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How does Attention mediate the Relationships between Long-Term and Working Memory?

English title How does Attention mediate the Relationships between Long-Term and Working Memory?
Applicant Camos Valérie
Number 175960
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Département de Psychologie Université de Fribourg
Institution of higher education University of Fribourg - FR
Main discipline Psychology
Start/End 01.11.2017 - 31.10.2021
Approved amount 480'000.00
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Keywords (3)

Working Memory; Attention; Long-term Memory

Lay Summary (French)

Lead
La mémoire de travail est un système dédié à la maintenance de l'information à court-terme dans le but de traiter ces informations. Dans ce système, deux mécanismes ont été décrits comme responsables de la maintenance de l'information verbale. Certains modèles proposent un mécanisme spécialisé dans le domaine verbal, la répétition articulatoire (Baddeley, 1986), tandis que d'autres introduisent un mécanisme général basé sur l' attention, le rafraîchissement attentionnel (Barrouillet, & Camos, 2007, 2015; Cowan, 1999, 2005; Johnson, 1992 ). Différentes propositions ont été faites pour décrire le fonctionnement du rafraîchissement. Elles diffèrent selon les relations qui existeraient entre la mémoire de travail et la mémoire à long terme. Le but de ce projet est donc d'examiner le rafraîchissement dans le cadre de ses relations avec la mémoire à long terme.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche
Plus précisément, si le rafraîchissement est semblable ou repose sur la récupération de connaissances stockées en mémoire à long terme, on peut s'attendre à ce que (1) les facteurs connus pour affecter la mémoire à long terme aient également un impact sur le fonctionnement de la mémoire de travail et (2) qu'en retour cela puisse modifier la mémoire à long terme.
Dans la première partie du projet, nous examinerons comment les facteurs connus pour affecter la récupération à partir de la mémoire à long terme (c'est-à-dire les effets de fréquence, de lexicalité, de familiarité et d'apprentissage) ont une incidence sur le rafraîchissement attentionnel de l'information dans la mémoire de travail.
À l'inverse, dans la seconde partie, nous interrogerons sur comment le rafraîchissement attentionnel de l'information verbale influe sur la rétention des traces en mémoire à long terme. Cela nous permettra également d'examiner les types de représentations mentales (gist vs. verbatim) qui sous-tendent cet effet et comment les variations de rafraîchissement affectent la dépendance à ces deux types de représentations.

Contexte scientifique et social du projet de recherche
Ce projet est clairement dans le domaine de la recherche fondamentale en psychologie cognitive et, en tant que tel, il a d'importantes implications théoriques. Comprendre les mécanismes qui neutralisent l'oubli dans la mémoire de travail reste un défi majeur pour la psychologie cognitive. Au cours des dernières années, le rôle du rafraîchissement attentionnel a gagné en importance au point que de nombreux modèles de mémoire intègrent ce processus, bien qu'ils divergent considérablement dans leur description de son fonctionnement exact. En recueillant des données sur les relations du rafraîchissement avec la mémoire à long terme, notre compréhension de ce mécanisme et plus généralement du fonctionnement de la mémoire augmentera. Cela constituerait une avancée importante vers le développement de modèles plus précis de mémoire de travail, le système au cœur de l'architecture cognitive humaine.

 

Mots-clés
Mémoire de travail, Attention, Mémoire à long-terme, Apprentissage

Direct link to Lay Summary Last update: 05.10.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

The relationship between long-term memory (LTM) and working memory (WM) has been an issue of intense debate for a long time. The extent of the debate since the 19th century demonstrates the complexity, but also the importance of the question. Indeed, memory functioning is at the heart of human cognition. From the short-term storage of perceived information to be processed to the long-term acquisition of skills and knowledge across our lifetime, and to the more personal memories of life events, memory processes shape human behaviour. Currently, several models describe the relationships between LTM and WM, either as two separable systems of memory (Atkinson & Shiffrin, 1968; Baddeley, 1986; Barrouillet & Camos, 2015) or as a unitary memory system (Brown, Neath, & Chater, 2007). Between these two extreme theoretical positions, several intermediate theories propose WM as a subset of LTM representations that are temporarily in a qualitatively distinct state of heightened accessibility (Cowan, 1995; Oberauer, 2002). Despite the fundamental difference on the extent to which LTM and WM are intimately related to each other, all theoretical conceptions highlight the necessity of a two-way information channel between the two systems. The aim of our project is to examine the role of attention in this information channel, proposing a novel perspective to enlighten the relationships between LTM and WM. More specifically, we test the predictions issued from WM models in which attention is a core component, and that represent two contrasting views on the separability between LTM and WM.The project is organised around two work-packages (WP). In WP1, we examine how various LTM factors impact the attentional maintenance of information in WM. These effects are systematically studied through three different paradigms, i.e., a Brown-Peterson task in which we examine response times in the secondary task (Vergauwe, Camos & Barrouillet, 2014), a computerized complex span task in which recall performance is examined (Barrouillet, Bernardin & Camos, 2004), and an instructed refreshing paradigm in which memory items are cued during the delay of retention (Souza, Rerko & Oberauer, 2015). The other way around, WP2 questions how attentional WM maintenance impacts quantitatively and qualitatively the retention of memory traces in LTM. We focus on the associative similarity effect, a well-known LTM effect, and manipulate it between memory items, and between memory items and distractors, in three paradigms: the Brown-Peterson and complex span tasks used in WP1, and a conjoint paradigm (Brainerd, Reyna, & Mojardin, 1999) to reveal the nature of the mental representations created in LTM. WP1 and WP2 test the specific predictions issued from the two contrasting theoretical views through immediate and delayed memory tests that assess short- and long-term retention. This project addresses a fundamental question of cognitive psychology from an innovative and comprehensive perspective by examining the role of attention as a mediator between LTM and WM. It is a very ambitious project, which aims at contrasting predictions from two theoretical views in which attention is a core component, and which benefits from my extensive experience in the used methodology and theoretical conceptualization. The project will provide decisive findings, either supporting or challenging the different models and their respective conception on the relationships between LTM and WM.
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