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MidregiOnal proatrial natriuretic peptide to guide SEcondary Stroke prevention : The MOSES-study

English title MidregiOnal proatrial natriuretic peptide to guide SEcondary Stroke prevention : The MOSES-study
Applicant Katan Mira
Number 182267
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Neurologische Klinik Universitätsspital Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Neurology, Psychiatry
Start/End 01.04.2019 - 31.03.2023
Approved amount 800'000.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Neurology, Psychiatry
Clinical Cardiovascular Research

Keywords (7)

precision medicine; recurrence; oral anticoagulation; natriuretic peptide; biomarker; secondary prevention; stroke

Lay Summary (German)

Lead
Mittels der geplanten MOSES (MidregiOnal proatrial natriuretic-peptide to guide SEcondary Stroke prevention) Studie möchten wir die Hypothese prüfen ob man mit Hilfe des Blutbiomarkers MRproANP (Mittregionale-pro-atriale natriuretische Peptid) die spezifische Therapie zur Verhinderung neuer Schlaganfälle verbessern kann umso bei mehr Patienten einen erneuten Schlaganfälle zu verhindern.Wir werden hierfür eine randomisierte Interventionsstudie durchführen mit zwei Behandlungs-Armen. Es wird geprüft ob man basierend auf einem spezifischen MRproANP Wert diejenigen Patienten identifizieren kann welche am meisten von einem der neuen oralen Antikoagulanzien profitieren im Vergleich zu der aktuellen Standardtherapie (i.e. Thrombozytenaggregationshemmer wie z.B Aspirin). 
Lay summary

Einer von sechs Patienten erleidet leider nach einem stattgehabten Schlaganfall innerhalb der nächsten 5 Jahre einen erneuten Schlaganfall. Um einen erneuten Schlaganfall zu verhindern werden Patienten aufgrund der Ursache des stattgehabten Schlaganfalls behandelt. Leider findet man die Ursache trotz ausgedehnten Abklärungen in bis zu 30% der Fälle nicht. Neuere Erkenntnisse haben gezeigt, dass bei Patienten bei denen man die zugrundeliegende Ursache mit traditionellen Methoden nicht findet (sogenannt "kryptogener Schlaganfall") oftmals eine kardiale Erkrankung zugrunde liegt, die bis anhin nicht optimal detektiert werden konnte. Bei Patienten mit gesichertem kardio-embolischen Schlaganfällen aufgrund einer Herzrhythmusstörung -dem Vorhofflimmern- konnte man zeigen, dass diese spezifisch von neuen oralen Antikoagulanzienim profitieren und darunter weniger häufig einen erneuten Schlaganfall erleiden.

Wir konnten in früheren Studien zeigen, dass das Mittregionale-pro-atriale natriuretische Peptid (MRpro-ANP), ein Blutbiomarker, hochgradige mit zugrundeliegenden kardialen Erkrankungen und insbesondere dem Vorhofflimmern assoziiert ist. 

Die geplante MOSES Studie möchte bei Patienten mit kryptogenem Schlaganfall die Hypothese prüfen ob man mittels dem Blutbiomarker MRproANP die Patienten selektionieren kann welche von eben diesen neuen oralen Antikoagulanzien im Vergleich zur bisherigen Standardtherapie (Aspirin) profitieren.  So könnte man auch dieser Patientengruppe die optimale Therapie zukommen lassen um erneute Schlaganfälle zu verhindern. 

Diese Studie könnte zu einer Reduktion von Schlaganfällen führen und somit zu einer Verringerung der Belastung für die betroffenen Individuen als auch der Gesellschaft.

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Direct link to Lay Summary Last update: 22.03.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
142422 Biomarker signature of stroke aetiology study: The BIOSIGNAL-Study 01.07.2013 Ambizione

Abstract

Background: To prevent stroke recurrence we treat our patients based on the presumed underlying etiology, but in clinical practice we are still unable to identify the underlying cause in up to 30% of patients 1. Recent evidence suggests that some cryptogenic strokes may arise from cardiac thromboembolism that goes unrecognized because it has not manifested with atrial fibrillation (AF) yet2, 3. Mid-regional atrial natriuretic peptide (MRproANP) is highly associated with AF but beyond this, it is able to independently identify cardioembolic stroke etiology even in the absence of AF (adjusted OR of 2.1 (95%CI 1.11-3.97)). Moreover MRproANP was associated with future stroke risk after adjustment of manifest cardiac disease (adjusted HR of 3.5 (95%CI 1.6-7.5))4-6. MR-proANP seems to be a subtle marker of underlying atrial thromboembolism6 which may help identifying the biological distinct group who most likely benefits from direct oral anticoagulants even when AF is (not yet) detected. Methods: We propose to perform a multicenter biomarker guided, randomized, assessor blinded, clinical trial. Five hundred patients without known atrial fibrillation and an MRproANP level above 255 pmol/L will be randomized in a 1:1 ratio either to standard treatment (aspirin 100mg/d) or treatment with a direct oral anticoagulant (DOAC)). Patients in both treatment arms will receive standardized acute medical treatment as well as risk factor management. The primary outcome measure is a composite of major bleeding, recurrent stroke and/or vascular death within 1 year after the index ischemic stroke. Specific Aim: To test the hypothesis that a direct oral anticoagulant in MRproANP selected patients is superior to standard treatment with aspirin 100mg/d for the prevention of recurrent stroke and/or vascular death within one year in acute ischemic stroke patients without known atrial fibrillation.Significance: This trial seeks to optimize secondary prevention in patients with ischemic stroke using a blood biomarker to differentiate the underlying mechanism of stroke and thereby guide therapy. On one hand given the benefit of DOACs in patients with known AF this trial may offer a similar benefit to patients with stroke due to cardiac thromboembolism without detected AF. On the other hand given the risks of bleeding associated with anticoagulant drugs, and since not all strokes without detected AF are due to atrial thromboembolism it is essential to define as precisely as possible also the groups who would not benefit from their use. Therefore, our approach adheres well with the general effort toward precision medicine.
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