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The Art of Living the Good Life: A Personalized Exhibition Presenting the Impact of Individual Lifestyles on the Environment

English title The Art of Living the Good Life: A Personalized Exhibition Presenting the Impact of Individual Lifestyles on the Environment
Applicant Stucki Matthias
Number 178679
Funding scheme Agora
Research institution Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften (ZHAW)
Institution of higher education Zurich University of Applied Sciences - ZHAW
Main discipline Other disciplines of Environmental Sciences
Start/End 01.04.2018 - 31.12.2020
Approved amount 170'084.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Other disciplines of Environmental Sciences
Communication sciences

Keywords (13)

Transformation; Environment; Communication; Life Cycle Assessment; Social impact assessment; Science communication; Lifestyle; Exhibition; Sustainability; Dialog; Ecological Impact; Social responsability; Web App

Lay Summary (German)

Lead
In der interaktiven Ausstellung "Die Kunst des guten Lebens" wird das Bewusstsein der Besucherinnen und Besucher für die Auswirkungen ihres Lebensstils auf die Umwelt geschärft. Die Ausstellung basiert auf neuesten Ökobilanzen, auf sogenannten Life Cycle Assessments, der Forschungsgruppe Ökobilanzen der Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Lay summary

In der Ausstellung werden in verschiedenen Alltagsszenen Wahlmöglichkeiten präsentiert – Fahrrad oder Auto? Lift oder Treppe? Hackbraten oder Tofu-Curry? Mit Hilfe einer App können Besuchende die eigenen Gewohnheiten aufzeichnen, indem sie mit den Objekten der Ausstellung interagieren. Am Ende des Besuchs erhalten sie eine individualisierte Auswertung und Empfehlungen für eine nachhaltigere Lebensweise. Die Besucherinnen und Besucher können anschliessend entscheiden, ob sie ihre Daten anonymisiert den Forschenden für weitere Auswertungen zur Verfügung stellen möchten. Nach einer ersten Pilotphase mit Evaluation an der ZHAW wird die Ausstellung in den Wintermonaten an weiteren Orten gezeigt und erreicht so ein noch breiteres Publikum.

Die Ausstellung kann einzeln oder im Rahmen einer Führung besichtigt werden. Diese Führungen bieten den Besuchern die Möglichkeit, ihre Entscheidungen und die daraus resultierenden Umweltauswirkungen mit Fachpersonen zu diskutieren. Damit wird einerseits die Glaubwürdigkeit und die Verständlichkeit der präsentierten Ergebnisse verbessert, andererseits, helfen diese Gespräche, die Forschenden für die Möglichkeiten und Grenzen der Schweizer Konsumentinnen und Konsumenten zu sensibilisieren. Gleichzeitig trägt der direkte Austausch zwischen Bevölkerung und Wissenschaft, wie auch die gesamte Ausstellung, zu einer breiteren und wissenschaftlich fundierteren Diskussion über Nachhaltigkeit in der Schweiz bei.

Direct link to Lay Summary Last update: 06.03.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
172453 Green Hospitals: Environmental Impact Assessment, Resource Efficiency, and Hands-on Applications 01.09.2017 NRP 73 Sustainable Economy
154034 Renewable Methane for Transport and Mobility (RMTM) 01.11.2014 NRP 70 Energy Turnaround
153944 Sustainability assessment of the CO2 methanation value chain: environmental impacts and socio-economic drivers and barriers 01.11.2014 NRP 70 Energy Turnaround
148700 Wittgensteinianische Philosophie der Mathematik 01.10.2013 Doc.Mobility
145178 Environmental-economic models for evaluating the sustainability of the Swiss agri-food system 01.11.2013 NRP 69 Healthy Nutrition and Sustainable Food Production
153981 PV2050: Sustainability, market deployment and interaction to the grid - the impacts of advanced photovoltaic solutions 01.12.2014 NRP 70 Energy Turnaround

Abstract

The exhibition ‘Die Kunst des Guten Lebens’ is an interactive exhibition based on the latest Life Cycle Assessment (LCA) studies which will increase the visitors’ awareness of the impact of their lifestyle on the environment. Our goal is to 1) disseminate information on LCA results within the public in order to use this considerable potential for more sustainable development through better everyday choices and to 2) improve future LCA studies through new data from the visitors. This exchange of information between visitors and scientists contributes to a broader and more science-based discussion on sustainability in Switzerland.In the exhibition, research findings from the ZHAW Life Cycle Assessment Research Group on the environmental relevance of private consumption are presented in various scenes from everyday life, representing the choices we take - bike, train, or car pool? Elevator or stairs? Meatloaf or tofu curry? While going through the exhibition, visitors will personalize their experience by using the accompanying Web App. This Web App, similar to a ‘personality test’ in popular magazines, can be used to record the individual habits and choices by interacting with different objects in the exhibition. At the end of the visit, personalized advice for a more sustainable way of living is provided according to each visitor’s choices and their impact on the environment. Visitors can decide to share their anonymized data, which allows the scientists of the LCA Research Group of the Zurich University of Applied Sciences (ZHAW) to refine their future research projects.The exhibition is targeted at an audience with low prior interest in science or environmental issues. It will offer a fun and entertaining experience with many hands-on activities, focusing more on what one can do in everyday life than on imminent dangers or gloomy consequences in the future. The exhibition can be visited individually, in a regularly scheduled guided tour or in an individual tour for interested groups. Special guided tours for school classes are well established at the Campus Grüental and in future tours, the new exhibition will be integrated. After a first test presentation with evaluation at the ZHAW, the exhibition will be shown at other venues and museums during the winter months, such as the ‘Naturama’ in Aarau, reaching an even broader audience.The guided tours and special ‘meet the scientist’ events offer visitors the opportunity to challenge and discuss their choices and the resulting environmental impact with an expert. This will improve the credibility and validity of the presented results. At the same time, these tours will increase the understanding of the scientists for the possibilities and constraints of Swiss consumers.
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