Projekt

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Churches as agents in sustainable development projects: the case of Indonesia

Gesuchsteller/in Znoj Heinzpeter
Nummer 149273
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Institut für Sozialanthropologie Universität Bern
Hochschule Universität Bern - BE
Hauptdisziplin Ethnologie
Beginn/Ende 01.04.2014 - 31.03.2018
Bewilligter Betrag 579'698.00
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Alle Disziplinen (2)

Disziplin
Ethnologie
Allgemeine Geschichte (ohne Ur- und Frühgeschichte)

Keywords (7)

Indonesia, anthropology of development, sustainable development, Churches, history of development, decentralization, orde baru

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Seit den 1990er Jahren ist nachhaltige Entwicklung zum strategischen Ziel globaler Entwicklungspolitik geworden. Eine wichtige, bisher wenig beachtete Rolle in der Formulierung dieses Ziels spielten Kirchen in ehemaligen Kolonien wie Indonesien, welche bereits in den 1970er Jahren das verwandte Konzept der "ganzheitlichen Entwicklung" formuliert hatten.
Lay summary

Ziele des Forschungsprojekts

Wie bereits in der Kolonialzeit übernahmen die christlichen Kirchen auch in den ersten Jahrzehnten der Unabhängigkeit Indonesiens im Erziehungs- und Gesundheitswesen Aufgaben, die der Staat in weiten Gebieten nicht leisten konnte. Im mehrheitlich muslimischen Land konnten sich die europäisch dominierten Kirchen so als Partnerinnen der modernistischen staatlichen Entwicklungspolitik legitimieren. Dabei setzten sie jedoch zunehmend eigene Akzente, welche im Sinne einer "ganzheitlichen Entwicklung" neben wirtschaftlichen auch soziale, ökologische und spirituelle Ziele einbezogen.

Das Projekt setzt sich zum Ziel, in einem historischen Teil die Periode zwischen 1970 und 1990 aufzuarbeiten, als kirchliche Akteure zur Ausformulierung und Umsetzung nachhaltiger Entwicklungsziele beitrugen.

Ein sozialanthropologischer Teil untersucht die gegenwärtige Rolle der Kirchen in der Umsetzung nachhaltiger Entwicklungsziele. Die Ablösung europäischer Missionare durch einheimische Geistliche bedeutet dabei in vielen Fällen die Ausrichtung der Kirchen weg von säkularen Entwicklungszielen und hin zur inneren Mission.

 

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Das Projekt zielt auf die Aufarbeitung der jüngsten Geschichte und Gegenwart des Christentums in Indonesien im Übergang von spätkolonialer Verfasstheit zu seiner Indigenisierung.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 21.01.2014

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
62465 Indonesian Corruption in Context. 01.04.2001 Projektförderung (spezial)

Abstract

Research on Churches as agents in development projects has been a blind spot or even a “taboo” (Van Beek 2000) in research about development until very recently. Addressing specifically the role of the Churches in sustainable development (SD), this project aims at demonstrating that the contribution of the Churches in the historical configuration and the ongoing reconfiguration of that concept has been under-estimated so far. Since the 1990s, the concept of SD has been established as a strategic paradigm designed to balance out social, ecological, and economic aspects in view of preserving the resources needed for the livelihood of future generations (WCED 1987). SD has been central to the 1992 Rio Declaration of the United Nations Conference on Environment and Development and to the formulation of the UN Millenium Development Goals for the period 2000-2015. These declarations aimed at replacing the modernist, technocratic vision of unrestrained economic development that had held sway since the middle of the 20th century. But how are the policy papers calling for SD translated into practice? The secular (or "socio-economic", in Church parlance) Christian development projects in the global South are useful test cases for understanding this issue. Churches in the South have been active in secular deve-lopment primarily in the sectors of health and education since the colonial era. But while they have been supportive of the general development goals of post-colonial states, many Churches remained sceptical of the high-modernist (Scott 1998), top-down development schemes that many of these states pursued. In their community-building, the Churches in contrast prioritized “holistic”, “community-based” develop-ment since the 1970s (Zaugg-Ott 2004). This project explores from historical and anthropological perspec-tives in how far ideas of “holistic development” influenced principles of SD even before they entered the mainstream international development discourse and what impact these ideas had and still have on actu-al Church-led development projects in one country, namely Indonesia. Indonesian Churches are instructive cases because they have been confronted in the recent past with political, legal, and religious contexts, many of which present somewhat typical obstacles for Church-led SD: the Indonesian political elites still largely favor modernist development; legal insecurity and corrup-tion in connection with a deeply rooted patronage system make SD enterprises vulnerable to fraud and expropriation; and the rising tensions within the Indonesian religious field dominated by a 90 percent Muslim majority imposes other priorities on Churches than engagement in SD. This project combines historical and anthropological methods. The historical sub-project will focus on the orde baru government, more specifically on the period between 1975 and 1995, before and after the first introduction of the concept of SD in project designs. It will do so in regard to several Churches and across different levels of action from the transnational to the local, with an emphasis on non-Indonesian agents. The anthropological subprojects will consist of in-depth local case studies of contemporary development practice involving a multitude of local and foreign actors in projects coordinated by the Swiss-based Pro-testant "Mission21" and their Indonesian partner Churches in Sulawesi and Java as well as the Catholic congregation "Societas Verbi Divini" (SVD) in Flores and the Capuchins in West Kalimantan.