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Protestant Missions, Language Standardization and the Global Proliferation of the Nation State, 1800-1870

English title Protestant Missions, Language Standardization and the Global Proliferation of the Nation State, 1800-1870
Applicant Kamenov Nikolay
Number 190701
Funding scheme Spark
Research institution Graduate Institute of International and Development Studies IHEID
Institution of higher education ETH Zurich - ETHZ
Main discipline General history (without pre-and early history)
Start/End 01.12.2019 - 30.04.2021
Approved amount 115'334.00
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Keywords (8)

protestant; imagined-communities; language; print-capitalism; standardization; nation; territoriality; translation

Lay Summary (German)

Lead
Dr. sc. Nikolay Kamenov
Lay summary

Das Projekt beschäftigt sich mit der Frage der Dynamik zweier überlappender Arten von Territorialisierung anfangs des 19. Jahrhunderts. Nationalstaaten – die vorherrschende Form territorialer Administration in der Modernität – sind oft mit einer bestimmten Lokalisierung sowie auch einer (oder selten mehreren) standardisierten Sprache(n) assoziiert. Druckkapitalismus (Benedikt Anderson) auf der Basis solcher Sprache bildete eine Lesergemeinschaft über ein beträchtliches Territorium. Mit anderen Worten, die Voraussetzung der Nationsbildung war der gemeinsame bürgerliche Fundus von Diskussionsthemen in schriftlicher Form, seien sie politischer, moralischer oder wissenschaftlicher Art. Religiöse Bewegungen dahingegen hatten oft undefinierte geographische Grenzen. Ferner haben die sogenannten Weltreligionen oft das Ziel, die gesamte Menschheit (oder mindestens die religiöse Gemeinschaft, z.B. Ökumene oder Umma) zu retten. Anfang des 19. Jahrhunderts haben insbesondere protestantische Missionen nach der Schaffung einer globalen Gemeinschaft gestrebt. In dieser Beziehung haben protestantische Missionare unterschiedlicher Denominationen die Bibel in unterschiedliche Sprachen weltweit übersetzt. Dieser Prozess hat die Standardisierung von Mundarten sowie auch den Aufbau von Druckereien mit sich gebracht. Können wir dann behaupten, dass die protestantische Weltmission die Samen des Nationalstaates weltweit verbreitet hat? Anhand von drei Fallstudien – die amerikanische Mission auf dem Balkan, die britische Mission in Bengal und die Basel Mission in Ghana – versucht dieses Projekt erste Beweise bzw. Widerlegungen dieser Hypothese zu entdecken.

Direct link to Lay Summary Last update: 29.11.2019

Responsible applicant and co-applicants

Abstract

The period between 1830 and 1970 was marked by the global ascendency of the nation state. Classical studies have illuminated the inner workings of the contingent processes of nation formation. Notions such as ‘invented traditions’ (Hobsbawm and Ranger, eds., 1983) and ‘imagined communities’ (Anderson 1983) have become a mainstay of contemporary historiography on nationalism. Critically, Benedict Anderson identified the development of print capitalism as a crucial factor in the construction of ‘imagined communities’, underscoring the importance of printing presses, and the standardization of vernacular languages in the initial stages of national integration (ibid.) More recently, the creation of infrastructures of transport and communication (such as railways and telegraphs) and the accompanying bureaucratization and centralization of government have been highlighted as important features of modern territoriality (Maier 2012). Territoriality emerged as a useful concept, which refers not only to the administrative, technological and demographic governance of a geographical unit, or territory, but also encompasses the cultural processes which shaped politically integrated communities (ibid.; Ruggie 1993). New research has explored the paradox of nationalism, as an ideology which ‘lies at the intersection of the universal and the particular’ (Roshwald 2015). Indeed, nationalism was not an intrinsic, or hermetic development, but transpired on an international arena (Manela 2007). Beyond the individual nationalist perspective, the nation state became the globally hegemonic form of political-territorial governance. Little has been done, however, to illuminate how alternative and/or coterminous forms of territoriality dialectically informed and influenced the nation state. In particular, how did protestant missions’ endeavors in bible translations, mass print, and the corollary language standardization, affected the formation of nation states on a global level? Focusing on the protestant linguistic interventions in three seemingly disparate regions of the word, the project aims at revealing threads connecting the case studies and laying the groundwork for a larger, systematic study of the interplay between the global protestant ecumene of the long 19th century and historic ascend of the nation state.
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