Projekt

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Are we family? Disentangeling the meaning of family in the family firm

Titel Englisch Are we family? Disentangeling the meaning of family in the family firm
Gesuchsteller/in Hack Andreas
Nummer 169571
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Institut für Organisation und Personal Universität Bern
Hochschule Universität Bern - BE
Hauptdisziplin Betriebswirtschaftslehre
Beginn/Ende 01.11.2016 - 31.10.2018
Bewilligter Betrag 296'492.00
Alle Daten anzeigen

Alle Disziplinen (3)

Disziplin
Betriebswirtschaftslehre
Soziologie
Psychologie

Keywords (4)

business succession, family business, family conflicts, entrepreneurship

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Das Forschungsprojekt widmet sich der Veränderung der Familie und des Familienbildes im 21. Jahrhundert und den Auswirkungen auf Unternehmerfamilien und deren Unternehmen.
Lay summary

Familienunternehmen bilden eine der tragenden Säule der Schweizer Volkswirtschaft. In deren Mittelpunkt steht die Unternehmerfamilie, die die langfristige Entwicklung des Unternehmens entscheidend beeinflusst.

Nicht selten entzünden sich familieninterne Konflikte, welche den Fortbestand des Unternehmens gefährden können, an der Frage der Zugehörigkeit zur Unternehmerfamilie. Die bisherige Forschung bezeichnet Personen meist dann als Familienmitglieder, wenn sie derselben Blutlinie entstammen oder durch Heirat Teil der Kernfamilie geworden sind. Dieses traditionelle Verständnis entspricht nicht der aktuellen gesellschaftlichen Realität: Scheidungsraten steigen, Patch-Work-Familien gewinnen an Bedeutung und gleichgeschlechtliche Partnerschaften finden zunehmend Akzeptanz. Hieraus entstehen neue Familienlogiken und -dynamiken, die das (Selbst-)Bild der Unternehmerfamilie grundlegend verändern können.

Ziel des Forschungsprojekts ist es herauszuarbeiten, wie Unternehmerfamilien mit diesen Herausforderungen umgehen und Wege aufzuzeigen, wie diese erfolgreich bewältigt werden können.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Das vorliegende Forschungsprojekt bewegt sich an der Schnittstelle von Wirtschaftswissenschaften, Soziologie und Psychologie. Nur im Kontext der gesellschaftlichen Veränderungen, der Dynamiken in Familien und der Auswirkungen auf betriebswirtschaftliche Strukturen können Familienunternehmen besser verstanden werden.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 24.10.2016

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Abstract

To understand family firms it is crucial to understand the interplay between the family and the business (Taguiri & Davis, 1996). Following this, a deep understanding of the family in the family firm is needed. Until today, no standard definition of the family in family business research exists (Hoy & Sharma, 2009). Moreover, when the family is described within family business research, the definition is mostly constrained to the traditional/nuclear family. Focusing on this understanding of a family produces a blind spot regarding the consequences nontraditional family forms in family businesses have for the firm. The need of a comprehensive, in-depth analysis of family types, the resulting new family logics, and the outcomes of these changes is evident. The influence of the family in the family business is described as “familiness”, which can have several positive influences on the firm, which are, for example, rooted in the long term orientation and intergenerational entrepreneurial orientation of the family members (Chrisman, Chua, & Steier, 2005; Habbershon & Williams, 1999; Webb, Ketchen & Irland, 2010). Familiness can also have negative outcomes. This is because the family logic, which is one source of familiness, has to be aligned with the logic of the business (Jaskiewicz et al. 2015), which can lead to conflicts. To really understand the way familiness produces outcomes such as conflicts, first the family itself needs to be understood. We expect that positive as well as negative outcomes can be caused by nontraditional family constellations. Negative outcomes could be different kinds of conflicts and a need for a more complex understanding of fairness, which has to be developed within the family. Positive outcomes could be that families who cope with the complexities which come with nontraditional family constellations develop resources to handle struggles in business more effectively and are more open to changes than traditional families. The intended research project sets out to provide a deep understanding of the family concept in family firms and the consequences of nontraditional family forms on family businesses. To reach this goal three workpackages have been formulated. The first workpackage aims at establishing the basis for further investigations by developing a conceptual model of the family in the family business taking into account nontraditional families. The second workpackage is based on a qualitative research approach. In-depth case studies will be conducted to gain insights into how nontraditional families cope with the challenges that are posed by more complex family relationships and how the consequences of these complexities evolve. The third workpackage will be based on quantitative empirical data, which will be collected in Switzerland, Germany, and Austria. This study will link the new types of family logic that evolve from nontraditional family constellations to important family business outcomes. Additionally, it will enable an estimation of the distribution of different types of families within family firms in German-speaking countries.