Projekt

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Politiques et initiatives mémorielles et pratiques artistiques dans les processus de paix et de reconstruction [PIMPA/PPR]

Titel Englisch Politics of Memory and Art Practices: The Role of Art in Peace and Reconstruction Processes [PIMPA/PPR]
Gesuchsteller/in Queloz Catherine
Nummer 143961
Förderungsinstrument Interdisziplinäre Projekte
Forschungseinrichtung Arts visuels Haute école d'art et de design HES-SO
Hochschule Fachhochschule Westschweiz - HES-SO
Hauptdisziplin Bildende Kunst
Beginn/Ende 01.10.2012 - 30.09.2014
Bewilligter Betrag 294'740.00
Alle Daten anzeigen

Alle Disziplinen (6)

Disziplin
Bildende Kunst
Politikwissenschaften
Philosophie
Allgemeine Geschichte (ohne Ur- und Frühgeschichte)
Kunstgeschichte
Rechtswissenschaften

Keywords (12)

politics of memory; monument; justice; commemoration; reconciliation; representation; public space; history; art; peace studies; massive violence; situated art practices

Lay Summary (Englisch)

Lead
Lay summary
The project “Politics of Memory and Art Practices: The Role of Art in Peace and Reconstruction Processes” [PIMPA / PPR] is concerned with the representation of massive violations of human rights in the public space. Since the 1980s, the will to commemorate has been manifested in a proliferation of remembrance initiatives. However, while commemoration has multiplied in public space, the role of artistic practice has yet received little study, despite the fact that remembrance initiatives appear to be an integral part of the politics of reconciliation.

By bringing together the theoretical approaches of political science and humanities, on the one hand, and artistic approaches, on the other, the project seeks to cross-reference the research areas by implementing a critical interdisciplinary methodology. This approach is based on the idea that the space of contemporary art and the mechanisms that form part of a wider public domain require a radical re-reading and a broader conception of the arts.

To contribute to a better understanding of the dynamics and impact of commemoration initiatives in the process of recognition and reconciliation, the research develops from an analysis of a few case studies precisely defined in time and geography to concentrate on three main objectives: to analyse the way gross human rights are represented; to examine the decision-making process of the different shareholders in remembrance initiatives (i.e., artists, governments, political parties, human rights activists, victims' associations); and to study how these commemoration initiatives have influenced societal debates on the representation of the past, collective identity and reconciliation processes.

The expected results shall include academic publications, scientific meetings, public conferences, round-tables and debates, as well as an art exhibition and related publication.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 21.02.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Le rôle de l'art dans les processus de paix et de réconciliation
Pierre Hazan (2014), Le rôle de l'art dans les processus de paix et de réconciliation, in CCC Newsletter , (12), 91-92.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Grupa Spomenik Belgrade Serbien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Umm el-Fahem Art Gallery, Umm al-Fahm Israel (Asien)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
ONU Rapporteuse spéciale pour les droits culturels Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Cantonal Museum of Fine Arts, Lausanne Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Fonds d'art contemporain (FMAC) Genève Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Forschungsinfrastrukturen

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Séminaire Pré-Doctorat/PhD Programme CCC HEAD Vortrag im Rahmen einer Tagung Memory Politics in Arts 13.10.2014 Programme CCC Haute école d'art et de design Genève, Schweiz Hazan Pierre; Pernet Denis; Schubert Yan; Borès Mélanie;
Memory Wars and Contested Heritage in Southeast Europe: the present’s transnational, national and local pasts. Vortrag im Rahmen einer Tagung Memory Politics and Art Initiatives 12.09.2014 Athens University, Griechenland Hazan Pierre;
Monuments et transition Vortrag im Rahmen einer Tagung P.Hazan, Le défi mémoriel; Y.Schubert, Traces, mémoires, disparitions 07.02.2014 Haute école d'art et de design, Schweiz Schubert Yan; Borès Mélanie; Hazan Pierre; Ramel Sylvie; Queloz Catherine;
Actualité de la recherche Vortrag im Rahmen einer Tagung La recherche transdisciplinaire en art 21.11.2013 Faculté des Lettres, Université de Genève, Schweiz Pernet Denis; Queloz Catherine; Ramel Sylvie;
Transdisciplinary Research Poster Politics of Memory and Art Practices: The Role of Art in Peace and Reconstruction Processes [PIMPA/PPR] 21.10.2013 Berne, Schweiz Queloz Catherine; Ramel Sylvie;
Human Rights Council United Nations Geneva Vortrag im Rahmen einer Tagung Memorialization Challenges 05.07.2013 United Nations Geneva, Schweiz Borès Mélanie; Hazan Pierre; Ramel Sylvie;
Historical and memorial narratives in divided societies: history textbooks, memorials and museums (2013) Vortrag im Rahmen einer Tagung Memorialization Challenges 01.07.2013 Derry/Londonderry, Irland Ramel Sylvie; Hazan Pierre; Borès Mélanie;
The right to Artistic Freedom Vortrag im Rahmen einer Tagung Memorialization Processes in Divided Societies 04.12.2012 United Nations Geneva, Schweiz Hazan Pierre;


Selber organisiert

Titel Datum Ort
Beyond the Monument (22-23 January 2015) 01.12.2014 Bâtiment d'art contemporain Genève, Le Commun, Schweiz
Art and Memory after War 07.10.2013 Haute école d'art et de design Genève, Schweiz

Veranstaltungen zum Wissenstransfer

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Memory Politics in Arts 13.10.2014 Programme Master de recherche CCC Haute école d'art et de design Genève , Schweiz


Selber organisiert

Titel Datum Ort
Essai de typologie des monuments commémorant la 2ème guerre mondiale et le génocide juif 01.12.2014 Université de Fribourg, Schweiz
Exposition: Beyond the Monument 01.12.2014 Bâtiment d'art contemporain Genève, Le Commun, Schweiz
A l'échelle des monuments 25.11.2014 CFP Arts Appliqués , Schweiz
Politique de la mémoire, pardon et représentation 22.09.2014 Programme Master de recherche CCC Haute école d'art et de design Genève, Schweiz
La justice pénale internationale et la justice transitionnelle 05.05.2014 Centre d’action humanitaire Institut universitaire de hautes études internationales Genève, Schweiz
Les droits de l’homme 15.02.2014 Master en Journalisme, Académie des Médias, Université de Neuchâtel,, Schweiz
L’histoire en procès et comme spectacle 16.09.2013 Programme Master de recherche CCC Hauteécole d'art et de design Genève, Schweiz

Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Bosnie-Herzegovine: la mémoire à l'abandon La Cité Westschweiz 2014
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Crimes et tribunaux RTS Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Crispations identitaires en Europe: ne les prenons pas à la légère Le Temps Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien De Tito à Bob Marley La Cité Westschweiz 2014
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Ex-Yougoslavie… une mémoire en construction RTS Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Gaza, Tunisie, Sri Lanka: quand le «droit à la vérité» devient une arme de guerre Le Temps Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Interview avec Pierre Hazan Le Courrier Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien L’art aux prises avec l’impossible mémoire ex-yougoslave La Cité Westschweiz 2014
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Les Arabes et la Shoah RTS Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Srebenica, lieu de mémoire et d’oubli La Cité Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Srebrenica, lieu de mémoire et d'oubli La Cité Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Un monument au-delà de toutes les frontières, malgré tout La Cité Westschweiz 2014
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Une histoire à transmettre RTS Westschweiz 2014
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Berlin: la puissance d'aujourd'hui et les fantômes d'hier La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Berlin: Topographie de la mémoire La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Comment comprendre le boom du tourisme sur les lieux de souffrance? La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Déplacements berlinois La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Radio, Fernsehen Dix ans de cour pénale internationale RTS Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Israël-Palestine, comment les mémoires se construisent La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Israël-Palestine, l'évacuation de la complexité de l'histoire La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien L’antagonisme israélo-palestinien dans la politique architecturale La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien La fabrication de l'histoire Amnesty International International 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Les mots, les choses, et aussi les mots La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Lumière sur les réverbères La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Mémoires sans faille? La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Relecture de l'histoire et construction identitaire de part et d'autre du mur La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Temporalité et responsabilité: du devoir au travail de mémoire La Cité Westschweiz 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Why history needs a place at the negotiating table Haaretz International 2013
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Commission vérité et réconciliation au Burundi: il n'est pas trop tard pour corriger le tir Iwacu International 2012

Auszeichnungen

Titel Jahr
Grand prix d'art suisse Meret Oppenheim 2014
Prix suisse d'art 2013

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
158131 Mass Violence, Memorialisation and Art Practices (Working Title) 01.01.2015 Wissenschaftliche Tagungen

Abstract

The project “Politics of Memory and Art Practices: The Role of Art in Peace and Reconstruction Processes” [PIMPA / PPR] is concerned with the representation in the public space of massive violations of human rights. Since the 1980s, the will to commemorate has been manifested in a proliferation of remembrance initiatives, from the creation of memorials, the introduction of minutes of silence and changes in street names, to thematic exhibitions of contemporary art, or the development of “dark tourism” at the scene of massacres and concentration camps. While commemoration became more and more important in public space since then, the role of artistic practice has yet received little study, despite the fact that remembrance initiatives appear to be an integral part of the politics of reconciliation.Although many researchers in the fields of human rights, Peace Studies, political science, history and philosophy have recognized the importance of remembrance initiatives in reconciliation processes, they rarely question the artistic form and societal impact of such initiatives. By bringing together the theoretical approaches of political science and humanities, on the one hand, and artistic approaches, on the other, we seek to cross-reference our research areas by implementing a critical interdisciplinary methodology. The interdisciplinary approach that underlies this project is, thus, based on the idea that the space of contemporary art and the mechanisms that form part of a wider public domain require a radical re-reading and a broader conception of the arts. This re-reading will involve the testing of a number of critical and theoretical tools, given the often complex production of memorial works and art projects.Thus, the inclusion of this research project in the Geneva University of Art and Design (Haute école d’art et de design - Genève, HEAD), in particular in the transdisciplinary department of the CCC Research-Based Master Programme (Critical, Curatorial, Cybermedia Studies), aims to foster its establishment in a setting favourable to the study of remembrance initiatives from the perspective not only of art, but also of political science and critical studies. These fields are, indeed, an integral part of the curriculum of art students and the approaches adopted by the artists, as well as by the researchers affiliated with the PIMPA-network.To contribute to a better understanding of the dynamics and impact of commemoration initiatives in the process of recognition and reconciliation, we have narrowed the field of study both in time and geography. We have identified a set of commemoration dynamics specific to different geographical regions . These initiatives are, in addition, included in the public space and have been established since 2000. This allows us to identify a preliminary typology for structuring the research. Through these case studies, our project has three main objectives: to analyze the way mass crimes and conflicts are represented; to examine the decision-making process of the different shareholders in remembrance initiatives (i.e., artists, governments, political parties, human rights activists, victims' associations); and to study how these commemoration initiatives have influenced societal debates on the representation of the past, collective identity and reconciliation processes.
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