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Economic impact of decarbonisation scenarios for the transport sector in Switzerland

English title Economic impact of decarbonisation scenarios for the transport sector in Switzerland
Applicant Maibach Markus
Number 172409
Funding scheme NRP 73 Sustainable Economy
Research institution INFRAS
Institution of higher education Companies/ Private Industry - FP
Main discipline Economics
Start/End 01.11.2017 - 30.04.2020
Approved amount 339'987.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Economics
Political science

Keywords (7)

Mobility; CGE Model; economic impact analysis; decarbonisation; External costs; analysis of chances and risks; transport sector

Lay Summary (German)

Lead
Im Rahmen des Projekts suchen wir Wege, wie die Treibhausgasemissionen aus dem Verkehrsbereich bis 2050 mit möglichst günstigen wirtschaftlichen Effekten in der Schweiz minimiert werden können.
Lay summary

Hintergrund
Der Verkehrssektor trägt heute erheblich zu den Treibhausgasemissionen bei und befindet sich – im Gegensatz etwa zu den Industrieanlagen oder dem Gebäudepark – noch nicht auf einem Absenkungspfad. Die fachliche und die politische Diskussion hin zu einer treibhausgasfreien Mobilität in der Schweiz steht erst in den Anfängen. Konkrete Massnahmen sind bis anhin noch nicht klar festgelegt worden und die Wirksamkeit und Auswirkungen vieler möglicher Massnahmen sind noch unklar.

Ziel
Wir wollen mit der Studie einen gangbaren Weg finden, wie der Verkehrssektor bis 2050 wirtschafts- und gesellschaftsverträglich die Treibhausgasemissionen minimieren kann. Das Projekt zeigt zunächst die Bedeutsamkeit des Verkehrssektors für den Gesamtausstoss von Treibhausgasemissionen. Danach erfassen wir die Potenziale der möglichen Massnahmen zur Emissionsreduktion im Verkehr und prüfen sie auf ihre Folgen für die Schweizer Volkswirtschaft und Gesellschaft. Ziel der Studie ist es im Hinblick auf die vereinbarten Klimaziele für die Schweiz die Chancen und Risiken unterschiedlicher Emissionsminderungs-Szenarien im Verkehr aufzuzeigen und einen aus Sicht von Umwelt, Wirtschaft und Gesellschaft verträglichen Pfad dahin zu erkennen.

Bedeutung
Unsere Studie ergänzt die spezifischen wissenschaftlichen Grundlagen im Verkehrsbereich, auf denen politische Entscheidungen aufbauen können, damit die Schweiz ihren Beitrag zu den Zielen des Klimaabkommens von Paris und den Zielen für nachhaltige Entwicklung der Agenda 2030 leisten kann.

Zudem trägt unser Vorhaben dazu bei, eine Forschungslücke bei der quantitativen Wirkungsanalyse von möglichen Szenarien zu schliessen, damit eine drastische Minderung der Treibhausgasemissionen im Verkehr erreicht werden kann, die aber möglichst für alle drei Bereiche von Umwelt, Wirtschaft und Gesellschaft tragbar ist. Der angedachte Expertendialog im Projekt dient schliesslich dem Wissensaustausch.  

Direct link to Lay Summary Last update: 27.02.2018

Lay Summary (French)

Lead
Dans le cadre de ce projet, nous cherchons des moyens permettant de réduire d’ici 2050 les émissions de gaz à effet de serre provenant du secteur des transports en Suisse avec les effets les plus favorables possibles sur l’économie suisse.
Lay summary

Contexte
Le transport est aujourd’hui l'un des secteurs qui participe le plus aux émissions de gaz à effet de serre. Contrairement aux sites industriels ou au parc immobilier par exemple, il n’a toujours pas inversé la courbe à la baisse. La discussion technique et politique sur une mobilité qui n’émette pas de gaz à effet de serre n’en est qu’à ses balbutiements en Suisse. Jusqu’ici, les mesures concrètes à mettre en œuvre n’ont pas encore été clairement définies. L’efficacité et les effets que l'on peut attendre des nombreuses options possibles restent flous.

Objectifs
Avec cette étude, nous entendons trouver une solution appropriée qui permette au secteur des transports de réduire d’ici 2050 (environ) ses émissions de gaz à effet de serre de façon acceptable d’un point de vue économique et social. Le projet montre d’abord le rôle important joué par le secteur des transports dans le volume total des émissions de gaz à effet de serre. Puis, il détermine le potentiel des mesures qu’il est possible de mettre en place pour réduire les émissions des transports et leurs conséquences sur l’économie et la société suisses. En tenant compte des objectifs climatiques convenus pour la Suisse, cette étude cherche à démontrer les opportunités et les risques des différents scénarios de réduction des émissions issues du transport et à identifier le moyen de parvenir au but par une voie raisonnable à la fois d’un point de vue environnemental, économique et social.

Importance
Notre étude complète les bases scientifiques relatives au domaine des transports sur lesquelles peuvent se fonder les décisions politiques, afin que la Suisse puisse être capable d’apporter sa contribution aux objectifs de l’accord de Paris sur le climat et aux Objectifs de développement durable.

En outre, notre projet contribuera à combler les lacunes de recherche au niveau de l’analyse quantitative d’impact des scénarios possibles, afin de parvenir à une réduction significative des émissions de gaz à effet de serre dues au transport, qui devra toutefois être la plus acceptable possible pour les trois domaines de l’environnement, de l’économie et de la société. Enfin, le dialogue entre experts prévu dans le projet servira à l’échange de connaissances.

Direct link to Lay Summary Last update: 27.02.2018

Lay Summary (English)

Lead
As part of this project we are looking for ways to minimise greenhouse gas emissions from the transport sector by 2050 with the most favourable economic effects for Switzerland.
Lay summary

Background
The transport sector contributes heavily towards greenhouse gas emissions and – unlike industrial facilities or buildings – is not yet on a downward trend. The technical and political debate on greenhouse gas-free mobility in Switzerland is still in its infancy. Specific measures have so far not been clearly defined and the effectiveness and impact of many possible measures remain unclear.

Aims
With this study we want to find a viable means for the transport sector to minimise greenhouse gas emissions in economically and socially friendly ways by 2050. The project will initially show the significance of the transport sector for overall greenhouse gas emissions. We will then determine the potentials of possible measures for reducing emissions from transport and examine their impact on the Swiss economy and society. The aim of the study is to identify the opportunities and risks of different emission reduction scenarios in the transport sector, taking account of the agreed climate objectives for Switzerland, and to determine an environmentally, economically and socially friendly path.

Importance
Our study complements the specific scientific bases in the transport sector on which political decisions can be formulated so that Switzerland can make its contribution towards the objectives of the Paris Convention on Climate Change and the 2030 Agenda for Sustainable Development Goals.

In addition, this project will help close a research gap concerning quantitative impact analyses of possible scenarios so that a drastic reduction in greenhouse emissions in the transport sector can be achieved that is most viable for the environment, economy and society. The envisaged dialogue with experts in the project will provide an opportunity for an exchange of knowledge.

Direct link to Lay Summary Last update: 27.02.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
ETH Zurich, Departement of Management, Technology and Economy Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Ökoinstitut Berlin Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Abstract

In Switzerland, the transport sector considerably contributes to the greenhouse gas emissions, and is, contrary to other sectors, not yet on an emissions reduction path. It is striking, also in comparison to Germany/Europe, that until now a concrete political discussion on measures and transformation paths for the transport sector in Switzerland is still in its infancy. Whereas greenhouse gas emissions have been reduced significantly in most other sectors, the emissions have been further increasing (until 2008) or at least stagnating (last six years) in the transport sector. Thus, the objective of the project is to fill a research gap, to develop and analyze different decarbonisation scenarios of the transport sector in Switzerland, to analyze the economic impacts of the scenarios and to assess and compare them. These scenarios will contain overall and mode-specific specifications that will guide the transport sector on a transition path. In the decarbonisation scenarios, the transport sector will be treated from an overall perspective. The scenarios will be analysed using a dynamic computable general equilibrium model focusing on macroeconomic and sectoral effects. Most important research questions to answer are: What are the effects of different scenarios of decarbonisation within the Swiss transport sector, on the Swiss economy overall, per sector so as on the national and international energy and transport markets? The research topic is however not a forecasting approach. Moreover, it is necessary to deal with probabilities. The objective is to clarify economic chances and risks of different scenarios, and the framework of no regret approaches towards a green and sustainable transport economy from the viewpoint of Switzerland as an economy without an own vehicle fuel and vehicle production industry. One thesis hereby is that decarbonisation leads to completely new value added chains in the transport sectors (e.g. deindustrialisation of car industry 4.0.) and bears high potentials for the Swiss economy.Within the study three didactical framework scenarios of a decarbonisation of the transport sector in Switzerland for 2030 and 2050 will be elaborated (technology approach, efficiency approach, modal shift approach). Based on the framework scenarios, an optimal scenario reaching a complete decarbonisation of the transport sector by 2050 will be elaborated and discussed. The quantitative and qualitative analysis of decarbonisation scenarios in the transport sector will make it possible to:•highlight the (within today's discussion) neglected transport sector as a very relevant area for the transition towards a decarbonized economy and to fill a research gap,•systematically examine the CO2 reduction potentials of the highly integrated transport sector in the light of the climate targets (Paris, Swiss government),•analyze economic impacts of different pathways towards a decarbonisation of the transport sector and identify economic potentials for a Swiss green economy and their sectoral relations,•monetarize the effects on external costs of the emissions in CO2-equivalents and the change in emissions for the substitutes of engergy supply (SO2, Nox; CO2equ) of the scenarios.•identify conflicts with given targets, derive sector specific opportunity and risk profiles as well as economic and distributional side effects.In our research plan, we combine the academic modelling work with the inclusion of expert know how. We want to discuss and reflect the results of the model analysis with the experience of practical and theoretical expertise. This helps to detect a possible sound and feasible path of decarbonisation for the transport sector in Switzerland and underpins the dissemination of academic knowhow.
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