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Verse Rhythm in Golden Age Spanish Poetry: Lope de Vega and Luis de Góngora's Romances

English title Verse Rhythm in Golden Age Spanish Poetry: Lope de Vega and Luis de Góngora's Romances
Applicant Sanchez Jimenez Antonio
Number 156044
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Institut de langue & littérature hispaniques Faculté des lettres et sciences humaines Université de Neuchâtel
Institution of higher education University of Neuchatel - NE
Main discipline Romance languages and literature
Start/End 01.02.2015 - 31.01.2019
Approved amount 393'786.00
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Keywords (6)

Rhythm; Attribution; Metrics; Dating; Literature; Poetry

Lay Summary (French)

Lead
Ce projet étudie l’un des aspects techniques les moins connus du vers espagnol : le rythme accentuel.
Lay summary

En travaillant sur un corpus de poèmes de deux poètes du Siècle d’Or espagnol, Luis de Góngora (1561-1627) et Lope de Vega Carpio (1562-1635), nous établirons les patrons de ces poèmes, les analyserons de manière statistique, et aurons ensuite recours à ces résultats pour parvenir à déterminer si les poèmes ont été correctement attribués à l’un ou l’autre auteur. De même, nous classerons les poèmes par sous-genre (épique, burlesque, encomiastique), avec pour objectif de fournir des données statistiques qui pourraient être utiles à de futurs chercheurs dans l’examen de la relation entre rythme accentuel et genre poétique. Finalement, nous nous focaliserons sur un corpus précis de poèmes que nous considérons comme représentatifs ou marquants au sein du corpus dans son entier, que nous analyserons en détail en étudiant la manière dont interagissent en eux la forme (effets métriques du rythme accentuel) et le sens. À travers cette recherche, nous voulons apporter une réponse à une interrogation générale sur le rôle du rythme accentuel dans la versification espagnole, mais également élaborer un outil statistique qui puisse venir en aide à de futurs chercheurs dans l’attribution de poèmes anonymes ou d’origine incertaine à l’un ou l’autre poète, ainsi qu’examiner comment les aspects les plus techniques du poème, et précisément le rythme accentuel, peuvent être utilisés pour produire du sens.

Direct link to Lay Summary Last update: 24.10.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
El suicidio de Belisa-Dido: variaciones sobre un motivo virgiliano en la obra no dramática de Lope de Vega
Sánchez JiménezAntonio (2018), El suicidio de Belisa-Dido: variaciones sobre un motivo virgiliano en la obra no dramática de Lope de Vega, in Revista de Literatura, 80, 119-140.
Los estribillos de los romances de juventud de Lope de Vega
Llamas Jacobo (2018), Los estribillos de los romances de juventud de Lope de Vega, in Lectura y signo, 13, 69-100.
Métrica, ritmo acentual y autoría en la poesía española del Siglo de Oro
Llamas MartínezJacobo (2018), Métrica, ritmo acentual y autoría en la poesía española del Siglo de Oro, in Arte nuevo: Revista de Estudios Áureos, 5, 54-60.
Poesía (Calderón de la Barca)
Sánchez JiménezAntonio, Iglesias FeijooLuis (2018), Poesía (Calderón de la Barca), Cátedra, Madrid.
Romances de senectud (Lope de Vega)
Sánchez JiménezAntonio (2018), Romances de senectud (Lope de Vega), Cátedra, Madrid.
Acentos contiguos en los romances de la Arcadia (1598), de Lope de Vega
Sánchez Jiménez Antonio (2017), Acentos contiguos en los romances de la Arcadia (1598), de Lope de Vega, in Atalanta, 5, 5-61.
Del ritmo y su posible incidencia en la poesía áurea: estudio de dos romances de Luis de Góngora
Rivas Bonillo Antonio (2017), Del ritmo y su posible incidencia en la poesía áurea: estudio de dos romances de Luis de Góngora, in Arte nuevo, 4, 41-94.
Esencia y tradición poética en el teatro de Lope de Vega (reivindicación de David M. Gitlitz)
Valdés Gázquez Ramón and Daniel Fernández Rodríguez (2017), Esencia y tradición poética en el teatro de Lope de Vega (reivindicación de David M. Gitlitz), in Studia aurea, 11, 339-370.
Revisión de una obra atribuida a Lope de Vega: La famosa comedia otomana, un posible caso de refundición
Fernández Rodríguez Daniel (2017), Revisión de una obra atribuida a Lope de Vega: La famosa comedia otomana, un posible caso de refundición, in Bulletin Hispanique, 119, 353-370.
Una aproximación al ritmo acentual de los romances de juventud de Lope: “Sale la estrella de Venus”, “Por la plaza de Sanlúcar”, “Ansí cantaba Belardo” y “Oh, gustos de amor traidores”
Llamas Jacobo (2017), Una aproximación al ritmo acentual de los romances de juventud de Lope: “Sale la estrella de Venus”, “Por la plaza de Sanlúcar”, “Ansí cantaba Belardo” y “Oh, gustos de amor traidores”, in Rhythmica, 15, 33-63.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Pedro Calderón de la Barca, cumbre del teatro barroco Talk given at a conference La poesía calderoniana 08.11.2018 Santiago de Chile, Chile Sanchez Jimenez Antonio;
Congreso Internacional Calderón: Texto y Significado Talk given at a conference La poesía no dramática de Calderón: peculiaridades métricas 19.06.2018 Santiago de Compostela, Spain Sanchez Jimenez Antonio;
II Giornata di Studi di Letteratura Spagnola. La sonrisa del teatro: comicidad y formas cómicas en la dramaturgia del Siglo de Oro Talk given at a conference Bailes, burlas y roces: El maestro de danzar, entre Lope y Calderón 15.11.2017 Cassino, Italy Fernández Rodríguez Daniel;
Pedro Calderón de la Barca, cumbre del teatro barroco Talk given at a conference La poesía calderoniana 08.11.2017 Santiago de Chile, Chile Sanchez Jimenez Antonio;
XIII Congreso Bienal SRBHP Talk given at a conference La humilde caña: fortuna de un motivo emblemático en Lope de Vega 18.10.2017 Seville, Spain Sanchez Jimenez Antonio;
Prosas y versos de Lope de Vega en el Madrid cortesano Talk given at a conference Esencia y tradición poética en el teatro de Lope 03.04.2017 Madrid, Spain Fernández Rodríguez Daniel;
Lope más allá del teatro. I Jornadas Internacionales Talk given at a conference Lope de Vega y la ambigüedad de los signos: la incertidumbre del significado en unas variaciones sobre el tema de la Arcadia 04.11.2015 Buenos Aires, Argentina Sanchez Jimenez Antonio;


Self-organised

Title Date Place
Métrica, ritmo acentual y autoría en la poesía española del Siglo de Oro 23.06.2017 Neuchatel, Switzerland
Lope de Vega: la poesía no dramática 09.09.2016 Neuchatel, Switzerland

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
173356 Lope de Vega as a Courtly Writer: La Filomena (1621) and La Circe (1624) 01.09.2017 Bilateral programmes
173656 Métrica, ritmo acentual y autoría en la literatura española del Siglo de Oro 01.06.2017 Scientific Conferences
166957 Lope de Vega: la poesía no dramática 01.09.2016 Scientific Conferences

Abstract

We wish to1) identify, analyze, and summarize rhythmic patterns in romances by two top Spanish Golden Age poets: Luis de Góngora (1561-1627), and Lope de Vega (1562-1635);2) stylistically analyze verse and strophic rhythm in selected texts that prove to be turning points in the artists’ rhythmic evolution;3) use the resulting data to confirm or reject authorship of other texts, as well as to date romances;4) propose applying this methodology to other poetic forms and authors; propose a new way of studying rhythm valid for all European literatures: looking at strophic, and not only verse rhythm.This project will combine an empirical and a stylistic approach in order to produce new criteria to classify (by subgenre, date, and author) the poetic and dramatic corpus of Golden Age Spanish literature. It will focus originally on the romances by Góngora and Lope. The empirical phase of the project will provide a point of departure uncommon in current literary studies: hard data and statistics, later to be processed to classify the corpus. This approach will tackle classical problems from a new angle: it will classify poems by genre, authorship (attribution), and dating, and it will do so using a poetical trait never before used for these purposes, verse and strophic rhythm. The stylistic phase will zoom on significant examples in the corpus to analyze how poets utilized a main feature of verse (accentual rhythm and its combinations within the stanza) to produce poetic meaning. It will demonstrate how verse rhythm contributes to shape poetry, and how inextricably united sound and meaning are. In order to achieve that goal, this phase will focus on milestones in the poets’ rhythmic evolution, identified as such during the empirical phase. This combination of an empirical and a stylistic approach will produce these results.a) hard data on rhythmic patterns in all the romances by the two authors, b) an analysis and classification of the data, c) a classification of the romance corpus by • subgenre (i.e., epic, burlesque, etc., according to the interaction between rhythm and theme), • authorship (probable and improbable, in various degrees), • date (by decade and, when possible, by lustrum), d) a proposal to extend this approach to analyze other poetic forms, genres, and authors.e) a proposal to reflect on our understanding of poetic rhythm.
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