Project

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The Canonization of Early Modern Poets: Shakespeare, Spenser, Donne, and Herbert

Applicant Auld Aleida
Number 174792
Funding scheme Doc.Mobility
Research institution
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline German and English languages and literature
Start/End 01.10.2017 - 30.09.2018
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Keywords (5)

canonisation littéraire; histoire du livre; réception des œuvres; poésie anglaise; genre littéraire

Lay Summary (French)

Lead
Literary texts that in various ways offer enduring value for a culture are often described as ‘canonical’, or belonging to a ‘literary canon’. This project examines canonization from a material perspective by looking at books that feature poems or excerpts of poems by William Shakespeare, Edmund Spenser, John Donne, and George Herbert in the late seventeenth and early eighteenth century.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche

La présente recherche s'articule en trois analyses de l’influence du genre littéraire sur le processus de canonisation. La première partie vise à expliquer pourquoi, alors que William Shakespeare (1564 – 1616) est connu aujourd’hui en tant que dramaturge, à son époque le succès commercial de deux de ses poèmes, Venus and Adonis (1593) et Lucrece (1594), dépassait celui de la plupart de ses pièces de théâtre. Venus and Adonis était même son œuvre la plus populaire. Focalisé sur George Herbert (1593 – 1633) et John Donne (1572 – 1631), la deuxième partie traite des développements anticipant l’émergence de « la poésie métaphysique », qui a profondément redéfini la relation entre ces deux poètes, après l’introduction formelle de cette étiquette générique par Samuel Johnson à la fin du XVIIIesiècle, et son adoption enthousiaste par T.S. Eliot au début du XXe. Enfin, la dernière partie porte sur l’impact de l’identité nationale, et plus particulièrement de la conception de l’identité anglo-irlandaise, sur la différence de réception entre la poésie et la prose d’Edmund Spenser (1552? – 99).

Contexte scientifique et social du projet de recherche

Depuis des décennies déjà, on cherche à déterminer si le canon littéraire est singulier ou multiple, s’il est presque sacré et fixe ou profane et malléable, s’il est simplement perçu par des institutions, ou si celles-ci l’impose. Cette recherche se fonde sur des projets historiques récents qui ont pris en compte la production concrète des canons littéraires. Elle tend à confirmer que la réception des poètes et de leurs poèmes à travers les époques contribue à notre patrimoine intellectuel et aux interprétations littéraires actuelles, nous amenant à réfléchir plus généralement sur la nature de l’interaction humaine avec l’art. 

Direct link to Lay Summary Last update: 15.08.2017

Responsible applicant and co-applicants

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
The London Shakespeare Centre & Shakespeare’s Globe Inaugural Graduate Conference Making Connections: Early Modern Texts and Cultures Talk given at a conference ‘Herbert, Hymns, and Metaphysical Poetry’ 23.02.2018 King’s College London, Great Britain and Northern Ireland Auld Aleida;
Early Modern Graduate Forum Individual talk Donne’s Satires and the Rise of Metaphysical Poetry 28.11.2017 University of Oxford, Great Britain and Northern Ireland Auld Aleida;


Abstract

Literary texts that in various ways offer enduring value for a culture are often described as ‘canonical’, or belonging to a ‘literary canon’. This project examines canonization from a material perspective by looking at books that feature poems or excerpts of poems by William Shakespeare, Edmund Spenser, John Donne, and George Herbert in the late seventeenth and early eighteenth century. It pays heightened attention to genre - a key factor in canon formation - as it is reinterpreted and materially embedded, and considers how these changes impact a poet or poem’s canonical status. It is my hope that a historical, material study of canonization, with a special emphasis on the role of genre, will illuminate our approaches to these poets and their poems in our times, and lead us to reflect on the ways of valuing literature more generally.
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