Projekt

Zurück zur Übersicht

The Role of Emotional Interactions in the Polarization of Opinions in Participatory Media

Gesuchsteller/in Schweitzer Frank
Nummer 146499
Förderungsinstrument Interdisziplinäre Projekte
Forschungseinrichtung Departement Management, Technologie und Ökonomie D-MTEC ETH Zürich
Hochschule ETH Zürich - ETHZ
Disziplinen Politikwissenschaften
Beginn/Ende 01.05.2013 - 30.09.2016
Bewilligter Betrag 462'260.00
Alle Daten anzeigen

Keywords (7)

Opinion dynamics, Online interaction, Social media, Emotions, Agent-based modeling, e-democracy, Political science

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Im Rahmen dieses Forschungsprojekts analysieren wir die Wechselwirkung zwischen emotionalen Äußerungen und der Polarisierung von Meinungen in partizipativen Onlinemedien. Unser quantitativer Ansatz beruht auf der Analyse großer Datensätze über online stattfindende Diskussionen zu politischen Themen. Anhand statistischer Analysen und Methoden der automatischen Textklassifizierung untersuchen wir, inwiefern emotionale Interaktionen eine Polarisierung von Meinungen begünstigen.
Lay summary
Durch die steigende Bedeutung von partizipativen Online Medien wie sozialen Netzwerken, Blogs oder Online Diskussionsforen ergeben sich eine Reihe von Chancen und Herausforderungen, welche zunehmend Gegenstand aktueller Forschung sind. Während diese Plattformen einerseits das Engagement der Bürger hinsichtlich politischer oder sozialer Themen stärken können, gibt es andererseits Hinweise für eine zunehmende Polarisierung von Meinungen. In diesem Projekt untersuchen wir den Zusammenhang zwischen emotionalen Interaktionen und der Polarisierung kollektiver Meinungen aus einer multidisziplinären und quantitativen Perspektive. Hierzu setzen wir neuartige Methoden zur automatisierten emotionalen Klassifizierung von Text, maschinellem Lernen, zur statistischen Analyse großer Datensätze sowie zur agentenbasierten Modellierung ein.

Das Ziel dieses interdisziplinären Projekts ist die Untersuchung der Rolle emotionaler Interaktionen in der Polarisierung von Meinungen. Durch eine Analyse dieses Phänomens in verschiedenen Onlinemedien werden wir insbesondere diejenigen Rahmenbedingungen untersuchen, welche zu einer Verstärkung von Polarisierung führen können. Da das verstärkte Auftreten solcher Polarisierungsphänomene in Onlinemedien eine zunehmende Gefahr für die Bereitschaft zur Kompromissbildung sowie die politische Entscheidungsfindung darstellt, hat unser Projekt unmittelbare Auswirkungen auf die Forschung zu sachunmittelbarer Demokratie sowie zu elektronischen Formen politischer Mitbestimmung. Unsere Simulationen und Analysen bilden zudem eine mögliche Basis für den gezielten Entwurf von Interaktionsmechanismen für zukünftige Onlineplattformen.
Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 10.05.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Social signals and algorithmic trading of Bitcoin
Garcia David, Schweitzer Frank (2015), Social signals and algorithmic trading of Bitcoin, in Royal Society Open Science, 0.
When the Filter Bubble Bursts: Collective Evaluation Dynamics in Online Communities
Abisheva Adiya, Garcia David, Schweitzer Frank (2016), When the Filter Bubble Bursts: Collective Evaluation Dynamics in Online Communities, in Proceedings of the 8th ACM Conference on Web Science, ACM, New York.
The digital traces of bubbles: Feedback cycles between socio-economic signals in the Bitcoin economy
Garcia David, Tessone Claudio Juan, Mavrodiev Pavlin, Perony Nicolas (2014), The digital traces of bubbles: Feedback cycles between socio-economic signals in the Bitcoin economy, in Journal of the Royal Society Interface, 11(99), 20140623.
Sentiment cascades in the 15M movement
Alvarez Raquel, Garcia David, Moreno Yamir, Schweitzer Frank (2015), Sentiment cascades in the 15M movement, in EPJ Data Science, 4(6), 1.
Measuring cultural dynamics through the Eurovision song contest
Garcia David, Tanase Dorian (2013), Measuring cultural dynamics through the Eurovision song contest, in ACS - Advances in Complex Systems, 16(8), 33.
Quantifying the Economic and Cultural Biases of Social Media through Trending Topics
Carrascosa Juan Miguel, Cuevas Ruben, Gonzalez Roberto, Azcorra Arturo, Garcia David (2015), Quantifying the Economic and Cultural Biases of Social Media through Trending Topics, in PLOS ONE, 10(7), e0134407.
Anticipated Shocks in Online Activity: Response Functions of Attention and Word-of-mouth Processes
Stommel Sebastian, Garcia David, Abisheva Adiya, Schweitzer Frank (2016), Anticipated Shocks in Online Activity: Response Functions of Attention and Word-of-mouth Processes, in Proceedings of the 8th ACM Conference on Web Science , ACM, New Yorik.
The QWERTY Effect on the Web: How Typing Shapes the Meaning of Words in Online Human-Computer Interaction
Garcia David, Strohmaier Markus (2016), The QWERTY Effect on the Web: How Typing Shapes the Meaning of Words in Online Human-Computer Interaction, in Proceedings of the 25th International Conference on World Wide Web, ACM, New York.
Ideological and Temporal Components of Network Polarization in Online Political Participatory Media
Garcia David, Abisheva Adiya, Schweighofer Simon, Serdult Uwe, Schweitzer Frank (2015), Ideological and Temporal Components of Network Polarization in Online Political Participatory Media, in Policy and Internet, 7(1), 46-79.
Who Watches ( and Shares ) What on YouTube ? And When ? Using Twitter to Understand YouTube Viewership
Abisheva Adiya, Garimella Venkata Rama Kiran, Garcia David, Weber Ingmar (2014), Who Watches ( and Shares ) What on YouTube ? And When ? Using Twitter to Understand YouTube Viewership, in In Proceedings of the 7th ACM international conference on Web search and data mining, ACM, New York.
Gender Asymmetries in Reality and Fiction : The Bechdel Test of Social Media
Garcia David, Weber Ingmar, Garimella Rama Venkata Kiran (2014), Gender Asymmetries in Reality and Fiction : The Bechdel Test of Social Media, in Proceedings of the International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, AAAI Press, Palo Alto.
Geography of Emotion: Where in a City are People Happier?
Gallegos Luciano, Lerman Kristina, Huang Arthur, Garcia David (2015), Geography of Emotion: Where in a City are People Happier?, in Proceedings of the 25th internationalWorld Wide Web conference companion, ACM, New York.
The language-dependent relationship between word happiness and frequency
Garcia David, Garas Antonios, Schweitzer Frank (2015), The language-dependent relationship between word happiness and frequency, in Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS, Washington D.C..
Women Through the Glass-Ceiling: Gender Asymmetries in Wikipedia
Wagner Claudia, Graells-Garrido Eduardo, Garcia David (2016), Women Through the Glass-Ceiling: Gender Asymmetries in Wikipedia, in EPJ Data Science, 5(5), 23.
Becoming popular: Interpersonal emotion regulation predicts relationship formation in real life social networks
Niven Karen, Garcia David, Lowe Ilmo Van Der, Holman David, Mansell Warren (2015), Becoming popular: Interpersonal emotion regulation predicts relationship formation in real life social networks, in Frontiers in Psychology, 6(1452), 0.
Pro-Anorexia and Anti-Pro-Anorexia Videos on YouTube: Sentiment Analysis of User Responses
Oksanen Atte, Garcia David, Sirola Anu, Näsi Matti, Kaakinen Markus, Keipi Teo, Räsänen Pekka (2015), Pro-Anorexia and Anti-Pro-Anorexia Videos on YouTube: Sentiment Analysis of User Responses, in Journal of Medical Internet Research, 11(17), e2560.
Proanorexia Communities on Social Media
Oksanen Atte, Garcia David, Räsänen Pekka (2016), Proanorexia Communities on Social Media, in Pediatrics, 137(1), e20153372.
The Dynamics of Emotions in Online Interaction
Garcia David, Kappas Arvid, Kuster Dennis, Schweitzer Frank (2016), The Dynamics of Emotions in Online Interaction, in Royal Society Open Science, 3(160059), 0.
Political alignment and emotional expression in Spanish Tweets
Garcia David, Thelwall Mike (2013), Political alignment and emotional expression in Spanish Tweets, in Workshop on Sentiment Analysis at SEPLN, Spanish Society for Natural Language Processing, Madrid, Spain.
Emotions, Demographics and Sociability in Twitter Interactions
Lerman Kristina, Arora Megha, Gallegos Luciano, Kumaraguru Ponnurangam, Garcia David (2016), Emotions, Demographics and Sociability in Twitter Interactions, in Proceedings of the International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, AAAI, Palo Alto.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Felder der Zusammenarbeit
Business School of University of Manchester, Manchester Grossbritannien und Nordirland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Institute for Biocomputation and Physics of Complex Systems, University of Zaragoza Spanien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Zentrum für Demokratie Aarau (ZDA), Aarau Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
IIIT Delhi, New Delhi Indien (Asien)
- Publikation
Statistical Cybernetics Research Group, University of Wolverhampton Grossbritannien und Nordirland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
University of Turku, Turku Finnland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
University of Tampere, Tampere Finnland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Qatar Computing Research Institute, Doha Quatar (Asien)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Science Institute, University of Southern California, Los Angeles Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Research Group on Emotion, Cognition, and Social Context, Jacobs University Bremen Deutschland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Indiana University, Bloomington Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Publikation
Leibniz Institute for Social Science (GESIS), Cologne Deutschland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Universidad Carlos III, Madrid Spanien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Swiss Center for Affective Sciences, University of Geneva, Geneva Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Datum Ort
Internet, Policy, and Politics Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung 23.09.2016 Oxford, Grossbritannien und Nordirland
Stanford Psychophysiology Seminar Einzelvortrag 02.06.2016 Palo Alto, Vereinigte Staaten von Amerika
Culture Analytics IPAM Workshop Vortrag im Rahmen einer Tagung 25.05.2016 Los Angeles, Vereinigte Staaten von Amerika
8th International ACM Web Science Conference Poster 22.05.2016 Hannover, Deutschland
International Conference on the Web and Social Media Vortrag im Rahmen einer Tagung 19.05.2016 Cologne, Deutschland
WWW Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung 15.04.2016 Montreal, Kanada
MSM Workshop at WWW Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung 12.04.2016 Montreal, Kanada
Karlsruhe Service Summit Vortrag im Rahmen einer Tagung 24.02.2016 Karlsruhe, Deutschland
Hanse-Wissenschaftskolleg Study Group meeting at Delmenhorst Vortrag im Rahmen einer Tagung 22.02.2016 Delmenhorst, Deutschland
Wikipedia, who talks about what? Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung 29.09.2015 Geneva, Schweiz
UC3M Computer Science Seminar Einzelvortrag 17.09.2015 Madrid, Spanien
GESIS Computational Social Science seminar Einzelvortrag 15.09.2015 Cologne, Deutschland
Inauguration of Swiss Doctoral School in Affective Sciences Poster 15.09.2015 Geneva, Schweiz
Plenary meeting of the International Society for Research on Emotions Poster 08.07.2015 Geneva, Schweiz
Plenary meeting of the International Society for Research on Emotion Vortrag im Rahmen einer Tagung 08.07.2015 Geneva, Schweiz
Plenary meeting of the International Society for Research on Emotion Poster 08.07.2015 Geneva, Schweiz
International Conference on Computational Social Science Vortrag im Rahmen einer Tagung 11.06.2015 Helsinki, Finnland
International Conference on Computational Social Science Vortrag im Rahmen einer Tagung 10.06.2015 Helsinki, Finnland
CISA Seminar Einzelvortrag 17.12.2014 Geneva, Schweiz
Bell Labs Seminar Einzelvortrag 03.10.2014 Dublin, Irland
Internet, Policy & Politics Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung 26.09.2014 Oxford, Grossbritannien und Nordirland
GESIS Vortrag im Rahmen einer Tagung 08.09.2014 Cologne, Deutschland
Reading Emotions Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung 06.06.2014 Zurich, Schweiz
8th International Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM '14) Vortrag im Rahmen einer Tagung 02.06.2014 An Arbor, Vereinigte Staaten von Amerika
SKIN3 workshop Vortrag im Rahmen einer Tagung 22.05.2014 Budapest, Ungarn
First Zurich Computational Psychiatry Meeting Poster 19.05.2014 Zurich, Schweiz
Hanse-Wissenschaftskolleg Delmenhorst Vortrag im Rahmen einer Tagung 10.05.2014 Bremen, Deutschland
Universidad Autónoma de Madrid Einzelvortrag 25.04.2014 Madrid, Spanien
Consortium of European Research on Emotion Conference 2014 (CERE 2014) Vortrag im Rahmen einer Tagung 27.03.2014 Berlin, Deutschland
7th ACM International Conference on Web Search and Data Mining (WSDM '14) Vortrag im Rahmen einer Tagung 24.02.2014 New York, Vereinigte Staaten von Amerika
CCNR seminar Einzelvortrag 09.10.2013 Boston, Vereinigte Staaten von Amerika
Workshop in Sentiment Analysis at SEPLN Vortrag im Rahmen einer Tagung 30.08.2013 Madrid, Spanien
Hanse Wissenschaftskolleg Study Group meeting in Konstanz Vortrag im Rahmen einer Tagung 27.06.2013 Konstanz, Deutschland
Non-Equilibrium Social Science Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung 11.06.2013 Lisbon, Portugal
Global Brain Institute Seminar Einzelvortrag 07.06.2013 Brussels, Belgien


Selber organisiert

Titel Datum Ort
ZDA retreat 16.04.2016 Castasegna, Schweiz
ZDA retreat 11.03.2015 Castasegna, Schweiz

Veranstaltungen zum Wissenstransfer

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Datum Ort
NZZ Hackdays Vortrag 04.09.2015 Zurich, Schweiz


Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Referate/ Veranstaltungen/ Ausstellungen The digital traces of human emotions - Talk at European Researcher's Night Vienna International 2015
Referate/ Veranstaltungen/ Ausstellungen Gender Asymmetries in Reality and Fiction. ETH Science Slam Deutschschweiz 2014
Referate/ Veranstaltungen/ Ausstellungen Gender Asymmetries in Reality and Fiction. EurAxess Roadshow Science Slam Deutschschweiz 2014
Referate/ Veranstaltungen/ Ausstellungen The digital traces of social resilience. Scientifica Slam Deutschschweiz 2013
Referate/ Veranstaltungen/ Ausstellungen The World between LOL and WTF: The digital traces of human emotions. ETH Science Slam Deutschschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Eurovision voting shows strain of economic crisis Nature International 2013
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Russia Today – Eurovision Doomed? Crisis forces mass exodus of participants Russia Today International 2014
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Varios países renuncian a participar en Eurovisión por problemas económicos Russia Today International 2014
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Euro debt crisis hits Eurovision SBS International 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien La crisis y la ciencia de Eurovisión: Europa explota RTVE International 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Male-biased tweeting: Gender differences in the use of Twitter Science Daily International 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien What Do Women Talk About When They Talk On Twitter? Fast Company International 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Male-biased tweeting phys.org International 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien New research says Twitter has a gender bias The daily dot International 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Hollywood setzt auf Männer Taqges Anzeiger Deutschschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Twitter presenta un sesgo de género a favor de los hombres Materia International 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Bitcoin price crashes linked to web search surges BBC International 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Heute bezahlen Hipster ihre Drinks mit Bitcoin Tages Anzeiger Deutschschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Neugier lässt den Kurs von Bitcoin steigen 20 Minuten Deutschschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien El 15-M se alimentó de las emociones en Twitter El Pais International 2015
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Te doy mi palabra - Interview Onda Cero International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Kuorum.org, el LinkedIn de los líderes políticos El Molinillo ACOP International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Las emociones en Twitter sobre el bitcoin son capaces de mover su valor El Pais International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Los ‘trending topic’ de Twitter tienen un sesgo a favor de los países ricos El Pais International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Half of the most popular news on Twitter is not covered by traditional news media sources phys.org International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Twitter news yet to gain popularity among traditional media [Report] Gizbot International 2015
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Over de helft van de trending topics op Twitter lees je niets in de krant BNR International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Traditional media skips half the news ‘trending’ on ‘Twitter’ The financial express International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien QWERTY Keyboard May Influence Products We Like Sky News International 2016
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien QWERTZ Zeit Wissen International 2016
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien QWERTY Keyboards have changed how we feel about words Science International 2016
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien QWERTY keyboards change how you feel about words Engadget International 2016
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien The QWERTY keyboard is changing our feelings towards words Science Alert International 2016
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien El extraño efecto QWERTY: cuando las teclas dictan las emociones El Pais International 2016
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Wie ich tippe, so denke ich Tages Anzeiger Deutschschweiz 2016
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien The layout of QWERTY keyboards shapes our feelings about words New Scientist International 2016

Abstract

The proliferation of online participatory media - such as social networking sites, blogs and online fora - has recently changed Internet users from simple information consumers to participants that actively create, share, evaluate and discuss content. This recent development provides a number of opportunities and challenges that are the subject of current research. On the one hand, participatory media provide the potential to increase citizens engagement in discussions on political and societal issues. At the same time, there is increasing evidence that - under certain conditions - interactions between users can lead to an increasing polarization of opinions. Group dynamics can lead to the emergence of opposing collective opinions that are often hard to reconcile. This development not only influences online participatory media, it increasingly affects the culture of political discourse. As such, polarization in online media is a relevant phenomenon that can affect the willingness of compromise across social groups. At the same time polarization provides a confrontation of opinions that is a cornerstone of a functional democratic society. A number of individual and collective mechanisms that can result in polarized collective opinions have been identified, e.g. in the fields of opinion dynamics, social psychology, political science and communication studies. The goal of this interdisciplinary research project is to study the role of emotional interactions in the polarization of opinions. In particular, it will be studied under which conditions positive and negative emotions in online discussions can amplify polarization in online participatory media. We address this question in a quantitative way by means of novel computational methods like the automated emotional classification of texts, machine learning, statistical analysis of large-scale data and agent-based modeling. Based on our experience in the modeling and analysis of collective emotions, we will for the first time combine findings from the study of opinion dynamics with a quantitative approach to the modeling of emotional interactions. Furthermore, we will test hypothesis from social psychology and political science by means of an analysis of large-scale datasets that will be collected in the project. With this, we make an important and timely contribution to the interdisciplinary study of collective social phenomena in digital democracies.