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Doing good with VR? Virtual Reality and its impact on political decision-making

English title Doing good with VR? Virtual Reality and its impact on political decision-making
Applicant Reijnen Ester
Number 183095
Funding scheme Digital Lives
Research institution Departement Angewandte Psychologie Zürcher Hochschule f. Angew. Wissenschaften
Institution of higher education Zurich University of Applied Sciences - ZHAW
Main discipline Applied psychology
Start/End 01.12.2018 - 31.12.2020
Approved amount 250'000.00
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All Disciplines (3)

Discipline
Applied psychology
Social geography and ecology
Communication sciences

Keywords (4)

Political Decision-Making; Quantitative and Qualitative Research Methods; Information Comprehension; Virtual Reality

Lay Summary (German)

Lead
Prof. Dr. Ester ReijnenProf. Dr. Sara FabrikantProf. Dr. Wibke Weber
Lay summary

Politischen Abstimmungen geht eine Phase des sich Informierens voraus. Das «Abstimmungsbüchlein» spielt dabei eine wichtige Rolle. Die Textlastigkeit des Büchleins kann aber dazu führen, dass die darin präsentierten Informationen oft schwer verständlich sind, was zur Folge hat, dass es zu nicht informierten Entscheidungen kommt. Dies zeigt sich in Aussagen wie „Hätte ich das gewusst, hätte ich ...“ oder „Es war schwierig, die Vorlage zu erklären“. Im Rahmen dieses Forschungsprojektes soll daher der Frage nachgegangen werden, ob und inwieweit Virtual Reality (VR) dazu beitragen kann, wie das Stimmvolk die zur Abstimmung präsentierten Informationen versteht und so informierter entscheidet.


Inhalt und Ziel des Forschungsprojektes

Das primäre Ziel des Forschungsprojektes ist es, zu untersuchen, wie sich VR auf die politische Entscheidungsfindung auswirkt, und zwar im Vergleich zu den klassischen und noch immer aktuellen textbasierten Abstimmungsbroschüren. Dazu nutzen wir methodisch das klassische psychologische Experiment, um Faktoren von Interesse zu isolieren und so deren Einfluss durch systematische Variation zu untersuchen (z. B. wie Argumente, die für oder gegen eine Abstimmungsvorlage sprechen in VR im Gegensatz zu Broschüren verarbeitet werden). Die Experimente werden zudem durch weitere Methoden wie Eye-Tracking und Think-Aloud Protokolle gestützt. Das Projekt soll Kenntnisse zutage fördern, wie VR die politische Entscheidungsfindung verändern kann und welche Faktoren dafür verantwortlich sein können.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojektes

Mit dem Forschungsprojekt wollen wir erste Ideen entwickeln, wie die VR-Technologie im Bereich der politischen Entscheidungsfindung, d.h. für zukünftige Volksabstimmungen, genutzt werden kann.

 

Direct link to Lay Summary Last update: 06.11.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

Information dissemination, access, and comprehension are key components for citizen involvement in democratic processes. The broad dissemination and respective ease of comprehension of voting relevant information in election/voting booklet provided by, for example, the Federal Chancellery is a key prerequisite for votes by informed citizens. However, often we are not aware of the complexity of the voting issues, and or have difficulty to comprehend the information provided by the authorities. This can lead in the worst case to citizens not voting at all, or voting differently as intended, due to misinterpreting the available voting information. Instead of relying on the plain voting texts provided by the authorities as a main source of information, citizens of an increasing digital society inform themselves through multiple media sources (e.g., TV, social media, etc.). However, to our knowledge, there is no empirical research on whether and how (if at all) various media sources - and particularly new immersive technologies such as Virtual Reality (VR) - influence political decision-making above and beyond plain text information.We aim to close this research gap and aim to investigate how VR might affect political decision-making compared to classic and still current, text-based voting campaigns by the government. The project is based on an experimental design borrowed from established empirical psychological methods, enriched with user-centered methods from human-computer interaction (HCI) studies, including, for example, think-aloud protocols and eye-tracking. The issues tackled are inter- and transdisciplinary. Hence, added value of this project also comes from the interdisciplinary collaboration of the PIs by combining expertise in geographic information visualization and visuo-spatial thinking with a well-established set of methods stemming from cognitive psychology and applied media linguistics. The outcome of the project is twofold: 1) We expect to get first insights into how VR might change political decision-making (compared to text-based voting campaigns) and 2) which variables / factors might be responsible for that effect. This allows us to come up with first ideas how to use the technology of VR in the political decision-making domain. The innovation potential lies in systematically assessing and providing missing empirical evidence of the benefits and risks of the novel emerging VR technology ready to be used in democratic processes.
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