first century; Politics; Ethics; Music ecology; Marxism; Cosmopolitanism; Sound Studies

Lay Summary (French)

Lead
Ce projet de recherche vise à fournir un cadre théorique nouveau pour étudier la portée politique de la musique de quinze compositeurs et compositrices des XXe et XXIe siècles. A partir de l’analyse de présupposés ontologiques de compositeurs, ce projet de recherche examine les liens entre éthique et politique dans leurs pratiques compositionnelles et leurs œuvres musicales.
Lay summary

Objectifs du travail de recherche
Le premier objectif de ce projet est de comprendre comment les présupposés ontologiques des compositeurs façonnent la portée politique de leur musique dans un ordre symbolique spécifique. Le deuxième objectif est d’examiner de quelle façon les compositeurs ont intégré dans leurs pratiques musicales des questions éthiques – tels que les droits humains, la justice sociale et le bien commun – afin d’engager celles-ci dans des situations politiques spécifiques.

Contexte scientifique du projet de recherche

L’étude de la dimension politique de la musique des XXe et XXe siècles a pris une importance croissante en musicologie et en ethnomusicologie durant les deux dernières décennies. Cependant, la plupart des recherches sur les liens entre musique et politique n’ont pas intégré les présupposés ontologiques et les préoccupations éthiques dans la réflexion sur la pensée politique des compositeurs. Il en résulte une concentration de travaux sur des compositeurs dont le militantisme politique est clairement affirmé, ainsi que sur leurs relations avec des institutions étatiques ou des organisations politiques. Ce projet de recherche cherche à ouvrir de nouvelles pistes et des approches comparatives sur la relation entre musique, éthique et politique. Les résultats de ce projet permettront de mieux comprendre la diversité des engagements critiques des compositeurs et des compositrices face aux défis passés ou actuels de nos sociétés.

Direct link to Lay Summary Last update: 10.06.2020

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
‘It is important artists react to the world in which we all live’: An interview with Philippe Manoury on Lab.Oratorium
Velasco-Pufleau Luis, Manoury Philippe (2020), ‘It is important artists react to the world in which we all live’: An interview with Philippe Manoury on Lab.Oratorium, in Tempo, 74(293), 6-13.
On Music and Political Concerns: An Interview with Hilda Paredes
Velasco-PufleauLuis, ParedesHilda (2020), On Music and Political Concerns: An Interview with Hilda Paredes, in Revista Vórtex, 8(2), 1-22.
Sampling Sounds of War
Velasco-PufleauLuis (2020), Sampling Sounds of War, Norient, Bern.

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Sampling Sounds of War Norient International 2020

Awards

Title Year
Swiss Young Academy (elected member 2020-2025) 2020

Abstract

The research project “Political Ontologies of Music: Rethinking the Relationship between Music and Politics in the Twentieth and Twenty-first Centuries” examines the intersection between the ontological assumptions of fifteen composers from the twentieth and twenty-first centuries, their political thought and ethical concerns within their compositional practices and musical works. Ontological assumptions are defined here as personal or collective assertions about the nature and means of music, which reveal our values and beliefs on what music is as well as what music can do or accomplish. This research argues that integrating composers’ ontological assumptions in the exploration of their political or ethical commitments makes possible the study of a broader range of composers and their views about, for example, social justice and environmental issues. The first objective of this research is to understand how composers’ ontological assumptions shape the political possibilities of their music within a specific symbolic order; how musical works and practices can invent new ways of making sense of the common world. The second objective is to examine how composers embedded their music in singular processes within ethical concerns, such as human rights and equality, common good and social justice.
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