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EPICUR II - Expanding Public Interest by Communicating Understandable Research: Marketing of the EJO as a Dissemination Network

English title EPICUR II - Expanding Public Interest by Communicating Understandable Research: Marketing of the EJO as a Dissemination Network
Applicant Wyss Vinzenz
Number 145651
Funding scheme Agora
Research institution Institut für Angewandte Medienwissenschaften Zürcher Hochschule für Angew. Wissenschaften
Institution of higher education Zurich University of Applied Sciences - ZHAW
Main discipline Communication sciences
Start/End 01.04.2013 - 31.03.2015
Approved amount 165'045.44
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All Disciplines (2)

Discipline
Communication sciences
Applied linguistics

Keywords (5)

Journalism Research; Transfer of Research; Transdiciplinarity; Science Communication; Media Research

Lay Summary (German)

Lead
Journalismusforscher und Journalisten verstehen sich schlecht. Letztere werfen der Wissenschaft Vermittlungsprobleme vor, während sich Forscher primär an ihresgleichen wenden und sich wenig um eine verständliche Sprache kümmern. Das Netzwerk des European Journalism Observatory (EJO) will diese Kommunikationsbarrieren nicht einfach hinnehmen, sondern aktiv Nachwuchswissenschaftler dabei unterstützen, Resultate der Schweizer Medienforschung einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.
Lay summary
Gerade in der Demokratie einer Mediengesellschaft wäre es wichtig, dass Medien auch kritisch über Medien berichten und dabei zumindest sporadisch wissenschaftliche Befunde einbeziehen; Antworten auf Fragen also, die an zahlreichen Instituten der Medienwissenschaft bearbeitet werden. Dabei stellt sich aber das Problem, dass sich Medienwissenschaftler damit meist schwer tun, ihre Forschungsresultate so aufzubereiten, dass sie auch für Journalisten verwertbar sind. Gerade angesichts der wahrnehmbaren Medienfinanzierungskrise sollten solche Kommunikationsbarrieren überwunden werden. Journalismusforscher sollen mehr und verständlicher mit potenziellen Anwendern ihrer Forschung kommunizieren – mit Journalisten und Medienmanagern, mit Medienpolitikern oder mit Medienregulatoren. Mit dem Projekt EPICUR setzen sich Forschende der Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften zum Ziel, Ergebnisse der Schweizer Medienforschung in den deutschsprachigen Ländern sichtbarer zu machen. Das Netzwerk des European Journalism Observatory (EJO) und seine zehnsprachige Webseite sind dafür eine geeignete Plattform. In Workshops wird Nachwuchswissenschaftlern vermittelt, wie sie mit ihren Forschungsresultaten auf Journalisten zugehen und diese – auch über den Einsatz von Social Media – einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich machen können. In Zusammenarbeit mit dem EJO-Team der Universität Lugano werden auch Vermittlungsleistungen in englischer Sprache vorangetrieben.
Direct link to Lay Summary Last update: 20.04.2013

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Filip Lab, Karls-Universität Prag Czech Republic (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Raluca Radu, Bukarest Universität Romania (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Susanne Fengler; TU Dortmund Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Prof. Dr. Abdelkrim Hizaoui, Media Development Centre Tunisia (Africa)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Scott Maier, University of Oregon United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. David Levy, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Prof. Dr. Gustavo Cardoso, ISCTE, Lisbon Portugal (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Nick Lüthi, Medienwoche Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Swiss Association of Communication and Media Research (SACM) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Ruslan Deynychenko, Kyiv Mohyla School of Journalism Ukraine (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Mihal Kus, Universität Breslau Poland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Stephan Russ-Mohl, USI Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
Prof. Dr. Ainars Dimants, Turiba University, Riga Latvia (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Rrapo Zguri, Universität Tirana Albania (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Der Brexit als Fehlentscheid NZZ German-speaking Switzerland International 2016
Media relations: print media, online media Diverse Beiträge bei EJO selbst European Journalism Observatory International 2016
Media relations: print media, online media European newspapers overwhelmingly critical of Brexit vote The Guardian International 2016
Media relations: print media, online media Kein Sinn fürs Europäische NZZ German-speaking Switzerland 2016
Other activities Relaunch Webseite EJO International German-speaking Switzerland Italian-speaking Switzerland 2015
Other activities Expertendatenbank SGKM German-speaking Switzerland International 2013

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
150327 Radar Medienkritik Schweiz 01.04.2014 Project funding (Div. I-III)
118340 Accuratezza e credibilità nei quotidiani regionali - uno studio comparativo tra Svizzera, Italia e gli USA 01.01.2008 Project funding (Div. I-III)
171626 Observatoire des journalismes francophones (OJF): an online agora for French-speaking media researchers, practitioners and their audiences 01.06.2017 Agora

Abstract

This AGORA proposal will extend and strengthen EJO’s network of cooperating research institutions, journalism training facilities and newsrooms in the German speaking part of Switzerland, improve the English EJO platform which is needed for joint dissemination efforts (in coopertion with the Reuters Institute for the Study of Journalism at the University of Oxford) and make the project more visible by a strong effort in social media marketing. In particular, we will focus on the dissemination of communications and journalism research from Switzerland and in Switzerland, also across the language barriers in the country, and try to mobilize the younger communications researchers to participate actively in dissemination efforts and to train their communication and reporting skills in dealing with the media.
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