Projekt

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Presentation and Visualization of Historical Film Colors

Titel Englisch Presentation and Visualization of Historical Film Colors
Gesuchsteller/in Flückiger Barbara
Nummer 178548
Förderungsinstrument Agora
Forschungseinrichtung Seminar für Filmwissenschaft Universität Zürich
Hochschule Universität Zürich - ZH
Hauptdisziplin Theater- und Filmwissenschaften
Beginn/Ende 01.07.2018 - 30.06.2020
Bewilligter Betrag 195'925.00
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Keywords (10)

Film Perception; Visualization; Aesthetics; Experimental Media Archaeology; Education; Film History; Film Colors; Archival Film; Digital Humanities; Film Technology

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Wenn wir unsere Forschung zu Filmfarben beschreiben, reagieren Laien, aber auch Wissenschaftler oft überrascht: Warum Filmfarben? Diese Reaktion ist darauf zurückzuführen, dass die Öffentlichkeit kaum je in Kontakt mit Filmmaterial kommt, sondern Filme ausschliesslich auf der Leinwand, dem Fernseher oder den zahlreichen digitalen Bildschirmen sieht.
Lay summary
Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Das SNF-Agora-Projekt Präsentation und Visualisierung von Filmfarben hat zum Ziel, die Schönheit und Materialität von historischen Farbfilmen mit einer Ausstellung im Fotomuseum Winterthur und damit verbunden Filmprogrammen an den Internationalen Kurzfilmtagen in Winterthur sowie weiteren Aktivitäten zu vermitteln. So wird eine Smartphone-App entwickelt, welche es den Nutzern erlaubt, Farbfilme spielerisch zu erkunden und zu visualisieren nach dem Motto: „Was ist das Farbschema Ihres Lieblingsfilms?“ Mit der Timeline of Historical Film Colors http://zauberklang.ch/filmcolors/ besteht bereits eine umfangreiche Online-Ressource, die sich über die Smartphone-App gezielt verlinken lässt. In praktischen Workshops können Kinder und Jugendliche das Thema Filmfarben unmittelbar erleben, indem sie Filme mit historischen Techniken einfärben. Zudem erhalten Lehrer der Sekundarstufe ein Bildungspaket, das es ihnen erlaubt, Filmfarben im Unterricht zu behandeln. Ein Online-Quiz motiviert die Besucher von Ausstellung und Kurzfilm-Programm, sich vertiefter mit dem Thema zu beschäftigen.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts

Das Thema ist besonders auch aus politischer Sicht relevant, denn im Zeitalter der Digitalisierung brauchen wir ein neues Bewusstsein für das reichhaltige Filmerbe und dafür, dass dieses kulturell bedeutsame Erbe mit wissenschaftlich fundierten Ansätzen digitalisiert werden muss.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 04.05.2018

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
134702 Filmgeschichte Re-Mastered. Memopolitische, ästhetische und wahrnehmungstheoretische Konsequenzen der digitalen Medientransition. 01.06.2011 Projektförderung (Abt. I-III)
162888 Filmfarben. Technologien, Kulturen, Institutionen 01.02.2016 Projektförderung (Abt. I-III)

Abstract

Whenever the current research projects on film colors come up in conversation with laypersons or even film critics, the response is usually puzzled: Film colors? Why film colors? Their reactions make it obvious that there is little awareness of the topic, and that this lack of awareness is mostly due to the public’s lack of experience with the film material itself. The demonstration and the sensory experience of film’s materiality are thus at the core of the Agora project Presentation and Visualization of Historical Film Colors. The project aims to introduce and to establish a set of activities related to the materiality and aesthetics of film colors, drawing on the recent research projects on film colors, and on the digitization of archival films that have gained a high level of attention among academics and archivists. Historical film prints offer a precious sensory richness that is also very appealing to laypersons. The online depiction of film materials on the interactive digital humanities platform Timeline of Historical Film Colors has been unanimously praised for its comprehensive and attractive display of technical information and aesthetics. However, its impact remains limited to virtual access.To overcome this limitation, the present Agora project intends to build a bridge from virtual to real presentations of color film and digitized historical films, through the following activities:• Planning and executing an exhibition that connects the presentation of large printouts of film stills with the display of film stock in various modes.• Screenings of color film fragments and entire historical color films in the context of film festivals and museums as well as selected public cinemas.• Developing a smartphone app that visualizes the connection of exhibition objects to the larger scientific context already in operation, including the two highly prolific research projects SNSF Filmfarben and ERC Advanced Grant FilmColors.• Connecting the app to the crowdsourcing platform for film color analysis that is currently being executed in the framework of ERC Advanced Grant FilmColors.• Offering an educational package to teachers.• Workshop on coloring films manually through hand coloring, tinting or toning.• Online quiz to engage the audience in acquiring knowledge.At a variety of recent international conferences on either historical films or digital humanities, it became clear that many archives and scholars are striving for better ways to reach out to the public using attractive displays of their research or their holdings. Until now, however, experience in these areas has been sparse. Beyond its main goals, the present Agora project thus aims to establish a model study on how to exhibit film in a museum context - by both connecting it to previous practices, and by developing innovative educational activities.It is the aim of the Agora project to provide an understanding and appreciation of the film heritage and its appealing aesthetics to a wider audience, especially among children and youth. To this date, moving images provide the most immediate and universal access to knowledge and to the past. Movie fandom and the corresponding enthusiasm need to be addressed by the Agora project. There is also a political dimension to this project: To raise awareness for the necessity of preserving the film heritage in its authentic form, to digitize it using a sophisticated approach, and to make it available for future generations.
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