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A structured early palliative care intervention for patients with advanced cancer - a randomized controlled trial with a nested qualitative study

English title A structured early palliative care intervention for patients with advanced cancer - a randomized controlled trial with a nested qualitative study
Applicant Eychmüller Steffen
Number 145088
Funding scheme NRP 67 End of Life
Research institution Palliativzentrum Inselspital Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Clinical Cancer Research
Start/End 01.01.2013 - 31.08.2017
Approved amount 331'323.00
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Keywords (2)

advanced cancer; early palliative care

Lay Summary (German)

Lead
Eine strukturierte, früh-palliativmedizinische Intervention für Patienten mit Krebs im fortgeschrittenen Stadium (SENS-Trial)Die vorliegende Studie untersucht, ob eine systematische Diskussion von Fragen gemäss der SENS-Struktur, frühzeitig im Krankheitsverlauf und ergänzend zur üblichen onkologischen Behandlung, zu weniger Stress bei Patienten und Angehörigen führt.
Lay summary

Worum geht es?

Menschen mit einem fortschreitenden Tumor stellen sich viele Fragen und sind häufig massivem Stress ausgesetzt. Sie stellen sich beispielsweise Fragen im Zusammenhang mit körperlichen Beeinträchtigungen, medizinischen Behandlungen, Umgang mit der verbleibenden Zeit, Unterstützung der Angehörigen.

Die Studie untersucht, ob eine systematische Diskussion dieser Fragen, frühzeitig im Krankheitsverlauf und ergänzend zur üblichen onkologischen Behandlung, zu weniger Stress bei Patienten/Angehörigen führt. Die Fragen werden gemäss der SENS-Struktur in vier Themenbereichen bearbeitet: Symptommanagement, Entscheidungsfindung, Netzwerk und Support.

Die Auswahl der StudienteilnehmerInnen erfolgt nach dem Zufallsprinzip. Die erhobenen, anonymisierten Daten, welche anhand von Interviews (durch Fachpersonen der Palliative Care) und Fragebogen gesammelt werden, fokussieren insbesondere auf das Befinden (Lebensqualität, Stress) der StudienteilnehmerInnen.

Mögliche Bedeutung

Es gibt Hinweise aus der Literatur, dass frühzeitiges Besprechen und Vorausplanen nicht nur  einen günstigen Einfluss auf die Bewältigung dieser schwierigen Lebensphase hat, sondern letztendlich auch auf die Überlebenszeit (bspw. durch Stressreduktion). Es geht um die Frage, inwiefern eine systematische, problem-orientierte Vorausplanung, zusätzlich zu tumorspezifischen Massnahmen, die partnerschaftliche Aufgabenteilung zwischen Patient, Angehörigen und Fachpersonen fördert, und Notfallmassnahmen, unzureichende Klarheit der Entscheide und unnötige Kosten zu vermindern hilft.

Direct link to Lay Summary Last update: 19.08.2013

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
University of Bern, the Institute of Social and Preventive Medicine (ISPM) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
University of Alabama at Birmingham, M.A.Bakitas, DNSc, NP-C, FAAN, Ass. Director United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Sloan Kettering Cancer Center, New York, Prof. Paul Glare United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Onkologiezentrum Thun-Berner Oberland, Dr. Daniel Rauch Switzerland (Europe)
- Research Infrastructure
Palliativzentrum Universität Erlangen, Prof. Christoph Ostgathe Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Kantonsspital St.Gallen, Fachbereich Onkologie und Palliativzentrum Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Swiss Academy of Medical Sciences; Advance Care Planning Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Kantonsspital Luzern, Medizinische Onkologie, Dr. Beat Müller Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Antrittsvorlesung Lehrstuhl Palliative Care Eychmüller: Talk given at a conference Welchen Wert hat das Lebensende in unserer Gesellschaft" 15.08.2016 Bern, Switzerland Eychmüller Steffen; Fliedner Monica; Felber (-Christen) Sibylle;
Nationale Palliative Care Tage 2015 Poster Empowerment von Patienten im Prozess der strukturierten Vorausplanung nach der SENS-Struktur 02.12.2015 Bern, Switzerland Eychmüller Steffen; Fliedner Monica;
ACPEL 2015 Talk given at a conference “SENS” framework to structure Advance Care Planning – strengthening patient professionals partnership 09.09.2015 München, Germany Fliedner Monica; Eychmüller Steffen;
ACPEL 2015 Talk given at a conference Recruitment of cancer patients into clinical trials on Advance Care Planning in Palliative Care – why is it so hard? 09.09.2015 München, Germany Eychmüller Steffen; Fliedner Monica;
Das Lebensende planen? Talk given at a conference Die Vorbereitung des Lebensende - Eine Herausforderung für alle 25.06.2015 Aarau, Switzerland Eychmüller Steffen;
Jahrestagung Bernische Krebsliga Individual talk Palliative Care – Zusatz am Ende oder integraler Bestandteil des Behandlungsplans bei Krebspatienten? 30.04.2015 Bern, Switzerland Eychmüller Steffen;
SWIMSA Doctors and death Talk given at a conference Anticipation and best care for the dying in palliative care 01.04.2015 Fribourg, Switzerland Eychmüller Steffen;
Symposium über Palliativmedizin sowie Mortalität, Morbidität und Erfassen und Bearbeiten von Kritischen Ereignissen (EBKE) Individual talk Palliative Care – Vorausplanung am Lebensende: Beispiel Inselspital Bern 18.12.2014 Inselspital, Universitätsspital Bern, Switzerland Fliedner Monica; Eychmüller Steffen;
International Conference for Best Care of the Dying Person Individual talk Prognose und Frühintegration mit Vorstellung SENS-Konzept und -Studie 19.11.2014 Lund, Sweden Eychmüller Steffen;
BeTaKli (Berner Tage der Klinik) Individual talk Vorausplanung am Lebensende: das SENS-Modell in der Praxis 13.11.2014 Inselspital, Universitätsspital Bern, Switzerland Eychmüller Steffen;
Weiterbildung Departement DOLS für Pflege und Ärzte, Inselspital Bern Individual talk Frühintegration von Palliative Care 16.10.2014 Inselspital, Universitätsspital Bern , Switzerland Eychmüller Steffen; Fliedner Monica;
EDCNS 2014 Talk given at a conference Inclusion of patients into clinical trials in Palliative Care – barriers and facilitating factors for successful recruitment/retention 12.09.2014 Maastricht, Netherlands Fliedner Monica; Eychmüller Steffen;
16. Internationales Seminar „Onkologische Pflege – Fortgeschrittene Praxis" Talk given at a conference Die SENS-Struktur im klinischen Alltag: eine Alternative zu den Pflegediagnosen? 05.09.2013 St.Gallen, Switzerland Fliedner Monica;


Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Talks/events/exhibitions Braucht die Schweiz ein Palliativgesetz? German-speaking Switzerland 2016
Media relations: radio, television 10 vor 10 Palliatzive Care SRF 1 German-speaking Switzerland 2015
Talks/events/exhibitions Das Lebensende vorbereiten German-speaking Switzerland 2015
Talks/events/exhibitions Vorbereitung des Lebensendes German-speaking Switzerland 2015

Abstract

BackgroundBased on a recently published single center, randomized controlled trial, the American Society of Clinical Oncology (ASCO) published an expert statement acknowledging the benefit of early palliative care for patients with metastatic non-small cell lung cancer. However, details of such early palliative care intervention remain unclear and it appears that approaches evaluated so far had been relatively unstructured. ObjectiveThe primary objective of this trial is to determine the effectiveness of early palliative care structured by SENS (a systematic, problem-based assessment system) in addition to standard oncology care (SOC) compared with standard oncology care alone at relieving distress in patients with advanced cancer at the end of life. The secondary objectives are to determine whether the introduction of SENS improves quality of life and prolongs overall survival in these patients, whether it improves distress of caregivers, reduces health care costs and medical resource utilization.MethodsPragmatic, multicenter, randomized controlled trial of early, SENS structured palliative care integrated within standard care (experimental arm) versus standard care alone (control arm). Patients with advanced cancer (lung, breast, colorectal, prostate cancer) from in- and outpatient clinics at three tertiary cancer centers in Switzerland will be eligible for this trial. Patients in the experimental arm will meet a member of the local specialist palliative care team for SENS- structured palliative care in addition to usual care, patients in the control arm will receive usual care only. Overall, 150 patients wil be included (75 in each arm). Patients will be followed-up every other month for six month by blinded study personnel to collect data on distress (NCCN distress thermometer), quality of life (FACT-G, POS), survival status and health care utilization. A qualitative study to better understand patients’ and caregivers’ experiences will be nested in the trial.TimescaleAfter a set-up phase of approximately 6 months (including ethics) we anticipate that we will be able to start recruitment in March 2013 with a maximum recruitment period of 24 months in these centres. The overall length of the funded part of the project is 36 months with first results available in spring 2016.SignificanceIf early palliative care guided by SENS plus SOC is shown to be superior to SOC alone in terms of reducing patient distress, improving quality of life, survival and reducing costs in cancer patients, results of the trial will directly contribute to the content and structure of a simple early palliative assessment system as part of routine oncological practice. The results may trigger the extension of our approach to other types of patients in other clinical fields, such as cardiology, neurology or pneumology, with subsequent evaluations in specifically designed trials.
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