Project

Back to overview

Réflexions pour une histoire connectée de l’éducation. Présence et transferts de savoirs scolaires suisses dans les revues pédagogiques autrichiennes (1840-1950)

English title Considerations for a Connected History of Education. Presence and transfer of Swiss school knowledge in Austrian educational Journals (1840-1950)
Applicant Fontaine Alexandre
Number 179576
Funding scheme Scientific Exchanges
Research institution Centre Walras-Pareto IEP / SSP Université de Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Educational science and Pedagogy
Start/End 01.03.2018 - 30.04.2018
Approved amount 5'500.00
Show all

All Disciplines (3)

Discipline
Educational science and Pedagogy
Swiss history
General history (without pre-and early history)

Keywords (7)

Austria; Connected History of Education; Educational Journals; Educational transfer; Educational borrowing; Circulations of school knowledge; Switzerland

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Teachers and Teaching in the Age of Enlightenment
Horlacher Rebekka, Fontaine Alexandre (2020), Teachers and Teaching in the Age of Enlightenment, in Tröhler Daniel (ed.), Bloomsbury Publishing, London.
L’école fribourgeoise en lien avec le monde. Globalisation scolaire dans un canton rural
Fontaine Alexandre (2020), L’école fribourgeoise en lien avec le monde. Globalisation scolaire dans un canton rural, in Eichenberger Pierre, Straumann Tobias, Büsser Nathalie, David Thomas, Haller Léa, Wirth Christa (ed.), Chronos, Zurich, 121-141.
Les Suisses, Polybe et les autres. Représentations universelles et imaginées de la Suisse dans les premières histoires de la pédagogie (1750-1900)
Fontaine Alexandre (2019), Les Suisses, Polybe et les autres. Représentations universelles et imaginées de la Suisse dans les premières histoires de la pédagogie (1750-1900), in Holenstein André, Léchot Timothée, Schlàppi Daniel, Jaquier Claire (ed.), Slatkine, Genève, 111-123.
Cachez cet emprunt (scolaire) que je ne saurais voir. Pour une histoire connectée des républicanismes
Fontaine Alexandre (2019), Cachez cet emprunt (scolaire) que je ne saurais voir. Pour une histoire connectée des républicanismes, in Christin Olivier (ed.), Le Bord de L'Eau, Lormont, 179-199.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Daniel Tröhler, Institut für Bildungswissenschaft Universität Wien Austria (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
SGBF Kongress 2018 | Bildung - Politik - Staat Talk given at a conference Kultur- und Wissenstransfer zwischen Bildung und Politik (mit Prof. P. Bühler) 09.05.2018 Universität Zurich, Switzerland Fontaine Alexandre;
Kolloquium für Geschichte nach 1800, Historisches Institut de l’Université de Berne Individual talk Kulturtransferforschung und Histoire connectée : eine Bestandsaufnahme der Bildungsgeschichte 09.05.2018 Historisches Institut de l’Université de Berne, Switzerland Fontaine Alexandre;


-