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Impacts of Corporate Social Responsibility Initiatives on Citizen and Stakeholder Attitudes and Behavior Towards a Green Economy

English title Impacts of Corporate Social Responsibility Initiatives on Citizen and Stakeholder Attitudes and Behavior Towards a Green Economy
Applicant Bernauer Thomas
Number 172363
Funding scheme NRP 73 Sustainable Economy
Research institution Institute of Science, Technology and Policy ETH Zürich
Institution of higher education ETH Zurich - ETHZ
Main discipline Political science
Start/End 01.10.2017 - 30.09.2020
Approved amount 363'478.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Political science
Science of management

Keywords (9)

Behaviour; focusgroup; survey; policy; experiment; CSR; stakeholders; consumers; Behaviour

Lay Summary (German)

Lead
In diesem Projekt untersuchen wir, ob und wie sich freiwillige Umweltschutzmassnahmen von Firmen auf Umwelteinstellungen und -verhalten der Konsumentinnen und Konsumenten auswirken. Insbesondere sind wir daran interessiert, wie solche Umweltinitiativen der Privatwirtschaft die Nachfrage seitens der Bürgerinnen und Bürger und der Umweltverbände nach ‘grünen’ staatlichen Interventionen beeinflussen.
Lay summary

Hintergrund
Fortschritte in Richtung einer nachhaltigeren Wirtschaft erfordern starke Veränderungen der Einstellungen und des Verhaltens sowohl auf der Produzenten- als auch auf der Konsumentenseite. Der Aktionsplan Grüne Wirtschaft 2013 des Bundes sieht zu diesem Zweck neben staatlichen Interventionen eine Vielfalt von freiwilligen Umweltschutzmassnahmen aus dem Privatsektor vor. Ob solche freiwilligen Massnahmen tatsächlich positive Impulse auf staatliche Umweltschutzmassnahmen sowie die Einstellungen und das Umweltverhalten von Bürgerinnen und Bürger generieren, ist aus wissenschaftlicher Sicht unklar. Im Prinzip können freiwillige Initiativen des Privatsektors den politischen Druck für mehr Umweltschutz reduzieren und damit die Umweltpolitik schwächen (crowding out Effekt). Andererseits könnten sie auch zu einer Stärkung bestehender staatlicher Umweltstandards beitragen und die Einführung neuer Standards erleichtern.

Ziel
Mit dem Projekt verfolgen wir zwei Ziele. Erstens gehen wir der Frage nach, wie sich freiwillige Umweltschutzmassnahmen auf Umwelteinstellungen und -verhalten von Konsumentinnen und Konsumenten auswirken. Zweitens untersuchen wir, ob und wie freiwillige Umweltschutzmassnahmen im Privatsektor die Nachfrage von Bürgerinnen und Bürger und Interessengruppen (z.B. Umweltverbände) nach staatlichen Interventionen in diesem Politikbereich beeinflussen, und inwiefern sich solche Effekte bei verschiedenen Umweltbereichen und Formen freiwilliger Massnahmen unterscheiden.

Bedeutung
Mit unserer Forschung tragen wir zum besseren Verständnis über die Möglichkeiten und Grenzen freiwilliger Umweltschutzmassnahmen des Privatsektors mit Blick auf eine nachhaltigere Wirtschaft bei. Wir unterstützen somit Bemühungen, freiwillige Umweltmassnahmen so zu konzipieren und umzusetzen, dass diese staatliche Umweltschutzmassnahmen stärken, effektive Synergien zwischen der Politik und der Privatwirtschaft schaffen und die Umwelteinstellungen und -verhalten der Bevölkerung positiv beeinflussen.

Direct link to Lay Summary Last update: 27.02.2018

Lay Summary (French)

Lead
Dans ce projet, nous étudions si des initiatives environnementales volontaires des entreprises ont des conséquences sur les attitudes et les comportements des consommatrices et consommateurs vis-à-vis de l’environnement et, si tel est le cas, de quelle manière. Nous nous intéressons en particulier à la façon dont de telles initiatives environnementales du secteur privé influent sur la demande en interventions publiques «vertes» de la part des citoyennes et citoyens et des associations environnementales.
Lay summary

Contexte
Afin de réaliser des progrès en direction d’une économie durable, un changement profond dans les attitudes et les comportements aussi bien des producteurs que des consommateurs est nécessaire. Dans ce but, le Plan d’action Économie verte de 2013 de la Confédération prévoit, outre les interventions étatiques, un engagement volontaire de la part du secteur privé en faveur de l’environnement. Cependant, pour la communauté scientifique, il n’est pas certain qu’un engagement de cet ordre ait une influence positive réelle sur les mesures environnementales prises par l’État ainsi que sur les attitudes et les comportements écologiques des citoyennes et des citoyens. En principe, les initiatives volontaires du secteur privé peuvent diminuer la pression exercée sur l’État au niveau écologique et affaiblir ainsi la politique environnementale (effet d’éviction). A l’inverse, elles pourraient également contribuer à renforcer les normes environnementales déjà mises en place par l’État et faciliter l’introduction de nouvelles normes.

Objectifs
Avec ce projet, nous poursuivons deux objectifs: premièrement, nous nous penchons sur la question de savoir de quelle manière les mesures de protection de l’environnement librement consenties agissent sur les attitudes et les comportements écologiques des consommatrices et des consommateurs. Deuxièmement, nous cherchons à savoir si et jusqu’à quel point l’engagement volontaire du secteur privé en faveur de l’environnement a une influence sur la demande d’interventions étatiques de la part des citoyennes et citoyens ainsi que des groupes d’intérêts (p. ex. des associations environnementales). À ce sujet nous nous demandons également dans quelle mesure ces effets diffèrent selon les différents domaines environnementaux et les types de mesures volontaires.

Importance
Notre étude contribue à une meilleure compréhension du potentiel et des limites des mesures de protection de l’environnement volontaires du secteur privé en vue d’une économie plus durable. Nous soutenons ainsi les efforts du secteur privé à concevoir et à mettre en place de telles mesures de façon à ce qu’elles renforcent des mesures de protection de l’environnement provenant de l’État, créent de véritables synergies entre la politique et le secteur privé et favorisent des attitudes et comportements écologiques au sein de la population.

Direct link to Lay Summary Last update: 27.02.2018

Lay Summary (English)

Lead
This project examines whether and how companies’ voluntary environmental protection measures have an impact on the attitude and behaviour of consumers vis-à-vis the environment. In particular, we are interested in how such environmental initiatives from the private sector influence demand from citizens and environmental associations for “green” interventions by the state.
Lay summary

Background
Progress towards a more sustainable economy requires significant changes in the attitude and behaviour of producers and consumers. To this end, the federal government’s Green Economy 2013 action plan provides for a variety of voluntary environmental protection measures from the private sector in addition to state interventions. From a scientific point of view, it is unclear whether such voluntary measures have positive effects on state environmental protection measures and effect changes in the attitude and behaviour of citizens. In principle, voluntary private sector initiatives can reduce political pressure for more environmental protection and thus weaken environmental policies (crowding out effect). On the other hand, they could contribute towards a strengthening of existing public environmental standards and facilitate the introduction of new standards.

Aims
With this project we are pursuing two objectives. Firstly, to examine the impact of voluntary environmental protection measures on consumer attitude and behaviour. And secondly, to determine whether and how voluntary environmental protection measures in the private sector influence demand from citizens and interest groups (e.g., environmental associations) for state intervention in this policy area, and to what extent such effects differ in various environmental areas and forms of voluntary measures.

Importance
With our research we will contribute towards a better understanding of the possibilities and limitations of voluntary environmental protection measures in the private sector with regard to a more sustainable economy. Thus, we are supporting efforts to design and implement voluntary environmental protection measures in such a way that they can strengthen state environmental protection measures, create effective synergies between policy makers and the private sector, and have a positive impact on the environmental attitudes and behaviour of the population.

Direct link to Lay Summary Last update: 27.02.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Michael Tomz, Stanford University United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Exchange of personnel

Abstract

Making progress towards an ecologically more sustainable economy requires major attitudinal and behavioural changes both on the supply (producer) and the demand (consumer) side. The Swiss government’s Action Plan 2013 to that end and its further development for 2016-2019, like other countries and international institutions’ action plans, places strong emphasis on voluntary initiatives for that purpose, and above all on voluntary measures adopted by the private sector. However, whether and to what extent such voluntary private sector (henceforth named Corporate Social Responsibility, CSR) initiatives can contribute to a more sustainable economy remains uncertain and disputed. This is because we know rather little about how such CSR measures affect the demand side, both in terms of public demand by stakeholders and citizens (the mass public) for stricter government-led policies, and in terms of consumer attitudes and behaviour. In principle, CSR initiatives could help enhance environmental standards across the economy, both driven bottom-up and via more ambitious government laws and regulations. But such initiatives could also weaken stakeholder and mass public pressure for stricter government intervention and crowd out voluntary pro-environmental attitudes and behaviour among consumers. Using a combination of focus group research and survey-embedded experiments, the proposed project focuses on how CSR initiatives could affect the environmental policy preferences of citizens, civil society actors, and policy-makers, as well as consumers’ environmental attitudes and behaviour. The envisaged research results will provide policy-makers, the private sector, and citizens with a better understanding of the role voluntary private sector initiatives could play in making progress towards an ecologically more sustainable economy, and improve understanding of the limitations and unintended side-effects of placing great emphasis on voluntary measures. Such knowledge can help policy-makers and stakeholders encourage firms to implement CSR initiatives that avoid crowding out- and achieve environmental policy-enhancing effects, thus creating positive synergies with government-led green economy strategies and measures.The specific objectives of the proposed research derive from the uncertainty and lack of understanding of how voluntary initiatives on the supply side affect the demand side. The objectives are to:•examine how green economy CSR initiatives affect demand (preferences) among citizens and stakeholders (e.g. environmental pressure groups) for stricter environmental monitoring and standard setting by government, and whether such effects differ across environmental issues and types and ambition levels of CSR initiatives.•examine how CSR initiatives affect pro-environmental attitudes and consumers’ (purchasing) behaviour.New insights into these issues can help policy-makers, civil society, and the private sector identify types of CSR initiatives that synergize with government monitoring and standard setting, and encourage pro-environmental attitudes, policy-preferences, and consumer behaviour.
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