Projekt

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Fine-grained Evaluation of the Interactive Narrative Experience

Titel Englisch Fine-grained Evaluation of the Interactive Narrative Experience
Gesuchsteller/in Szilas Nicolas
Nummer 159605
Förderungsinstrument Projekte
Forschungseinrichtung Unité TECFA FPSE Université de Genève
Hochschule Université de Genève - GE
Hauptdisziplin Informatik
Beginn/Ende 01.11.2015 - 31.10.2018
Bewilligter Betrag 313'137.00
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Alle Disziplinen (2)

Disziplin
Informatik
Kommunikations- und Medienwissenschaften

Keywords (7)

Interactive Storytelling, Narrative Intelligence, Interactive Drama, Computational Models of Narrative, Authoring, User experience evaluation, Engagement

Lay Summary (Französisch)

Lead
L'utilisation de la 3D en tant que nouveau média narratif a suscité de nombreuses recherches, car pour donner à l’utilisateur la possibilité d'exercer une forte influence sur le récit il faut générer dynamiquement les événements narratifs, à partir d’algorithmes d’Intelligence Artificielle. Mais qu'est-ce qu'un événement narratif dans un contexte interactif ? Quelles sont les situations narratives qui, dans l'interaction, ont un impact sur l'utilisateur ? Les théories du récit, issues de l’étude des récits linéaires classiques, ne donnent pas une réponse complète à cette question et ce projet vise à combler ce manque : mettre en place une série d'expérimentations, à partir de récits interactifs développés spécifiquement pour le projet, pour évaluer avec précision, et à chaque instant, la qualité de l'expérience de l'utilisateur.
Lay summary

Pour évaluer cette qualité d’expérience non pas seulement d’un point de vue global mais aussi et surtout à chaque instant du récit interactif, il faut le découper en unités plus fines. Une unité pertinente de découpage est l'action, celle des personnages, et donc du joueur quand il prend le rôle de l'un d'eux. Les théories narratives existantes ont ainsi catégorisé ces actions en types d'action tels que informer, inciter, dissuader, demander une aide, etc. C'est à ce niveau précis que ce projet se positionne, en construisant un catalogue de types d'action, en les implantant dans de petits récits interactifs, et surtout en testant expérimentalement leur pertinence en mode interactif (et non dans un mode de réception statique de l'histoire). Sur le plan méthodologique, des questionnaires seront utilisés, non seulement entre les sessions interactives mais aussi pendant, en demandant à l'utilisateur d'évaluer son ressenti émotionnel et son désir de poursuivre. Sur le plan technologique, nous étendrons le logiciel déjà développé dans notre laboratoire (le moteur narratif nommé IDtension) pour qu'il donne la possibilité à l'auteur de définir ses propres types d'actions narratives.

Les différentes phases du projet (extension du moteur narratif, écriture des récits, évaluation) s'enchaîneront de manière itérative afin de cerner avec le plus d'acuité possible les actions narratives propres à la modalité interactive.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 30.09.2015

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
166243 Exploring the impacts of a new personalized simulation helping family Caregivers to cope with Alzheimer's relatives 01.11.2016 Projekte

Abstract

As technologies within the development of game engines, character AI, animation, and immersive 3D worlds evolve and mature, there is a vast potential for conveying novel forms of interactive narrative experiences. Such experiences are fundamental to move the development of the field of narrative-based interactive educational, entertainment and training applications further ahead. However, one of the main computational challenges of Interactive Storytelling is the generation of events in reaction to user’s choices in order to build an engaging narrative experience. The term “narrative experience”, as opposed to “story”, denotes the fact that interacting with a system that produces narrative events is in principle quite different from receiving a static story. Computational narrative models dedicated to Interactive Narrativity should take this into account. So far, the research field has borrowed narrative models from classical narrative theories on the one hand, and from human-to-human interactive storytelling forms (theatrical improvisation, role playing games, etc.) on the other hand. Neither of these approaches is fully satisfying. We aim to create a new theoretical model dedicated to computer-based interactive narrative and validate this model scientifically through laboratory experimentations with end-users. This project has taken an approach that Interactive Storytelling should be based on narrative theories. In particular, we aim at identifying relevant narrative acts, which serve as “building blocks” for the generation of complex narrative events: inform, discourage, propose_help, etc. Narrative acts also correspond to what users are “saying” to the system when interacting with a narrative. From the extensive practice of the main applicant in the domain, it could be observed that different narrative acts seemed to carry different relevance in the case of interaction. Identifying which narrative acts are relevant in the case of interaction (as opposed to static stories) is a critical step, which will provide solid basis for designing systems and story material for Interactive Storytelling within areas such as education, entertainment, communication/mediating of complex topics and training. The project will identify the relevant narrative acts in a hypothetico-deductive way. First, a set of hypothesis will be made regarding the relevance of narrative acts. Then variants of the same scenario will be implemented by using different families of narrative acts. These variants will be experimentally compared, based on in-game and post-game questionnaires. This process will be repeated several times in order to cover several kinds of narrative acts. A revised narrative engine will be implemented, which will extend the author's control over the specification of the narrative acts, currently only changeable at the code level. This makes it possible to design more suitable models and narratives in accordance to the specific needs of the authors.