Projekt

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Of Cultural, Poetic, and Medial Alterity: The Scholarship, Poetry, Photographs, and Films of Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict, and Margaret Mead

Gesuchsteller/in Schweighauser Philipp
Nummer 149383
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Englisches Seminar Universität Basel
Hochschule Universität Basel - BS
Hauptdisziplin Schwerpunkt Germanistik und Anglistik
Beginn/Ende 01.08.2014 - 30.11.2017
Bewilligter Betrag 458'141.00
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Alle Disziplinen (2)

Disziplin
Schwerpunkt Germanistik und Anglistik
Ethnologie

Keywords (24)

literary anthropology; anthropology of the senses; Mead, Margaret; medial alterity; visuality; aisthesis; visual anthropology; primitivism; cultural relativism; aesthetics; 20th c. literary history; Benedict, Ruth Fulton; sound; literariness; poetic alterity; modernism; intermediality; Sapir, Edward; cultural anthropology; visual culture studies; cultural alterity; alterity; 20th c. history of anthropology; literary studies

Lay Summary (Deutsch)

Lead
"Of Cultural, Poetic, and Medial Alterity: The Scholarship, Poetry, Photographs, and Films of Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict, and Margaret Mead": ein 3-jähriges Forschungsprojekt zu den Gedichten, Fotografien und Filmen drei der wichtigsten Anthropolog/innen des 20. Jahrhunderts. Projektleitung: Prof. Dr. Philipp Schweighauser (Basel), Prof. Dr. Walter Leimgruber (Basel), Prof. Dr. Gabriele Rippl (Bern). Laufzeit: 08/2014-07/2017.
Lay summary

Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict und Margaret Mead sind drei der einflussreichsten Anthropolog/innen des 20. Jahrhunderts. Sie definierten den Kulturbegriff neu und begründeten den Kulturrelativismus in der Nachfolge ihres akademischen Lehrers Franz Boas. Von den dreien wurde insbesondere Mead für ihre Experimente mit nicht-traditionellen Medien der ethnographischen Forschung bekannt; zusammen mit ihrem Ehemann Gregory Bateson führte sie die Fotografie und den Film in ihre Disziplin ein und gilt heute als Gründungsmutter der Visuellen Anthropologie. Was weniger bekannt ist: Sapir, Benedict und Mead schrieben zusammen über 500 Gedichte, wovon sich viele mit ihren ethnographischen Untersuchungsgegenständen befassen. Nicht wenige dieser Gedichte wurden in wichtigen Literaturzeitschriften wie The Dial und Poetry veröffentlicht. Trotzdem existiert bislang keine umfassende Untersuchung dieses lyrischen Werks.

"Of Cultural, Poetic, and Medial Alterity: The Scholarship, Poetry, Photographs, and Films of Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict, and Margaret Mead" ist ein dreijähriges Forschungsprojekt, welches der Frage nachgeht, welchen Unterschied es macht, wenn man andere Kulturen nicht mit konventioneller ethnographischer Prosa beschreibt, sondern mit Hilfe anderer Textsorten und Medien: Gedichten, Filmen und Fotografien. Vom Schweizerischen Nationalfonds finanziert und geleitet von Prof. Dr. Philipp Schweighauser und Prof. Dr. Walter Leimgruber von der Univ. Basel und Prof. Dr. Gabriele Rippl von der Univ. Bern bringt das Projekt LiteraturwissenschaftlerInnen und KulturanthropologInnen mit den folgenden Zielen zusammen: Vorlage der ersten umfassenden Untersuchung des lyrischen Werks Sapirs, Benedicts und Meads; substantielle Beiträge zur US-amerikanischen Literaturgeschichtsschreibung wie auch zur Geschichte der Anthropologie; Neubestimmung von Meads Rolle bei der Entstehung der Visuellen Anthropologie. Die Projektsumme beläuft sich auf CHF 458'141, welche sich auf zwei Teilprojekte verteilen. Laufzeit: 08/2014-07/2017.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 20.01.2016

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Aisthetik - Ästhetik - Medialität: Ethnographische Zugänge zu Ordnungen der Sinnlichkeit, mit Friedrich von Bose, Katrin Amelang
Chakkalakal Silvy (2017), Aisthetik - Ästhetik - Medialität: Ethnographische Zugänge zu Ordnungen der Sinnlichkeit, mit Friedrich von Bose, Katrin Amelang, in Tschofen Bernhard, Dieterich Claus-Marco, Hengartner Thomas, Braun Karl (ed.), Königshausen & Neumann, Würzburg, 334-335.
Playing Seriously with Genres: Sapir's 'Nootka' Texts and Mead's Balinese Anthropology
Schweighauser Philipp (2017), Playing Seriously with Genres: Sapir's 'Nootka' Texts and Mead's Balinese Anthropology, in RANAM: Recherches anglaises et nord-américaines, 50, 107-121.
'Sensitive Patterning' – Gesellschaft gestalten. Die frühe US-amerikanische Cultural Anthropology und ihre Kunst des Einfühlens
Chakkalakal Silvy (2017), 'Sensitive Patterning' – Gesellschaft gestalten. Die frühe US-amerikanische Cultural Anthropology und ihre Kunst des Einfühlens, in Dieterich Claus-Marco, Braun Karl, Tschofen Bernhard, Hengartner Thomas (ed.), Königshausen & Neumann, Würzburg, 336-346.
Grenzgänger_innen. Von der kulturellen Maskerade bis zum „Going native“
Chakkalakal Silvy (2015), Grenzgänger_innen. Von der kulturellen Maskerade bis zum „Going native“, in Chakkalakal Silvy, Andris Silke, Picard Jacques (ed.), Panama Verlag, Berlin, 43-68.
Introduction
Rippl Gabriele (2015), Introduction, in Rippl Gabriele (ed.), De Gruyter, Berlin/Boston, 1-31.
Margaret Meads Anthropologie der Sinne: Ethnographie als ästhetische und aisthetische Praxis
Chakkalakal Silvy (2015), Margaret Meads Anthropologie der Sinne: Ethnographie als ästhetische und aisthetische Praxis, in Berliner Blätter, 67, 14-28.
Sensible Ethnographien – Modernistische Empfindsamkeit als Modus einer ethnographischen Ästhetik
Chakkalakal Silvy (2015), Sensible Ethnographien – Modernistische Empfindsamkeit als Modus einer ethnographischen Ästhetik, in Göbel Hanna, Prinz Sophia (ed.), transcript, Bielefeld, 341-361.
Sonophilia / Sonophobia: Sonic Others in the Poetry of Edward Sapir
Reichel A. Elisabeth (2015), Sonophilia / Sonophobia: Sonic Others in the Poetry of Edward Sapir, in Schweighauser Philipp, Askin Ridvan (ed.), Gunter Narr, Tübingen, 215-229.
Folk Communities in Translation: Salvage Primitivism and Edward Sapir’s French-Canadian Folk Songs
Reichel A. Elisabeth, Schweighauser Philipp, Folk Communities in Translation: Salvage Primitivism and Edward Sapir’s French-Canadian Folk Songs, in Straub Julia, Etter Lukas (ed.), Gunter Narr, Tübingen, 61-83.
Making It New, Differently: Margaret Mead's Poetry
Schweighauser Philipp, Making It New, Differently: Margaret Mead's Poetry, in Anthropologie et poèsie, 21.
Of Syncretisms, Foils, and Cautionary Examples: Ruth Fulton Benedict’s Ethnographic and Poetic Styles
Schweighauser Philipp, Of Syncretisms, Foils, and Cautionary Examples: Ruth Fulton Benedict’s Ethnographic and Poetic Styles, in Ingwersen Moritz, Tarapata Olga, Sonnenberg Bjoern, Dücker Jasmin, Vaja Elena (ed.), Peter Lang, New York.
Text als Paradigma der Kulturwissenschaft
Schweighauser Philipp, Text als Paradigma der Kulturwissenschaft, in Simon Ralf (ed.), De Gruyter, Tübingen.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Dr. Richard C. Rath, University of Hawaii Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Prof. Dr. Alexander Honold, Universität Basel Schweiz (Europa)
- Publikation
Prof. Dr. Donald Pease, Dartmouth College Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
Prof. Dr. Regina Bendix, Georg-August-Universität Göttingen Deutschland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Manuscript Division and Moving Image Research Center, Library of Congress, Washington, D.C. Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Forschungsinfrastrukturen
Sensory Studies Research Directory, Center for Sensory Studies, Concordia University Kanada (Nordamerika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Forschungsinfrastrukturen
Archives and Special Collections Library at Vassar College, Poughkeepsie, N.Y. Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Forschungsinfrastrukturen
Nicole Wolf, Goldsmiths College, University of London Grossbritannien und Nordirland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Prof. Dr. Sieglinde Lemke, Universität Freiburg Deutschland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Dr. David Howes, Concordia University Montreal Kanada (Nordamerika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Prof. Dr. Brian Hochman, Georgetown University Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
Johann Jacobs Museum Zürich Schweiz (Europa)
- Forschungsinfrastrukturen
- Industrie/Wirtschaft/weitere anwendungs-orientierte Zusammenarbeit
National Anthropological Archives and Human Studies Film Archives, Smithsonian Institution, Suitland Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Forschungsinfrastrukturen
Prof. Dr. Nicola Gess, Universität Basel Schweiz (Europa)
- Publikation

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Guest Lecture at Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) Einzelvortrag The Poetic and Medial Practices of Boasian Anthropology 16.11.2017 Munich, Deutschland Schweighauser Philipp;
Privatheiten und Öffentlichkeiten (Vorlesungszyklus) Einzelvortrag Margaret Meads Gedichte zwischen Privatheit und Öffentlichkeit: Ein Forschungsbericht 13.06.2017 Freiburg, Deutschland Schweighauser Philipp;
Annual Meeting of the German Association of American Studies Vortrag im Rahmen einer Tagung Making It New, Differently: Margaret Mead's Poetry 08.06.2017 Hannover, Deutschland Schweighauser Philipp;
Forschungsfeld: Feldforschung. Erkundungen zwischen Literaturwissenschaft und Ethnologie Vortrag im Rahmen einer Tagung From Patterns of Culture to "In Parables": Cultural Representation in the Ethnography and Poetry of Ruth Benedict (1887-1948) 07.03.2017 Oldenburg, Deutschland Reichel A. Elisabeth;
RANAM 50: Discourse, Boundaries and Genres in English Studies: An Assessment Vortrag im Rahmen einer Tagung Playing Seriously with Genres: Sapir's 'Nootka' Texts and Mead's Balinese Anthropology 04.03.2017 Strasbourg, Frankreich Schweighauser Philipp;
International, Interdisciplinary Conference Ear Pieces: Listening, Diagnosing, Writing Vortrag im Rahmen einer Tagung On Alternating Sounds: From Franz Boas’s Ethnographic Ear to the Poetry of Edward Sapir 16.12.2016 Cambridge, Grossbritannien und Nordirland Reichel A. Elisabeth;
Anthropology, Literature, the Senses: Questions of Cultural, Poetic, and Medial Alterity Vortrag im Rahmen einer Tagung Sounding Primitives, Writing Anthropologists: The Poetry and Scholarship of Edward Sapir, Margaret Mead, and Ruth Benedict 25.11.2016 Basel, Schweiz Reichel A. Elisabeth;
Anthropology, Literature, the Senses: Questions of Cultural, Poetic, and Medial Alterity Vortrag im Rahmen einer Tagung Anthropology of the Senses. Ethhnography as an Aesthetic and Collaborative Practice in the Works of Margaret Mead 25.11.2016 Basel, Schweiz Chakkalakal Silvy;
Biennial conference of the Swiss Association for North American Studies; American Communities: Between the Popular and the Political Vortrag im Rahmen einer Tagung Folk Communities in Translation: Edward Sapir’s Renditions of French-Canadian Folk Songs in Poetry 04.11.2016 Bern, Schweiz Schweighauser Philipp; Reichel A. Elisabeth;
21st World Congress of the International Comparative Literature Association Vortrag im Rahmen einer Tagung An Anthropologist's Paragonal Project: Cultural and Artistic Alterity in the Poetic and Critical Writing of Edward Sapir 21.07.2016 Wien, Österreich Reichel A. Elisabeth;
EUCOR English Trinational PhD Symposium Vortrag im Rahmen einer Tagung Writing Literature, Filming Culture: The Poetry and Multimedial Ethnographic Work of Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict, and Margaret Mead 22.04.2016 Strasbourg, Frankreich Schweighauser Philipp;
European Association for American Studies Conference 2016 Vortrag im Rahmen einer Tagung Toward Unnerving the Us: Apollonian and Dionysian Others in the Ethnography and Poetry of Ruth Benedict 22.04.2016 Constanza, Rumänien Reichel A. Elisabeth;
Third Bremen Conference on Language and Literature in Colonial and Postcolonial Contexts Vortrag im Rahmen einer Tagung 'For you have given me speech!'—Gifted Speakers, Inarticulate Others, and Media Epistemologies in the Writing of Margaret Mead 15.03.2016 Bremen, Deutschland Reichel A. Elisabeth;
Hamburger Gesellschaft für Volkskunde und Institut für Volkskunde/Kulturanthropologie Einzelvortrag Netzwerk Mead. Ethnographie als ästhetische und kooperative Praxis 12.01.2016 Hamburg, Deutschland Chakkalakal Silvy;
Soundscapes and Sonic Cultures in America. Conference of the Austrian Association for American Studies Vortrag im Rahmen einer Tagung Sonic Others in Early Soundscape Studies and the Poetry of Edward Sapir: A Salvage Operation 06.11.2015 Graz, Österreich Reichel A. Elisabeth;
40. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Volkskunde Vortrag im Rahmen einer Tagung The sensitive ethnologist - Modernismus und die Kunst des Einfühlens 23.07.2015 Zürich, Schweiz Chakkalakal Silvy;
The 10th MESEA Conference, Cultural Palimpsests: Ethnic Watermarks, Surfacing Histories Vortrag im Rahmen einer Tagung On the Poetry of an Early Cultural Anthropologist: Ruth Benedict’s Palimpsestuous Writing 22.06.2015 Warschau, Polen Reichel A. Elisabeth;
Framing, Compiling, Sampling - Sensor Practices in Cultural Analysis Vortrag im Rahmen einer Tagung 'Grasping the Cultural Surplus' – Cultural Anthropology and the artistic field in the 1920s and 1930s 24.04.2015 Basel, Schweiz Chakkalakal Silvy;
EUCOR English Trinational PhD Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung Mediated Immediacy: Cultural and Medial Alterity in the Poetry of Margaret Mead 10.04.2015 Elsass, Frankreich Reichel A. Elisabeth;
Research Colloquium Einzelvortrag Of Cultural, Poetic, and Medial Alterity: The Scholarship, Poetry, Photographs, and Films of Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict, and Margaret Mead 10.03.2015 Basel, Schweiz Schweighauser Philipp; Reichel A. Elisabeth;
Biennial conference of the Swiss Association for North American Studies; Literature, Ethics, Morality: American Studies Perspectives Vortrag im Rahmen einer Tagung Against the Odds: Grasping Others through the Poetry of Margaret Mead, Ruth Benedict, and Edward Sapir 22.11.2014 Basel, Schweiz Reichel A. Elisabeth;
Looking Forward, 2014 Vortrag im Rahmen einer Tagung Of Cultural, Poetic, and Medial Alterity: The Scholarship, Poetry, Photographs, and Films of Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict, and Margaret Mead 14.11.2014 Berlin, Deutschland Schweighauser Philipp;


Selber organisiert

Titel Datum Ort

Veranstaltungen zum Wissenstransfer

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Anthropologists at Work: Kunst und Kultur in den USA der 1920er bis 50er Jahre Vortrag 10.11.2016 Zürich, Johann Jacobs Museum, Schweiz
Grenzgängerinnen zwischen Kunst und Wissenschaft Vortrag 10.11.2015 Zurich, Johann Jacobs Museum, Schweiz
Beratungstätigkeit Johann Jacobs Museum (JJM): Ausstellung „Maya Deren Haitian Rushes“ – Roger M. Buergel und Sophia Prinz Performances, Ausstellungen (z.B. für Bildungsinstitute) 01.10.2015 Zurich, Johann Jacobs Museum, Schweiz
Wieso schreiben AnthropologInnen Gedichte? Vortrag 27.05.2015 Basel, SeniorenUni, Volkshochschule beider Basel, Schweiz
Beratungstätigkeit Johann Jacobs Museum (JJM): six weeks archival work for the JJM at the Motion Picture Division and the Manuscript Division, Library of Congress, Washington D.C. Performances, Ausstellungen (z.B. für Bildungsinstitute) 01.11.2014 Zürich, Johann Jacobs Museum, Vereinigte Staaten von Amerika


Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Die Kunst der Ethnografie UniNova. Das Wissenschaftsmagazin der Universität Basel (Nr. 127 / Mai 2016, S. 60–62) Deutschschweiz 2016
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Of Cultural, Poetic, and Medial Alterity (project website) International Deutschschweiz Italienische Schweiz Romanische Schweiz Westschweiz 2014

Auszeichnungen

Titel Jahr
A. Elisabeth Reichel arbeitet als Gastwissenschaftlerin am Dartmouth College, Hanover, N.H., auf Einladung von Donald E. Pease. 2017
A. Elisabeth Reichel arbeitet an der Georgetown University, Washington, D.C., auf Empfehlung von Brian Hochman. 2017
Honorable Mention für den Vortrag “On the Poetry of a Boasian Cultural Anthropologist: Ruth Benedict’s Palimpsestuous Writing”, The Society for Multi-Ethnic Studies: Europe and the Americas (MESEA) 2016
Swiss Association for North-American Studies (SANAS) Research Award 2016

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
172224 Sounding Primitives, Writing Anthropologists: The Poetry and Scholarship of Edward Sapir, Margaret Mead, and Ruth Benedict 01.08.2017 Doc.Mobility

Abstract

"Of Cultural, Poetic, and Medial Alterity: The Scholarship, Poetry, Photographs, and Films of Edward Sapir, Ruth Fulton Benedict, and Margaret Mead" is a 3-year research project that brings together four literary scholars and two cultural anthropologists to explore convergences between three types of alterity: cultural alterity (the otherness of the cultures anthropologists study), poetic alterity (the use of poetry in anthropological investigation), and medial alterity (the use of then non-conventional media such as photographs and films in anthropological investigation) in the work of three preeminent cultural anthropologists: Sapir, Benedict, and Mead, who conceptualized 'culture' and 'cultural relativism,' two of the most influential concepts in the 20th c. social sciences. Out of the three, it is Mead who has become famous for experimenting with media other than the standard ethnographic text already in the 1930s, particularly photography and film. What is less known is that, together, our three anthropologists wrote over 500 poems, dedicated poems to one another, and published a good number of them in renowned literary magazines such as The Dial and Poetry. This prolific, collaborative poetic output, much of which engages with the objects of the writers' anthropological investigations, makes them a unique group in the history of 20th-century Cultural Anthropology: they were the only anthropologists of the era that left a sizeable (yet sorely understudied) body of poetry. Along with their ethnographic writings and relevant selections from Mead's ethnographic films and photographs, these texts and (audio)visual media form the corpus of our research project. To date, neither our anthropologists' poems nor Mead's photographs and films have been the subjects of a sustained study: previous literary scholarship has analyzed but a fraction of the poems, largely from biographical perspectives that are in danger of reducing the poems to their authors' personal lives, and most of Mead's photographs and films still linger unexamined in the Library of Congress (LoC). The current project proposes to close this gap by asking what difference it makes whether one evokes the cultural Other in standard expository ethnographic prose, in poetic language, or in (what used to be) non-conventional media of ethnographic representation such as celluloid and photographic prints. In tackling this question, we present the first sustained study of Sapir's, Benedict's, and Mead's poetic oeuvres; make an important, canon-revising intervention in the history of US modernism as well as the 20th -century history of anthropology; and propose a reassessment of Mead's role in the development of visual anthropology that takes into account the aesthetic/aisthetic nature of her work.
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