Projekt

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Ina Lohr (1903-1983), an Early Music Zealot: Her Influence in Switzerland and the Netherlands

Gesuchsteller/in Llewellyn Jeremy
Nummer 152654
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Schola Cantorum Basiliensis Musik Akademie Basel FHNW
Hochschule Fachhochschule Nordwestschweiz (ohne PH) - FHNW
Hauptdisziplin Musikologie
Beginn/Ende 01.09.2014 - 31.08.2016
Bewilligter Betrag 257'340.00
Alle Daten anzeigen

Alle Disziplinen (5)

Disziplin
Musikologie
Erziehungs- und Bildungswissenschaften
Schweizer Geschichte
Religionswissenschaften, Theologie
Musik und Theater

Keywords (6)

Musikgeschichte 20. Jh.; Interpretationsanalyse; historische Aufführungspraxis; Musikpädagogik; Singbewegung; Paul Sacher (1906-1999)

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Das Projekt untersucht Ina Lohr (1903-1983), einer Mitbegründerin der renommierten Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis, und ihren Einfluss auf die europäische Alte-Musik-Bewegung im 20. Jahrhundert.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Der zunehmende Erfolg ab der zweiten Hälfte des 20. Jh.s der ‘Alten Musik’ bzw. der historischen Aufführungspraxis war keineswegs gesichert und hätte wohl ein peripheres Phänomen bleiben können. Das Projekt untersucht Ina Lohr (1903-1983), einer Pionierin an einem Pionierinstitut, deren Einfluss auf die wissenschaftlich-ästhetische Entwicklung der europäischen Alten-Musik-Bewegung bis heute kaum Beachtung gefunden hat. Als Niederländerin war sie zunächst als Assistenz vom Basler Mäzen Paul Sacher (1906-1999) angestellt, bevor sie 1933 bei der Gründung eines neuen ‚Lehr- und Forschungsinstituts’, die Schola Cantorum Basiliensis, mitwirkte. Sie prägte den Studienplan inhaltlich und ideologisch, nicht zuletzt durch die anfängliche Schwerpunktbildung in Hausmusik, Gregorianik und Musik des 16. Jahrhunderts.  Durch Archivarbeit in der Schweiz und den Niederländen, ergänzt durch Interviews mit ihren ehemaligen Studierenden, werden die Konturen ihres pädagogischen und ästhetischen Projekts dargestellt. Darüber hinaus werden die Schweiz-Niederlande-Achse in der Alten Musik analysiert, den kulturellen Kontext der Singbewegung im frühen 20. Jh. ausserhalb Deutschlands untersucht und die Biographie dieser einflussreichen Aussenseiterin beleuchtet.

 

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Neben der Kulturgeschichte, Musikwissenschaft und gender studies bietet das Projekt einen anwendungsorientierten Brückenschlag zu performance analysis, historischer Aufführungspraxis und der Musikpädagogik für Kinder und Laien.

 

Keywords

Musikgeschichte 20. Jh., Interpretationsanalyse, historische Aufführungspraxis, Musikpädagogik, Singbewegung, Paul Sacher (1906-1999)

 

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 18.09.2014

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
H.R. and the formation of an Early Music aesthetic in The Netherlands (1916-1921)
(2016), H.R. and the formation of an Early Music aesthetic in The Netherlands (1916-1921).
Ina Lohr – Die Seele der Schola
(2016), Ina Lohr – Die Seele der Schola.
Ina Lohr: Aan de wortels van de oudemuziekbeweging
(2014), Ina Lohr: Aan de wortels van de oudemuziekbeweging, in Tijdschrift Oude Muziek , 2014(4), 50-53.
Alte und Neue Musik im Miteinander: Die Zusammenarbeit von Paul Sacher und Ina Lohr
, Alte und Neue Musik im Miteinander: Die Zusammenarbeit von Paul Sacher und Ina Lohr.
Crossing Borders: Some Dutch and American Influences on the 1930s Swiss Chant Revival
, Crossing Borders: Some Dutch and American Influences on the 1930s Swiss Chant Revival, in Basler Jahrbuch fuer historische Musikpraxis, 2015(39).
The Development of the Jugendmusikbewegung, its Musical Aesthetic and its Influence on the Performance Practice of Early Music
, The Development of the Jugendmusikbewegung, its Musical Aesthetic and its Influence on the Performance Practice of Early Music, in Basler Jahrbuch fuer Historische Musikpraxis, 2015(39).

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Amsterdam Conservatory Niederlande (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Paul Sacher Stiftung Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Austausch von Mitarbeitern
Utrecht Early Music Festival Niederlande (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Austausch von Mitarbeitern

Wissenschaftliche Veranstaltungen



Selber organisiert

Titel Datum Ort
Ina Lohr in Context 12.05.2016 Basel, Schweiz
Ina Lohr Symposium: Transcending the Boundaries of Early Music 30.03.2016 Amsterdam, Niederlande

Veranstaltungen zum Wissenstransfer



Selber organisiert

Titel Datum Ort
Ina Lohr and the Swiss-Dutch Connection in Early Music 11.12.2014 Basel, Schweiz

Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Ina Lohr RIMAB Italienische Schweiz Westschweiz International Deutschschweiz Romanische Schweiz 2016
Referate/Veranstaltungen/Ausstellungen Lehrveranstaltungen zu Ina Lohr (z.B. Genfer Psalter, Choralinterpretation, Reformation) Deutschschweiz 2014

Abstract

Ina Lohr was a founding member of the Schola Cantorum Basiliensis (SCB), the first institution devoted to the teaching and research of early music and today still foremost in the field. Her influence on historically-informed performance practice, however, has largely been overlooked. Nonetheless, she was not only the driving personality within the SCB in the first 30 years of its existence, she also served as the link between Basel and the Dutch early-music schools. Her musical ideals were representative for the period, their intent and potency still felt today. This project will not only examine her life and work, but also to illuminate it in the context of the Singbewegung and the music reform movements of the Catholic and Protestant churches, all phenomena of the late 19th century. Their underlying ideals of purity and simplicity underlie historically-informed performance practice in the twentieth century, particularly that of the 15th and 16th centuries. This is evidenced in Ina Lohr's writings in which she expresses her conviction of the importance of bringing music back to the people, away from the virtuosic displays of the professional musicians, where it could serve its true mission of fostering communal interests and - in the religious context - the praise of God.Due to the Singbewegung's association with the Nazi regime, it became impossible to discuss its basic musical assumptions following the Second World War, because they seemed “irrevocably tainted and terminally exhausted.” As it was seemingly impossible to divorce this repertory, “Haus- und Kirchenmusik,” from the overall ideology, Ina Lohr's influence at the SCB waned after the war. She began to be marginalized, largely forgotten outside the walls of the school.All this was certainly exacerbated by the fact that she was a single woman and Dutch, although she became a citizen of Basel in 1942. Her foreignness was underlined by what was perceived to be the tinge of exotic color in her skin (one of her grandmothers was Indonesian). While Paul Sacher was the man who represented the SCB to the world at large, Ina Lohr and her teaching was its core, its heart. This project has two goals:1.to investigate Ina Lohr's life and work. For this there are four main sources of information: her estate in the Paul Sacher Institute, her articles and compositions, interviews with people who know her, and archival documents in Switzerland and the Netherlands.2.to analyze this information in relation to the Singbewegung and the reform movement within the church in order to illustrate how she was a formative part of a larger cultural trend in the 20th century, which had a significant influence on the performance practice of 15th and 16th-century music, both in Switzerland as well as the Netherlands. Whereas the study is centered on Ina Lohr's life and work, it opens up broad perspectives involving international cooperation. Already presentations at international conferences have shown that this approach is extraordinarily stimulating, leading to a new understanding of our role in the Early Music movement, hence also serving as a reminder that our own practice can only be understood within the context of our own culture.
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