Project

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Older adults’ media use and well-being: Media use as a resource in the process of healthy aging

English title Older adults’ media use and well-being: Media use as a resource in the process of healthy aging
Applicant Hofer Matthias
Number 174085
Funding scheme Ambizione
Research institution Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung (IKMZ) Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Communication sciences
Start/End 01.01.2018 - 31.12.2019
Approved amount 442'536.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Communication sciences
Psychology

Keywords (5)

Media use; Intensive longitudinal study; Old age; Healthy aging; Well-being

Lay Summary (German)

Lead
Welche Rolle spielt die Nutzung verschiedener Medien (Print, Radio, Fernsehen und Internet) im Alltag älterer Menschen? Aus theoretischer Sicht lässt sich einerseits argumentieren, dass die Nutzung von Medien dabei helfen kann, den Alltag zu strukturieren, über die Geschehnisse in der Welt informiert zu bleiben oder ein Bedürfnis nach Unterhaltung zu befriedigen. Insofern kann die Mediennutzung einen positiven Einfluss auf das Wohlbefinden älterer Menschen haben. Andererseits kann sich Mediennutzung in manchen Fällen auch negativ auf das Wohlbefinden auswirken, wenn sie beispielsweise an die Stelle sozialer Aktivitäten tritt. Wohlbefinden kann aber auch die Mediennutzung beeinflussen: Wenn sich jemand beispielsweise traurig fühlt, wird die Nutzung heiterer Unterhaltung wahrscheinlicher als die Nutzung tragischer Filme. Zu erforschen, wie sich Mediennutzung und Wohlbefinden älterer Menschen zueinander verhalten, ist Ziel des Projekts.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Das Forschungsprojekt untersucht das dynamische Zusammenspiel der Mediennutzung und des Wohlbefindens älterer Menschen. Konkret werden rund 100 gesunde ältere Menschen über zwei Jahre wiederholt zu ihrem Wohlbefinden befragt. Gleichzeitig wird ihre Mediennutzung gemessen. Dabei kommt ein intensives Längsschnittdesign zum Einsatz. Die Teilnehmenden werden jeweils eine Woche lang täglich zu ihrem Wohlbefinden befragt. Die Nutzung von Radio und TV wird mit der Mediawatch der Firma Mediapulse AG, einer Armbanduhr mit integriertem Mikrophon, gemessen. Eine solche passive Messung der Mediennutzung ist nicht mit den Problemen bei der Abfrage von Mediennutzung (z.B. Erinnerungsschwierigkeiten) behaftet. Die dabei gewonnenen Audiodaten werden mit einer Referenzdatenbank der gesendeten Fernseh- und Radioprogramme abgeglichen. Schließlich liegen Nutzungsdaten vor, die anhand von Programmdaten inhaltsanalytisch weiterverarbeitet werden. Die Nutzung des Internets wird ebenfalls täglich abgefragt. Am Ende liegen zwei Zeitreihen (Mediennutzungsdaten und Daten zum Wohlbefinden) für eine Woche vor, die miteinander in Beziehung gesetzt werden können.

Diese intensive einwöchige Messung wird zweimal nach jeweils sechs Monaten wiederholt werden. Mit dieser Forschungsanlage lassen sich sowohl kurz- als auch langfristige Veränderungen im Wohlbefinden und der Mediennutzung und im Zusammenspiel dieser beiden Variablen erforschen.

Im Projekt wird ein partizipativer Forschungsansatz verfolgt, wobei die Teilnehmenden aktiv in den Forschungsprozess eingebunden werden. Die gewonnenen Erkenntnisse werden den Teilnehmenden kommuniziert und mit ihnen diskutiert.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Das Forschungsprojekt trägt zu einem besseren Verständnis des Zusammenspiels von Mediennutzung und emotionalen und sozialen Aspekten des Wohlbefindens im täglichen Leben älterer Menschen bei. Durch den partizipativen Forschungsansatz kann das Forschungsprojekt einen positiven Einfluss auf das Leben der einzelnen Teilnehmerinnen und Teilnehmer und schließlich auf die Gesellschaft als Ganzes haben.

 

Matthias Hofer, Zürich, den 25.10.17

 

Direct link to Lay Summary Last update: 25.10.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Successful aging through television. Selective and compensatory television use and well-being
Hofer Matthias, Eden Allison (2020), Successful aging through television. Selective and compensatory television use and well-being, in Journal of Broadcasting and Electronic Media, (0883-8151).
Older adults’ perceived sense of social exclusion from the digital world
Seifert Alexander, Hofer Matthias, Rössel Jörg (2019), Older adults’ perceived sense of social exclusion from the digital world, in Educational Gerontology, 1-11.
Older adults’ Internet use and subjective well-being: The moderating role of Internet skills
HoferMatthias, HargittaiEszter, BüchiMoritz, SeifertAlexander (2019), Older adults’ Internet use and subjective well-being: The moderating role of Internet skills, in International Journal of Communication, 13, 4426-4443.
Mobile Data Collection: Smart, but Not (Yet) Smart Enough
Seifert Alexander, Hofer Matthias, Allemand Mathias (2018), Mobile Data Collection: Smart, but Not (Yet) Smart Enough, in Frontiers in Neuroscience, 12, 1-4.
On being happy through entertainment: Hedonic and non-hedonic entertainment experiences
HoferMatthias, RiegerDiana (2018), On being happy through entertainment: Hedonic and non-hedonic entertainment experiences, in Muñiz Velázquez J. A., Pulido C. (ed.), Routledge, London, 120-128.
A Measurement Burst Study of Media Use and Well-Being among Older Adults: Logistically Challenging at Best
HoferMatthias, A Measurement Burst Study of Media Use and Well-Being among Older Adults: Logistically Challenging at Best, in Hargittai Eszter (ed.), 0000-0003-4199-4868 , Ann Arbor, MI, 1-25.
Aging and media use and preferences
HoferMatthias, Aging and media use and preferences, in David Ewoldsen, Van den Bulck Jan, Mares Marie-Louise (ed.), Wiley, Hoboken, NJ.

Datasets

MUAWO Burst 1 - Burst 3 (including baseline data)

Author Hofer, Matthias
Publication date 03.02.2020
Persistent Identifier (PID) https://doi.org/10.17605/OSF.IO/U84FP
Repository osf.io
Abstract
The data stems from the three burst conducted between September 2018 and September 2019. During five days (Monday - Friday), participants were asked about their emotional well-being, their whereabouts, and their social interactions three times a day (at 9am, at 2.30 pm, and at 9pm). At 9pm they were also asked about their well-being on different dimensions (social, emotional, cognitive). During the measurement, they wore a the so-called media watch. This watch recorded their radio and their television use automatically. These automatically recorded data were condensed into minutes right before each time the questionnaire was triggered (at 9am, at 2.30 pm, and at 9pm).

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
University Research Priority Programm "Dynamics of Healthy Aging" Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
Ass. Prof. Allison Eden United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Mediapulse AG Switzerland (Europe)
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration
SRF Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Congress of the Swiss Sociological Association (SSA) Talk given at a conference Method in use: Daily Social Well-being and Media Use among Older Adults 11.09.2019 Neuchâtel, Switzerland Hofer Matthias;
Research colloquium of the social science department at the Heinrich Heine University Düsseldorf Talk given at a conference Media use and well-being of older adults 09.07.2019 Düsseldorf, Germany Hofer Matthias;
The 69th Annual Meeting of the International Communication Association Talk given at a conference Older adults’ Internet use and subjective well-being: The moderating role of internet skills 27.05.2019 Washington DC, United States of America Hofer Matthias;
The 9th IAGG-ER congress Talk given at a conference Internet use among older adults: Autonomy or social pressure? 10.05.2019 Göteborg, Sweden Hofer Matthias;
URPP “Dynamics of healthy aging” event “Fortschritte in der Messung von dynamischen psychologischen Prozessen im Alltag Talk given at a conference URPP “Dynamics of healthy aging” event “Fortschritte in der Messung von dynamischen psychologischen Prozessen im Alltag 30.11.2018 Zürich, Switzerland Hofer Matthias;
URPP “Dynamics of healthy aging” peer-mentoring event, University of Zurich, Oct 30 2018, Zurich, Switzerland Individual talk Older adults' media use and well-being: Media use as a resource in the process of healthy aging 28.02.2018 Zürich, Switzerland Hofer Matthias;


Knowledge transfer events



Self-organised

Title Date Place
Giving Back Data: Ergebnispräsentation für die Teilnehmerinnen der Studie 10.12.2019 Universität Zürich, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Artikel_LokalZH LokalZH German-speaking Switzerland 2018

Abstract

Media can play and important role in older adults’ lives. They can help them structure their day, provide them with useful information about the environment, they are living in, or even fulfill crucial intrinsic needs. Thus, media use can have a profound impact on older adults’ well-being. However, research also shows that media can also have detrimental effects in the daily life of their users. For instance, media use can displace individuals from other activities and thereby foster loneliness. An individual’s well-being and mental health is a key factor in the process of healthy aging, and media use is likely to play a major role in this process, as older adults are a demographic group with a high amount of time spent using media. The proposed project will focus on the role of media use in older adults’ daily lives and the dynamic relationship between their media use and their well-being. To ex-amine these dynamics, an intensive longitudinal study - a so-called measurement burst study (MBS) over two years is proposed to track media use and well-being of 100 healthy older adults. Overall, the proposed MBS pro-ject has the following research goals: (1) The examination of the interplay of older adults’ daily media use and their (social, subjective, and psychological) well-being. (2) The application of a longitudinal research design that combines (a) longitudinal assessments over relatively long periods (three measurement occasions every five/six months over two years) to map long-term change in media use, well-being and the relationship of the two, and (b) intensive daily assessments of older adults’ well-being (three times a day) and continuous registration of their media use (TV, radio, newspaper, Internet) over one week at the three measurement occasions mentioned above. Such intensive measurements allow for the examination of both between- and within-person developments of media use and well-being and the relationships between the two in the daily life of older adults. Finally, this research focusses on (3) the examination of the influence of the manner of media use and rather stable personality and situational factors (living situation or health) on media use and well-being and their interrelation. This projects will improve our understanding of the role of media use in the daily life of older adults and the interplay of media use and older adults’ subjective, social and psychological well-being. The design used in this proposed research project is unique in that it allows the assessment of the short-term and long-term dynamics of the interplay of older adults’ media use and well-being as an important factor in the process of healthy aging. Therefore, this research project can further improve our understanding of the role of media in the process of healthy aging.
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