Project

Back to overview

The aural aesthetics of Táng poetry

English title The aural aesthetics of Táng poetry
Applicant Behr Wolfgang
Number 160252
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Ostasiatisches Seminar Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Other languages and literature
Start/End 01.05.2015 - 30.06.2019
Approved amount 344'285.00
Show all

Keywords (6)

poeticity; Táng poetry; tonal prosody; aurality; Middle Chinese; universals of poeticity

Lay Summary (German)

Lead
Die Dichtung der Tang-Zeit (618-907) gilt gemeinhin als Höhepunkt des poetischen Schaffens in China. Leser im alten wie im modernen China, aber auch im Ausland haben sich von ihr verzaubern lassen, unzählige Interpretationen sind entstanden. Da sie jedoch in den meisten dieser Lesarten ihrer sprachlichen Grundlage - dem Mittelchinesischen - weitgehend “entzogen” ist, bleibt die akustische Dimension der Tang-Dichtung noch zu entdecken.
Lay summary

Titel:

Ästhetik des Hörbaren in der Dichtung der Tang-Zeit
Esthétique auditive de la poésie Tang
The aural aesthetics of Tang poetry


 Die Dichter der Tang-Zeit waren sich der prosodischen Effekte ihrer Gedichte durchaus bewusst, insbesondere im Fall der sogenannten "Gedichte im neueren Stil", einem bedeutenden Genre der chinesischen Poesie, das sich durch relativ strikte prosodische Regeln auszeichnet. Zudem waren Tang-Gedichte urprünglich dazu gedacht, kantilliert oder gelegentlich auch zur Musikbegleitung gesungen zu werden. Ziel des vorliegenden Projektes ist es daher, mithilfe von phonologischen Rekonstruktionen der mittelchinesischen Aussprache den "Klang" der Tang-Dichtung zu untersuchen, wobei die folgenden drei Bereiche sukzessive behandelt werden sollen: zum einen werden wir den antiken Ursprüngen der poetischen Prosodie der Tang-Zeit nachgehen; dann werden wir versuchen, anhand von ausgewählten Tang-zeitlichen Poesiekorpora die in ihnen auftretenbden Lautfiguren zu identifizieren und klassifizieren; schliesslich werden die poetischen Funktionen der Laufiguren in Bezug auf ihr Zusammenwirken mit semantischen, syntaktischen und anderen rhetorisch-poetischen Elementen genauer untersucht werden.

Ziel des Projektes ist es somit, neue Einsichten in die akustische Dimension poetischen Schaffens in der Tang-Dynastie sowie in formale Aspekte dichterischer Sprache dieser Periode schlechthin zu gewinnen, und in einem weitern Schritt, Universalien der "Poetizität" von Tonsprachen des sinitischen Typs zu diskutieren.

 

 

Direct link to Lay Summary Last update: 24.04.2015

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Datasets

Semantic model of QTS vocabulary

Author Zorkina, Mariana
Persistent Identifier (PID) i5xyyq99anyiogn
Repository Tensorflow.org
Abstract
Semantic model of the Quán Táng shī 全唐詩 [Complete Táng Poems] vocabulary.

Semantic fingerprints of PWZYWSX poems

Author Zorkina, Mariana
Persistent Identifier (PID) g6boq5qaifckend
Repository Tensorflow.org
Abstract
Semantic models of Tang poems in Pèiwén zhāi yǒngwùshī xuǎn 佩文齋詠物詩選 [Selection of poems on things from the 'Admiration of Literature Study'] (YWSX)

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Sandro Zanetti, University of Zurich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
International Conference on Languages, Literature and Linguistics Talk given at a conference The Euphony of Tonal Prosody 09.11.2018 Bali, Indonesia Liu Chunxiao;
Biennial Conference of the European Association for Chinese Studies Talk given at a conference The Rise of Yin 吟 and the Reconstruction of Táng Poetic Aurality 05.09.2018 Glasgow, Great Britain and Northern Ireland Liu Chunxiao;
Third Biennial Young Scholars Forum for Young Chinese and German Sinologists Talk given at a conference Computer-Aided Reading of the Figurative Language of Tang Poetry: A Case Study 19.04.2018 JWGU Frankfurt am Main, Germany Zorkina Mariana;
Third Biennial Young Scholars Forum for Young Chinese and German Sinologists Talk given at a conference The Fèngshì 奉試 Poems in the Guóxiù Jí 國秀集 19.04.2018 JWGU Frankfurt am Main, Germany Liu Chunxiao;
Annual Conference of the American Association of Asian Studies Talk given at a conference Discovering the Obvious in Tang Dynasty ‘Poems on Things’ (yǒngwùshī 詠物詩): Extraction of Patterns and Clichés 22.03.2018 Washington, D.C., United States of America Zorkina Mariana;
Annual Conference of the American Association of Asian Studies Talk given at a conference What is a "Táng shī" (Tang poem)? 22.03.2018 https://conference.asian-studies.org/conference/, United States of America Liu Chunxiao;
Patterns and Networks in Classical Chinese Literature: Notes from the Digital Frontier Talk given at a conference Usage of neural networks to study Tang dynasty poems on things. 09.02.2018 Santa Barbara, United States of America Zorkina Mariana;


Self-organised

Title Date Place

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
163032 The imagery of Tang "poems on things": a semiotic approach 01.01.2016 Project funding (Div. I-III)
169516 A Tangled Web of Sayings - Structural and phonological patterning in the Hanfeizi 01.10.2016 Project funding (Div. I-III)

Abstract

The present proposal intends to study Táng poetic prosody with the aim of deepening our understanding of the aural aesthetics of Táng poetry. While Táng Poetry is routinely considered to be the apex of classical poetic composition in Chinese literary history, its aural features have hitherto not received sustained attention. We therefore aim to investigate how prosody is used in Táng Poetry, and which prosodic features have helped to assure its longue durée dominance in subsequent periods, even when Middle Chinese, the language it arose in, had faded away. The investigation will be carried out in three steps: first, we will attempt to trace the Late Old Chinese and Early Medieval origins of Táng poetic prosody; second, we will attempt to specify its aural-acoustic features in a corpus-based study of Middle Chinese reconstructed verse lines; and third, we will inspect the functions of prosody in Táng poetry in relation to other structural elements enhancing its poetic function. It is hoped that this research will yield new insights into the aural dimension of Táng poetic production and perception, as well as into formal aspects of Táng poetic language in general, and universals of “poeticity” in Sinitic type tone languages.
-