Project

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Impact of gesture and conceptual metaphor dynamics on the production and perception of musical emotions

English title Impact of gesture and conceptual metaphor dynamics on the production and perception of musical emotions
Applicant Grandjean Didier Maurice
Number 156242
Funding scheme Interdisciplinary projects
Research institution NEAD Département de Psychologie Université de Genève
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Psychology
Start/End 01.12.2014 - 31.08.2018
Approved amount 390'324.00
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All Disciplines (3)

Discipline
Psychology
Neurology, Psychiatry
Music, Theatre

Keywords (9)

music; conceptual metaphor; affective neuroscience; cognitive neuroscience; spatial representation; gesture; creativity; emotion; entrainment

Lay Summary (French)

Lead
Ce projet interdisciplinaire a pour but d'étudier les liens entre les dynamiques du geste musical, des métaphores conceptuelles associées et les processus émotionnels lors de la production et la perception musicale. Il est conjointement réalisé par l 'Université de Genève et plus spécifiquement le Centre Interfacultaire en Sciences Affectives et le Neuroscience of Emotion and Affective Dynamics et la Haute Ecole de Musique de Genève. Le groupe "Geneva and Emotion lab - GEM" a pour but de réunir les compétences des différents protagonistes de ce projet.
Lay summary

Les études prévues dans ce projet cherchent à investiguer les relations entre le geste musical, les métaphores conceptuelles et les processus émotionnels engendrés dans la pratique musicale et dans la perception de la musique.

Une première étape de ce projet consiste à construire un modèle factoriel des métaphores conceptuelles liées aux représentations motrices et corporelles d'une part et d'autre part aux métaphores associées à l'espace. Une série d'études factorielles exploratoires et confirmatoires permettra de caractériser les dimensions sous-jacentes à ces métaphores conceptuelles. Nous nous intéresserons également aux liens entre ces métaphores et les structures acoustiques et musicales grâce à une analyse systématique des caractéristiques dynamiques de la musique. Une troisième étape consistera à tester l'hypothèse d'un lien entre ces éléments avec les émotions induites ou exprimées par la musique. Dans ce contexte nous nous intéresserons également aux différences inter-individuelles liées à l'expertise musicale.

Les effets de l'exposition aux métaphores conceptuelles lors de la pratique musicale sera étudiée grâce à des outils de capture du mouvement chez les musiciens. Nous étudierons également l'impact de l'exposition de ces métaphores sur l'émotion éprouvée par les auditeurs.  

Une dernière phase de ce projet consistera à étudier les dimensions des métaphores conceptuelles et les émotions reliées en utilisant l'imagerie cérébrale afin de tester l'hypothèse de l'implication de représentations corporelles dans la genèse de ces métaphores et leurs liens avec les processus émotionnels.

Ce projet permettra également de mettre en place de nouveaux outils pédagogiques destinés à l'apprentissage de la pratique musicale.  

 

Direct link to Lay Summary Last update: 04.11.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Playing for a Virtual Audience: The Impact of a Social Factor on Gestures, Sounds and Expressive Intents
Schaerlaeken Simon, Grandjean Didier, Glowinski Donald (2017), Playing for a Virtual Audience: The Impact of a Social Factor on Gestures, Sounds and Expressive Intents, in Applied Sciences, 7(12), 1321-1321.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Professor Spampinato Francesco France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Boris Beaude Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
EA 425 Prof. M. Vérin France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
163490 The 4th International Conference on Music and Emotion 01.10.2015 Scientific Conferences
146559 The sound of a voice: processing of acoustic features of vocal emotions in the ascending auditory pathway and higher-level cognitive systems 01.09.2013 Project funding (Div. I-III)

Abstract

The emergence of the Affective Science and its impact on society is starting to generate new fields of research fostering new interactions between disciplines classically dissociated. This project aims to study, with the help of music theory, music pratice, psychology and neuroscience, the relationships between conceptual metaphors, music, and emotion. One crucial question in the domain of music and emotion is how artistic performances can induce emotions. The investigators proposed to address this question in four lines of research: (1) the dimensional organization of conceptual metaphors related to body, gestures, and space in the musical domain, (2) to investigate the relationships between these kinds of conceptual metaphors and musical emotions and the underlying musical structures and acoustical features, (3) how conceptual metaphors can impact on musical performances and how the audience perceive these modulations, especially in terms of emotions, and (4) how these conceptual metaphors related to music and how different levels of expressivity are processed and decoded at the brain level. In this interdiscplinary project, behavioral measures, including explicit judgments as well as implicit measures such as musical gestures and body motions will be used in order to investigate how conceptual metaphors are essential in musical performances during production and perception. The embodied view of conceptual metaphors will be investigated using brain imaging techniques to test the involvment of specific brain regions in their generation. Furthermore, brain imaging will also be used as a tool revealing how different levels of expressivity are processed and decoded at the brain level. Actually, this project is interdsicplinary at least at two levels: (1) the concepts and questions coming from music theory combined with the ones from psychology and affective neuroscience and (2) the methods used will come both from the practice of music and from classic psychology as well as from neuroscience. Beyond the fundamental scientific contributions, the teaching of music will also benefit from these project results by defining conceptual metaphor dimensions essential in musical pratice and music theory. Finally, this project aims also to promote the communication with the public and several events will be organized to show the effects of the interactions between science and arts. The results of this project will also bring new perspectives of the relationships between music and emotions and will certainly enlighten the roots of the human fascination for music.
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