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Food Coach: Societal Implications of Digital Receipt-based Diet Monitoring & Interventions enabled by Graph Analytics Techniques

English title Food Coach: Societal Implications of Digital Receipt-based Diet Monitoring & Interventions enabled by Graph Analytics Techniques
Applicant Schneider Tanja
Number 188402
Funding scheme Bilateral programmes
Research institution Seminar für Soziologie (SfS-HSG) Universität St. Gallen
Institution of higher education University of St.Gallen - SG
Main discipline Health
Start/End 01.03.2020 - 29.02.2024
Approved amount 350'000.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Health
Methods of Epidemiology and Preventive Medicine

Keywords (7)

Digital health; Digital receipt-based diet monitoring; Machine learning; Social structuring of digital health use; Lived experience of digital health ; ChronoGraph; Temporal graph traversal

Lay Summary (German)

Lead
Das interdisziplinäre Forschungsprojekt FoodCoach hat zum Ziel, einen forschungsbasierten Beitrag in der Reduktion ernährungsbedingter Krankheiten zu leisten. FoodCoach entwickelt einen automatisierten Ansatz für die Auswertung digitaler Einkaufsdaten - auf Basis von Kundenkarten des Lebensmitteleinzelhandels - und macht diese Informationen mittels einer mobilen App Nutzer*innen zugänglich.
Lay summary

Ernährungsbedingte Krankheiten wie Diabetes und Bluthochdruck verantworten heute mehr Todesfälle weltweit als alle anderen Todesursachen zusammen. Die Entwicklung wirksamer Strategien zur Veränderung der Ernährung ist daher von höchster Bedeutung. 

Das interdisziplinäre Forschungsprojekt FoodCoach möchte das weltweit grösste Ernährungspanel zusammenzustellen, das auf digitalen Einkaufsdaten (Kundenkarten des Lebensmitteleinzelhandels) basiert. Dabei möchte FoodCoach einen automatisierten Ansatz für die Auswertung digitaler Einkaufsdaten entwickeln und mit Hilfe einer mobilen App Nutzer*innen zugänglich machen. Konkret ist geplant, künstliche Intelligenz einzusetzen, um aus den erfassten Einkaufsdaten:

  1. das Ernährungsverhalten der Nutzer*innen einzuschätzen, 
  2. diese Informationen Nutzer*innen mittels einer mobilen App aufzuzeigen (insbesondere zu den enthaltenen Nährstoffen der Einkäufe durch Anzeige des Nutri-Scores) und 
  3. zudem Vorschläge anzubieten, die eine gesündere Ernährung unterstützen. 

Parallel zur technischen Entwicklung und Umsetzung findet eine soziologische Begleitforschung statt, die gelebte Erfahrungen von Nutzer*innen aber auch die Vorbehalte von Nicht-Nutzer*innen gegenüber digitalem Ernährungsmonitoring und -intervention erhebt. Die in Form von Umfragen, Fokusgruppendiskussionen und Interviews gewonnenen Erkenntnisse fliessen kontinuierlich in das Forschungsprojekt ein.

FoodCoach kann in der Reduktion ernährungsbedingter Krankheiten einen forschungsbasierten Beitrag leisten und wird von der Schweizerischen Gesellschaft für Ernährung (SGE) unterstützt.

Das Forschungsprojekt FoodCoach zielt darauf ab, ein grosses Panel an Studienteilnehmer*innen aufzubauen und ist daher öffentlich verfügbar. Interessenten können sich online für FoodCoach anmelden, und erhalten durch Ihre Teilnahme eine kontinuierliche Auswertung Ihrer Lebensmitteleinkäufe basierend auf den Daten der eigenen Kundenkarte (aktuell unterstützt FoodCoach die Kundenkarten von Migros Cumulus und Coop Supercard). 


Direct link to Lay Summary Last update: 18.02.2020

Responsible applicant and co-applicants

Gesuchsteller/innen Ausland

Employees

Abstract

Diet-related non-communicable diseases are the leading cause of mortality worldwide, accounting for more deaths than all other, non-diet-related mortality causes combined (Forouzanfar et al., 2015). Previous research on developing effective strategies to improve dietary consumption primarily focus on the individual level (Schneider, 2019), on monitoring dietary intake and behavioral interventions influencing dietary habits. Unfortunately, until today, such strategies that are enabled by digital dietary self-tracking remain limited by resource- and personal constraints (Vignerová et al. 2011), are discontinued due to the manual logging involved (Fuchs et al. 2018), are not tailored to the individual (Brug et al. 2003), or suffer under self-selection of healthy individuals (König et al. 2018). Aiming to overcome these drawbacks, this interdisciplinary Swiss-Korean research collaboration entitled ‘FoodCoach’ proposes a novel, scalable and tailored approach towards diet monitoring and interventions. Therefore, we plan to apply artificial intelligence to process customers’ automatically collected digital receipts from grocery purchases in order to i) estimate households’ and individual dietary behavior, and ii) tailor adaptive interventions to participants, based on their purchase behavior and estimated nutritional context, in order to support healthier food choices. Thereby, ‘FoodCoach’ aims to overcome the contemporary limitations of modern diet-related mobile health applications (mHealth). Simultaneously, the proposed project identifies potential adoption drivers (e.g. convenience) and barriers (e.g. privacy concerns) by exploring people’s lived experience of digital receipt-based dietary tracking based on survey and focus group research. This affords the opportunity for users' responses (but also non-users' responses) to co-shape the set-up of the study, the design of the interfaces, as well as the kinds of information and hence interventions provided. The project aims to compile the largest digital receipt-based diet panel globally and assess this novel approach’s accuracy, scalability, efficacy and ability to reach previously uninvolved users, an important prerequisite in the mitigation of diet-related diseases.
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