Project

Back to overview

Geography, public education and libertarian pedagogy in Switzerland and in Europe (XIX-XXI centuries)

English title Geography, public education and libertarian pedagogy in Switzerland and in Europe (XIX-XXI centuries)
Applicant Heimberg Charles
Number 152808
Funding scheme Interdisciplinary projects
Research institution Section des Sciences de l'Education Université de Genève
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Educational science and Pedagogy
Start/End 01.09.2014 - 31.10.2018
Approved amount 492'597.00
Show all

All Disciplines (3)

Discipline
Educational science and Pedagogy
General history (without pre-and early history)
Social geography and ecology

Keywords (9)

Didactic of History; Teachers; History of Education; Didactic of Geography; Geography; Citizenship; Public Education; Plan d'études romand (PER); Libertarian Pedagogy

Lay Summary (French)

Lead
Ce projet interdisciplinaire analyse les liens entre géographie, éducation libertaire et établissement de l’école publique en Suisse et en Europe entre le19e et le 20e siècle. Il s’appuie en particulier sur un dépouillement de textes et d’archives des auteurs qui ont participé des réseaux scientifiques politiques et didactiques gravitant autour d’auteurs comme James Guillaume et Élisée Reclus, et sur une interrogation passé-présent portée par une enquête sur l’écho contemporain de ces idées formulées il y a un siècle parmi des enseignants d’aujourd’hui.
Lay summary

La Suisse a été un laboratoire de l’élaboration d’idées et pratiques pédagogiques influentes pour la construction des institutions de l’instruction publique de l’Europe contemporaine.

Dans ce mouvement, un rôle assez peu étudié mais significatif a été joué par un réseau d’acteurs, Suisses et exilés politiques, qui ont participé au mouvement de la pédagogie libertaire et à diverses expérimentations.

Parmi eux, James Guillaume (1842-1917) et Ferdinand Buisson (1841-1932), un Neuchâtelois et un Français refugié en Suisse sous l’Empire et enseignant à l’académie de Neuchâtel, ont été des passeurs du concept de l’éducation laïque. Ils ont été notamment les protagonistes de la rédaction du Dictionnaire de pédagogie, d’études sur le débat pédagogique à l’époque de la Convention et indirectement de la construction du système français de l’éducation primaire.

C’est ainsi en partie de la Suisse que vient l’école républicaine française : quel rôle les nouvelles interprétations de la tradition suisse de Rousseau et Pestalozzi ont-elles alors joué pour ce faire ? Quel a été le lien entre exilés, libertaires et libéraux dans cette conjonction historique ? Quel rôle le protestantisme libéral a-t-il joué ? En outre, en tissant des liens entre passé et présent, reste-t-il un écho de ces réflexions dans les pratiques pédagogiques actuelles en Suisse romande et dans les questions que se posent les enseignants d’aujourd’hui ? 

Nous entendons répondre à ces interrogations par le dépouillement et l’analyse des œuvres et des archives, encore peu exploitées, des institutions et des auteurs cités ; par l’étude, dans un cadre à la fois suisse et international, des transferts et circulations des savoirs engendrés par ces expériences, dont les liens sont certes évidents, mais pas encore problématisés de façon approfondie ; et par une enquête de terrain auprès d’enseignants d’aujourd’hui.
Direct link to Lay Summary Last update: 01.05.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
James Guillaume et l’usage des statistiques : un savoir au service de l’émancipation
Buttier Jean-Charles (2018), James Guillaume et l’usage des statistiques : un savoir au service de l’émancipation, in Cahiers d’histoire. Revue d’histoire critique, 138, 41-58.
Les catéchismes politiques, outils d’une éducation politique populaire (1815-1848)
Buttier Jean-Charles (2017), Les catéchismes politiques, outils d’une éducation politique populaire (1815-1848), in Christen Carole, Besse Laurent (ed.), Presses universitaires du Septentrion, Villeneuve d'Ascq, 91-104.
La Nation, l’Ecole et la Revolution francaise (XVIIIeme siecle-XXIeme siecle)
Buttier Jean-Charles (2017), La Nation, l’Ecole et la Revolution francaise (XVIIIeme siecle-XXIeme siecle), in Ciampani Andrea, Alvarez Lazaro Pedro, Garcia Sanz Fernando (ed.), Universidad Pontificia Comillas, Madrid, 285-299.
La citoyenneté divisée
Buttier Jean-Charles (2016), La citoyenneté divisée, in La République à l'épreuve des peurs De la Révolution à nos jours, 51-63, Presses universitaires de Rennes, Rennes51-63.
De la catéchèse chrétienne aux catéchismes politiques : la morale élémentaire enseignée en France (1789-1848)
Buttier Jean-Charles (2016), De la catéchèse chrétienne aux catéchismes politiques : la morale élémentaire enseignée en France (1789-1848), in Zeitschrift für Religionskunde. Revue de didactique des sciences des religions, ZFRK-RDSR, 2/2016, 30-43.
James Guillaume. Un itinéraire.
Buttier Jean-Charles (2016), James Guillaume. Un itinéraire..
La citoyenneté divisée. Histoire d’un discours de peur ancré dans la pédagogie politique des catéchismes politiques français
Buttier Jean-Charles (2016), La citoyenneté divisée. Histoire d’un discours de peur ancré dans la pédagogie politique des catéchismes politiques français, Presses universitaires de Rennes, Rennes.
"Pas de la dynamite, mais du tabac".L'enquête de 1885 contre les anarchistes en Suisse romande
Federico Ferretti et Patrick Minder (2015), "Pas de la dynamite, mais du tabac".L'enquête de 1885 contre les anarchistes en Suisse romande, Les éditions du Monde Libertaire, Paris.
"Pas de ladynamite, mais du tabac".L'enquête de 1885 contre les anarchistes en Suisse romande
Federico Ferretti et Patrick Minder (2015), "Pas de ladynamite, mais du tabac".L'enquête de 1885 contre les anarchistes en Suisse romande, Editions du monde libertaire, Paris.
Anarchism Geo-History and the origin of the Annales: rethinking Elisée Reclus's influence on Lucien Fevbre
Federic Ferretti (2015), Anarchism Geo-History and the origin of the Annales: rethinking Elisée Reclus's influence on Lucien Fevbre, in Environment and Planning D, Society and Space, 33(2), 347-365.
Les Alpes (James Guillaume, Charles Perron, Elisée Reclus)
Alexandre Chollier et Federico Ferretti (textes établis par) (2015), Les Alpes (James Guillaume, Charles Perron, Elisée Reclus).
Pour une approche historico-didactique des disciplines et savoirs scolaires
Heimberg Charles (2015), Pour une approche historico-didactique des disciplines et savoirs scolaires, in À l'école de Clio. Histoire et didactique de l'histoire, Dossier n° 2(2/2015), 1.
Histoire de la guerre de Sécession aux Etats-Unis (Elisée Reclus)
Federico Ferretti (texte établi par) (2014), Histoire de la guerre de Sécession aux Etats-Unis (Elisée Reclus).
Aux frontières du genre : les catéchismes scolaires publiés en France de la Première à la Troisième République
ButtierJean-Charles, Aux frontières du genre : les catéchismes scolaires publiés en France de la Première à la Troisième République, in Le manuel scolaire, objet d’étude et de recherche : enjeux actuels et perspectives, MontpellierPeter Lang, Berne.
Élémenter les Lumières : l’enseignement d’une morale républicaine sous le Directoire
Buttier Jean-Charles, Élémenter les Lumières : l’enseignement d’une morale républicaine sous le Directoire, in Autorité et société sous le Directoire, CNRS éditions, Paris.
James Guillaume et l’historiographie de la pédagogie des Lumières et de la Révolution dans le contexte du Centenaire de 1889
ButtierJean-Charles, James Guillaume et l’historiographie de la pédagogie des Lumières et de la Révolution dans le contexte du Centenaire de 1889, in Lumières.
James Guillaume, Pestalozzi et la Révolution
ButtierJean-Charles, James Guillaume, Pestalozzi et la Révolution, in Husser Anne-Claire, Ferté Louise (ed.), L'Harmattan, Paris.
L’histoire inculcatrice de la Troisième République au prisme du Dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire
Buttier Jean-Charles, Köhler Nora, L’histoire inculcatrice de la Troisième République au prisme du Dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire, in À l'école de Clio. Histoire et didactique de l'histoire.
la joie d'apprendre (Petr Kropotkin, Charles Perron, Elisée Reclus)
Alexandre Chollier et Federico Ferretti, la joie d'apprendre (Petr Kropotkin, Charles Perron, Elisée Reclus).
Radicalizing pedagogy: Geography and libertarian education between the 19th and the 20th century
Federico Ferretti, Radicalizing pedagogy: Geography and libertarian education between the 19th and the 20th century, in S. Springer R. White M. Lopes de Souza (ed.).

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Émanciper le peuple par le savoir ? (1860-1939). De l’histoire à l’actualité Talk given at a conference « Quelle place pour l’éducation populaire dans la presse syndicaliste du début du XXe siècle (La Vie Ouvrière, la Bataille syndicaliste) ? » 13.11.2018 Paris, France Buttier Jean-Charles; Heimberg Charles;
Citoyenneté, Altérité, Identité Talk given at a conference Comment forger une identité républicaine ? Retour sur les protomanuels civiques de la Première à la Seconde République 06.06.2018 Paris, France Buttier Jean-Charles;
Il faut éduquer les enfants : ambivalences de l’idéologie de l’éducation, conjonctures critiques, expérimentations Talk given at a conference Les Idées sur l’organisation sociale de James Guillaume, jalons d’une pensée critique de l’éducation ? 30.05.2018 Liège, Belgium Buttier Jean-Charles;
Anarchisme et sciences sociales Talk given at a conference Pour une histoire politique de l’éducation : l’apport de la pédagogie libertaire à la mise en place de l’école républicaine (1878-1914). 23.03.2018 Lille, France Buttier Jean-Charles;
Colloque international de didactique de l’histoire, de géographie et d’éducation à la citoyenneté Talk given at a conference L’éducation à la citoyenneté en France : un projet républicain entre prescription et contestation (1789-2015) 18.10.2017 Bordeaux, France Buttier Jean-Charles;
Le printemps du Maitron Talk given at a conference La figure de James Guillaume et la question de l’émancipation par les savoirs 22.03.2017 Université Paris 1-Sorbonne, France Heimberg Charles;
James Guillaume. L'émancipation par les savoirs Talk given at a conference Games Guillaume, pédagogie, savoirs et émancipation. Une lecture historico-didactique 24.11.2016 Genève, Switzerland Heimberg Charles;
Congrès annuel de la Société suisse pour la recherche en éducation (SSRE) Talk given at a conference James Guillaume ou l’émancipation par l’histoire et par l’École. 01.07.2016 Lausanne, Switzerland Buttier Jean-Charles;
Congrès annuel de la Société Suisse pour la Recherche en Education (SSRE) Talk given at a conference Débats et enjeux autour de la citoyenneté à l’école 01.07.2016 Université de Lausanne, Switzerland Köhler Nora;
4ème journées suisses d’histoire Talk given at a conference L'histoire scolaire inculcatrice de la Troisième République au prisme du Dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire. 09.06.2016 Lausanne, Switzerland Köhler Nora; Heimberg Charles; Buttier Jean-Charles;
Autorité et société sous le Directoire. Talk given at a conference Élémenter les Lumières : l’enseignement d’une morale républicaine sous le Directoire. 19.05.2016 Tours, France Buttier Jean-Charles;
Enseigner l’histoire de l’engagement. Deuxième volet : l’engagement social, la Résistance Talk given at a conference James Guillaume, la proscription, l’exil et l’engagement. 10.05.2016 Genève, Switzerland Buttier Jean-Charles; Heimberg Charles;
Séminaire international Religión, laicidad y sociedad en la Historia contemporánea de España, Italia y Francia Individual talk La Nation, l’École et la Révolution française (XVIIIe siècle - XXIe siècle). 10.03.2016 Rome, Italy Buttier Jean-Charles;
L'éducation laïque et ses temporalités : usages et mésusages d'un concept Talk given at a conference Éducation et laïcité : usages et mésusages des mots dans les débats publics 26.02.2016 Université de Genève, Switzerland Heimberg Charles;
L’éducation laïque et ses temporalités : usages et mésusages d’un concept. Talk given at a conference Historiographie des rapports entre éducation et religion pendant la Révolution française. 26.02.2016 Genève, Switzerland Buttier Jean-Charles;
L’éducation laïque et ses temporalités. Usages et mésusages d’un concept Talk given at a conference Le moment du Plan d’Etudes romand (PER) 26.02.2016 Université de Genève, Switzerland Köhler Nora;
Commission Géographie politique de l’UGI Talk given at a conference ➢ “Anarchy: the highest expression of order”: the coming anarchist society according to Kropotkin and the Anarchist Geographers 17.08.2015 Moscou, Russia Ferretti Federico;
International Conference of Historical Geographers - ICHG Talk given at a conference ➢ Anarchy (and Geography) in the UK: the British networks of Elisée Reclus and Pëtr Kropotkin (1852-1917) 05.07.2015 Londres, Great Britain and Northern Ireland Ferretti Federico;
Penser d'autres espaces d'éducation Talk given at a conference Penser d'autres espaces d'éducation 03.06.2015 Genève, Switzerland Heimberg Charles; Ferretti Federico; Sgard Anne;
Cultures du pleinair: retours à la nature à l'heure de la métropolisation des territoires Talk given at a conference Elisée Reclus: de la géographie de plein air au géographe de plein vent. Une vision de l'épistémologie des sciences à partie de la relation humanité-nature 06.11.2014 ROUEN, France Ferretti Federico;
3rd International Conference Talk given at a conference ➢ Anarchy and Geography: the same origins? The experience of Élisée Reclus and the anarchist geographers’ network in Switzerland (1872-1889), 03.09.2014 Loughborough, Great Britain and Northern Ireland Ferretti Federico;


Self-organised

Title Date Place
James Guillaume. L'émancipation par les savoirs 24.11.2016 Genève, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) La figure de James Guillaume et la question de l’émancipation par les savoirs Mediapart International 2017
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) James Guillaume et la pédagogie de l’émancipation The Conversation International 2016
Talks/events/exhibitions Exil pédagogique et approche historico-didactique International 2016

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
171068 James Guillaume. L'émancipation par l'instruction 01.11.2016 Scientific Conferences

Abstract

Between the 19th and the 20th centuries, Switzerland was an important laboratory to elaborate pedagogical ideas and practices which exercised an influence in the construction of the contemporary European scholar systems. In this movement, a role still little-known but important was played by a network of actors, both Swiss and political exiles, who contributed to the movement of the libertarian education and to the experiences of secular and popular education experimented by socialist and progressive movements, like “modern schools”, popular universities and popular conferences, university extensions, etc.Among them, we find a group of geographers who were both ‘inventors’ of libertarian pedagogy and primary figures in their discipline: the exiles Élisée Reclus (1830-1905) and Pëtr Kropotkin, (1842-1921) and their Geneva collaborator Charles Perron (1837-1909), founder of the Cartographic Museum with William Rosier (1856-1924), and author of some of the first internationalist pamphlets for popular and secular education. These scientists shared direct collaboration with libertarian educators like Francisco Ferrer y Guardia (1859-1909), Sikko Roorda van Eysinga (1825-1887) and his son Henri (1870-1925) or Jean Wintsch (1880-1943), the two latter animators of the Lausanne École Ferrer (1910-1919).We stress also the role of James Guillaume (1842-1917) and Ferdinand Buisson (1841-1932), the first a Swiss, the second a Frenchman exile under the Second Empire, which were cultural transferors of the idea of secular education among different nations and political milieus. They were both the redactors of the celebrated Dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire and important builders of the French system of primary public education, which was accompanied by the foundation of libertarian schools like the Cempuis orphanage, financed by the Ministry of Public education but directed by the anarchist Paul Robin (1837-1912), who had knew Guillaume and Buisson during his exile in Switzerland. So, the French Republican School has some roots in Switzerland: which was in that the role of the local tradition of Rousseau and Pestalozzi? Which was the link between exiles, left-libertarians and liberals in this historical conjunction where we can assume that Switzerland has taught to the World? Which was the role of liberal Protestantism? Which was the importance of human sciences like history and geography, this latter practiced by several of the quoted authors? Which was the influence of the exiles in the Swiss cultural history and in the invention of libertarian pedagogy, whose themes keep a great modernity? Can we trace a link between past and present, talking about any echoes of these debates remaining in the present Plan d’Études Romand (PER) recently adopted in Francophone Switzerland? Our aim is to answer to these questions analyzing systematically the little-exploited works and archives of the quoted authors and institutions, dealing with their Swiss and international networks and with the circulation of their pedagogical, political and political knowledge, to explain better the links existing between the cited situations.This research aims to realize an international conference, the publication of scientific works and papers in English and French, a PhD dissertation (Candoc), a qualitative enquiry concerning a sample of Geneva teachers of the secondaire 1, and a cycle of meeting/conferences on the pedagogy of social sciences and civic education, in the context of the Geneva IUFE activities for teachers’ training, envisaging the production of specific didactic materials.
-