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Effects on nurses’ quality of working life and on patients’ quality of life of an educational intervention to strengthen humanistic practice among haemodialysis nurses in Switzerland : a mixed methods cluster randomised controlled trial

English title Effects on nurses’ quality of working life and on patients’ quality of life of an educational intervention to strengthen humanistic practice among haemodialysis nurses in Switzerland : a mixed methods cluster randomised controlled trial
Applicant Delmas Philippe
Number 172588
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Unité de recherche et développement Haute Ecole de la Santé La Source HES-SO
Institution of higher education University of Applied Sciences and Arts Western Switzerland - HES-SO
Main discipline Health
Start/End 01.10.2017 - 31.08.2020
Approved amount 291'620.00
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Keywords (4)

educational intervention; quality of working life of haemodialysis nurses; Watson’s theory of human caring; quality of life of haemodialysis patients

Lay Summary (French)

Lead
1.Lead.La dispensation de soins humanistes par les infirmières auprès de patients vulnérables comme les patients hémodialysés semble être une condition essentielle à leur processus de guérison. Or, aujourd’hui, il apparait que les patients sont confrontés de plus en plus souvent à des soins déshumanisants et ce, d’autant plus, dans les unités ou la technologie est prédominante comme l’hémodialyse. Afin de soutenir la qualité de la relation infirmière-patient, élément clé d’une pratique humaniste, une intervention éducative (IE) visant à renforcer les comportements humanistes va être dispensée et évaluée auprès d’infirmières œuvrant dans différents centres d’hémodialyse de suisse francophone.
Lay summary

1.Lead.
La dispensation de soins humanistes par les infirmières auprès de patients vulnérables comme les patients hémodialysés semble être une condition essentielle à leur processus de guérison. Or, aujourd’hui, il apparait que les patients sont confrontés de plus en plus souvent à des soins déshumanisants et ce, d’autant plus, dans les unités ou la technologie est prédominante comme l’hémodialyse. Afin de soutenir la qualité de la relation infirmière-patient, élément clé d’une pratique humaniste, une intervention éducative (IE) visant à renforcer les comportements humanistes va être dispensée et évaluée auprès d’infirmières œuvrant dans différents centres d’hémodialyse de suisse francophone.
2.Contenu et objectifs du travail de recherche
Le contenu de l’IE fut élaboré par des experts infirmiers à partir des écrits théoriques du Dr Watson qui suggèrent 10 facteurs (par exemple le facteur 1 :  système de valeurs humanistes et altruistes) comme éléments centraux à une pratique humaniste des soins.  Afin de tester son efficacité, une étude randomisée en grappes va être conduite incluant les infirmières et les patients HD de 10 centres d’hémodialyse de suisse francophone.  L’objectif principal est d’examiner les effets de l’IE sur différentes variables auprès des infirmières et des patients HD (comme la qualité de vie au travail pour les infirmières et la qualité de vie des patients HD) et ce immédiatement après sa dispensation mais aussi dans le temps.

3. Contexte scientifique et sociétal du projet de recherche.
Devant un contexte sociétal de rationalisation des soins, il n’a jamais été aussi urgent de tester l’efficacité d’intervention visant à soutenir la dimension humaniste des soins infirmiers. Les résultats obtenus pourront servir aux autres professionnels de santé.


Direct link to Lay Summary Last update: 23.08.2017

Responsible applicant and co-applicants

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Project partner

Abstract

Haemodialysis (HD) patients constitute a vulnerable population with considerable health needs. They are often older persons with comorbid chronic conditions (1). Despite the substantial technical care they receive, these patients indicate that the quality of the human relationship that develops with nurses-the pivotal element in the care this population receives-can become therapeutic (2). This feature of the human relationship constitutes the cornerstone of the humanistic practice (caring practice) that all nurses should adhere to. However, according to some authors (3), such practice tends to fade over time. In 2012, a pilot study (4) allowed to test an educational intervention based on Watson’s Theory of Human Caring, the aim of which was to optimise nurses’ humanistic practices. The intervention, first developed in Quebec (5) and adapted in Switzerland by a committee of experts, was delivered to a group of nine HD nurses (Canton of Vaud, Switzerland) and evaluated. Preliminary results (qualitative and quantitative) showed the intervention to be highly feasible and acceptable. Moreover, in terms of preliminary outcomes, participating nurses appeared to strengthen their caring attitudes/behaviours toward HD patients post-intervention. Quantitative analyses of patients’ questionnaires showed that HD patients (6) perceived significant changes in nurses’ caring attitudes/behaviours and maintained their level of quality of life (QoL) over time, which is a definite gain for this population. In light of these positive results, it is important to pursue this line of investigation in order to examine more accurately the intervention’s effects on both nurses and patients. To this end, we propose conducting a mixed-methods cluster randomised controlled trial (RCT) to assess the effects of an educational intervention to strengthen humanistic practice among nurses working in HD units in French Switzerland, on perceived quality of the nurse-patient relationship (NPR), nurses’ team cohesion, nurses’ quality of working life (QoWL), and HD patients’ QoL. Knowledge acquired in the course of the study will contribute to strengthen nurses’ humanistic practice, a key factor in HD patients’ QoL.
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