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Unemployment Exit and Entry: Cognition, Nudges, Information, and Eligibility Screening

English title Unemployment Exit and Entry: Cognition, Nudges, Information, and Eligibility Screening
Applicant Lalive d'Epinay-Gisin Rafael
Number 178878
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Dépt d'économétrie et économie politique Faculté des Hautes Etudes Commerciales (HEC) Université de Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Economics
Start/End 01.09.2018 - 31.08.2021
Approved amount 776'460.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Economics
Psychology

Keywords (7)

Unemployment exit; Job search platform; Nudge; Unemployment entry; Cognition; Job search; Eligibility requirements

Lay Summary (French)

Lead
This project proposes to analyze both :- how to help job seekers exit unemployment : we propose a field experiment to help job seekers faced with cognitive challenges to improve their job search. - how to deter job seekers from entering unemployment : we propose an approach to estimate the effect of eligibility requirements on quits.
Lay summary

La première partie du projet se concentre sur comment favoriser les sorties du chômage. Cette partie du projet est réalisée en étroite collaboration avec le canton de Neuchâtel. Le canton de Neuchâtel a un des taux de chômage les plus élevés de Suisse. L’inadéquation des compétences a été identifiée comme une des causes pouvant expliquer ce taux de chômage élevé. En effet, certains demandeurs d'emploi ont des compétences qui sont en inadéquation avec les besoins du marché du travail, que ce soit en raison de la mutation constante de l'économie, de la disparition rapide de certains métiers, de l'automatisation grandissante des opérations de travail ou des exigences croissantes de productivité. Les outils actuellement à disposition des agences de l’emploi permettent difficilement de résoudre cette inadéquation des compétences. Par ailleurs, les demandeurs d’emploi font également face à des challenges cognitifs dus à l’anxiété et au stress, potentiellement aggravés par l’inadéquation qu’ils observent entre leur profil et les besoins des entreprises. Notre objectif est de mieux adapter les recherches des demandeurs d’emploi à leurs compétences. Pour ce faire, nous proposons une expérience de terrain dont le but est d’améliorer la recherche d’emploi à travers trois interventions : (i) re-calibrer la recherche d’emploi en ligne avec les compétences des demandeurs d’emploi ; (ii) envoyer des messages de motivation aux demandeurs d’emploi ; (iii) offrir une formation cognitive, qui a déjà prouvé son efficacité sur le développement des capacités à planifier, prendre des décisions et travailler sur plusieurs tâches en parallèle.

La seconde partie du projet se concentre sur les entrées au chômage. Les entrées au chômage jouent un rôle central sur le niveau de chômage mais la littérature sur ce sujet est limitée. Les salariés pourraient vouloir démissionner ou provoquer un licenciement afin d’être éligibles à l’assurance chômage. Pour prévenir de tels comportements, les agences de l’emploi ont établi des critères d’éligibilité. Dans la plupart des pays, ces critères incluent une période de travail minimale avant l’inscription au chômage. Une autre façon de limiter les entrées au chômage est de fournir des allocations uniquement aux demandeurs d’emploi ayant perdu involontairement leur emploi et non à ceux ayant démissionné. En France, les critères d’éligibilité après une démission varient entre les régions. Nous proposons d’exploiter cette hétérogénéité régionale afin de déterminer l’effet de l’éligibilité au chômage sur le nombre de démissions.

Direct link to Lay Summary Last update: 30.03.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

This project proposes to analyze both how to help job seekers exit unemployment, and how to deter job seekers from entering unemployment.Getting the unemployed back into work is an important policy agenda and the central mandate for employment agencies. In most countries, caseworkers meet job seekers on a regular basis, and are in charge of providing them with advice on how to search for jobs. Caseworkers sometimes can also ask benefit recipients to make a minimum number of applications to “suitable” jobs each month, subject to benefit sanctions if job seekers do not meet this minimum requirement. The set of instruments to get unemployed back into work thus includes both work search verification and advice from counseling services. Yet the tools available to employment agencies do not help much in one key task that job seekers need to solve: applying to the right vacancy. Job seekers may be looking for jobs that are not well suited for them, or out of the range that is feasible. On top, job seekers face cognitive challenges that cannot be solved with this set of instruments. Many job seekers experience anxiety and stress, which reduce working memory and impair decisions, affecting their capacity to learn from their own experience. Also, job seekers may procrastinate job search, and not search sufficiently strongly.We propose a randomized intervention to improve job search along three dimensions: (i) a first intervention aims at advising participants with suggestions for occupations that are in line with their true capabilities (ii) in a second intervention, job seekers will be ”nudged” toward what is good for them (iii) a third intervention aims at improving participants’ ability to plan activities, work on multiple tasks in parallel, make decisions, etc., through a cognitive training. We elaborated the experimental design in close collaboration with the Canton of Neuchâtel, allowing us to implement the field experiment in the Canton of Neuchâtel, and the project is supported by State Secretariat for Economic Affairs (SECO).Entry into unemployment plays a major role for unemployment but has received much less attention than unemployment exit. Indeed, workers may quit or induce a layoff in order to receive benefits. To prevent such voluntary entry into unemployment, and disrupt the cycling between unemployment and employment, eligibility criteria are important and may be used to control the inflow into unemployment. The eligibility conditions specify the requirements in order to be eligible for UI. In most countries, eligibility criteria include a minimum employment period preceding the unemployment spell. Another way to limiting inflow into unemployment is by providing benefits only to unemployed who were laid off and not to those who voluntarily quit their jobs. Estimating the impact of eligibility on unemployment entries is difficult because of endogeneity and omitted variable bias. A few empirical studies - quite old and mainly focused on Canada - have looked at the effects of eligibility requirements. Yet none of the papers deal with the problem of endogeneity. In this second part of the project, we propose an instrumental variables approach to estimate the causal effect of eligibility on quits.
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