Swissness; Switzerland; cultural anthropology; broadcasting institutions; music performances ; audiovisual heritage; radio; anthropology of the senses ; sound archives ; folklore; reception; soundscapes ; ethnomusicology; repertoires; artistic research ; traditional popular music ; cultural heritage
Jäggi Patricia (2017),
The noisiness of the Alps/Alpenrauschen international das Auslandsradio der Schweiz zwischen auditiver Kulturvermittlung (1950-1975) und der Störanfälligkeit eines globalen Mediums.
Järmann Thomas (2016),
"Swissness" über Kurzwelle Musik als identitätspolitisches Element am Beispiel der Tonbandsammlung von Fritz Dür, Hochschulschrift, Zürich.
Müske Johannes, Müske Johannes (2016), ‹Swissness› als unsystematische Systematik: Die Entstehung der Sammlung Dür beim Schweizerischen Kurzwellendienst und ihr Fortleben als memopolitische Wiedergängerin, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.), Chronos, Zürich.
Oehme-Jüngling Karoline, Oehme-Jüngling Karoline (2016), ‹Swissness› für die arabische Welt. Auftrag, Programm und Rezeption des Arabischen Dienstes beim Schweizer Kurzwellendienst, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.).
Hengartner Thomas, Leimgruber Walter, Müske Johannes, Hengartner Thomas, Leimgruber Walter, Müske Johannes (2016), Broadcasting Swissness - Schweizer Radio International und die Sammlung Dür, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.).
Rühl Johannes, Rühl Johannes (2016), Das Radio, die Presse und die Schweizer Volksmusik in der Nachkriegszeit, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.).
Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (2016), Die Radio-Weltschützenfeste der Schweizer im Ausland 1939–1969: Der Schweizerische Kurzwellendienst als Vergemeinschaftungsmedium, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.), Chronos, Zürich.
Järmann Thomas, Järmann Thomas (2016), Ein klingendes Alpenpanorama: Arthur Honeggers Alpenglüe als Exempel für musikalische ‹Swissness›, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.).
Hengartner Thomas, Hengartner Thomas (ed.) (2016),
Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Hg.: Die Schweiz auf Kurzwelle: Musik - Programm - Geschichte(n), Chronos, Zürich.
Jäggi Patricia, Jäggi Patricia (2016), Tollkühne Bobfahrten und Heidi jodelnd: Alpine Kultur in der Arena globaler Imaginationsräume. Aus dem Übersee-Programm des Schweizerischen Kurzwellendienstes, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness, Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.), Chronos, Zürich.
Oehme-Jüngling Karoline (2016),
Volksmusik in der Schweiz : kulturelle Praxis und gesellschaftlicher Diskurs, Schweizerische Gesellschaft für Volkskunde, Basel.
Jäggi Patricia, Jäggi Patricia (2015), «Off the beaten track» – Schweizer Volksmusik als exotisches Hörerlebnis an Bord der Swissair., in Camp Marc-Antoine, Camp Marc-Antoine (ed.), Chronos, Zürich, 47-57.
Jäggi Patricia, Jäggi Patricia (2015), «Off the beaten track» – Schweizer Volksmusik als exotisches Hörerlebnis an Bord der Swissair, in Camp Marc-Antoine, Camp Marc-Antoine (ed.), Chronos, Zürich, 47-57.
Rühl Johannes, Ringli Dieter, Rühl Johannes, Ringli Dieter (2015),
Die neue Volksmusik: Siebzehn Portraits und eine Spurensuche in der Schweiz, Chronos, Zürich.
Jäggi Patricia, Jäggi Patricia (2015), Expo Soundscapes: Technik, Klang und die Frage nach der nationalen Identität., in
Dissonance – Schweizer Musikzeitschrift für Forschung und Kreation, 132, 4-9.
Müske Johannes, Hengartner Thomas, Müske Johannes, Hengartner Thomas (2015), Klänge und Töne als Cultural Property? Medienarchive, klingendes Kulturgut und die Bedeutung der Technik für die kulturelle Aneignung der Klangwelt, in Groth Stefan, Groth Stefan (ed.), Universitätsverlag Göttingen, Göttingen, 315-339.
Järmann Thomas, Järmann Thomas (2015), Vom Radioarchivbestand zum klingenden Kulturerbe. Ein Arbeitsbericht aus dem Forschungsprojekt ‹Broadcasting Swissness›, in Bolenz Eckhard, Bolenz Eckhard (ed.), 145-151.
Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (2014), "Uf Brutschau id Felsenegg auf Griechenlands Olymp“. Einblicke in die Mediennutzung von Schweizer_innen im Ausland am Beispiel der Rezeption von Swiss Radio International, in Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (ed.), Schweizerische Gesellschaft für Volkskunde, Basel, 119-134.
Oehme-Jüngling Karoline, Oehme-Jüngling Karoline (2014), Auditive Feldforschung, in Bischoff Christine, Bischoff Christine (ed.), Haupt UTB , Bern, 351-366.
Rühl Johannes, Rühl Johannes (2014), Die Angst vor der Aura - Neue Musik und Volksmusik., in
GVS / CH-EM Bulletin, 2014, 26-30.
Järmann Thomas, Järmann Thomas (2014), Die Sammlung Fritz Dür: Erste Einblicke in das Forschungskorpus des Projekts Broadcasting Swissness und die Frage ob man "Swissness" musikalisch darstellen kann, in Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (ed.), Schweizerische Gesellschaft für Volkskunde, Basel, 93-107.
Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (ed.) (2014),
Die Schweiz im Klang. Repräsentation, Konstruktion und Verhandlung (trans)nationaler Identität über akustische Medien, Schweizerische Gesellschaft für Volkskunde, Basel.
Järmann Thomas, Järmann Thomas (2014), Im Geiste Liszts und doch ganz anders. Bedřich Smetana komponiert seine ersten sinfonischen Dichtungen, in
Die Tonkunst, 8(1), 74-85.
Oehme-Jüngling Karoline, Oehme-Jüngling Karoline (2014), Klang und (trans)nationale Identität. Eine Einleitung, in Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (ed.), 7-22.
Müske Johannes, Müske Johannes (2014), Klangchiffren : Klänge und Medienarchivalien als Bedeutungsträger und Quellen für die kulturwissenschaftliche Untersuchung der Klangwelt, in Hoins Katharina, Hoins Katharina (ed.), Reimer, Berlin, 195-219.
Jäggi Patricia, Jäggi Patricia (2014), Kuhglocken, Seiltrommeln, Bahnhöfe: Die (sur)realistischen Klanglandschaften des Schweizer Radio International, in
Schweizer Volkskunde, 105(2), 38-41.
Hoins Katharina, Hoins Katharina (ed.) (2014),
Schnittstellen - Die Gegenwart des Abwesenden, Reimer, Berlin.
Jäggi Patricia, Jäggi Patricia (2014), Stimmkonserven, elektronische Klänge und musizierende Maschinen. Zur Inszenierung einer (hyper-)modernen Schweiz an der Expo 1964, in Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (ed.), 23-49.
Oehme-Jüngling Karoline, Oehme-Jüngling Karoline (2014), Volksmusik erleben. Zur Ästhetisierung und Erlebnisqualität von aktueller Volksmusik in der Schweiz, in Nussbaumer Thomas, Nussbaumer Thomas (ed.), 105-112.
Gutsche Fanny, Oehme-Jüngling Karoline, Gutsche Fanny, Oehme-Jüngling Karoline (2014), Vorwort ("Die Schweiz" im Klang), in Gutsche Fanny, Gutsche Fanny (ed.), 5-6.
Oehme-Jüngling Karoline, Oehme-Jüngling Karoline (2014), Zur Idee des Volkslieds., in Institut für Kulturforschung Graubünden, Institut für Kulturforschung Graubünden (ed.), Somedia, Chur, 15-29.
Müske Johannes, Müske Johannes (2013), Glockensprache - Schweizer Volkskunde vor 100 Jahren, in
Schweizer Volkskunde, 103(3), 62-64.
Müske Johannes, Müske Johannes (2013), Technik, die kulturelle Aneignung der Klangwelt und die Grenzen von Cultural Property, in Johler Reinhard, Johler Reinhard (ed.), 107-103.
Camp Marc-Antoine, Jäggi Patricia, Camp Marc-Antoine, Jäggi Patricia (2013), Three steps to becoming musical heritage. The Dür Collection of Swiss Radio International, in
Bulletin of the GVS / CH-EM, 11, 52-59.
Müske Johannes, Föllmer Golo, Leimgruber Walter, Hengartner Thomas (ed.),
Radio und Identitätspolitiken : Kulturwissenschaftliche Perspektiven.
Müske Johannes, Archiving and circulating “folk medicine:“ popular knowledge, folklore studies, and „living traditions“ in Switzerland, in Müske Johannes, Holfelder Ute, Hengartner Thomas (ed.), Chronos, Zürich, 3.
Oehme-Jüngling Karoline, Oehme-Jüngling Karoline, Die Konstruktion nationaler Erinnerung. Die Schweiz in Hanns in der Gands Soldatenliedersammlung, in Kuhn Konrad, Kuhn Konrad (ed.), Hier+Jetzt, Baden 2014, 45-64.
Müske Johannes, Dispositives of Sound: Folk Music Collections, Radio, and the National Imagination, 1890s–1960s, in Krogh Mads, Have Iben, Michelsen Morten, Nielsen Steen K. (ed.), Bloomsbury, London, Oxford etc, 7.
Müske Johannes, Hengartner Thomas, Holfelder Ute (ed.),
Fixing and Circulating the Popular: Ethnographies of Technology, Media, Archives, and the Dissemination of Culture..
Camp Marc-Antoine, Camp Marc-Antoine (ed.),
Reiseziel immaterielles Kulturerbe: ein interdisziplinärer Dialog.
Müske Johannes, Müske Johannes, Sammlungsgeschichte(n): Die Sammlung Dür – zur memopolitischen Karriere einer Sammlung von akustischer ›Swissness‹, in Trültzsch-Wijnen Sascha, Trültzsch-Wijnen Sascha (ed.), Herbert von Halem-Verlag, Köln.
Hengartner Thomas, Technology, culture and the everyday: technology studies as the study of everyday culture, in Hengartner Thomas, Müske Johannes, Holfelder Ute (ed.), Chronos, Zürich, 1.
1 Summary: Broadcasting Swissness - Musical practices, institutional contexts, and the reception of traditional popular music: the acoustic construction of Swissness on the radio The research project investigates the construction and dissemination of "Swissness" by means of (popular) music. At the core of the research project is the "Dür collection" - a convolute of approximately 8,000 audio tapes with "Swiss popular music" collected by the musicologist Fritz Dür on behalf of Swiss Radio International (SRI) between 1957 and 1967 as a musical Swiss visiting card. The collection was taken up into the Swiss National Library in 1987. The central question of the whole project is how and under what social and institutional circumstances popular music together with the institution radio did emerge as a powerful voice in the construction of - an acoustic - Swissness. The project is interdisciplinary and examines the acoustic dimension of popular culture from the immediate post-war period to the present from the perspectives of music studies, ethnomusicology, and cultural anthropology. The joint analytical approach of all sub-projects towards the material is based on the question of the nature of the acoustic construction of a "Stimme der Schweiz" (Voice of Switzerland) by means of its fixation on a recording medium, which of course had its own influence as a form of media, in the compilation over a longer term of an acoustic catalogue, which had a canonising function, and finally through the mediation of the audio medium of broadcast radio, which stimulated the formation of an integrated ideal of acoustic Swissness. Three closely interrelated sub-projects based at three Swiss universities explore these negotiations of "popular music" through radio: Sub-project A, based at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts/Department of Music examines the popular music scene in the 1950s and 1960s and the audio-musical side of the archived repertoire from a music studies and artistic research perspective. The anthropological sub-project B based at the University of Zurich/Institute of Popular Culture Studies examines the institutional side of the formation, dissemination and preservation of the Dür collection in its social, cultural, political and ideo-historical contexts as well as the acoustic representation of Swissness. Sub-project C based at the University of Basel/Department of Cultural Studies and European Ethnology, examines from an ethnomusicological perspective the uses that Dür collection was put to and its reception as the "Stimme der Schweiz" at home and abroad. The Dür collection emerged under the auspices of SRI to represent the "Stimme der Schweiz". The then Director of the sound archive Fritz Dür, was mandated by the SRI to collect audio samples from the holdings of the SRG radio studios and "live recordings" from across Switzerland. The collection was used from the 1960s to the 1990s in domestic broadcasting and especially in broadcasting abroad as well as for other purposes, including the SRI Music Edition "Musica Helvetica". The collection (including both the sound and the conventional archives) is the central primary source for the whole project and thus allows for its coordinated analysis by all three sub-projects applying three different approaches. The synergies developed in "Broadcasting Swissness" emerge in the unique possibility to explore not only the sensual-audio or the socio-cultural embeddedness of a musical phenomenon alone but both musical-performative as well as institutional-political and reception-aesthetic aspects at once. The project thus contributes not only to the analysis of a hitherto unwritten chapter in the history of traditional popular music in its cooperation with the "culture industry" and a critical examination of an acoustic, institutionally forced construction of Swissness, but also takes up the challenge of a modern, multidisciplinary study of culture. The results of the project will not only be disseminated in the usual academic formats but also in non-discursive forms, among others, by means of an audio platform, the publication of musical transcriptions and via the listening stations at the Swiss National Sound Archives and by means of the inclusion of the digitalised collection in the Memoriav Online Database "Memobase". Finally, thanks to a media partnership with the SRG, the research will be made accessible in various forms to a broader public.