Project

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From the Sacred to the Spectacular: Performance of Diasporic Consciousness through Visual Representations in Brazilian Candomblé.

English title From the Sacred to the Spectacular: Performance of Diasporic Consciousness through Visual Representations in Brazilian Candomblé.
Applicant Jallo Zainabu
Number 178504
Funding scheme Doc.CH
Research institution Institut für Sozialanthropologie Philosophisch-historische Fakultät Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Ethnology
Start/End 01.03.2018 - 31.07.2021
Approved amount 231'652.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Ethnology
Visual arts and Art history

Keywords (4)

Iconic Criticism ; Diasporic Consciousness; Visual Culture; Cultural Performance Theory

Lay Summary (German)

Lead
Das Projekt beleuchtet die parallele, und zugleich antipodale Entwicklung, die sich aus den visuellen Darstellungen von Candombles Kultpraxis in der Untersuchung der Grenzbereiche zwischen esoterischen und exoterischen Interventionen in einem einst bedrohten homogenen Volk und einem Kult ergibt. Diese Studie baut auf fruheren Forschungsergebnissen und neuen Ansatzen auf, um signifikante Einblicke in die Dynamik und den Fortschritt von Candomble durch visuellen Darstellungen des Kults zu ermoglichen.
Lay summary

Die Praxis des Candomble hat eine Verschiebung von einem geschlossenen heiligen Kult, der von Diskriminierung und Verfolgung gepragt war, hin zu seiner Einbeziehung in den Aufbau eines neuen nationalen Charakters in Brasilien erfahren. Im Laufe der Jahre hat sich die Candomble-Arena in eine Kosmopolis verwandelt, eine Folge lebendiger und sich entwickelnder visueller Darstellungen. Kuriositaten zum Kult sind aus akademischen Bereichen wie der Anthropologie und den Kulturwissenschaften mit unterschiedlichen Interessen und Wahrnehmungen hervorgegangen. Paradoxerweise haben die folgenden Jahrzehnte angesichts der Verfolgung von Candomble-Praktizierenden in der fruhen zu Mitte des 19. Jahrhunderts die Intensivierung der afro-brasilianischen Religionen als durchdringende Darstellung brasilianischer Pragung erlebt. Candomble als religiose Kulturpraxis hat sich weiterentwickelt und uberschreitet durch seine materiellen Reprasentationen im offentlichen Raum seine rassischen Merkmale und heiligen traditionellen Rituale. Diese interdisziplinare Forschung basiert auf den Gebieten der Sozialanthropologie und der Kunstgeschichte. Ihr ubergeordnetes Ziel ist es, (a) die Parallelentwicklungen von visuellen Darstellungen des brasilianischen Candomble zu verfolgen, die zu zwei antipodalen Behauptungen gefuhrt hat die Vorstellungen von diasporischem Bewusstsein und nationaler Identitat in Brasilien (b) die geschichtliche Entwicklung und Sichtbarkeit der Praxis der Candomble-Malerei und der Bildhauerei zu skizzieren und ihre Auswirkungen auf die Kulturpolitik Brasiliens zu untersuchen. (c) eine vergleichende ikonographische Untersuchung ausgewahlter ritueller Artefakte anzunehmen und ihre Modi und Kontraindikationen aus den Prozessen der Deritualisierung zu ermitteln, die auftreten, wenn sie aus ihrem religiosen Umfeld entfernt werden. 

Keywords

Materielle Kultur | Kulturelle Leistungstheorie | Ikonenkritik | Diasporisches Bewusstsein 

Direct link to Lay Summary Last update: 29.01.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
CERNE. University of São Paulo Brazil (South America)
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Mit Trommeln Sprehchen Poster I wrote three articles and contributed visual materials to the exhibition 29.08.2019 Völkerkundemuseum Zürich, Switzerland Jallo Zainabu;
TECHNIQUES OF MEMORY: LANDSCAPE, ICONOCLASM, MEDIUM AND POWER Talk given at a conference "From Criminal Anthropology to Cultural Anthropology: Transitions of Candomble's Material Culture" 17.04.2019 University of California, Berkeley., United States of America Jallo Zainabu;
ALTERITY REVISITED - A CLOSER LOOK AT TRANSPOSITIONS OF A TRAVELING CONCEPT IN THE HUMANITIES Talk given at a conference Candomblé and Otherness 07.12.2018 University of Lucerne, Switzerland Jallo Zainabu;
MEDIATIZATION OF CULTURE: CONSTRUCTING NEW TEXTS AND PRACTICES Talk given at a conference Mediatization of Religious Imagination and Diasporic Consciousness in Bahian Candomblé 30.11.2018 Moscow, Russia Jallo Zainabu;
Ethnography as exchange: Power, money, debt Individual talk Archival research experiences 20.09.2018 Schlöss Ueberstorf , Switzerland Jallo Zainabu;
Image, Object, Text. Doctoral Workshop Talk given at a conference From the Sacred to the Spectacular: Performance of Diasporic Consciousness through Visual Representations in Brazilian Candomblé 19.04.2018 University of Bern, Switzerland Jallo Zainabu;


Self-organised

Title Date Place

Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
Mit Trommeln Sprechen Performances, exhibitions (e.g. for education institutions) 29.08.2019 Völkerkunde Museum Zürich, Switzerland Jallo Zainabu;


Abstract

The dissertation focuses on the metamorphosis of the visual representation of Candomblé ritual performance,which has witnessed a shift from a closed, sacred cult fraught with discrimination and persecution, to its incorporation into the construction of a new national character in Brazil. I seek to investigate Candomblé’s resilience against affliction in the early years of its emergence and the contrivances adopted by its practitioners who have evolved into propagators of cultural wealth in Brazil.This PhD project adopts a mixed-methods, interdisciplinary approach towards outlining modes in which the visibility of the practice of Candomblé - mainly through painting and sculpture -enforce a continued impression of diasporic consciousness on the one hand and how on the other, these visual representations have supported the creation of a symbolic national identity of Brazil. The project emphasises on parallel, yet antipodal developments stemming from visual representations of the practice of Candomblé, while investigating the liminal spaces between esoteric and exoteric enactments of a once threatened homogenous people and cult.
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