Project

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The Medieval Frame of Monumental Portal Sculpture (Pedestals, Canopies, Niches) : Cultural Transfers and Agency (12th-13th Centuries)

Applicant Terrier Aliferis Laurence
Number 179787
Funding scheme PRIMA
Research institution Institut d'Histoire Faculté des Lettres et des Sciences Humaines Université de Neuchâtel
Institution of higher education University of Neuchatel - NE
Main discipline Visual arts and Art history
Start/End 01.12.2018 - 30.11.2023
Approved amount 938'479.00
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Keywords (9)

dais; socles; display; agency; transferts culturels; cadre; sculpture gothique; géographie artistique; dispositifs

Lay Summary (French)

Lead
La statue architecturale gothique est assortie d’un cadre, qui n’a jamais fait l’objet d’une étude. Ce projet visera à analyser à travers plusieurs axes de recherche les socles et les dais des statues des portails des édifices religieux des 12e et 13e siècles.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche 

D’abord statue-colonne avant de devenir ronde-bosse, la statue monumentale gothique est toujours conçue par rapport à la paroi de l’édifice et possède un environnement sculpté formé d’un piédestal et d’un dais lorsqu’elle n’est pas insérée dans une niche. La valorisation de ces éléments comporte un impact conséquent dans quatre domaines de recherches : les transferts culturels, les relations entre la représentation centrale et sa périphérie, les possibilités communicatives des objets (Agency) et leurs dispositifs stratégiques de mise en scène (Display). À partir d’un corpus constitué de 128 portails répartis sur la partie occidentale de pénétration de l’art gothique (Allemagne, Belgique, Angleterre, France, Péninsule ibérique et Suisse), il sera possible de déterminer les conditions d’émergence d’innovations techniques et formelles et d’évaluer leur impact et leur diffusion. En outre, une réflexion sera menée sur la fonction et la valeur additionnelle du cadre. 

 

Contexte scientifique du projet de recherche 

Intégrer dans la recherche en histoire de l’art médiéval les éléments-cadres de la sculpture, qui firent l’objet d’une attention accrue par leurs concepteurs, permettra de mieux définir les contextes de réalisation de la sculpture médiévale tout en créant de fortes synergies avec d’autres domaines de recherche (histoire de l’art de la période moderne, anthropologie de l’art). 

Mots-clés

sculpture gothique, cadre, dispositifs, display, agency, transferts culturels, géographie artistique, socles, dais, niches

Direct link to Lay Summary Last update: 21.08.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

The main aim of the project is to carry out, for the first time, a study of the frame of medieval monumental sculpture. Concentrated from its origin on the portals of buildings, Gothic sculpture is dependent on the architectural wall. First a column statue before becoming ronde-bosse, it is always designed in relation to the wall of the building in front of which it is placed. And it is always inserted into a frame; but the latter has never been studied. Each statue has a support (a pedestal) and an overhead covering (a canopy). The pedestal can take several forms, the most impressive being that of the marmoset, a small crouching figure directly supporting the statue or nestled under a console. The canopy takes the form of micro-architectures with extremely varied typologies. Sometimes each statue of the same jamb is isolated, with a base, a canopy and a concavity (or niche) of its own. In other cases, the sculpted frame has a unifying function with a frieze canopy or decorative motifs creating a continuous link between each statue. The forms and the functions of these peripheral sculpted elements vary according to the period and the geographical area, but also according to the intentions of the commissioner and the power of communication sought with the beholder. To carry out a large-scale research by gathering together the corpus of the Gothic sculpted monumental frame over two centuries has huge implications for the history of sculpture and techniques and enables a refined artistic geography to be put forward by focusing the study on cultural transfers. Moreover, this project is strongly anchored in the research currently being carried out on the function of the frame, on the display of the objects, on agency and on the notion of artistic margins.
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