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Oral corticosteroids for post-infectious cough in adults: A double-blind randomised placebo-controlled trial in Swiss family practices (OSPIC)

English title Oral corticosteroids for post-infectious cough in adults: A double-blind randomised placebo-controlled trial in Swiss family practices (OSPIC)
Applicant Zeller Andreas
Number 185592
Funding scheme Investigator Initiated Clinical Trials (IICT)
Research institution Universitäres Zentrum für Hausarztmedizin Kantonsspital Baselland
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Internal Medicine
Start/End 01.06.2019 - 31.07.2022
Approved amount 515'641.00
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Keywords (5)

primary health care; respiratory tract infections; glucocorticoids; cough; general practice

Lay Summary (German)

Lead
Husten ist einer der häufigsten Gründe für eine Konsultation beim Hausarzt. Ein sogenannter post-infektiöser Husten nach einer Infektion der oberen Atemwege kann drei bis acht Wochen andauern. Bislang gibt es keine Standardtherapie für diese Erkrankung.
Lay summary

Inhalte und Ziele des Forschungsprojektes

Der post-infektiöse Husten tritt häufig nach einem viralen Infekt der oberen Luftwege (Erkältung) auf und kann für Patientinnen und Patienten sehr störend sein. Der Husten kann die täglichen Aktivitäten beeinträchtigen oder den Schlaf stören, was erhebliche Auswirkungen auf die physische und psychosoziale Gesundheit hat und zu einer Beeinträchtigung der Lebensqualität führen kann. In einer eigenen Untersuchung konnten wir 2018 zeigen, dass bisher keine wissenschaftlich bewiesene Therapie für den post-infektiösen Husten verfügbar ist, welche die Symptomdauer verkürzt oder die Lebensqualität rascher verbessert.

In unserer Studie können PatientInnen teilnehmen, welche sich mit einem post-infektiösen Husten beim Hausarzt vorstellen. Die teilnehmenden PatientInnen erhalten über fünf Tage entweder 40mg Kortison (Prednison)/Tag zum Einnehmen oder eine Placebo-Tablette während 5 Tagen. In den folgenden 28 Tagen und nochmals nach 3 Monaten wird untersucht, ob die Therapie mit Kortison (Prednison) im Vergleich zu Placebo besser ist. Wir messen dabei die Dauer des Hustens, den Zeitpunkt des Verschwindens des Hustens, die Lebensqualität, die Verbesserung der täglichen Aktivitäten und die Anzahl der Besuche beim Hausarzt im Verlauf. Ganz besonders achten wir auch auf die Sicherheit und Nebenwirkungen der kurzzeitigen Kortison-Therapie.

Wissenschaftliche und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojektes

Zur Therapie des post-infektiösen Hustens existiert keine wissenschaftlich bewiesene Standarttherapie und somit auch keine Leitlinien. Diese Studie untersucht weltweit erstmals, ob orales Kortison bei Patienten mit post-infektiösem Husten nützlich und sicher sind, was einen erheblichen Einfluss auf das Wohlbefinden und die Behandlung dieser Patienten in der Schweiz und darüber hinaus haben würde.

Direct link to Lay Summary Last update: 30.05.2019

Responsible applicant and co-applicants

Project partner

Abstract

Background: Cough is one of the most common causes for seeking medical advice in general practices. Post-infectious cough is defined as lasting 3 to 8 weeks after an upper respiratory tract infection (URTI). It can be very bothersome, disabling in daily activities with substantial impact on physical and psychosocial health, leading to impaired quality of life (QoL). Recommendations for the management of post-infectious cough in primary care are scarce and incoherent. To provide a wide overview of treatment options for patients with post-infectious cough, we conducted and recently published a systematic review and meta-analysis of randomised clinical trials (RCTs) assessing the patient-relevant benefits and potential harms of available treatments. Only six eligible RCTs assessing different treatment regimens (i.e. inhaled fluticasone propionate, inhaled budesonide, salbutamol plus ipratropium-bromide, montelukast, nociception-opioid-1-receptor agonist, codeine, and gelatine) were identified. None of these RCTs found clear patient-relevant benefits and most had an unclear or high risk of bias.Post-infectious cough is thought to be mediated by inflammatory processes that are also present in exacerbations of asthma or chronic obstructive pulmonary diseases (COPD). There is strong evidence that oral corticosteroids for 5 days provide patient-relevant benefit without relevant harm for these conditions. Our systematic search identified no RCTs evaluating oral corticosteroids for post-infectious cough. Thus, a high quality RCT assessing the benefits and harms of orally administered corticosteroids for post-infectious cough is needed.Aim: To assess whether a 5-day treatment with oral corticosteroids provides patient-relevant benefits by improving the cough-related QoL and reducing the duration and intensity of post-infectious cough in adult primary care patients.Methods: The proposed study is a multicentre, 1:1 randomised, parallel-group, placebo-controlled, superiority trial with blinded patients, general practitioners (GP), and outcome assessors in a primary health care setting. We plan to include 204 patients aged 18 or older seeing their GP for a cough lasting 3 to 8 weeks following an URTI. Any concurrent disease possibly explaining the symptoms, such as pneumonia, asthma, COPD, gastroesophageal reflux disease, allergic rhinitis, or cancer will be ruled out before trial inclusion. Patients will receive oral corticosteroid treatment (equivalent of 40 mg prednisone once daily) for 5 days or placebo for 5 days.The primary outcome is cough-related QoL assessed by the Leicester Cough Questionnaire (LCQ) score 14 days after randomisation. Secondary outcomes are i) cough-related QoL (at day 7, 28, and 3 months), ii) cough-related QoL sub-domains physical, psychological, and social, iii) overall cessation of cough, iv) re-consultations at GP and/or hospitalisations, v) total adverse events (AE), and vi) serious adverse events (SAE). All outcomes will be assessed through follow-up phone calls by study nurses 7, 14, 28 days, and 3 months after randomisation. Clinical follow-up visits with the GP are at the discretion of the patient and the GP.Assumptions for sample size estimation are informed by our systematic review. 204 patients are required to detect a statistically significant minimal clinically important difference of 1.3 of the LCQ score at 14 days (primary outcome; power 80%, two-sided significance level 5%, drop-out-rate 10%). Primary analysis will be done with ANCOVA (analysis of covariance) according to the intention to treat principle. Baseline LCQ scores, duration of cough, age, sex, and smoking status will be covariates.Importance: This will be the first RCT investigating whether oral corticosteroids are beneficial and safe in patients with post-infectious cough, which would have a substantial impact on the well-being and management of these patients in Switzerland and beyond.
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