Projekt

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Girls on Ice: Using Immersion to Inspire Interest in Science

Titel Englisch Girls on Ice: Using Immersion to Inspire Interest in Science
Gesuchsteller/in Schwikowski Margit
Nummer 171620
Förderungsinstrument Agora
Forschungseinrichtung Paul Scherrer Institut
Hochschule Paul Scherrer Institut - PSI
Hauptdisziplin Hydrologie, Limnologie, Glaziologie
Beginn/Ende 01.03.2017 - 29.02.2020
Bewilligter Betrag 170'631.00
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Keywords (5)

Junge Frauen; Wissenschaft; Findelengletscher; Gletscherexpedition; MINT

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Um Interesse für Forschung zu wecken und einen Einblick in wissenschaftliche Vorgehensweisen zu gewähren werden im Girls On Ice Projekt Expeditionen zum Findelengletscher in den Walliser Alpen für junge Frauen im Alter von 15 bis 18 Jahren durchgeführt. Dabei werden in einer ganzheitlichen Herangehensweise Fähigkeiten vermittelt, die für eine solche Expedition wichtig sind: Selbstvertrauen, kritisches Denken, Teamarbeit, Führungsqualitäten, bergsteigerisches Können, gesunde Selbsteinschätzung, Neugierde, Beobachtungsfähigkeit und Präsenz. Viele Studien und bisherige Erfahrungen mit ähnlichen Programmen haben gezeigt, welche weitreichende Auswirkung die Teilnahme an solch einer wissenschaftlichen Expedition auf das Selbstwertgefühl, die Lernbereitschaft sowie die Erfolgsaussichten in der Schule und während der späteren Ausbildung der jungen Frauen hat.
Lay summary

Viele Jugendliche, insbesondere junge Frauen, fühlen sich in ihrem Interesse an Naturwissenschaften und Technik nicht gefördert. Junge Frauen lassen sich bei der Berufswahl eher von intrinsischen Motiven leiten. Daher möchten wir im Girls on Ice Projekt mit unserer reinen Frauenexpedition den Findelengletscher und seine Umgebung in den Walliser Alpen ganzheitlich erkunden und dabei die natur- und ingenieurwissenschaftlichen Berufe im Gebiet der Geowissenschaften differenziert darstellen. Wir zeigen, dass diese Berufe vielseitig, kreativ und praxisbezogen sind. Unser geschlechter-spezifisches Format gibt den jungen Teilnehmerinnen den Raum ohne Befangenheit an Dinge heranzugehen, schmutzig zu werden und sich körperlich herauszufordern, ohne Einfluss der klassischen Rollenbilder. Diese sichere Umgebung ermöglicht es ihnen, ihre wissenschaftliche Neugier zu wecken und zu entfalten.

Unser Zielpublikum sind junge Frauen die normalerweise mit wissenschaftlichen Themen schwierig zu erreichen sind oder die wenig Interesse an solchen Themen haben, sei es auf Grund ihres sozioökonomischen Status, Migrationshintergrund oder anderen herausfordernden Lebenssituationen. Die grundlegende Ziele von Girls on Ice sind es i) Selbstvertrauen und Selbstwertgefühl der jungen Frauen zu stärken und das Interesse zu wecken, eine naturwissenschaftliche Richtung (MINT) einzuschlagen, ii) kritisches Denkvermögen zu vermitteln, iii) Führungsqualitäten auszubilden, und iv) lebenslange Führsprecherinnen für eine wissenschaftliche Vorgehensweise und die Rolle der Wissenschaft in der Gesellschaft heranzubilden.

Frauen sind in der Glaziologie und allgemein in den Geowissenschaften nach wie vor stark unterrepräsentiert. Damit fehlen auch die Vertreterinnen bei Diskussionen um gesellschaftlich wichtige Themen wie Gletscherschwund und Klimawandel. Das Girls on Ice Programm versucht daher, das Interesse von jungen Frauen für diese Themen zu wecken.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 19.02.2017

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
154450 Paleo fires from high-alpine ice cores 01.01.2015 Sinergia

Abstract

To communicate and promote science we propose a series of four tuition-free field courses called Girls on Ice with the theme of Glaciers, Climate, and the Alpine Landscape. We target teenage young women from diverse backgrounds, who are normally difficult to reach or to interest in scientific topics due to either their socioeconomic status, migration background, or similar challenging life situations. They are at a critical decision-making point in their education and career path when a boost of confidence, encouraging role models, and new knowledge of what a science career offers can have a strong influence on their futures. The primary goals of Girls on Ice are to i) increase young women’s self-efficacy and interest in pursuing science (specifically MINT), ii) create lifelong advocates for the scientific process and its role in public policy, iii) teach critical thinking skills, and iv) enhance leadership self-confidence.During each course a team of 9 young women will spend 12 days exploring and learning about the scientific process and the glacial landscape through authentic scientific field studies with professional glaciologists, ecologists, artists, and mountaineers. The program will be held on and around the Findelen glacier above Zermatt and the last two days will be spend at Paul Scherrer Institute in Villigen (ETH). We follow a single-gender format for both, participants and instructors, since this is generally preferred by girls and showcases women as role models in science. The core team of this project consists of Margit Schwikowski, Kathrin Naegeli and Marijke Habermann, combining excellent current research in glaciology with experience in field work on the Findelen Glacier, in organizing and instructing a previous Girls on Ice program in the USA, and in communicating science to the public.With our special format this Agora project will have a high impact on the individual girl, but only a limited number will be able to participate. Nevertheless, we expect 50 to 100 applications for each of the four courses, a number potentially increasing from year to year. Already with the application procedure the young women are encouraged to involve themselves with science. In addition, the girls who are selected for the team go home with stories and confidence to share and inspire their siblings, friends, and community members. Furthermore, we will reach a broader audience through additional measures, for instance public presentations in Zermatt, at Paul Scherrer Institut and the participant’s home schools at the end of each course. These presentations provide additional opportunities for dialog between scientists and the general public. In total, throughout the three years of this project we will directly reach approximately 1600 people.To assess the short- and long-term goals of our program a formal evaluation will be performed by an external evaluator from the Evaluation Office of the Zürich University of Teacher Education (PHZH).This program is an expansion to Switzerland of the Girls on Ice programs that have been running successfully since 2001 in the USA (http//girlsonice.org). There, the overwhelming 1100 applications for the 18 open spots in 2016 underscores the great demand from the public for programs such as Girls on Ice. The Agora funds as seed money will enable us to cover the high initial costs of setting-up a Girls on Ice program in Switzerland (3 courses in German, 1 course in French). To create a longer-term effect we will continue the program after the end of the Agora project with funding from foundations (such as Gebert Rüf Stiftung), gear support from outfitters (such as Mammut), and individual and company donations.
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