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Understanding emerging psychopathology in adolescence: Towards a transdiagnostic indicated prevention approach

English title Understanding emerging psychopathology in adolescence: Towards a transdiagnostic indicated prevention approach
Applicant Schmidt Stefanie
Number 186913
Funding scheme Eccellenza grant
Research institution Institut für Psychologie Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Psychology
Start/End 01.11.2020 - 31.10.2025
Approved amount 736'776.00
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Keywords (10)

network-approach; transdiagnostic; psychopathology; mental health; adolescence; dynamic modeling; prevention; internet-intervention; online-intervention; subclinical

Lay Summary (German)

Lead
Die psychische Gesundheit im Jugendalter ist eine der grössten gesundheitspolitischen Herausforderungen, denn 50% aller psychischen Störungen haben ihren Beginn vor dem 14. Lebensjahr, 75% vor dem 24. Lebensjahr. Zudem haben die meisten psychischen Störungen eine grosse Wahrscheinlichkeit, bis ins Erwachsenenalter fortzubestehen oder in einer anderen Form erneut aufzutreten. Daher ist es von grosser Bedeutung, Präventionsansätze für verschiedene psychische Probleme im Jugendalter zur Verfügung zu stellen. Diese sollen es ermöglichen, möglichst frühzeitig und präzise zu erkennen, wer psychische Probleme entwickeln wird, und den betroffenen Jugendlichen geeignete Hilfsangebote zur Förderung der psychischen Gesundheit zur Verfügung stellen.
Lay summary

Zentrales Ziel dieses Forschungsprojektes ist es, die gegenwärtigen Präventionsansätze, die statisch und auf spezifische psychische Probleme ausgerichtet sind, zu einem dynamischen und störungsübergreifenden Präventionsansatz für Jugendliche weiterzuentwickeln. Dazu untersuchen wir in einer ersten Studie über ein Jahr hinweg bei Jugendlichen im Alter zwischen 11 und 17 Jahren den Verlauf, Muster und mögliche Anzeichen für eine Verbessrung und Verschlechterung der psychischen Gesundheit. Daran schliesst sich in der zweiten Studie die Untersuchung der Wirksamkeit eines neu entwickelten Präventionsprogramms an, das sich an Jugendliche richtet, die bereits erste psychische Schwierigkeiten erleben. Das Programm zielt auf den Erwerb von Kompetenzen ab, die einen positiven Einfluss auf die psychische Gesundheit haben. Es wird online zur Verfügung gestellt, um es den Jugendlichen zu ermöglichen, an einem beliebigen Ort, anonym und mit ihrem eigenen Tempo das Programm zu bearbeiten.

Das Projekt ermöglicht es, die psychische Gesundheit nicht mehr als statisches, störungsspezifisches Konstrukt, sondern als ein dynamisches Netzwerkmodell früher psychischer Probleme zu betrachten. Ausserdem trägt das Projekt dazu bei, Mechanismen, die der Entwicklung verschiedener psychischer Probleme im Jugendalter zugrunde liegen, zu verstehen und diese effektiv mittels eines online-gestützten Präventionsprogramms niederschwellig zu behandeln. Dadurch können wir künftig psychische Probleme im Jugendalter früherund präziser erkennen und dazu beitragen, Jugendlichen, die noch keine Hilfe suchen, obwohl sie diese eigentlich benötigen würden, frühzeitig zu unterstützen. Dies dient dem übergeordneten Ziel, die psychische Gesundheit im Jugendalter langfristig positiv zu fördern.  

Direct link to Lay Summary Last update: 02.10.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

Background: Mental health of adolescents is a global public health challenge as 50% of mental disorders develop by the age of 14, and 75% by the age of 24. Most mental disorders in adolescence have a high likelihood of persistence or recurrence. Therefore, it is critical to develop indicated prevention approaches that enable the prediction of mental disorders and target individuals already experiencing subclinical symptoms. Most indicated prevention approaches have been developed for risk-syndromes of specific mental disorders. However, this contradicts the increasing recognition of emerging psychopathology as a complex system characterized by rapid shifts in subclinical symptoms that cut across diagnostic categories and interact with each other over time.Overall objectives and specific aims: Therefore, the first objective of this project is to move current understanding from static, disorder-specific prediction-models to a transdiagnostic dynamic network approach. This serves the specific aims to examine the course, pattern, and critical warning signals of networks of subclinical symptoms and transdiagnostic mechanisms. Such a detailed understanding of emerging psychopathology is crucial for the development of indicated prevention approaches. Therefore, the second objective is to develop and evaluate a transdiagnostic preventive intervention delivered via the internet and tailored to the dynamic needs of adolescents. Specific aims are to investigate its effectiveness on general psychopathology as primary outcome and level of functioning, onset of mental disorder, and subclinical symptoms as secondary outcomes. Furthermore, potential mediators and moderators, and effects on the symptom-network will be examined.Methods: This project consists of two studies combing basic and intervention research: a prospective, naturalistic 1-year follow up study to investigate the dynamics of subclinical symptoms and mechanisms (study A) and based thereupon an intervention study (study B) to evaluate the effectiveness of the internet-intervention compared to care as usual in a randomized controlled trial including a 1-year follow-up period. A random general population sample of 1196 adolescents will be recruited for study A. Inclusion criteria are: 1) age between 11;0 and 17;11 years; 2) German language skills, 3) main residency in Switzerland, and 4) access to Internet. Individuals will be excluded if they have a current or lifetime Axis-I mental disorder as the focus of this project is emerging psychopathology before full-threshold mental disorders are present. For study B, a sample of 152 persons will be recruited. To be included in study B, participants of study A have to report at 1-year follow-up at least mild subclinical symptoms of any one of the following mental disorders typically having the onset in adolescence: depression, psychosis, substance/behavioral addictions, anxiety, bipolar, eating, and conduct disorder. In both studies, diagnostic interviews and level of functioning will be assessed at baseline and 12-month follow-up by well-trained psychologists via phone. Other assessments for subclinical symptoms and transdiagnostic mechanisms are self-reports that will be carried out online every third month to enable dynamic modeling.Expected results and impact for the field: This project represents a profound shift from static, disorder-specific prevention models to dynamic network-models of mental health. The detection of typical trajectories of subclinical symptoms and their predictive value for emerging psychopathology will enhance our predictive accuracy under which conditions and through which transdiagnostic mechanisms subclinical symptoms progress into full-blown mental disorders. This will enhance our ability to detect individuals in need for indicated prevention. The transdiagnostic internet-intervention will contribute to overcome current treatment gaps for adolescents. The wide accessibility, low threshold and high confidentiality of interventions delivered through internet-interventions make them a prime medium to deliver prevention to promote mental health in adolescence in Switzerland and worldwide.
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