Projekt

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Space, place and image in the poetry and prose of John Donne

Gesuchsteller/in Stirling Kirsten
Nummer 149215
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Section d'anglais Faculté des lettres Université de Lausanne
Hochschule Universität Lausanne - LA
Hauptdisziplin Schwerpunkt Germanistik und Anglistik
Beginn/Ende 01.03.2014 - 31.05.2018
Bewilligter Betrag 443'595.00
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Keywords (9)

John Donne; geography; poetry; Reformation; visual arts; space; sermons; cosmology; Renaissance

Lay Summary (Französisch)

Lead
John Donne (1572-1631) était un célèbre poète, satiriste, avocat et homme d’église anglais. La variété et la richesse de ses écrits, tant en poésie qu’en prose, offrent la possibilité d’analyser de façon approfondie sa représentation et sa recréation des transformations spatiales de son époque à différents niveaux, notamment artistique, socio-culturel et historique.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche

 

La période de la Renaissance, notamment le siècle précédant John Donne, auteur central de ce projet FNS, est une période historique ayant connu des avancées spectaculaires dans de nombreux domaines. Parmi les plus pertinentes pour le projet figurent la découverte des Amériques et les colonies européennes qui s’en sont suivies, ainsi que les découvertes astronomiques de Kepler et Galilée qui démontrèrent que le cosmos était bien plus étendu que ce qui avait été imaginé. Ceci souleva d’importantes questions théologiques et ontologiques liées à la place de l’homme dans l’univers.

 

De plus, la Réforme participa de manière essentielle à la carte confessionnelle de l’Europe, carte qui se modelait au gré des alliances et des hostilités. La Réforme a également eu des implications quant à la façon d’adorer Dieu, particulièrement visible dans la réorganisation intérieure des églises et dans l’animosité que les Protestants manifestaient envers les arts visuels. Tous ces changements spatiaux ont énormément influencé l’œuvre de John Donne.

 

Contexte scientifique et social du projet de recherche

 

Avec son approche certes littéraire, mais également artistique, historique et socio-culturelle, ce projet vise donc à explorer les façons dont ces changements de perception de l’espace, tant au niveau macrocosmique que microcosmique, sont reflétés et traités dans toute l’œuvre de John Donne. Les différents axes explorés dans ce projet seront premièrement les parallèles entre la poésie dévotionnelle de l’auteur et la peinture religieuse de son époque. Deuxièmement, les perceptions de l’espace privé et de l’espace public seront abordées par l’étude de sa poésie amoureuse et de ses satires. Finalement, le rapport entre l’espace terrestre, céleste et la conception de Dieu sera étudié à travers sa poésie religieuse et ses sermons.

 

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 15.01.2014

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
173723 Space, Place and Image in Early Modern English Literature 01.05.2017 Wissenschaftliche Tagungen

Abstract

The present research project will study the poetry and prose of John Donne (1572-1631) in order to provide a thorough analysis of his representation and recreation of the spatial changes of his period. Not only did the known world expand dramatically in the hundred years preceding Donne’s period with the discovery of the Americas and subsequent European colonial expansion, but the discoveries of Kepler and Galileo meant that the known universe too had expanded, which raised theological and ontological questions regarding the place of man in the cosmos. On the level of church government, the Reformation led to a shift in alliances and enmities that restructured the map of Europe. The Reformation also had spatial implications for church worship, both in the reorganisation of church interiors and in emerging Protestant hostility towards the visual arts. Yet this is a period which also sees major changes regarding the way space is represented, with knowledge about developments in the visual arts in Italy, such as the introduction of one-point perspective, gradually reaching England during Donne’s lifetime. Similarly, scientific innovations in cartography in the fifteenth century, combined with the invention of the printing press, meant that the newly expanding world was documented more accurately than ever before. Donne’s period thus witnessed major changes in the spatial conception of the material and political world, as well as significant changes in how space was recorded, both cartographically and aesthetically. This project investigates the ways in which such macro- and micro-cosmic changes in the perception of space are reflected and recreated in John Donne’s poetry and prose. The multiple spheres in which Donne operated during his lifetime (scholar, lover, diplomat, preacher) meant that he was implicated in many of the changes outlined above. The different strands of this project combine together into a sustained argument that not only does John Donne represent changes in society and his concerns about them in spatial terms, but that there is also a spatial structure to his writing which encodes and remakes the developing material spaces of the society in which he lived. The methodology of the project thus involves both a historical contextualisation of Donne’s spatial references, and an in-depth close analysis of the structures of his texts. The project has three key strands: one PhD thesis investigating public and private spaces in Donne’s secular poetry (Songs and Sonnets, Elegies and Satires); a second doctoral thesis dealing with the problematisation of space in his religious poetry and prose sermons; and a book-length study by the principal applicant of the relationship of Donne’s poetry to changes in the visual arts of the period. Together, these three projects will provide a comprehensive survey of Donne’s work in the context of the spatial reorganization of his period, and will argue that his work both reflects that spatial reorganization and engages intellectually and poetically with questions related to space and the visual arts.
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