Projekt

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Brass instruments of the 19th and early 20th centuries between long-term conservation and use in historically informed performance practice

Gesuchsteller/in Skamletz Martin
Nummer 146330
Förderungsinstrument Interdisziplinäre Projekte
Forschungseinrichtung Forschungsschwerpunkt Interpretation Hochschule der Künste Bern Berner Fachhochschule
Hochschule Berner Fachhochschule - BFH
Hauptdisziplin Musik und Theater
Beginn/Ende 01.05.2013 - 30.04.2017
Bewilligter Betrag 424'630.00
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Alle Disziplinen (3)

Disziplin
Musik und Theater
Materialwissenschaften
Physikalische Chemie

Keywords (15)

Ethics of Conservation; Water Distribution; Non-invasive Detection; Neutron Imaging; Brass Instruments; Le Sacre du Printemps; Metal Corrosion; Galvanic; Stravinsky, Igor (1882-1971); Corrosion Protection; Archeochemistry; Conservation; Physical Chemistry; Electrochemistry; Restoration of Musical Instruments

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Die historisch informierte Aufführungspraxis von älterer Musik benötigt als wesentliches Element „period instruments“ - d.h. Originale der entsprechenden Zeit oder Nachbauten davon - für Konzertbetrieb, Lehre und Forschung.
Lay summary
Der Gebrauch historischer Instrumente aus Metall steckt dabei in einem Dilemma: Ein Instrument, das gespielt wird, erleidet Schäden durch Abnutzung und Korrosion, wenn es hingegen stillgelegt und im Museum verwahrt wird, verliert es seine Stimme, wird auf sein Objekt-Sein reduziert.
 Für dieses Dilemma versucht das Projekt, Lösungsansätze zu finden. Dabei werden Korrosionsphänomene im Inneren der Messinginstrumente erstmals erforscht und gemessen. Danach experimentiert eine Langzeitstudie mit Möglichkeiten schonender Nutzung und präventiver Konservierung. Zum Abschluss wird ein Satz von 22 Blechblasinstrumenten rekonstruiert und im Konzert eingesetzt wie er vor 100 Jahren bei der Uraufführung von Strawinskys „Sacre du Printemps“ in Paris gespielt worden sein könnte.
Möglich macht dies eine multidisziplinäre Zusammenarbeit zwischen HKB (Musikwissenschaft, Instrumentenkunde), Sammlungszentrum des Schweizerischen Nationalmuseums (Konservierungsforschung), Paul Scherrer-Institut Villigen (Tomographie) und Institute for Corrosion der ETH Zürich (Messmethodik).
Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 27.05.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Das Innenleben unserer Blechblasinstrumente.
Von Steiger Adrian (2017), Das Innenleben unserer Blechblasinstrumente., in Schweizer Musikzeitung, (Juli 2017), 22-25.
Determination of the corrosion rate inside historical brass wind instruments – Proof of concept
Elsener Bernhard, Cocco Federica, Fantauzzi M., Palomba S., Rossi Antonella (2016), Determination of the corrosion rate inside historical brass wind instruments – Proof of concept, in Materials and Corrosion, 67, 1336-1343.
Dissolution of brass alloys naturally aged in neutral solutions: An electrochemical and surface analytical study
Cocco Federica, Elsener Bernhard, Fantauzzi M., Rossi Antonella (2016), Dissolution of brass alloys naturally aged in neutral solutions: An electrochemical and surface analytical study, in RSC Advances, (6), 90654-90665.
Hirsbrunner, a Swiss Family of Wind Instrument Makers
Von Steiger Adrian (2016), Hirsbrunner, a Swiss Family of Wind Instrument Makers, in The Galpin Society Journal, April 2016(LXIX), 181-200.
Nanosized surface films on brass by XPS and XAES
Cocco Federica, Elsener Bernhard (2016), Nanosized surface films on brass by XPS and XAES, in RSC Advances, 6, 31277-31289.
TECHNART 2015 - Non-destructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage
Elsener Bernhard, Lombardo Tiziana, Ledergerber Martin, Wörle Marie, Cocco Federica, Rossi Antonia (2016), TECHNART 2015 - Non-destructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage, in Microchemical Journal, 124, 757-764.
To play versus to display - Historische Blasinstrumente aus Messing im Spannungsfeld zwischen Konservierung und Nutzung
Von Steiger A. Allenbach D. Elsener B. Ledergerber M. Lombardo T. Mannes D. et al. (2016), To play versus to display - Historische Blasinstrumente aus Messing im Spannungsfeld zwischen Konservierung und Nutzung, in Glareana, (2), 4-18.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Musée de la Musique Paris Frankreich (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Hochschule der Künste Bern, Fachbereich Konservierung und Restaurierung Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Austausch von Mitarbeitern
CIMCIM Frankreich (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Horniman Museum, London Grossbritannien und Nordirland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Bate Collection, Oxford Grossbritannien und Nordirland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Musée des Instruments de Musique Bruxelles Belgien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Bergakademie Freiberg Deutschland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Koninklijk Conservatorium Brussel Belgien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Historisches Museum Basel, Musikmuseum Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Institut für Wiener Klangstil Österreich (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
3rd International Historic Brass Symposium New York Vortrag im Rahmen einer Tagung Interior Corrosion in Brass Instruments 13.07.2017 New York, Vereinigte Staaten von Amerika v. Steiger Adrian;
Conference on Musical Instruments Edinburgh, organisiert von der Galpin Society und American Musical Instruments Society. Vortrag im Rahmen einer Tagung The Pitch Question - and how to talk about it. 01.06.2017 Edinburgh, Grossbritannien und Nordirland v. Steiger Adrian;
CIMCIM Annual Congress 2017 and Fourth Romantic Brass Symposium Vortrag im Rahmen einer Tagung Aspects of Corrosion Prevention on Historical Brass Instruments 25.02.2017 Basel und Bern, Schweiz Cornet Emilie; Mürner Martin;
CIMCIM Annual Congress 2017 and Fourth Romantic Brass Symposium Vortrag im Rahmen einer Tagung A View Into the Orchestra Pit at the Théâtre des Champs-Elysées, Paris, 29 May 1913. 25.02.2017 Basel und Bern, Schweiz Allenbach Daniel;
CIMCIM Annual Congress 2017 and Fourth Romantic Brass Symposium Vortrag im Rahmen einer Tagung Interior Corrosion in Brass Instruments 25.02.2017 Basel und Bern, Schweiz v. Steiger Adrian;
ICOM / CIMCIM Konferenz Mailand und Cremona Vortrag im Rahmen einer Tagung Brass Sheets for the Manufacture of Replica 04.07.2016 Mailand / Cremona, Italien v. Steiger Adrian;
Symposium 10 Jahre Musikmanagement HKB. Schlaglichter und Perspektiven Vortrag im Rahmen einer Tagung Angewandte Forschung und ihr Management 27.11.2015 Bern, Schweiz v. Steiger Adrian;
Vienna Talk 2015 Vortrag im Rahmen einer Tagung The Late Keyed Trumpet 17.09.2015 Wien, Österreich v. Steiger Adrian;
Vienna Talk 2015 Vortrag im Rahmen einer Tagung Humidity in brass instruments and the prevention of corrosion 17.09.2015 Wien, Österreich Cornet Emilie; Wörle Marie;
TECHNART 2015 - Non-destructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage Vortrag im Rahmen einer Tagung A non-destructive in situ approach to monitor corrosion inside historical brass wind instruments. 27.04.2015 Catania, Italien Lombardo Tiziana;
TECHNART 2015 - Non-destructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage Poster Brass instruments of the 19th and early 20th centuries between long term conservation and use in historically informed performance practice. 27.04.2015 Catania, Italien Lehmann Eberhard Helmar; Kergourlay Florian; Mürner Martin; v. Steiger Adrian; Wörle Marie; Allenbach Daniel; Lombardo Tiziana; Skamletz Martin; Cornet Emilie;


Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Referate/Veranstaltungen/Ausstellungen Stravinsky's Sacre du printemps (excerpts) & other brass chamber music - Konzert/Projektpräsentation Deutschschweiz 2017
Referate/Veranstaltungen/Ausstellungen Ausstellung Sammlung Burri, Museumsnacht 2015 Bern Deutschschweiz 2015
Referate/Veranstaltungen/Ausstellungen Blasinstrumente von anno dazumal - Ausstellung der Sammlung Burri, Dorfmuseum Lengnau AG Deutschschweiz 2015
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Brass Instruments inside 1 - wetting Youtube International 2015
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Brass Instruments inside 2 - state of humidity Youtube International 2015
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Brass Instruments inside 3 - drying (ventilator) Youtube International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Breathing New Life in Historical Instruments C&EN, Chemical & Engineering News International 2015
Referate/Veranstaltungen/Ausstellungen Altes Blech? Forschung für eine "historisch informierten Aufführungspraxis" alter Musik. 2 Referate Deutschschweiz International 2014
Referate/Veranstaltungen/Ausstellungen Forschungsapéro 2014 International Deutschschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Historische Instrumente spielbar machen Kulturmagazin des Schweizerischen Nationalmuseums Deutschschweiz 2014

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
116291 Klappentrompeten - Rekonstruktion, Spielmethodik und Nachwirkungen der klassischen und frühromantischen Solotrompeten 01.07.2007 DORE Projekte
136957 "Agilité, homogénéité et beauté" - Das Saxhorn in Oper und Militärmusik 01.11.2011 DORE Projekte
178522 Fresh Winds - Communicating research on musical instruments 01.05.2018 Agora
112469 Rekonstruktion, Nachbau und Spielmethodik der originalen tiefen (Blech-)Blasinstrumente im 19. Jh. am Beispiel des Cimbasso und der Ophikleide 01.05.2006 DORE Projekte
124640 Le Cor Chaussier. Dokumentation, Nachbau und Aspekte der solistischen und orchestralen Aufführungspraxis auf französischen Hörnern zwischen Natur- und Ventilinstrument in der 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts 01.05.2009 DORE Projekte

Abstract

The 'historically informed performance practice' (HIP) of old music began already towards the close of the 19th century, underwent a surge of development in the 1930s and then from the 1970s onwards became a dominant trend in contemporary musical practice. It regards the use of so-called 'period instruments' as one of its fundamental elements, and according to availability this can mean either the use of copies of extant original instruments or, in certain cases, the use of the originals themselves. Whereas, for example, for music of the Middle Ages the reconstruction of instruments after pictorial sources is quite normal (for the instruments themselves have not survived), for music between ca 1500 and 1800 the use of copies has become established - copies that are as faithful as possible to the original, that have been 'optimised' where necessary and (for example) standardised in matters of pitch (especially in the case of wind instruments). For the music of the 19th and early 20th centuries upon which the principles of HIP are now encroaching, it is quite normal to play on original wind instruments. They are available in relatively large numbers, a market still exists for them, and in comparison to rarer, earlier instruments they are considered less valuable and are thus not generally regarded as collectible objects by museums and private collectors.Above all, however, the variety of instrument types in the 19th century was so broad that for most instruments no standard model established itself that could now be reconstructed in large numbers and thus made economically viable. So it is common to use a large number of original instruments, changing them constantly, in line with the principle that one should use an appropriate instrument for each work played. It seems likely that this trend, which at present is only just beginning, will become more and more widely followed as the HIP movement expands further into the repertoire of the 20th century and draws an ever greater number of performers and listeners into its orbit.With this in mind, it thus seems natural that guidelines for the use of historical wind instruments should be set up - instruments that are regarded as being particularly in danger on account of the contact they require with the humidity in the breath of their players. (Playing historical string instruments, on the other hand, has long been a matter of course - the oldest currently in use date from the 16th century.) The question is increasingly being asked as to what criteria exist for their use, criteria that would negotiate between the two extremes of their being displayed only in museum cases, or being subjected to 'normal' concert use. Private and public instrument collections are more and more being forced to confront such issues.The present project has a clearly defined object of research, namely the brass instruments used in a Parisian theatre orchestra on a specific evening in May 1913 - namely for the world première of Igor Stravinsky’s "Le sacre du printemps". Taking this as our starting point, our goal is to examine the corrosion phenomena in historical instruments currently being used, and to present an appropriate set of recommendations for their conservation and usage. The project is thus situated - also in musical terms - in a field where the 'avant-garde' of the historically informed performance brigade is currently active, but where there is little empirical data available for 'period' instruments. The focus of the investigation is on instruments in the Burri Collection in Bern, which possesses some 1200 wind instruments, primarily from the 19th century. This collection was conceived by its founder, Karl Burri (1921-2003), expressly as a 'playable museum', and the problem of how to conserve brass instruments that are still in use is presented here in a highly topical fashion. The project builds on the foundations laid by various other projects that have either been concluded or are currently running within the Research Area 'Interpretation', and which focus on brass instruments of the 19th century, their historical materials and manufacturing techniques. It will be carried out as an interdisciplinary collaboration with the Collection Centre of the Swiss National Museum, the Neutron Imaging and Activation Group of the Paul Scherrer Institute, the Durability and Corrosion Group of the Swiss Federal Institute of Technology Zurich ('Eidgenössische Technische Hochschule Zürich', ETHZ) and the Research Division of IBM. Besides publishing the scientific findings, the results of the project will also be integrated into orchestral performances and into the pedagogy of universities of music. This will allow the application of the project’s practical results to be documented.
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