Projekt

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Nollywood made in Switzerland. Audio-visual forms of self-representation by African migrants in a transnational context

Gesuchsteller/in Znoj Heinzpeter
Nummer 143235
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Institut für Sozialanthropologie Universität Bern
Hochschule Universität Bern – BE
Hauptdisziplin Ethnologie
Beginn/Ende 01.01.2013 - 31.01.2016
Bewilligter Betrag 187'664.00
Alle Daten anzeigen

Keywords (7)

media anthropology; diaspora film-making; representation; performance ethnography; Nollywood; transnationalism; migrant cinema

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Junge Migrantinnen und Migranten afrikanischer und insbesondere nigerianischer Herkunft in der Schweiz drücken ihre Vorstellungen und Meinungen medial aus. Ihr Wunsch nach Repräsentation gründet in der Überzeugung, in den dominanten Schweizer Medien unterrepräsentiert zu sein oder gar falsch dargestellt zu werden. Einige dieser Afrikanerinnen und Afrikaner haben begonnen, angeregt durch den Konsum von Videofilmen aus der nigerianischen Filmindustrie Nollywood, eigene Filme zu produzieren.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Diese neuen, durch den Nollywood-Film inspirierten Formen audiovisueller Selbstrepräsentation stellen Ausgangspunkt und Fragestellung des Projekts dar. Auf welche Weise repräsentieren sich afrikanische Migrantinnen und Migranten in der Schweiz mit Hilfe audiovisueller Medien als Gemeinschaft? Um dies zu untersuchen, gehen die Forschenden mit einer Gruppe junger, afrikanischer Filminteressierter eine Forschungspartnerschaft ein und drehen im Sinne eines partizipativen Ansatzes gemeinsam mit diesen einen Film. Durch die Mitarbeit bei der Medienproduktion soll herausgefunden werden, wie sich durch die transnationalisierte Mediennutzung die Erzählstrukturen, die Erzähltechniken, die Ästhetik, die Thematiken, die Produktions- und Rezeptionsweisen, der Vertrieb sowie die Sprachen des Nollywoodfilms in der Schweiz reproduzieren bzw. verändern. Darüber hinaus erlaubt es diese Herangehensweise, mehr über die Kontinuität und den Wandel von Identifikationsprozessen in der Diaspora und den damit verbundenen Repräsentationsformen in Erfahrung zu bringen.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Im Sinne medienanthropologischer Überlegungen vereint das Projekt verschiedene sozialwissenschaftliche Ansätze mit dem Medium Film und fragt nach Repräsentationsformen sowie den damit verbundenen Identitätsprozessen afrikanischer Migrantinnen und Migranten. Damit leistet es einen wesentlichen Beitrag zur Erforschung der Lebenswelten von Afrikanerinnen und Afrikaner, die in der Schweiz leben, und steuert gleichzeitig auch zur Weiterentwicklung audiovisueller Forschungsansätze in den Sozialwissenschaften bei.  

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 15.04.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Nollywood in Switzerland. Ein Blick auf die transnationalen Dimensionen des von Nollywood inspirierten Filmschaffens.
Mooser Sandra (2013), Nollywood in Switzerland. Ein Blick auf die transnationalen Dimensionen des von Nollywood inspirierten Filmschaffens., in Tsantsa, 18, 34-44.
"It’s gonna be me there in the picture." An attempt to understand audio-visual forms of self-representation by African migrants in Switzerland.
Mooser Sandra, "It’s gonna be me there in the picture." An attempt to understand audio-visual forms of self-representation by African migrants in Switzerland., in Tsantsa, 21.
Inspired by Nollywood: Migrant Filmmaking in Switzerland.
Mooser Sandra, Inspired by Nollywood: Migrant Filmmaking in Switzerland., in Drummond Phillip (ed.), The London Symposium (Academic Conferences London Ltd). , London.
Nollywood-Inspired Filmmaking in Europe: A Swiss Example
Mooser Sandra, Nollywood-Inspired Filmmaking in Europe: A Swiss Example, in Alcime Ivon Agaptus Anaele and Bala A. Musa (ed.), Verlagwechsel - Info noch ausstehend, USA.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Leiden University, Cultural Anthropology and Development Sociology Niederlande (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
University of Tromsø, Visual Cultural Studies Norwegen (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Schule für Gestaltung Bern Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Forschungsinfrastrukturen
African Mirror Foundation Switzerland Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
University of Basel, Centre for African Studies Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Eidgenössische Kommission für Migrationsfragen EKM Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Cross River University of Technology Calabar, Department of Visual Arts and Technology Nigeria (Afrika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
CUSO Module “Aural Cultures”, Swiss Graduate Program in Anthropology Einzelvortrag “Sound? – Ready!” – Reflections on sound in relations to a collaborative film project with African migrants in Switzerland 26.11.2015 Reigoldswil, Schweiz Mooser Sandra;
Annual Meeting of the Swiss Anthropological Association 2015 Vortrag im Rahmen einer Tagung One Goal, Many Voices. A collaborative experience with African migrant filmmakers in Switzerland 14.11.2015 Bern, Schweiz Mooser Sandra;
Institutskolloquium, Institute of Social Anthropology, University of Bern Einzelvortrag Paradise In My Mind – ein kollaboratives Filmprojekt 29.09.2015 Bern, Schweiz Mooser Sandra;
AMCR 2015 (Conference of the International Association for Media and Communication Research) Vortrag im Rahmen einer Tagung Finding a voice – Nollywood inspired filmmaking practices in Switzerland 12.07.2015 Montréal, Kanada Mooser Sandra;
Swiss Researching Africa Days Poster Nollywood inspires Switzerland – Audio-Visual Forms of Self-Representation by African Migrants 17.10.2014 Bern, Schweiz Mooser Sandra;
Forschungskolloquium, Ethnologisches Seminar, University of Lucerne Einzelvortrag Medienanthropologische Forschung in Aktion – ein von Nollywood inspiriertes Filmprojekt in der Schweiz 01.10.2014 Lucerne, Schweiz Mooser Sandra;
Summer School 2014. School of Oriental and African Studies (SOAS) London Einzelvortrag lnspired by Nollywood 28.07.2014 London, Grossbritannien und Nordirland Mooser Sandra;
The 4th Annual London Film and Media Conference “Visions of Identity: Global Film & Media”, Academic Conferences London Vortrag im Rahmen einer Tagung Inspired by Nollywood. Migrant Filmmaking in Switzerland 26.06.2014 London, Grossbritannien und Nordirland Mooser Sandra;
IASH Winter School 2014 on "Cultural Transfer – Culture as Transfer" Einzelvortrag Nollywood made in Switzerland. Audio-Visual Forms of Self-Representation by African Migrants 09.02.2014 Münchenwiler, Schweiz Mooser Sandra;
Seminar „Performance Ethnography – Theorie und Praxis“, Institute of Social Anthropology, University of Bern Einzelvortrag Performance und Partnerschaft. Ein von Nollywood inspiriertes Filmprojekt in der Schweiz 03.12.2013 Bern, Schweiz Mooser Sandra;
Institutskolloquium, Institute of Social Anthropology, University of Bern Einzelvortrag Nollywood made in Switzerland. Audiovisuelle Selbstrepräsentationen afrikanischer Migrantinnen und Migranten in einem transnationalen Kontext 05.03.2013 Bern, Schweiz Mooser Sandra;
5th Annual Exchange Meeting „Visual Methods in Research“, Pädagogische Hochschule Bern Vortrag im Rahmen einer Tagung Nollywood in Switzerland. Audiovisuelle Selbst-Repräsentationen afrikanischer Migrantinnen und Migrantinnen 18.01.2013 Bern, Schweiz Mooser Sandra;


Veranstaltungen zum Wissenstransfer

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Seminar “Citoyenneté – Discuter et appliquer les concepts théoriques” der Eidgenössischen Kommission für Migrationsfragen (EKM) und der Universität Neuchâtel Vortrag 23.05.2015 Tramelan, Schweiz
Nacht der Forschung 2014 der Universität Bern Performances, Ausstellungen (z.B. für Bildungsinstitute) 06.09.2014 Bern, Schweiz


Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Medienarbeit: Radio, Fernsehen PARADISE IN MY MIND. Ein Gespräch mit Sandra Mooser und Jasmin Altermatt Radio RaBe - das Berner Kulturradio Deutschschweiz 2016
Video/Film PARADISE IN MY MIND International 2015
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Spannende und anstrengende Zeit. Ein Interview mit Sandra Mooser Walliser Bote Deutschschweiz 2015

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
132345 Das Identitätsmanagement Jugendlicher in transnationalen Lebenswelten - Audiovisuelle und narrative Selbstrepräsentationen 01.02.2011 Projektförderung (Abt. I-III)

Abstract

SummaryA growing number of young African and in particular Nigerian migrants in Switzerland feel an urgent need to express their views and opinions to the public with the help of new media. This desire of representation among the approximately 50.000 sub-Saharan Africans living in Switzerland (Swiss Federal Statistical Office 2010) derives from their feeling of being under-represented, or even mispresented, in the dominant Swiss media discourse. An illustrative example of this discrepancy of representation is to be found in the framework of the increasingly omnipresent public discussion about compulsory deportations of and illegal activities amongst African, and in particular Nigerian, migrants. In this on-going discussion, the perspectives of the approximately 2.700 Nigerian citizens living in Switzerland are mainly expressed by others speaking on behalf of them. In order to interact with the dominant society they live in, some of these migrants, inspired by their transnational consumption of video films from the Nigerian film industry Nollywood, have started to produce their own films. This Nollywood-inspired use of audio-visual media by African migrants is the point of departure of the present study. By studying these migrants’ self-representations through media anthropological methods, and in particular by employing performance ethnography, we intend to learn more about the process of transnationalisation in which media consumption and production play an increasingly important role. In this respect, we are especially interested in examining the ways in which migrants negotiate their concerns among each other and perform their everyday life experiences in their host society over the course of a research partnership with a social anthropologist. While following their negotiations closely, we expect to learn more about audio-visual (re-)presentation as a socially embedded transaction among the group members and in regard to their country of residence, their country of origin, and their lives in the transnational space. In this way, we will be able to observe nascent media practises at the grassroots level. The African and particularly the Nigerian community in Switzerland offers a rich field of illustrative research materials in this respect because they form a first generation of migrants who are digital natives of a specific cultural form of media production and practice which they bring with them to Switzerland and further develop in a way that has not yet been sufficiently studied. In order to obtain access to this field of interest and discover more about the use of film in the African diaspora, a research partnership has already been established on the basis of Jean Rouch’s concept of shared anthropology. In other words, we have already built up a partnership with our informants and have begun collaborating on a film project with them. In the course of making a film which is financed separately, among others by the Swiss government, we will ask our partners to creatively reflect upon their lives as foreigners in Switzerland. As the film story is written by and touches upon the lives of African migrants, we expect our research partners to re-enact their own experiences and views. Hence, the film production forms the foundation of our planned research.
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