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Social Security in the Classroom (SSC). A new Educational Resource

English title Social Security in the Classroom (SSC). A new Educational Resource
Applicant Lengwiler Martin
Number 191633
Funding scheme Agora
Research institution Departement Geschichte Philosophisch-Historische Fakultät Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Swiss history
Start/End 01.08.2020 - 31.07.2022
Approved amount 199'744.00
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Keywords (5)

Welfare state; Social policy; Open Educational Resources; Social risks; Social Security

Lay Summary (German)

Lead
Das Projekt "Soziale Sicherheit im Klassenzimmer" erstellt ein web-basiertes Set von Lehr- und Lernmaterialien (Open Educational Ressources). Damit werden Forschungserkenntnisse über die Geschichte des schweizerischen Sozialstaats für den Schulunterricht (Stufe Sek II) aufbereitet und vermittelt.
Lay summary
Das Projekt "Soziale Sicherheit im Klassenzimmer" richtet sich an Lehrpersonen und Schülerinnen und Schüler auf der Sekundarstufe II, insbesondere an Gymnasien und höhere Berufsschulen. Das Projekt besteht aus einer mehrsprachigen Lernplattform (deutsch, französisch und italienisch). Die Plattform wird von Lehrpersonen für ihren Unterricht genutzt, um die Geschichte der Sozialen Sicherheit in der Schweiz quellenorientiert zu vermitteln. Didaktisch behandeln die Lernmaterialien die Perspektive individueller Akteure ("Stimmen der Sozialen Sicherheit") und alltäglicher Handlungsweisen. Der Inhalt gliedert sich nach sieben gesellschaftlichen Risiken, auf die sich Sozialstaatseinrichtungen beziehen, unter anderem Armut, Arbeitslosigkeit oder Krankheit. Die Kommunikation zwischen Wissenschaft und Schule wird über das "Labor für Soziale Sicherheit" hergestellt. Dieses Labor besteht aus vier Elementen: a) Forschungsaufträge für kleinere Forschungsprojekte, die von Schülerinnen und Schülern durchzuführen sind; b) einem Werkzeugkasten, der die Materialien zur Erledigung der Aufträge bereitstellt (Quellensammlung, Video-Testimonials von WissenschaftlerInnen, einer Wissens-Datenbank); c) einem Repositorium der "Stimmen der Sozialen Sicherheit", in dem die Produkte der Forschungsaufträge gesammelt und aufbewahrt werden; d) ein Kanal für Rückmeldungen von Lehrpersonen und Schülerinnen und Schülern.
Das Projekt wird von einem Steuerungsausschuss geleitet, in dem Fachleute aus der historischen Forschung, der Geschichtsdidaktik, der Wissenschaftskommunikation und der Verwaltung eingebunden sind. Das Projekt zielt darauf, die führende Plattform zur Vermittlung der Geschichte der Sozialen Sicherheit in der Schweiz zu werden.

Direct link to Lay Summary Last update: 03.06.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
124248 Umbruch an der "inneren Front". Krieg und Sozialpolitik in der Schweiz, 1938-1948 01.11.2008 Publication grants
136306 Patterns of transnational regulation: how networks and institutions shaped societies and markets throughout the 20th C. 01.02.2012 Sinergia
172682 Principe d’égalité et sécurité sociale : une socio-histoire transnationale (1970 - 2000) 01.01.2018 Project funding (Div. I-III)
56219 Versicherungswissenschaften im schweizerischen Sozialstaat zwischen 1874 und 1965. 01.03.1999 Fellowships for advanced researchers
121611 The emergence of the “crisis of the welfare state”: a social and transnational history (1970s-1980s) 01.04.2009 Ambizione
69106 La question de l'intégration dans le discours et les pratiques de l'aide sociale: l'exemple de deux cantons entre 1893 et aujourd'hui 01.01.2004 NRP 51 Social Integration and Social Exclusion
147695 Placing Children in Care: Child welfare in Switzerland (1940-1990) 01.11.2013 Sinergia
134839 Der Nationalstaat in transnationaler Perspektive: Grenzüberschreitende Faktoren in der Geschichte der schweizerischen Sozialpolitik (1945-2000) 01.06.2011 Project funding (Div. I-III)
108985 The Business of Social Policy. Commercial Insurers and the Development of Welfare States in Comparative Perspective (1890-1970) 01.09.2005 Fellowships for advanced researchers
153638 Berufliche Eingliederung zwischen Invalidenversicherung und Wirtschaft. Zum Wandel der Konventionen und Praktiken der Beschäftigung von Behinderten 01.05.2014 Project funding (Div. I-III)
112289 Non-statutory Elements of the European Social Model: Sickness Funds and Health Insurance of Germany, Britain, France and Switzerland in Comparison (1850-1950) 01.11.2006 Project funding (special)
120314 Le rôle du mouvement ouvrier dans la mise en place de l'assurance chômage en Suisse: 1924-1982 01.08.2008 DORE project funding

Abstract

Social Security in the Classroom (SSC) proposes web-based Open Educational Resources for estab-lishing a sustainable communication between science and schools on the history of the Swiss welfare state. SSC targets the Secondary level II, particularly high schools and upper vocational schools. It pro-vides a multilingual learning platform, available in German, French and Italian. The platform, to be used by teachers in class, provides assignments and sources on the history of Social Security in Switzerland. Didactically, SSC focuses on the easy-to-understand perspective of individual actors and everyday prac-tices, highlighting the voices of Social Security (perspectives of beneficiaries and other concerned peo-ple). The content focuses on seven social risks relevant for the welfare state, such as poverty, unem-ployment, illness and others. The central element for the communication between science and school is the Social Security Laboratory, consisting of four elements: a) research assignments for research project to be pursued by pupils; b) a toolbox containing all necessary material (sources, video testimonials of scientists, a knowledge base) to fulfil the assignments; c) the repository Voices of Social Security for collecting and storing the products of the pupils’ work, and c) a channel for the feedback of teachers and pupils. SSC is managed by a steering committee, consisting of the three applicants and four partners: two educational experts from the Teachers Colleges of the cantons of Berne and Vaud, an expert in sci-ence communication and a representative of the Federal Social Insurance Office (BSV/OFAS). In sum, Social Security in the Classroom strives to becoming the leading platform for teaching the history of Social Security in all three language regions of Switzerland. It addresses a crucial audience, the next generation of citizens, and advances their understanding of the complexities of social policies and the welfare state in Switzerland, as well as of research practices in the Humanities.
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