Project

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Hype or Promise? The Contribution of Collaborative Consumption to Saving Energy

English title Hype or Promise? The Contribution of Collaborative Consumption to Saving Energy
Applicant Jonas Klaus
Number 153677
Funding scheme NRP 71 Managing Energy Consumption
Research institution Abt. für Sozial- und Wirtschaftspsychologie Psychologisches Institut Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Psychology
Start/End 01.10.2014 - 30.09.2018
Approved amount 378'534.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Psychology
Political science

Keywords (8)

intervention; energy saving potential; rebound effects; sharing; behavior; energy policy; collaborative consumption; sharing economy

Lay Summary (German)

Lead
Im Rahmen der Energiestrategie 2050 des Bundesrates stellt sich die Schweiz den Herausforderungen der Energiewende. Teil der Umsetzung soll unter anderem ein Anreizsystem für einen Wandel im Verhalten aller Teilnehmenden am Energiemarkt sein. Dabei spielen neue Konsummuster von Privatpersonen - z.B. das Teilen von Gütern - eine wichtige Rolle. „Collaborative consumption“ oder „sharing economy“ sind in diesem Zusammenhang immer häufiger anzutreffende Begriffe für solche eher neuartigen Konsummuster.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Der beim kollaborativen Konsum im Zentrum stehende Gedanke des Teilens von Gütern wird oftmals mit nachhaltigerem und/oder energiegünstigerem Verhalten in Verbindung gebracht. Airbnb, ricardo, Mobility Carsharing oder auch neuere Unternehmungen wie pumpipumpe.ch, Uber oder sharoo etc. sind Beispiele, welche auf diesem Grundgedanken aufbauen. Auch die Forschung beschäftigt sich zunehmend mit der Nachhaltigkeit dieser Konsumform, wobei dem Thema Energieeinsparung vergleichsweise wenig Aufmerksamkeit geschenkt wurde. Studien zum Carsharing von Mobility-Kunden zeigen, dass Energieeinsparungen möglich sind, aber auch die Gefahr besteht, dass die Angebote bei einem Teil der NutzerInnen zu einem Mehrverbrauch von Energie führen können. Für ein besseres Verständnis des Teilens von Gütern in Bezug auf den Energiebedarf müssen deshalb umfassendere Studien durchgeführt werden. Hier setzt dieses Projekt an.

Anhand von Beispielprodukten, welche aufgrund der Produktkategorie, des Energiesparpotentials und der Verbreitung ausgesucht werden, werden fördernde und hemmende Faktoren des kollaborativen Konsums in der Politik, Wirtschaft und bei Privatpersonen untersucht. Berücksichtigt werden dabei stets die Angebots- wie auch die Nachfrage-Seite. Daraus lassen sich mögliche Umsetzungsmassnahmen ableiten und deren Wirkung experimentell testen.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Dieses Projekt wird anhand politischer, ökonomischer und sozialpsychologischer Forschungszugängen die Frage beantworten, wie hoch das Energiesparpotential durch den kollaborativen Konsum von bestimmten Produkten ist und mit welchen Massnahmen dieses Potential ausgeschöpft werden kann. Somit leistet es einen Beitrag zur Erreichung der Energiestrategie 2050.

Direct link to Lay Summary Last update: 13.10.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
What drives people to carpool? Explaining carpooling intention from the perspectives of carpooling passengers and drivers
Bachmann Friedel, Hanimann Anina, Artho Jürg, Jonas Klaus (2018), What drives people to carpool? Explaining carpooling intention from the perspectives of carpooling passengers and drivers, in Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 59, 260-268.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
EAWAG, Abt. Umweltsozialwissenschaften Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Swiss Re Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
INTERFACE Politikstudien Forschung Beratung Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
Comuto SA, BlaBlaCar Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Industry/business/other use-inspired collaboration
ETH Zürich, IVT Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Airbnb Schweiz Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
E-Covoiturage Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Sofistar, Lugano Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Postauto AG, Publiride Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Planidea SA, Canobbio Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Karzoo Luxembourg (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Universität Magdeburg, Abteilung Persönlichkeits- und Sozialpsychologie Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
ZHAW, School of Engineering Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
25th Conference International Association of People-Environment Studies IAPS Talk given at a conference What drives people to carpool? Energy balance and behavioral determinants of carpooling in Switzerland 08.07.2018 Rom, Italy Artho Jürg; Bachmann Friedel; Haefeli Ueli; Jonas Klaus; Hanimann Anina;
ICEP 2017: International Conference on Environmental Psychology Talk given at a conference Collaborative Consumption: Behavioral predictors and energy balance. 30.08.2017 La Coruna, Spain Bachmann Friedel;
2016 Cosmobilities Conference: SHARING MOBILITIES - New perspectives for societies on the move? Talk given at a conference Collaborative consumption: Hype or Promise? 30.11.2016 Bad Boll, Germany Bachmann Friedel;
50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie Talk given at a conference Kollaborativer Konsum: Hype oder Versprechen? 18.09.2016 Leipzig, Germany Bachmann Friedel;
Nachhaltige Mobilität und Raumentwicklung Individual talk Sharing Economy und Auswirkungen auf den Verkehr 17.08.2016 Bern, Switzerland Hanimann Anina;
Summerschool Environmental Psychology Talk given at a conference Collaborative consumption: Hype or Promise? 15.06.2016 Vilm (Rügen), Germany Bachmann Friedel;


Knowledge transfer events



Self-organised

Title Date Place
World Café Sharing Economy - Hype or Promise 24.01.2017 Zürich, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Aribnb: bon voyage au pays de l'effet rebond La Revue Durable, Nr. 61 Western Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions Sharing Economy und Auswirkungen auf die Raumentwicklung: Fokus (Wohn-)Raum-Sharing German-speaking Switzerland 2018
Media relations: print media, online media Güter teilen, Abfall vermeiden Energie & Lifestyle German-speaking Switzerland Western Switzerland 2017
Media relations: print media, online media Sharing Economy: Blosser Hype oder echtes Versprechen? Strasse und Verkehr, Heft Nr. 6 Western Switzerland German-speaking Switzerland 2017
Media relations: print media, online media Sharing Economy: Energiefresser oder Energiesparer? Energie & Netzwelt Rhaeto-Romanic Switzerland Western Switzerland German-speaking Switzerland 2017
Media relations: print media, online media «Teilen und Energie sparen?» – Studie von Interface Politstudien Sharecon Online Blog German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Die Schweiz könnte viel mutiger sein! Dialogportal Grüne Wirtschaft German-speaking Switzerland 2016
Talks/events/exhibitions Sharing Economy und Auswirkungen auf Verkehr und Raumentwicklung, CAS Nachhaltige Entwicklung German-speaking Switzerland 2016
Talks/events/exhibitions Veranstaltung der SP Stadt Zürich Kreis 6 German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Teilen muss gar nicht zwingend nachhaltig sein 20 Minuten German-speaking Switzerland 2015

Abstract

For some time now, the concept of collaborative consumption (CC) has been seen as a promising, resource-saving economic arrangement for individuals. Previous evaluation studies indicated that there is energy saving potential in CC but did not provide clear information on possible opposite (negative) effects, such as rebound effects. This research project analyses the energetic potential that can be connected with CC, examines that factors that facilitate and hinder CC on both supply and demand sides, and recommends practical measures to exploit the energy savings potential based on empirical studies. The findings will be published in peer reviewed journals.
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